Bang & Olufsen ICEpower: top of flop?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Bang & Olufsen ICEpower: top of flop?

Hallo,

Laatst kwam ik op de site van 4-Acoustic een nieuwe productfolder tegen:
    4-Acoustic 2009. Het merk heeft anno 2009 o.a. een compleet nieuwe productlijn...

Daar komt bij dat (bijna) alles aktief aangeboden word. De luidsprekers worden dan versterkt door Bang & Olufsen ICE Power / Wikipedia ICEpower. Als ik die site's zo doorkijk dan lijkt het vooral gericht op een 'goed' geluid in 'compacte' formaten. Het zijn allemaal klasse-D versterkers als ik wikipedia moet geloven. Ze ontwikkelen zelfs versterking e.d. voor mobiele telefoons. Het ziet er allemaal wel indrukwekkend uit, met een flinke lijst patenten en een enorme 'range' aan modellen!
    Goed, eerste indruk is bij mij dus best OK.
    Alleen, wat voor kwaliteit moet ik mij voorstellen bij B&O ICEpower? Iemand eens zo'n module voor zijn/haar neus gehad?
    Zijn er andere merken in de PA die met deze modules werken?

Alvast bedankt,

Mvg,

Teun

Ps. Met B&O ben ik verder wel bekend, enkel de consumenten spullen. Vooral érg duur (30.000 euro per stuk) voor bijv. 15" luidsprekerzuil die wel aardig klonk. B&O richt zich in deze branche op de 'hogere' klasse. Zo stonden er ook tientallen door het Aston-Martin gebouw in Engeland. (dat is na de prijs wel een voorbeeldje denk ik)
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Tecnare is een Spaans merk die ook met ice-power werkt .
    EURO P.A. Belgium
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• TCMC
      • Jul 2005
      • 56

ICEpower?
      Absolute top. Vriendelijk klankbeeld op het mid hoog, drukt erg goed door met subwoofers.
      Steeds meer PA fabrikanten gaan daar op over. Denk maar aan:
      - RCF
      - R&H
      - LD systems

Inmiddels de 1000ASP, 1000A, 500ASP, 500A, 250A getest, zowel met muziek en gemeten met dummyloads etc.

Bij de 1000ASP komt eerst 1500 Watt RMS uit voor ca 2 seconden, zakt dan in elkaar naar 1200 Watt en later blijft deze netjes staan op 1000 Watt.

Softclip ziet weliswaar op de oscilloscoop gruwelijk uit, maar is niet hoorbaar. Je hoort wel degelijk het verschil als je hem afschakelt.

Verder kun je aan de ASP 1 of 2 extra modules aanhangen voor bijvoorbeeld 2- of 3-weg systemen.

Vergeleken met LAB-gruppen FP 6000 doet B&O het wat beter op vele fronten, ondanks dat LAB-gruppen toch wel tot de top behoort. De LAB-gruppen heeft wel keurig nette limiters ingebouwd. Dit vind ik ook de eerlijkste vergelijking omdat het versterkervermogen in dezelfde orde van grootte zitten.

Enig nadeel van B&O vind ik dat je het optimale vermogen bij 4 Ohm eruit haalt.

TCMC
      Last edited by TCMC; 23-03-09, 09:55.
      Blijven lachen :)

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

van dit soort grafiekjes wordt ik altijd erg bedroefd...10% THD

Comment

• 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

@ TCMC:
          Zo, dat verbaasd me wel even moet ik zeggen. (in positieve zin) In merken als RCF kan dus een zelfde versterkermodule zitten als een 4-acoustic? Of word dat per fabrikant nog weer aangepast?
          4-Acoustic -klinkt zeer goed voor het geld- maar RCF ligt toch wel in een héél andere prijsklasse.

Originally posted by MacGyverSounds
          Beargumenteer je antwoord? Heb je een vergelijkende grafiek van een andere amp? Is dit met alle modellen van ICEpower zo? Zijn de gegevens van deze grafiek wel zo slecht? Anders zou men het toch niet op internet zetten lijkt me. Laat staan dat merken asl RCF en R&H gebruik maken van deze versterkermodules. (@ TCMC)

Moet er wel even bij zeggen dat dit soort grafieken niet helemaal mijn ding zijn.. Maar des te meer reden om er achter te komen wat er nou niet goed aan is!

Mvg,

Teun
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• TCMC
            • Jul 2005
            • 56

Vervorming ligt achter 4 plaatsen achter de komma bij volle uitsturing. Dit doet vrijwel geen andere versterker na.
            Nadeel is wel dat je met +12 dBu moet insturen.
            De beperkende factor die dan overblijft is de DSP, waarbij Behringer DCX2496 nog wel de meeste dynamiek omvang heeft (maar jammer genoeg technisch nogal onbetrouwbaar is). Nog erger is vaal de PA mixer, zelfs A&H en Soundcraft, waar de ruisvloet toch wel tamelijk hoog ligt.

B&O bewijst zich wederom weer dat ze technisch ook in staat zijn om uitstekende class-D versterker modules te leveren, waarbij ik de SMPS nog wel het sterkste punt vind.
            Uiteindelijk gaat het om de muziek weergave, en daar is B&O wederom zeer goed in geslaagd. Hopelijk geldt dat ook voor de levensduur, waar ze met de Hifi en Beovision TV's toch wel de beste papieren voor in huis hadden (Behoudens enkele OEM modellen van Thomson en Philips).
            Hun eigen modellen waren op zich prima mede door de strenge selectie en nauwe toleraties van de onderdelen.

De service van B&O (en ook Onkyo) vind ik als reparateur zijnde het meest prettig.

TCMC

Comment

• TCMC
              • Jul 2005
              • 56

Originally posted by 4AC
              Bedankt voor de reacties tot nu toe!

@ TCMC:
              Zo, dat verbaasd me wel even moet ik zeggen. (in positieve zin) In merken als RCF kan dus een zelfde versterkermodule zitten als een 4-acoustic? Of word dat per fabrikant nog weer aangepast?
              4-Acoustic -klinkt zeer goed voor het geld- maar RCF ligt toch wel in een héél andere prijsklasse.
              Mvg,

Teun
              Het is bij die Chinezen (Ningbo en Guangzhou) wel oppassen voor kopieën. Helaas kom je daar dan mee bedrgen uit. Ik heb de kopieën tijdens de sinus test in een dummyload van 4 Ohm al vrij snel defect gekregen, terwijl de originelen overiend blijven als een stevig gefundamenteerd huis.

Overigens zijn de Europese modules (althans gecertificeerd door B&O in Denemarken) bijna niet kapot te krijgen. Wel moet je de hanger modules aan de ASP modules verbinden voor de eerste bescherming tegen kortsluiting van de uitgang. Overigens zijn de modules niet zo duur als het gaat om massa productie, en daar profiteren de speaker fabrikanten van.

Ik moet er wel bijvertellen dat 4AC samengaat met voorheen US Blaster. Beide maken best wel leuke speakers in de hogere prijsklasse, maar heb het idee dat de Chinezen niet zo goed weten wat o.a de Thiele Small parameters inhouden.
              Hetzelfde geldt ook voor de passieve crossovers waar te weinig rekening mee wordt gehouden in het grote vrije veld waar het publiek uiteindelijk van moet hebben. Bereikbaarheid is in dit geval belangrijker dan een vlakke on-axis response.

Feit is wel dat de Chinezen zich de laatste 5 jaar zich sterk verbeterd hebben en ik heb ook het idee dat de Duitse technici wel een goede invloed uitoefenen, maar zich nog steeds in de pioniersfase bevinden. Op zich is dat prima. Je leert met vallen en opstaan, net als ik wel eens deed, maar er wordt wel eens wat vergeten of met iets geen rekening mee gehouden.

TCMC

Comment

• SoundOfSilence
                • Mar 2007
                • 766

Originally posted by MacGyverSounds

Valt reuze mee als je bedenkt dat de specs vertellen dat hij aan 8 ohm max 25 watt kan leveren.

25 watt zit je op 1%... da's ook best veel, maar zeker geen 10%
                It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• TCMC
                  • Jul 2005
                  • 56

Overigens ben ik nog het meeste te vinden voor het enthousiasme van goedwillende tecnici dan van die patserige figuren die menen alles in pacht te hebben, maar het niet kunnen waarmaken voor een leuke prijs. Wat dat betreft vind ik het pionieren een schitterend iets, maar is het wel eens heel erg handig als een ervaren meester terzijde staat.

TCMC

Comment

• TCMC
                    • Jul 2005
                    • 56

Originally posted by 4AC
                    Hallo,

Laatst kwam ik op de site van 4-Acoustic een nieuwe productfolder tegen:
                    4-Acoustic 2009. Het merk heeft anno 2009 o.a. een compleet nieuwe productlijn...

Daar komt bij dat (bijna) alles aktief aangeboden word. De luidsprekers worden dan versterkt door Bang & Olufsen ICE Power / Wikipedia ICEpower.
                    Jakkes, in de 4AC catalogus staan Chinese kopieën.
                    De FET horen netjes met de Philips veren te worden afgeklemd en niet met schroefjes en plaatjes.

Sorry, maar het de foto in de catalogus geeft 4-Acoustic wel verkeerde bewijzen mee dat het om (Chinese) namaak gaat.

TCMC

Comment

• Peter Vanhove
                      • Jun 2002
                      • 347

Wij (en onze klanten) hebben ondertussen wel een paar honderd van deze ICE-Power versterkers in diverse kasten in gebruik.
                      In het begin was er één steeds terugkerend probleem, die door lang zoeken door ons is opgelost. B&O wou het eerst niet toegeven, maar ongeveer een jaar nadat wij hun de oplossing boden, hebben ze dan toch maar hun modules aangepast. Sindsdien NOOIT nog een defecte module gehad.
                      We hebben eens ter test een grote met ICE-POWER gepowerde set "omgebouwd" naar externe amps. Lab Gruppen FP+10000Q amps erop en geen noemenswaardige verschillen kunnen merken (zowel in klank als in power), en dan maar de ombouw ongedaan gemaakt.
                      Het verwonderd mij wel erg dat een "budget" merk als 4-Acoustic ineens deze versterkers gaan gebruiken.
                      Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                      Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• alex78
                        • Mar 2010
                        • 2

Hallo,

las je stuk net even terug en ik zie dat je de kennsi aardig voorhanden hebt.
                        Wat betreft het chinese deel klopt wat je zegt.
                        Maar ik ben in de fabriek geweest in duitsland. Ze hebben daar meerder tecnici werken die de speakers weer optimaliseren.
                        zo blijft de prijs laag en de speakers top!

zou jullie best wel willen uitnodigen voor een soundcheck. Je zal verbaasd staan.
                        ik keek er in het begin ook sceptisch tegenover maar werk er nu al meer dan een jaar mee en ben echt dik tevreden. Zit zelf nu ook al 16 jaar in
                        het geluid. En dit is geen reclame maarals je een gopede set wilt voor relatief weinig geld dan is dit zeker wat.

allemaal veel plezier op het forum!

gr alex.

Originally posted by TCMC
                        Het is bij die Chinezen (Ningbo en Guangzhou) wel oppassen voor kopieën. Helaas kom je daar dan mee bedrgen uit. Ik heb de kopieën tijdens de sinus test in een dummyload van 4 Ohm al vrij snel defect gekregen, terwijl de originelen overiend blijven als een stevig gefundamenteerd huis.

Overigens zijn de Europese modules (althans gecertificeerd door B&O in Denemarken) bijna niet kapot te krijgen. Wel moet je de hanger modules aan de ASP modules verbinden voor de eerste bescherming tegen kortsluiting van de uitgang. Overigens zijn de modules niet zo duur als het gaat om massa productie, en daar profiteren de speaker fabrikanten van.

Ik moet er wel bijvertellen dat 4AC samengaat met voorheen US Blaster. Beide maken best wel leuke speakers in de hogere prijsklasse, maar heb het idee dat de Chinezen niet zo goed weten wat o.a de Thiele Small parameters inhouden.
                        Hetzelfde geldt ook voor de passieve crossovers waar te weinig rekening mee wordt gehouden in het grote vrije veld waar het publiek uiteindelijk van moet hebben. Bereikbaarheid is in dit geval belangrijker dan een vlakke on-axis response.

Feit is wel dat de Chinezen zich de laatste 5 jaar zich sterk verbeterd hebben en ik heb ook het idee dat de Duitse technici wel een goede invloed uitoefenen, maar zich nog steeds in de pioniersfase bevinden. Op zich is dat prima. Je leert met vallen en opstaan, net als ik wel eens deed, maar er wordt wel eens wat vergeten of met iets geen rekening mee gehouden.

TCMC

Comment

• 4AC
                          • Nov 2007
                          • 1791

Zojuist de nieuwe brochure van 2010 op de mail gekregen: http://www.youblisher.com/files/publ.../15794/pdf.pdf

Dat B&O lijkt nu ineens weer helemaal weggemoffeld?

Mvg,

Teun
                          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

Working...