Scheidingsfilter nodig?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KDB-Arnoud
    • Mar 2009
    • 4

Scheidingsfilter nodig?

hallow,

ik had een vraag, en hoopte eiglks dat een van jullie die wel kon beantwoorden...

nu heb ik een mengpaneel, en een versterker van McCrypt, ik draai normaal met pc en cd spelers(heb een soort van Keet)
    nu waren op deze versterker altijd gewone 3 weg boxen aangesloten. aangezien deze het 1 voor 1 begeven heb ik besloten andere boxen te bestellen. toen viel mijn oog op 200 watt RMS McCrypt boxen. nu heb ik gehoord dat het beter was als ik daartussen ook een equalizer zou zetten.
    bij conrad zag ik nu een scheidingsfilter staan ook van Mccrypt. nu is mijn vraag: kan ik met een scheidingsfilter hetzelfde bereiken als met een equalizer? of heb ik echt een equ nodig ipv een scheidingsfilter?

mvg Arnoud
  • kenzohendriks
    • Jan 2009
    • 126

Hallo Arnoud,

Een scheidingsfilter (crossover) zorgt ervoor dat de lage tonen naar de bassen gaan en de hoge tonen naar de toppen.

Een equalizer zorgt ervoor dat er meer of minder bass in het afgespeelde geluid komt (dus een equalizer is handig voor het afstemmen voor verschillende zalen).

De ene zaal heeft veel bass nodig en de andere net meer hoge tonen
    Last edited by kenzohendriks; 26-03-09, 18:28.

Comment

• KDB-Arnoud
      • Mar 2009
      • 4

jah ok.

maar mij werd aangeraden om een equ te kopen, omdat dit beter was voor de boxen(om dus welke tonen hoger en lager kunnen) maar is dit met een scheidingsfilter ook te regelen.

het gaat hier om 2 boxen die op mn versterker zitten. heb een versterker van 2 x 300 watt rms. en dan 2 boxen van 200 watt rms per stuk.

of is een scheidingsfilter bij mij dan overbodig omdat ik toch maar 2 boxen heb?
      heb begrepen dat een scheidingsfilter word toegepast als je losse tweeters, subs enz hebt. of is hij ook gewoon toe te passen op te normale boxen zonder apparte tweeters en subs?

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

off-topic
        Ik zou je keuze voor McCrypt versterkers nog eens overdenken. Waarom kies je hiervoor? Die liggen er ook zo weer uit, zeker met het grotere vermogen van je amp. (headroom is niet echt bruikbaar bij dit soort boxen)

mvg,

Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• koentjes
          • Dec 2007
          • 333

Ga eerst eens uitzoeken wat een scheidingsfilter is, en doet....
          en dan uitzoeken wat een equaliser is en doet...

en DAN... hier nog vragen stellen als je er niet uitkomt
          het hele forum staat vol met informatie, maar je zult er zelf ook wat voor moeten doen.

Comment

• sntho0
            • Sep 2003
            • 196

Ach waarom niet even uitleggen, heb toch even tijd..... alhoewel Koentjes wel gelijk heeft. Genoeg over te vinden.
            Ik denk ook dat dit onderwerp op het newbie forum thuis hoort.

Diegene die jou verteld dat een equalizer beter voor je boxen is snapt er niet zo veel van of legt het verkeerd uit. Een equalizer is niets anders dan een toonregeling. Dus, eigenlijk hetzelfde als je bas en treble knoppie, maar dan over meerdere frequenties verdeeld. Bijvoorbeeld: Je hebt een 10 kanaals equalizer. Als die equalizer een bereik heeft bijvb. van 20Hz tot 20Khz, (20Hz is dus heel laag en 20 Khz is heel hoog) dan is dit hele gebied verdeeld in tienen en kun je ieder gebied harder of zachter zetten.
            En inderdaad, als je de de boel naar beneden schuift, dus zachter, zal dit een bescherming voor je boxen zijn, maar in de meeste gevallen worden de schuifjes naar boven gedrukt, en dan moet je oppassen. Want je wil vast veel bas, en dus gaan de linker schuifjes omhoog. Mits goed gebruikt en in sommige omstandigheden is een equalizer wel handig, maar ook vaak niet nodig.
            Een scheidingsfilter heb je in 2 soorten. Actieve en Passieve. Passieve zitten eigenlijk altijd in boxen met meerdere luidsprekers. Logisch anders zou bijvoorbeeld de tweeter dezelfde frequenties moeten verwerken als de basspeakers. En dit kan natuurlijk niet. Ook in sommige subs zitten passieve filters. Die zorgt er voor dat er alleen bas naar die speaker gaat. Vaak kun je dan ook nog via dat filter met een andere kabel naar je mid/hoog box. Dus het filter in de sube scheidt het geluid.
            Een actief scheidingsfilter (ook wel crossover of x-over genoemd) zit niet in de box, maar is een appart kastje dat voor de versterker geplaatst wordt. Hier heb je dus alleen maar iets aan als je met meerdere versterkers werkt. Je gaat dus vanaf je mengpaneel met een kabel naar je x-over. daar wordt het geluid gescheiden in laag en mid/hoog (2-weg systeem_ of in laag mid en hoog (3-weg systeem) Vanaf de x-over ga je vervolgens met natuurlijk apparte kabels naar je versterkers. Dus je bas naar de versterker die je basboxen aansturen en de andere naar de versterker die je mid/hoog aansturen.
            Zo, dit is in principe het verschil. Er zijn ook x-over met ingebouwde equalizers en nog veel meer, maar dat gaat voor hier veel te ver.

Dus, al je met 2 boxen blijft draaien heb je geen x-over nodig en een equalizer is een kwestie van afwegen. Denk je dat je daardoor mooier geluid krijgt, dan kun je dit doen.

Succes!
            Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• KDB-Arnoud
              • Mar 2009
              • 4

dank jullie wel voor de reacties, en sorry, wist niet goed in welk subforum dit zou moeten staan.

de reden waarom ik kies voor McCrypt is het feit dat het niet zo erg duur is en het mengpaneel en de versterker hier ook al van heb. ik vind dat ze het allebei erg goed doen. en de service bij conrad vind ik ook erg goed.

iemand raadde mij een equalizer aan omdat hierdoor mijn boxen een langere levensduur zouden hebben. nu zat ik op conrad te kijken en zag ik dus dat scheidingsfilter staan, en d8 dat dat miss wel hetzelfde was. Maar omdat ik niet zeker wist of ik hem wel nodig had, heb ik besloten het eerst maar is te vragen aan mensen die er meer verstand van hebben als ikzelf

Comment

• Whitefarmer
                • Oct 2003
                • 1244

Originally posted by KDB-Arnoud
                iemand raadde mij een equalizer aan omdat hierdoor mijn boxen een langere levensduur zouden hebben.
                ... dat ik KUL!!!

Hiermee kun je zelfs (zoals al eerder gezegd) je speakers SNELLER stukmaken (schuifjes te ver omhoog).
                Ik sluit me aan bij het groepje: ...zoek zelf op wat een EQ is/doet.

Dan zal blijken of hij nuttig is voor jou.

Wat is je budget, misschien adviseren wij hier wel een andere/betere speaker.....

groet John
                Groeten John
                ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• KDB-Arnoud
                  • Mar 2009
                  • 4

ik heb al gezocht wat een equ is, weet ook wel wat ie doet. ik wou alleen weten of ik hem echt nodig heb, en of ik met een scheidingsfilter hetzelfde kon bereiken.

zoals ik in mijn post hierboven al had gezet, wat je wsl niet heb gelezen, is dat ik jullie wou bedanken voor jullie tips, en ik nu weet dat ik die zooi niet nodig heb.

mijn budget voor een goede set speakers is 200 - 300 euro, hiervoor wil ik wel de speakers en 20 meter snoer erbij, dus geen speakers van bijv 150 euro stuk. ik weet dat je hiervoor niet zo heel er veel bijzonders hebt, maar echt veel meer geld heb ik er ook niet voor.

nu had ik een set behringers zien staan, en die leken mij ook wel mooi, maar dat was alleen 80 watt continu vermogen, en dat vind ik te weinig.
                  hebben jullie miss nog tips? bvd

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Originally posted by KDB-Arnoud
                    ik heb al gezocht wat een equ is, weet ook wel wat ie doet. ik wou alleen weten of ik hem echt nodig heb, en of ik met een scheidingsfilter hetzelfde kon bereiken.

zoals ik in mijn post hierboven al had gezet, wat je wsl niet heb gelezen, is dat ik jullie wou bedanken voor jullie tips, en ik nu weet dat ik die zooi niet nodig heb.

mijn budget voor een goede set speakers is 200 - 300 euro, hiervoor wil ik wel de speakers en 20 meter snoer erbij, dus geen speakers van bijv 150 euro stuk. ik weet dat je hiervoor niet zo heel er veel bijzonders hebt, maar echt veel meer geld heb ik er ook niet voor.

nu had ik een set behringers zien staan, en die leken mij ook wel mooi, maar dat was alleen 80 watt continu vermogen, en dat vind ik te weinig.
                    hebben jullie miss nog tips? bvd

denk niet dat je een eq nodig hebt in een keet.....(behalve dat 2/3-bands ding op je mixer dan) verder, een setje speakers voor 300 euro? bij dap haal je voor 200/250 euro PER STUK een setje redelijke speakers, de k-series, en anders even kijken bij de dap mc- of stage-series (niet de stage-amps!)

Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...