Volgorde van versterken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poppel
    • Dec 2008
    • 1

Volgorde van versterken

Ik vroeg mij af wat de beste volgorde van versterken is, momenteel heb ik de opties om mijn line (pc) volume te regelen maar ook binnen mijn mengpaneel de schuiven, gain en master en daarboven op nog de versterkers.
    Wat moet nu maximaal staan? en waarom?
  • DaLex2
    • Oct 2007
    • 45

Je versterkers moet je altijd vol open zetten.

Het volume van je master kun je zo hard zetten dat je versterker(s) net niet clippen.

Het gain volume van je mengpaneel moet op 0 dB staan te zien aan de lampjes of de VU meter op je mengpaneel.

Het volume van je Laptop/PC moet op ongeveer 70 % staan anders stuurt die veel te hard uit en komt het signaal al vervormd je mengpaneel in.

En je moet natuurlijk altijd luisteren of je het niet te hard gaat...
    Last edited by DaLex2; 03-12-08, 15:56.
    Waarom geld uitgeven D(R)AP is toch net zo goed....

Comment

• J.S. Coolen
      • May 2008
      • 254

kleine toevoeging. Je kunt je master zo "hard" als je wilt uitsturen mits je er geen overstuurd signaal van maakt.
      Account niet meer actief.

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Originally posted by DaLex2
        Het volume van je Laptop/PC moet op ongeveer 70 % staan anders stuurt die veel te hard uit en komt het signaal al vervormd je mengpaneel in.
        Nee, volume van je laptop moet zo hard mogelijk zonder te oversturen (signaal/ruisverhouding). Te zacht is veel ruis omdat je de gain verder omhoog draait en te hard heb je geen ruimte in je gain en zal het overstuurt binnen komen. Niveau van geluidskaarten wil nog wel eens verschillen dus 70% gaat daarom niet (altijd) op. Heb computers gehad die vol open stonden en dan nog veel gain moesten hebben maar ook waarbij ik op 25% al meer dan zat had.

Werk je met een vaste setup dan weet je deze instellingen op een gegeven moment wel en kun je deze steeds gebruiken. Wisselt de setup dan moet je dit dus elke keer controleren/aanpassen.

Comment

Working...