Processor - cross-over.. Klok en klepel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kipenhetei
    • Jul 2009
    • 24

Processor - cross-over.. Klok en klepel

Goed,

Ben een hobby man. Ik heb hier 2 full-range speakers staan, bestaande uit een 15 inch midtoner met een piezo tweeter. Het geheel word aangestuurd door slechts 2*150watt versterker.

Niet veel bijzonders, maar voor tuin / kinder / buurtfeesten voldoet het prima.

Wat algemeen bekent is van full-range is dat ze niet full-range zijn. Vandaar dat ik na lang zoeken een sub ben tegengekomen die mij qwa prijs / kwaliteit in smaak viel, betreft een dubbelle 15 in een kast. Deze zal aangestuurd worden door een P1600 van Yamaha.

Nu komt de clue, hier zal een cross-over tussen moeten om het laag en de mid / hoog de verdelen. Al zoekend op dit forum werd er ook vaak gepraat over een processor ipv cross-over. De processor zou als voordeel hebben dat er een ingebouwde EQ in zou zitten en deze zou beter af te stellen zijn.

Tja als ik zoek op processor, ook in het verkoop gedeelte van J&H, krijg ik een lange lijst, met diverse processors, wat is het verschil ertussen en hoe herken ik de juiste? Tuurlijk aan de prijs, een van 1000 zal vele dingen kunnen die die van 60 niet kan, maar waar ligt de gulden midden weg?

De reden dat ik voor een processor zou kiezen is dan vanwege de EQ.
    Anders zou het een gewone behringer CO worden of iets in die trant
    --==No Comment==--
  • jaksev
    • Jul 2007
    • 365

Ik denk dat je je even moet afvragen of het rendabel is?

Ik ga ook geen processor kopen voor mijn oude JB-Systems TS12. Maar wel voor mijn grote RCF set.

Ik denk dat je beter een behringer crossover kunt kopen Denk niet dat je meer uit je set kunt halen met een processor. Tenminste als ik je verhaaltje lees, is de set vrijwel huis/tuin/keuken.

Alhoewel een processor wel veel leuke dinge heeft, fatsoenlijke limiter er op, wat niet op een crossover zit.

Comment

• Kipenhetei
      • Jul 2009
      • 24

Of het rendabel is of niet, kan ik kort zijn, hierin investeren is nooit rendabel omdat het allemaal liefde werk is...

Waar het vooral omgaat, een cross-over is een cross-over. Als men kijkt bij processor, hier bijvoorbeeld, dan krijgt men een hele lijst aan allerlei soorten processors. Zo ook op de site van Behringer gekeken en daar heeft men: Sound Enhancement Processors, Dynamic Processors, Digital Effects Processors. Tja welke moet ik dan hebben?

Het moet een cross-over functie hebben, en het zou een EQ aan boord hebben. Maar volgens mij hebben al de goedkoper processors geen EQ aan boord... En als het geen EQ aan boord heeft is het eigenlijk een luxe cross-over... Of snap ik het nu niet meer

Kortom wie legt eens helder uit aub wat het verschil tussen een processor en een processor is. Want dat dat een betere investering is dan een cross-over heb ik al vaak gelezen.
      Even in het midden gelaten of het financieel een goede of slechte keus is.
      --==No Comment==--

Comment

• som
        • Nov 2002
        • 787

crossover maakt alleen een deling tussen laag en hoog,
        processor beschikt over een systeem om te controleren over er een overbelasting plaats vind en kan e.q., compressie e.d. aan boord hebben.

in jou geval zou ik een subje kopen met een versterkertje die een crossover aan boord heeft,das budgttaair het meest intressant en werk voor jou situatie prima.

peavy pv serie heeft zo'n mogelijkheid op 150 hrz.

Peavey.com :: PV Series
        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Kipenhetei
          • Jul 2009
          • 24

Versterkers heb ik al op de kop getikt, waaronder de laatste een yamaha P1600. Het geheel word opgedeeld in 2 delen opdat de sub's een aanvulling zijn op de fullrange speakers...

Ik neig wel naar een processor, ook vanwege limit functie. Begrijp echter nu uit alles dat er dus geen ingebulde EQ in zit, mits je heel veel gaat investeren.
          Klik Dit zou dan dus het werk kunnen doen.

Prijs nauwlijks duurder dan een Cross-over.

Maar de basis vraag blijft; er staan zoveel in processors in het rijtje en ze lijken allemaal wat anders te doen

bijvoorbeeld Dit of dit

Terwijl deze wel alles in een lijkt te hebben.
          --==No Comment==--

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

De pagina waar jij op zit te kijken bevat alleen effect processoren, de processoren die jij zoekt zijn (voor het gemak?) bij de cross-overs gezet.

In het budgetsegment zit je dan bij een Behringer Ultra Drive Pro DCX 2496, maar ik heb nogal negatieve ervaringen met dit soort artikelen van Behringer (spontaan dood na 3x gebruiken e.d.). Ga je naar het pro-segment kijken, dan is het instapmodel een DBX DriveRack PA / PX.

Comment

• Kipenhetei
              • Jul 2009
              • 24

Daarom snapte ik er niks van... onder processors staan de effect modellen en onder cross-over staan de processors die ik zoek...

Sorry voor overlast dan, logica niet gesnapt
              --==No Comment==--

Comment

• Kipenhetei
                • Jul 2009
                • 24

De manual en software van de Behringer Ultra Drive Pro DCX 2496 gedowload en gelezen.
                Dit stukje techniek bied wel de basis die ik zoek, ik weet duurder dan een cross-over, maar scheelt een EQ, is inclu limit en het geheel is makkelijk aan te passen als het eens anders word.

Al zoekend vond ik er een op duitse e-bay, 2003, weinig gebruikt, die is helaas op laatste moment gevlogen voor 174 eurie... .

Weten jullie nog andere merken / modellen die vergelijkbaar zijn qwa prijs / kwaliteit van de Behringer?
                Last edited by moderator; 19-07-09, 19:00. Reason: forum spelregels
                --==No Comment==--

Comment

• dexter
                  • Jul 2005
                  • 433

Drive rack PX van DBX.
                  Maar een processor NOOIT gebruiken voor je zaal eq en hier live in ingrijpen dit werkt niet prettig omdat je door menu's heen moet en sommige processors hebben de neiging om even stil te zijn voordat ze hun nieuwe waarde gebruiken.

Comment

• Kipenhetei
                    • Jul 2009
                    • 24

Wie zoekt zal vinden, een nieuw 2e hands exemplaar voor 200. Meneer heeft er 2 liggen, dus wie intress heeft moet voor ma avond even bericht achterlaten, ga di ochtend erheen.

Ding ligt maar op de plank voor dromen, of zoiets. Hij had ze gekocht voor verhuur maar nooit wat mee gedaan, beschermfolie zit er nog op, gebruiksaanwijzing zit erbij...

dbx en jbl zijn gelijk een prijsklasse duurder.

Zit alleen nog te dubben met hoog geluid, gezien de 2x6 kan ik hoog appart regellen, vergt alleen aanpassing in de bekabeling. Hoog stelt bar weinig voor en kan door menig hifi versterker wel worden afgehandeld. Ik heb de piezo tweeter ooit eens vervangen door een hoorn en het geheel klinkt nu wel schel, teveel hoog zeg maar....

Andere kant hebben de kasten al aardig leven opzitten en dienen ze in het geheel gereviseerd te worden. Weet alleen dat het beyma speakers betreft met destijds motorola pieze tweeters in een zelfbouwkast, met een sleuf als baspoort.... kijken of ik nog gegevens kan vinden, nieuwbouw lijkt mij zinvoller...
                    --==No Comment==--

Comment

Working...