Tweeter kapot, toch opgelet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emanuel
    • Jul 2005
    • 9

Tweeter kapot, toch opgelet

Beste collega geluid- en lichtliefhebbers

Ik heb een zeer eigenaardig probleem met één van mijn speakers. De speakers zijn de PEAVEY UL-215 H. Op het laatste feestje waar ik stond werkte opeens een tweeter niet meer. Nu ben ik altijd zeer voorzichtig met mijn spullen ook op technisch gebied, dus nooit in het rood draaien, mooi een limiter erop en de versterker nooit laten clippen. Daarom vind ik het heel raar dat ik opeens die tweeter kapot heb.

Ik hoorde ook niks raar zoals oversturing en rook ook geen vreemde lucht dus veronderstel dat hij niet is opgeblazen. Ik heb de tweeter daarna ook doorgemeten en deze gaf aan dat hij defect was. De limiter die ik gebruik is de Behringer DEQ-1024 waarbij ik de frequenties altijd naar onder afzwak ipv naar boven versterk. De limiter staat op maximum plus 3 db. En het frequentiebereik wordt afgekapt tussen de 63hz en 12.5mhz.

De versterker die ik heb is de Crown xti 2000 en geeft op 4ohm 800 watt terwijl de speakers 1000 watt rms zouden moeten zijn (als dit ook is is zeer de vraag natuurlijk).

Ik weet dat het niet echt de "top" qua materiaal is maar na twee jaar reeds stuk zijn vind ik toch wel te veel van het goede.

Nu is de vraag, zouden jullie mij kunnen zeggen wat ik nog zou kunnen fout heb gedaan of is dit gewoon "bad luck" en zou het een fabrikatiefout kunnen zijn?

Dank bij voorbaat
    Emanuel
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Een dikke rondzinger over je PA gehad wellicht?
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jaksev
      • Jul 2007
      • 365

Ik heb ooit precies het zelfde probleem gehad. alleen toen met mijn HK-Audio speakers.

Ik denk dat het bij mij een rondzinger was, denk bij jou ook. Ik heb toen zelf ook niks gehoord of gemerkt, ik vond het toen ook zeer merkwaardig, terwijl ik zelf ook zeer zuinig met mijn spullen om ga.

Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad.

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Je kunt er gelukkig wel een nieuw diafragma voor kopen.

Paul
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Voor een hoog driver maakt het niet zoveel uit dat je versterker 800 Watt is terwijl de complete box 1000 Watt RMS is. De hoogdriver kan heel goed slechts 50 Watt of nog minder zijn. Met een dikke rondzinger of muziek waar veel hoge tonen in zitten kan het best gebeuren dat je drivertje stiekum de geest geeft om dat je 800 Watt versterker even een dikke 100 Watt op het arme drivertje afstuurt.
          Het zou trouwens ook kunnen dat juist door je limiter de driver stuk is gegaan, ik kan me niet voorstellen dat een Bheringer een RMS limiter is dus waarschijnlijk wordt je signaal boven een bepaalde grens gewoon gecomprimeerd. Het piekvermogen wordt dan weliswaar keurig begrenst maar het gemiddelde vermogen neemt door de compressie wel toe.
          Het frequentiebereik afkappen op 12,5 MHz heeft niet zo heel veel zin, slechts weinigen horen meer dan 16 kHz, of je moet willen dat de buurt jouw muziek op een radio kan ontvangen.
          Conclusie, kan gewoon gebeuren en als het bij eens in de twee jaar blijft zou ik gewoon een nieuw diafragma monteren en er verder niet over wakker liggen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Die dingen bewegen, dus zal er slijtage optreden. Typisch geval van spijtig, helaas pindakaas etc.

Comment

• emanuel
              • Jul 2005
              • 9

Hoi mensen

Alvast bedankt voor de reacties. Ik heb er vergeten bij te vertellen dat het geen PA is maar een drive-inn. Met mij achter de micro en achter de speakers. Rondzingers heb ik bij mijn weten nooit gehad dus....

Ik denk ook dat ik waarschijnlijk gewoon pech heb gehad en gelukkig er een nieuw diafragma voor kan kopen.

Het rare was wel dat enkele schroeven van het diafragma los zaten terwijl er nooit in de speaker is gegaan. Waarschijnlijk door vervoer. Misschien dat het daar ook iets mee te maken had.

Emanuel

Comment

Working...