Koeling van versterkers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiddy-T
    • Nov 2008
    • 13

Koeling van versterkers

Erhm ik heb een probleempje...
    Ik heb 2 versterkers die nogal snel warm draaien, ze staan al te koelen als ik ze een kwart open zet ( en toen stonden ze nog buiten ).
    Het is me al een keer overkomen dat ze er even mee stopten omdat ze gewoon te warm draaiden en dat is het laatste wat je kan gebruiken op een feestje.
    Nou is mijn vraag... Is het een idee om tijdens het gebruik gewoon de (bovenste) kappen van de versterkers te halen voor wat extra koeling? of zou dat kwaad kunnen?
    Dank jullie wel alvast!
  • koentjes
    • Dec 2007
    • 333

dat lijkt me geen goed idee, zowieso al niet qua aanrakingsgevaar...

zo werkt trouwens je geforceerde koeling veel minder goed, omdat je ventilator in de versterker dan geen 'tunnel' meer heeft om de lucht doorheen te trekken/blazen.

als je je versterkers in een flightcase hebt zitten, moet je eens goed nagaan of er wel een plaats is waar er verse koude lucht naar binnen kan, en waar de warme lucht er weer uitkan.

Als dit gewoon het geval is, kan het nog zijn dat er erg veel stof in de versterkers zit, maar dat kun je alllmaal het beste zelf eerst onderzoeken.

Comment

• Tiddy-T
      • Nov 2008
      • 13

Hmm ja ik begrijp het... lekker in elkaar laten zitten dus.
      Het is alleen nogal kut, want ik heb net 2 dagen geleden de kappen eraf gehad en de hele versterkers uitgeblazen ( er zat trouwens weinig tot geen stof in ).
      De amps zitten inderdaad in een case... maar ik heb aan de boven én onderkant van elke versterker een 1he rooster zitten en ik heb altijd beide deksels van de case af tijdens het gebruik, dusja.. ventilatie moet volgens mij wel goed zijn... het enigste wat ik nog kan bedenken is dat het gewoon kut versterkers zijn... ( jbsystems vx700 ) en misschien koelen ze meer dan normaal omdat ik ze in bridge mode heb... Maarja, in ieder geval een drama dus.

Comment

• MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

Wellicht heb je door de plaatsing van je amps en ventilatiepanelen in je versterker het probleem dat de warme lucht uit de afvoer, weer wordt aangezogen door de invoer. Daardoor warmt de lucht rondom de versterker sneller op en kun je dus eerder problemen krijgen.

Comment

• Freek Fokker
          • Aug 2003
          • 495

Volgens mij draai je gewoon aan een veels te lage impedantie.
          SR20DET

Comment

• Tiddy-T
            • Nov 2008
            • 13

Originally posted by Freek Fokker
            Volgens mij draai je gewoon aan een veels te lage impedantie.
            Lijkt me sterk, heb gewoon 8 ohm fullrange boxen eraan hangen ( dat is toch wat je bedoeld? )

Comment

• Freek Fokker
              • Aug 2003
              • 495

Hmm dan is er wat anders aan de hand.
              SR20DET

Comment

• J.S. Coolen
                • May 2008
                • 254

Wel eens geprobberd een extra fanin je kist te zetten?
                Account niet meer actief.

Comment

• jens
                  • Aug 2004
                  • 1066

je kan ze ook nog eens uit de kist halen en dan dr is mee gaan draaien.

als de koeling dan niet goed werkt lijkt me dat het echt aan het apparaat zelf ligt

mischien dan eens een mail sturen richting jb systems...

weet ook niet of je ze veel in de clip laat draaien? maar bij normaal gebruik horen ze het gewoon te doen. ook geen schakelaar ergens die de vin harder of zachter laat draaien? of ene dergelijk systeem.

in mijn begin periode draaiden we nog wel eens met een hifi versterker toen namen we altijd een grote ventilator mee om de boel te koelen haha

Comment

• Tiddy-T
                    • Nov 2008
                    • 13

Originally posted by J.S. Coolen
                    Wel eens geprobberd een extra fanin je kist te zetten?
                    Nee, nog niet geprobeerd eigenlijk, misschien wel een goed idee idd.

Originally posted by jens
                    je kan ze ook nog eens uit de kist halen en dan dr is mee gaan draaien.
                    Ja dat zou ik inderdaad nog kunnen proberen... misschien dat er toch teveel warme lucht blijft circuleren hoor.
                    Ik heb ze haast nooit in de clip zitten dusja, lastig probleem.
                    Weet ook niet of dit een probleem is wat meer mensen hebben met deze versterkers..? Ik heb er nooit iets over gelezen op een forum ofzo.

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Ik weet niet van buiten hoe een VX700 koelt maar zijn kleinere broer de VX400 haalt zijn koellucht langs boven en blaast die langs de zijkanten weer uit. Als je dat in een case plaatst krijg je inderdaad in de case een circulatie van warme lucht. Dus dat idee van een extra fan in de case is goed.
                      Gebridged draaien op 8 ohms is voor de versterker hetzelfde als op 4 ohms per kanaal draaien. Bij deze versterker is dat dus de maximale belasting. Dat hij daardoor warmer wordt is dus normaal dus geef hem dan a.u.b. ook de nodige koeling (zie boven)
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Tiddy-T
                        • Nov 2008
                        • 13

VX700 koelt echt door een "tunnel" van voor naar achter of omgekeerd ( weet ik zo niet uit mn hoofd ) en aangezien beide deksels van de case zijn tijdens gebruik zou je toch denken dat het redelijk door moet stromen.
                        maargoed, in ieder geval bedankt voor de tips.

Comment

Working...