Verschillen tussen cross-over en proccesor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ-Mike
    • Aug 2008
    • 32

Verschillen tussen cross-over en proccesor

Hey,

Ik heb een vraagje. ik draai nu met twee JBL TR-225 speaker.
    Klinkt lekker, en leuk om mee te beginnen. Maar ik wil er over een tijdje twee subjes bij nemen.
    Welke het worden is nog onbekent.

Maar hoe sluit je deze aan? met een cross over? of een proccesor?
    Wat is het nut eigenlijk van deze apparatuur, en tussen welke andere apparatuur moet je ze plaatsen?
    en welke kan ik in mijn geval het beste gebruiken?

Op google kom ik er niet echt uit, en op dit forum zijn zover ik kon vinden verschillende onderwerpen over cross-overs, en proccesoren, maar ik kon er geen vinden over wat het precies is.

hopelijk bestaat dit topic nog niet.

alvast bedankt.
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Een cross-over is een analoog apparaat met vaak beperkte opties. Veelal van een stereolijntje naar 2 of 3 uitgangen per kanaal (ik neem aan dat je wel weet wat een X-over doet).

Een processor is een stuk geavanceerder. Het is een digitaal apparaat, waarmee je vaak een stuk meer in- en uitgangen kan regelen. Hij kan dan hetzelfde als een X-over, maar heeft veel meer opties, zoals limiter, EQ's en de mogelijkheid om meerdere standen op te slaan.

Dat is het in een notendop, voor specifiekere info moet je toch echt goed zoeken, want er is zeker wel informatie over te vinden.

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Zowel een crossover als een processor plaats je tussen je ingang (in jouw geval je mengpaneel) en de versterkers die aangestuurd moeten worden. In plaats van 1 versterker gebruik je dan 2 versterkers: 1 voor sub en 1 voor top.

Het grote verschil zit erin dat een crossover puur een frequentie-scheiding maakt tussen de lage tonen (voor de subs) en de midden/hoge tonen (voor de topkasten), de rest van het bereik is voor de speakers immers niet nuttig en kan in sommige gevallen schadelijk zijn. Een processor is vaak digitaal kan veel meer, onder andere het vertragen van je uitgangssignaal voor speakers die verder weg staan, een limiter om je versterkers en speakers te beschermen en een equalizer om je set aan de akoestiek van je zaal aan te kunnen passen. Veelgebruikt zie je hierin de DBX DriveRack (PA en PX) en in het goedkopere segment de Behringer Ultradrive DCX2496.
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• DJ-Mike
        • Aug 2008
        • 32

Bedankt, hier heb ik wel wat aan!

Comment

Working...