Nieuw mengpaneel: met USB of betere geluidskaart?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Nieuw mengpaneel: met USB of betere geluidskaart?

[FONT=Verdana]Beste mede-forummers,[/FONT]

[FONT=Verdana]Zoals het er nu naar uitziet ga ik binnenkort mijn mengpaneel vervangen. Het is mijn mengpaneel dat ik enkel gebruik voor afspeeltoepassingen en is aangesloten op een Denon cd-speler en een simpele pc. Op de pc staat zowat al mijn muziek, welke ik ook van de pc afspeel.[/FONT]

[FONT=Verdana]Momenteel is de verbinding tussen pc en mengpaneel uiteraard stereo minijack naar stereo tulp. En dan nu mijn vraag: om de kwaliteit te verbeteren, moet ik dan een nieuwe en betere geluidskaart kopen of kan ik beter een mengpaneel kopen met usb-aansluiting?[/FONT]
    [FONT=Verdana]Dat er een nieuw mengpaneel komt staat al vast, anders zou alleen een nieuwe geluidskaart kopen de goedkopere oplossing zijn.[/FONT]

[FONT=Verdana]Alvast bedankt voor jullie reacties,[/FONT]

[FONT=Verdana]Met vriendelijke groet,[/FONT]
    [FONT=Verdana]
    Teun
    [/FONT]

[FONT=Verdana]Ps. Ik heb géén drive-in show, maar deze vraag leek mij hier wel het beste passen.[/FONT]
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen
  • dj-wojcik
    • Jul 2008
    • 911

Originally posted by 4AC
    [FONT=Verdana]Beste mede-forummers,[/FONT]

[FONT=Verdana]Zoals het er nu naar uitziet ga ik binnenkort mijn mengpaneel vervangen. Het is mijn mengpaneel dat ik enkel gebruik voor afspeeltoepassingen en is aangesloten op een Denon cd-speler en een simpele pc. Op de pc staat zowat al mijn muziek, welke ik ook van de pc afspeel.[/FONT]

[FONT=Verdana]Momenteel is de verbinding tussen pc en mengpaneel uiteraard stereo minijack naar stereo tulp. En dan nu mijn vraag: om de kwaliteit te verbeteren, moet ik dan een nieuwe en betere geluidskaart kopen of kan ik beter een mengpaneel kopen met usb-aansluiting?[/FONT]
    [FONT=Verdana]Dat er een nieuw mengpaneel komt staat al vast, anders zou alleen een nieuwe geluidskaart kopen de goedkopere oplossing zijn.[/FONT]

[FONT=Verdana]Alvast bedankt voor jullie reacties,[/FONT]

[FONT=Verdana]Met vriendelijke groet,[/FONT]

[FONT=Verdana]Teun[/FONT]

[FONT=Verdana]Ps. Ik heb géén drive-in show, maar deze vraag leek mij hier wel het beste passen.[/FONT]
    Naar mijn weten is de kwaltiteit het hoogste als je een andere geluidskaart gebruikt. Hier zijn allerlij soorten en kwaliteits verschillen in verkrijgbaar.

Zo kun je het zo duur maken als je wilt. Met de beste kwaliteit.

Want als je het geheel aansluit dmv USB, zit je gebonden aan de geluidskaart binnen in je mengpaneel. Deze zet digitale signalen om in audio. En dan ligt het er maar aan of de kaart het signaal in een goede kwaltiteit om zet. Nu wil ik niet beweren dat dit slechte kaarten zijn. Maar mijn idee is dat een goede geluidskaart een goede inverstering is.

Misschien kan Beckers-Entertainment hier meer over vertellen. Hij gebruikt deze aansluiten volgens mij.
    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• Beckers Entertainment
      • Dec 2008
      • 650

Ik gebruik inderdaad 2 USB mixers. Een A&H en een Numark. Werken beide prima, zeker voor het geld. Maar het ligt er ook aan waar je ze voor wilt gebruiken? Als je ze wilt gebruiken om op te nemen of iets dergelijks zul je toch meer moeten investeren in de kwaliteit van de geluidskaart. Voor drive-in werk en dergelijke (ja ik weet dat je dat niet doet) zul je eerder kunnen voldoen met een goedkopere geluidskaart. Een ander voordeel van een USB aansluiting is dat hij een stuk minder gevoelig is voor stoten tegen pluggen, kabelbreuk enz..

Maar nogmaals, het ligt aan je doel ermee en het budget (eventueel met mixer )

Groeten Jasper
      Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

[FONT=Verdana]Bedankt voor jullie reacties!

Alleen ik bedenk mij nu; als ik binnenkort een laptoppie aanschaf... (en dat gaat óók gebeuren)
        Een nieuwe geluidskaart voor in de computer valt hierdoor af, omdat ik de geluidskwaliteit IN de computer verbeter en daar heb je met een laptop natuurlijk niets aan.

Dit komt eigenlijk een beetje terug op een
        [/FONT][FONT=Verdana]eerder topic van me. Alleen heb ik nu een Sound-Mate Easy aangeschaft.[/FONT][FONT=Verdana]

Mvg,

Teun
        [/FONT]
        Last edited by 4AC; 12-05-09, 11:37.
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• LJKEVIN
          • Dec 2005
          • 426

TIP: De lexicon geluidskaarten/interfaces.
          Degelijke behuizing,
          Minimaal 2 uitgangen(stereo) Jack en cinch
          Opnemen (Jack) en XLR.

+ Ze kosten de wereld niet.

Succes!
          Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

Ik merk dat ik te vroeg (of niet goed) een topic ben gestart. Excuses hiervoor.

Richtlijn budget: zeg maar rond de 150-200 euro. (voor een nieuw product, tweedehands ga ik zelf ook nog even zoeken) Dit is niet wat het MOET kosten maar wat het MAG kosten. En als het sowieso duurder word, tja, dat moet dan maar.
            - Minimaal één manier om mijn pc/laptop aan te sluiten en de geluidskwaliteit verbeterd word. (usb/minijack/tulp in)
            - Minimaal 2 manieren om een externe bron als een cd-speler aan te sluiten. (tulp/XLR in)
            - Minimaal 1 manier om mijn sound-mate easy set aan te sluiten. (uitgang dus)
            - VU/potmeters. Alleen bij de master of alleen de kanalen...
            - EQ: aantal bands geen eisen. Alleen bij de master of alleen de kanalen...
            Ik doe geen opnames, ik speel enkel muziek af.
            Wat is met deze eisen de beste oplossing?

@ LJKEVIN: ik kwam inderdaad wat mooie producten tegen van Lexicon. Ik ken het merk echter van studio's en dus opnames. De producten de ik tegenkwam hebben ook allemaal 6,3mm jacks...
            Last edited by 4AC; 12-05-09, 11:52.
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

Zoals het er nu naar uitziet gaat het een Numark DXM-01 USB worden. Deze heeft 2 USB aansluitingen met elk een geluidskaart.

Teun
              Last edited by 4AC; 14-05-09, 14:08.
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

Working...