Crossover of Equalizer voor subs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kenzohendriks
    • Jan 2009
    • 126

Crossover of Equalizer voor subs

Hallo,

Ik heb 2 toppen van 200 watt rms en 2 bassen van 600 watt rms.
    Nu heb ik een versterker voor de toppen en ik ga 1 versterker kopen voor de 2 bassen.

Nu weet ik niet of ik beter een crossover kan kopen voor de bassen of een equalizer.

(is een equalizer hetzelfde als een crossover maar meer, of is dat anders en moet ik zowieso een crossover hebben?)

Ik weet er nog weinig vanaf dus alle info is welkom.

Vriendelijk bedankt!
    Kenzo Hendriks
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

Beste Kenzo,

ik heb letterlijk ingetypt:

"wat is een cross over"

en kwam bij deze link uit.
    http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...crossover.html

Zie ook je andere post:
    - dit forum doorspitten

groeten John
    Last edited by Whitefarmer; 12-01-09, 17:51. Reason: wel de link toevoegen natuurlijk!
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• kenzohendriks
      • Jan 2009
      • 126

hallo,

Bedankt,

Ik weet wat een crossover is en ook wat een equalizer is.
      Alleen is mijn vraag:

Ik wil mijn toppen en bassen appart regelen met apparte versterkers.
      Kan ik dan beter een crossover kopen of een equalizer. (om mooiere bassen op de subs en mooiere hoge tonen op de toppen te krijgen).

Vriendelijk Bedankt

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Een crossover scheid je signaal in bijvoorbeeld hoge en lage tonen.
        Met een equaliser kun je specifieke frequenties wegtrekken/boosten om je zaalgeluid te verbeteren of feedback weg te krijgen.

Wat denk je zelf?
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• kenzohendriks
          • Jan 2009
          • 126

ik denk een equalizer,
          maar omdat ik er nog weinig verstand van heb en niet zeker weet wat ik het beste kan kopen vraag ik het op het forum (waar het forum volgens mij ook voor is).

Misschien heeft een crossover iets wat een equalizer niet heeft.
          Er zijn zoveel verschillende dingen wat allemaal net iets anders zijn dat ik niet precies weet wat het beste is.

Comment

• Outline
            • Feb 2006
            • 1434

Begin eerst maar eens met Google-en en gebruik maken van de zoekfunctie. Dan weet je snel genoeg de verschillen en hoef je niet meer van dit soort simpele vragen te stellen.

Als je dat wel blijft doen, heb je kans dat er binnen de kortste keren niemand meer reageert...
            Last edited by Outline; 14-01-09, 19:57. Reason: Typo's.....

Comment

• beyma
              • Oct 2002
              • 1614

Zal ik het nog lastiger maken, je hebt eigenlijk beide nodig!

De X-over voor de scheiding laag en mid/hoog , de Eq voor aanpassing aan de zaal acoustiek....

suc6
              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Originally posted by kenzohendriks
                ik denk een equalizer,
                Fout gedacht

Met een equalizer kun je redelijk exact opgeven welke frequentie is harder of zachter moet doorkomen. Zo kan je bijvoorbeeld alle geluid op 800hz harder zetten en het geluid op 6300Hz iets zachter.

Een crossover splitst je signaal in hoog en laag. Alles onder de ingestelde frequentie (bijvoorbeeld 125Hz) gaat naar je subs, alles daarboven naar je toppen.
                Dat KAN je met een EQ ook (alles boven 125Hz wegtrekken bij je subjes, alles onder 125Hz wegtrekken bij je topjes), maar dat is een noodoplossing en komt je geluid ook niet ten goede.

Kortom: je moet een crossover hebben, bijvoorbeeld de Behringer CX2310. Prima ding, niet te duur en doet wat jij wil.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

[...] Ik weet wat een crossover is en ook wat een equalizer is [...]
                  Als je inderdaad weet wat ze allebei doen en waar ze allebei voor bedoeld zijn, dan hoef je deze vraag niet te stellen.

Maar voordat ik inga op jouw vraag: welkom op dit forum !! Hopelijk ga je hier veel plezier beleven !!

Op dit forum is er veel informatie over zeer uiteenlopende onderwerpen te vinden en er lopen hier genoeg mensen rond die weten waar ze over praten en je graag helpen met vragen over het een of ander. Echter, wil je hier nu (en in de toekomst) optimaal gebruik van maken, dan raad ik je aan even een rem te zetten op het om de haverklap openen van nieuwe topics en eens rustig en grondig de diverse threads door te nemen die er reeds over vergelijkbare onderwerpen lopen. Als mensen op een gegeven moment namelijk door hebben dat je gewoon vraagt zonder eerst zelf (zelluf: pro-activiteit is hier een voorwaarde) naar het antwoord te zoeken, zul je merken dat de collega's hier steeds minder bereid zullen zijn je te helpen... ben je weer terug bij af ...

Ook als je een thread hebt gevonden die wel met je vraag te maken heeft, maar de lading nog niet helemaal dekt... dan kun je gerust in die thread je vraag posten ipv een nieuwe thread te openen... dat komt de leesbaarheid en overzichtelijkheid van dit forum alleen maar ten goede.

Hopelijk doe je je voordeel met deze tips !!

Dan nalv je vraag:
                  Beyma zei het al: je hebt beide nodig... en als gebruiksgemak niet heel belangrijk is, dan kun je ze zelfs redelijk goedkoop in 1 apparaat krijgen.

Een EQ gebruik je om frequenties harder/ zachter te maken, zo kun je je klankbeeld aanpassen. Er zijn verschillende soorten EQ's, die anders bedient worden. Gebruik zoektermen als 'graphic EQ' of 'parametrische EQ'.

Een crossover dient ervoor om het juiste frequentie-gebied naar de juiste speakers te sturen en is feitelijk niks anders dan een aantal (variabele?) high-pass-filters en low-pass-filters. Bijvoorbeeld: [1] Low-pass filter op 100 Hz voor je bassen (alle geluid hoger dan 100 Hz wordt tegengehouden, zodat dat niet naar je bassen gaat), dan [2] een high-pass filter op 100 Hz EN een low-pass filter op 2 kHz op je mid (dwz alle geluid lager dan 100Hz EN alle geluid hoger dan 2 kHz wordt tegengehouden, zodat dat niet door je mid-speakers gaat)... en dan [3] een high-pass filter op 2 kHz voor je hoog (wat wilt zeggen dat alle geluid lager dan 2 kHz NIET naar aan de hoogjes wordt doorgegeven).
                  Dit voorbeeld beschrijft een 3-weg crossover (vanwege de 3 verschillende frequentie-gebieden/uitgangen) die crossed op 100 Hz en 2 kHz.

Gebruik de term 'speaker processor' (of 'processing') in de zoekfunctie en je komt een eind !!

Hopelijk kom je hier verder mee !!

Nogmaals: niemand weet vanaf het begin exact waar hij over praat en dat is ook niet erg... dat wordt hier ook van niemand verwacht... maar probeer toch nog beter eerst zelf te zoeken, voordat je nieuwe threads gaat openen. Reageer anders wat vaker in aan jouw vraag gerelateerde threads, dat is een stuk beter!!

p.s. ben jij DEZE Kenzo ??
                  Last edited by berolios; 12-01-09, 23:24.
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Originally posted by renevanh
                    Fout gedacht [...]
                    Dat KAN je met een EQ ook (alles boven 125Hz wegtrekken bij je subjes, alles onder 125Hz wegtrekken bij je topjes), maar dat is een noodoplossing en komt je geluid ook niet ten goede.[...]
                    Nee, dat kan niet met een EQ... totaal ander netwerk... misschien kun je een resultaat verkrijgen dat enigszins vergelijkbaar is met een HPF of LPF (high/ low pass filter)... maar dat is dan ook alles...

ga dit soort dingen nu niet roepen, want dadelijk snapt die jongen het al helemaal niet meer.
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Whitefarmer
                      • Oct 2003
                      • 1244

Rene en Jeroen

BEDANKT!

"ik had er de kracht niet meer voor"

Groeten John
                      Groeten John
                      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

Originally posted by Whitefarmer
                        Rene en Jeroen

BEDANKT!

"ik had er de kracht niet meer voor"

Groeten John
                        En jij niet alleen......

Comment

• EST drive in show zwolle
                          • Nov 2008
                          • 78

Best wel lange verhalen

je moet gewoon een cross hebben klaar.

zonder cross krijgen jou tops net zoveel te verduren als de bassen.
                          en dan staat overbelasting op plaats 1.

de cross zorgt er voor dat de bassen bij de tops worden weggehaald. ten zij dat kun je zelf regelen.

een EQ is er voor om je geluid nog zuiverder te maken. en aangezien er veel snufjes tegenwoordig in panelen zit heb je die niet eens nodig.

amen

groeten kor
                          E.S.T. drive in show zwolle
                          e-s-t-drive-in-show-zwolle
                          Groot of klein Gezellig dat moet het zijn :D

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

.....
                            Ik weet wat een crossover is en ook wat een equalizer is.
                            Alleen is mijn vraag:

Ik wil mijn toppen en bassen appart regelen met apparte versterkers.
                            Kan ik dan beter een crossover kopen of een equalizer.........
                            een echte contradictio in terminis

enne,,,, allebei , inderdaad.

Comment

• EST drive in show zwolle
                              • Nov 2008
                              • 78

:d:d:d:d:d
                              e-s-t-drive-in-show-zwolle
                              Groot of klein Gezellig dat moet het zijn :D

Comment

Working...