Hoe legaliseer je nu je feestmuziekverzorging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thesoundfeestmuziek
    • Sep 2008
    • 4

Hoe legaliseer je nu je feestmuziekverzorging

Hallo
    Ik ben al een paar maanden bezig met het verzorgen van feestmuziekavonden op verjaardagen,bruiloften etc.
    En dan in speeltuinen,sportkantines etc.
    Ik doe geen disco,s en party,s voor jongeren.
    Ik ben 45 jaar dus draai veel meer hollands en 70 en 80 jaren disco
    Nu wil ik het niet illegaal meer doen ,maar als ik 10 keer per jaar optreed voor 195 euro per avond,moet ik me dan wel laten inschrijven in de kvk en als bedrijf bij de belasting.
    Voor mij is het gewoon een uit de hand gelopen hobby,omdat ik veel met muziek bezig ben.
    Wat raden jullie me aan.
    Iemand zij dat je het ook als hobby kan opgeven,maar is dit ook zo??
    Ik heb een eigen site en adverteer ook wel eens.
  • Dimi
    • Oct 2002
    • 91

ik raad je aan om de zoekfunctie, google en de sites van de kvk en belastingdienst eens te gebruiken

Comment

• thesoundfeestmuziek
      • Sep 2008
      • 4

Originally posted by Dimi
      ik raad je aan om de zoekfunctie, google en de sites van de kvk en belastingdienst eens te gebruiken
      Ja ,dat heb ik al gedaan ,maar als je maximaal 10 tot12 keer per jaar optreed,is dat dan allemaal nodig ?????

Comment

• ljanton
        • Sep 2003
        • 373

Ja eigenlijk wel. Want je bent zelfs met die 12 keer
        oneerlijke concurrentie voor de bedrijven of mensen
        die het wel officieel doen. en bij wet moet je aangeven (belastingen)
        welke inkomsten enzo dus ook als je zoiets *extra* doet.
        (Maar laten we wel wezen als sommigen huren bij geregistreerde bedrijven,
        ze moeten geen factuur hebben en het is prive, dan is dit lekker int zwart
        hoor)

Greetzz Ljanton

Comment

• Dimi
          • Oct 2002
          • 91

ik denk dat je nog geluk hebt dat ik reageer, velen zullen de moeite al nieteens meer nemen

Wat zijn jouw conclusies dan na het lezen en zoeken naar antwoorden? Kun je ze niet vinden, heb je nog vragen over zaken die onduidelijk lijken omdat het nog nieuw is voor je, etc. Geef eens aan wat je dan al wel weet of opgezocht/gelezen hebt en je niet verder helpen.

Comment

• thesoundfeestmuziek
            • Sep 2008
            • 4

ik denk dat je nog geluk hebt dat ik reageer, velen zullen de moeite al nieteens meer nemen

Wat zijn jouw conclusies dan na het lezen en zoeken naar antwoorden? Kun je ze niet vinden, heb je nog vragen over zaken die onduidelijk lijken omdat het nog nieuw is voor je, etc. Geef eens aan wat je dan al wel weet of opgezocht/gelezen hebt en je niet verder helpen.
            Oke stel ik laat me zelf inschrijven ,kost zeg 100 euro voor de kvk
            Ik ga 10 keer per jaar op pad a 195 euro is dus 1950 euro
            Ik lever daarvoor mijn zaterdag avond in ,dan hoor ik dat ik de helft hiervan moet afdragen aan de belasting, (Btw,omzetbelasting ,belating over de winst ,ik heb gelezen dat ik mijn bedrijf moet verzekeren,etc kortom je houd er dus vtijwel niets aan over ,denk ik
            Als je werkt ,kom je niet in aanmerking voor zelfstandigenaftrek!!!
            Wat denk je zelf wat mijn kosten zijn aan de belasting als ik 1950 euro per jaar omzet?????????
            Ik kan wel meer geld vragen ,maar mijn doelgroep is jan de arbeider die helaas zijn 25 jarige bruiloft moet vieren en dit doet in een zaaltje waar hij zelf de drank verzorgd om niet teveel geld wil uitgeven en dan voor nog geen 200 euro een leuke avond kan hebben met mijn muziek.
            Ik werk ook nog 40 uur per week dus wil niet elk weekend weg zijn .
            let wel het is een hobby!!! en ik vind het gewoon heel leuk!!!

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Zolang je netjes je inkomsten opgeeft, je bonnetje bewaart, geen illigale dingen doet...dan is het helemaal niet verboden om je diensten aan de man te brengen zonder dat je een bedrijfsvorm bent.

De enige instantie die je hier juist over kan informeren is de belastingdienst, afdeling inkomstenbelasting.

Wanneer je op basis van deze prognose een aanvraag doet voor een BTW nummer, heb je best kans dat ze dit niet honoreren, maar dat wil niet zeggen dat het niet legaal is.

Kortom: even contact opnemen met de fiscus, ervaringen van anderen zijn vaak zinvol, maar in dit geval is iedere situatie specifiek en zal de fiscus zich moeten uitspreken over jouw geval.

Laat je even weten hoe het is afgelopen en hoe je het aan gaat pakken?
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• relax
                • Aug 2007
                • 106

Waarom denkt iedereen dat er alleen maar nadelen zitten aan alles netjes doen?

Het kan zijn dat je BTW plichtig bent, maar dat staat los van KvK.
                Tevens moet je ook eens info opzoeken over de regeling kleine ondernemer.
                Die houdt namelijk in dat je onder een grens (ruim geschat: rond de 1.500 euro aan BTW) geen BTW hoeft af te dragen (en dus dat mag houden).

Dit is gewoon een standaard regeling en dit kun je waarschijnlijk zonder problemen aanvragen. Wel moet je natuurlijk alles onderbouwen in je aangiftes.
                Doe je alles netjes en handig (je moet natuurlijk niet belkosten vergeten, bonnetjes weggooien of km's vergeten te schrijven), dan denk ik niet dat je de helft weggooit.
                Het kan zelfs nog gunstig zijn ook.

Ik zou zelfs zeggen: zoek een boekhouder die je 4 x per jaar helpt. Meestal verdient deze zichzelf terug en dus ook bij kleinere administraties.
                Het hoeft natuurlijk niet een AA-Accountant te zijn en je moet natuurlijk wel afspreken welke factoren de kosten bepalen.
                Van 100 bonnetjes per jaar zul je vast geen fortuin aan boekhoudkosten kwijt zijn. Door dit op een juiste maar wel slimme manier te boeken zal er vast voordeel te behalen zijn, ook op een legale nette manier.

Zomaar ter info: als je in een periode meer inkoop dan verkoopt, dan krijg je van de belastingdienst waarschijnlijk BTW terug gestort op je bankrekening...
                Moet je dan gaan staan juichen? Niet echt, want hopelijk is de insteek wel dat je meer verkoopt dan dat je inkoopt. Over dat verschil moet je meestal BTW betalen.

Het is ook geen verplichting om jezelf loon uit te keren, zeker niet als je er nog een baan naast hebt. In dat geval hoef je enkel maar rekening te houden met de BTW. Geen omzetbelasting, geen winstbelasting geen loonbelasting, wel BTW. Winst maken is ook geen verplichting, wel een streven. Kijk eens of je toch die nieuwe speakerset zou willen kopen waar je al jaren aan denkt... 19% korting is fijn toch? Zolang je onder de grens blijft kun je toch die 'korting' realiseren door in bv Belgie te kopen.
                Als ondernemer met BTW nummer koop je in het buitenland namelijk zonder BTW.

Wil je toch geld uit je bedrijf prive gebruiken, dan heb je vast wel kosten die je hebt gemaakt voor je bedrijf (km vergoeding, belkosten, inkopen, eten op een klus).

Ik heb geen idee of ik een beetje te volgen ben (zelf ben ik geen boekhouder), het enige wat ik wil doen is aangeven dat het een beetje kort door de bocht is om meteen te denken dat er alleen nadelen aan zitten.

Ook kan het zijn dat ik hierboven wat termen door elkaar haal, oftewel: leg het voor aan een deskundige en die zal ditzelfde beter / met de juiste termen kunnen onderbouwen.
                Last edited by relax; 02-09-08, 23:14.

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

Puur financieel zit er aan officieel werken altijd een nadeel: de staat moet ook op jouw rug meeprofiteren.
                  En dat met kleine bedrijven en btw klopt: je hoeft geen btw af te dragen MAAR het mes snijdt ook aan de andere kant: je kan geen btw aftrekken!! 't Zou anders wat al te makkelijk zijn!
                  Dus heel simpel ofwel neem je het volledige pakket en betaal je dus btw maar kun je ook op aankopen btw aftrekken, ofwel blijf je kleine onderneming en hoef je geen btw te betalen maar kun je er ook geen aftrekken...
                  Een boekhouder voor al die kleine dingen haal je er echt niet uit voor dagelijkse dingen. Zoek een boekhouder die je een minieme basis boekhouden leert (een dubbele boekhouding heb je toch niet nodig, dus een Excel volstaat ruimschoots) en 1x per jaar jouw zelf gemaakte belastingaangifte controleert en verbetert. Dit is namelijk de beste oplossing: je betaalt niet veel aan je boekhouder en toch haal je rendement want die man kan dan wel nog een paar extra kosten of zo verzinnen.
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

In jouw geval?
                    Ga naar taxman.nu

Hou je onkosten bij en werk gewoon op loondelingsverklaring.
                    lekker belangrijk!

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Ik denk dat je met de antwoorden van Relax en Laserguy een heel stuk verder bent geholpen.

Je zal inderdaad moeten afwegen wat voor jou het beste werkt. Ik ken meer mensen die met een hobby wat geld verdienen en dit gewoon opgeven bij hun jaaropgaven inkomstenbelasting. Heb nog nooit gehoord dat de belastingdienst hier problemen van maakt. Deze mensen halen dan niet meer binnen dan 2500 euro per jaar trouwens.
                      Oh, en waarom dan niet?
                      Met deze grappenmaker die zichzelf zo bijzonder vind ben je geen meter verder geholpen. Misschien kost het een paar dagen voordat er wordt gereageerd omdat de overige deelnemers werken en dit forum leuk erbij is in de vrije of zoals bij mij lunchtijd. Even niet zo arrogant graag.
                      Last edited by vasco; 04-09-08, 12:16.

Comment

• Dimi
                        • Oct 2002
                        • 91

pff, rustig aan maar. Dergelijke vragen zijn al vele malen voorbijgekomen, dus informatie genoeg.

Maar misschien heb ik mij in de behulpzaamheid van de forumgebruikers vergist, ik zal het de komende tijd eens in de gaten houden of er hier op alle voor de hand liggende of -tig keren gestelde vragen iedere keer netjes uitgebreid antwoord wordt gegeven. Mocht er niets komen of alleen 'lullige' antwoorden in de vorm van heb je al gezocht/wat heb je zelf ondervonden/uitgezocht dan zal ik ze naar jou doorverwijzen

Zo uitzonderlijk leek me de vraag van de TS niet, en ja, fora zijn er om elkaar te informeren en te discussiëren. Maar over het algemeen wordt het wel gewaardeerd dat men zelf initiatief toont, en natuurlijk kun je dan ergens vast komen te zitten. Maar al te vaak komen er ééndagsvliegen voor bij die even snel een antwoord willen. Het zou ook zomaar kunnen dat dat nu niet het geval is natuurlijk.

Comment

• crash
                          • Sep 2004
                          • 88

pff, rustig aan maar. Dergelijke vragen zijn al vele malen voorbijgekomen, dus informatie genoeg.
                          Het leuke van informatie is dat deze nogal dynamisch kan zijn. Info die een jaar geleden nog als de waarheid gold kan nu volstrekt onwaar zijn. Een goed voorbeeld zijn de belastingregels. Het lijkt bijna dat geldt: creëer een situatie die voor een grote groep onbegrijpelijk is (zelfs de belastingdienst weet niet altijd het juiste te adviseren) en je hebt altijd gelijk of kan dit maken.

Misschien is het een idee om volstrekt onjuiste topics en dergelijke in een apart forum te plaatsen.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

nogmaals maar nu indringend:

Taxman.nu homepage

lekker belangrijk!

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

Originally posted by crash
                              Het leuke van informatie is dat deze nogal dynamisch kan zijn. Info die een jaar geleden nog als de waarheid gold kan nu volstrekt onwaar zijn. Een goed voorbeeld zijn de belastingregels. Het lijkt bijna dat geldt: creëer een situatie die voor een grote groep onbegrijpelijk is (zelfs de belastingdienst weet niet altijd het juiste te adviseren) en je hebt altijd gelijk of kan dit maken.

Misschien is het een idee om volstrekt onjuiste topics en dergelijke in een apart forum te plaatsen.
                              Dit is een aanbod?

Regelgeving veranderd, dat is juist.
                              Wat niet veranderd is de lay-out van een bericht, de datum waarop een bericht geplaatst is, is altijd zichtbaar.

We vragen niet vel van deelnemers, maar kunnen lezen is wel en basis vereiste.

Mensen die niet inzien dat een bericht uit 2002 van toepassing is geweest op de toenmalige kennis/kunde van de persoon die dat bericht in 2002 ( fictieve datum) plaatste, daarvan kan je je afvragen of ze de gedeede kennis wel in zijn gheel tot zich nemen.
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...