opslaan van muziek mét info

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tarpan
    • Dec 2008
    • 266

opslaan van muziek mét info

Ja ik heb eerst de zoek-functie geprobeerd
    Ik zou mijn legaal gekochte cd's op mijn laptop en back-up hd willen zetten, maar dan met alle info erbij ( titels, artist, album, ...).
    Met i-tunes lukt dit natuurlijk wel, nummer-info staat in een apart bestand.
    Wat dus verwijst naar díe nummers die in díe map zitten.
    Als je dan de nummers gaat verplaatsen naar een andere map dan vindt i-tunes ze niet meer.
    Dan kan je ze wel weer zelf zoeken in die nieuwe map, maar de info wordt er niet meer aan gelinkt.
    Ik zoek dus eigenlijk een programma dat de info permanent bij het nummer steekt, ookal verplaats je iets.
    Ik werk wel liefst met wav's en niet met mp3.
    als je bij de brom zit...
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Met wav kan dat (zover ik weet) niet.
    Voor MP3 is er de ID3 tag waarmee je dergelijke info in een nummer kan zetten.

Waarom wav ipv MP3?
    Een lage MP3 compressie levert geen hoorbaar kwaliteitsverschil op (een hogere compressie ook niet trouwens, een te hoge compresie wel) maar wel compressie en dus bijvoorbeeld de mogelijkheid van een ID3 tag die elke software muziekspeler wel kan uitlezen.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• tarpan
      • Dec 2008
      • 266

Ik ben een muggenzifter, dus liever geen mp3
      Maar ik leg me er maar bij neer en gebruik dan dus mp3 met zo min mogelijk compressie.
      Toch bedankt.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

je zou in I-tunes de AAC-codering kuinnen gebruiken, via de importinstellingen kun je daar ook naar 320kbps/JS, dus, dan heb je best een redelijk resultaat.
        En ook AAC heeft volgens mij en ID-tag aan de file hangen..

verder maakt Itunes file-namen aan voor je bestand, die je dan terug zou moeten kunnen vinden. Ook in WAV, alhoewel dat overigens ook al weer een codering is, trouwens...

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Nadeel van AAC is dat nog lang niet alle muziekspelers het ondersteunen en dat zeker niet alle spelers het bewerken/schrijven van ID3 in AAC ondersteunen. Daardoor beperk je jezelf en heb je de kans dat je eerst Itunes op een systeem moet installeren voordat je ze kan afspelen.

In een noodgeval is MP3 op een USB stickje gewoon veel universeler.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• tarpan
            • Dec 2008
            • 266

AAC had ik ook al overwogen, maar vanwege die (niet)compatibiliteit begin ik daar ook weer niet aan.

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

MP3 op 320kbps is in dit geval, lijkt me, de beste optie. Geringe kwaliteitsverlies, hoogste comptabiliteit en de info wordt in het bestand zelf opgeslagen. Je moet dan het origineel ernaast leggen om de verschillen te kunnen horen, met lagere kwaliteit mp3s neem ik eigenlijk ook geen genoegen meer.

Maar al je legale cd's rippen? Verwacht dan niet dat je alles op je laptop-HD kwijt kan, die zit zo vol (of je moet niet heel veel cd's hebben).

Comment

• tarpan
                • Dec 2008
                • 266

320GB op laptop, waarvan ik er zo'n 200 zou reserveren voor muziek.
                Daar moet toch al iets opkunnen denk ik, toch bij 320kbps.

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Originally posted by tarpan
                  Ik ben een muggenzifter, dus liever geen mp3
                  Maar ik leg me er maar bij neer en gebruik dan dus mp3 met zo min mogelijk compressie.
                  Toch bedankt.
                  Vanaf 1999 heb ik bergen CD's geript naar 128kB.
                  Toen was de opslag nog een groot probleem, tegenwoordig niet meer.
                  Als ik jou was kocht ik 1 of meerdere 1TB externe harde schijf en zet daar alle WAV files op, vervolgens converteer je het boeltje naar MP3, of FLAC (losless audio) en gebruikt dat op de laptop. De externe schijf leg je vervolgens in de kast.

Op het moment dat je een betere codec hebt of meer opslag ruimte doe je enkel de conversie slag opnieuw, scheelt toch erg veel werk.
                  Als je maar zorgt dat je de filename logisch maakt, zoiets als Artiest - Titel, dan kun je hier altijd je ID3 tags mee aanmaken voor MP3's.

Comment

Working...