Collectie rippen naar FLAC?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • relax
    • Aug 2007
    • 106

Collectie rippen naar FLAC?

Binnenkort wil ik beginnen om mijn CD collectie te rippen naar een lossless format. De reden hiervoor is omdat ik wat zuiniger met de ruimte om wil gaan en wat minder met koffers wil sjouwen.
    Tevens zoek ik net wat sneller met de PC dan door de koffers.

Hierbij denk ik aan FLAC omdat dit redelijk 'universeel' is waardoor er wellicht wat meer software is die dit kan afspelen.
    Het zou super zijn als er DJ software is die hier goed mee om gaat.

Is er wellicht iemand die tips heeft mbt de volgende punten?
    - Rippen naar lossless, zijn er settings die zeker aangehouden moeten worden? (wat is zinvol en wat heeft weinig toegevoegde waarde)
    - Is er software om de info van het nummer automatisch op te nemen in de file? (voor MP3 gebruikte ik Audio Catalist dacht ik)
    - Is er DJ software die fijn werkt met FLAC files?
    Ik neem aan dat de performance anders kan zijn dan bij MP3 werk.

Ik ben meestal wel content met DJ software waarbij:
    - Stilte automatisch wordt geskipt
    - Tempo aanpasbaar is onder gelijkblijvende pitch
    - Zoekfunctie 'handig' is (filteren automatisch op ingevoerde woord ipv eerste treffer laten zien)

Laptop is een Sony Vaio VGN-FZ29VN met 2 GB intern geheugen.
    Voor de opslag wil ik een aantal Lacies 500 GB gebruiken.
  • Roeltej
    • May 2001
    • 761

lossless geeft natuurlijk beste kwaliteit, maar je kan denk ik beter overwegen je nummers naar 320kbps cbr, of hoogste kwaliteit vbr te rippen, scheelt je iets ruimte, wil je het horen moet je echt moeite doen en je weet zeker dat alle dj software ermee overweg kan.

Ik zou trouwens wel cd's gaan rippen met exact audio copy... mocht je voor mp3 gaan, lame nemen... en geen audio catalyst.

Zoek op internet maar eens naar exact audio copy, die geeft de beste resultaten om cd's te rippen.
    Vitality Show

Comment

• Leks
      • Oct 2007
      • 330

Sorry ik ken geen dj software die om kan gaan met Flac

Maar wil je we de hint geven om een stabielere schijf te nemen dan een Lacie ( zitten seagate schijven in)

Ik gebruik nu al enkele jaren wat lacie schijven ( 250, 500 gb) en ik moet zeggen het zijn prima schijven, maar niet om mee te nemen.
      Hij zat steeds netjes in een geveerd en geschuimd koffertje en de eerste begaf het al na 11 maanden bij 2 keer per maand meenemen.
      En een kapotte schijf valt echt niet meer (betaalbaar) te repareren

Dus zorg dat je je muziek sowieso dubbel op schijven hebt staan.
      En lees/zoek eens wat reacties over Samsung spinpoint schijven... schijnen erg stevig te zijn.

en ik zou zo zeggen doe eens wat vergelijking ( op gehoor) tussen vbr320kbs mp3 en Flac en Aiff ed. en kies de beste waar je dj software bij kan vinden :P

groeten,
      leks
      Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• relax
        • Aug 2007
        • 106

Qua HD's blijft het natuurlijk altijd de kopie die meegaat, en als backup staat er op de interne HD van de laptop voldoende MP3 materiaal om de avond te redden .

Mocht er een HD crashen, dan is het gewoon jammer maar door met de volgende. Mochten beide laptops crashen, dan zijn er nog 2 CD / MP3 spelertjes (maar dan wordt het wel een beetje spannend).

Is er iemand die al wat dieper is gedoken in de verschillen tussen lossless en een goede (ik denk dan aan 320 kb) MP3?

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3148

Ik heb mijn complete collectie inmiddels op MP3 320kbps CBR (met VBR toch nog toch te veel nachtmerries opgelopen) en doet het perfect. Meer ook als back-up voor mijn cd's, want ik draai nog steeds het liefst met cd-spelers. Aangezien mijn collectie aan de andere kant wel uit de kluiten begint te lopen, kijk ik voorzichtig naar een Final Scratch of variant, maar daarvan heb ik nog niet de 100% overtuiging gekregen.

Over de harde schijven: ik heb ook te veel kapotte Lacies in te korte levensduren gezien (zelfs Lacies die niet van hun plek afkwamen). Daarentegen wel helemaal happy met de Western Digital MyBooks: wel iets volumieuzer, maar ze gaan een poepie langer mee. Zojuist net een Premium II 1TB aangeschaft, speciaal voor veel back-up werk. Is inmiddels mijn vierde WD MyBook en ze doen het alle vier nog!

Comment

• Roeltej
            • May 2001
            • 761

wat voor nachtmerries dan wbt vbr?
            sinds jaar of 2 doe ik alles daarin rippen...
            Vitality Show

Comment

• relax
              • Aug 2007
              • 106

CBR zou ik waarschijnlijk juist niet gebruiken, aangezien dat meer ruimte inhoudt zonder een merkbare qualiteitsverbetering.

Ik ben wel erg benieuwd waarom VBR dan problemen zou opleveren?
              Media Player gaat soms niet handig om met VBR files qua info, maar goed, die wil ik ook echt niet gebruiken.

Wellicht dat ik thuis een hoofdbackup maak in FLAC / OGG Vorbis. Dit is met een batchtool waarschijnlijk snel om te zetten naar MP3 VBR 320.

Comment

• Roeltej
                • May 2001
                • 761

OGG vorbis zou ik niet doen... zelfde idee als mp3 en als je van ogg naar mp3 gaat verlies je ook weer wat, compressie over compressie...

Doe dan ogg flac, of ape... iig een losless codec, die kan je daarna zonder problemen weer omzetten naar mp3 lijkt me.

En sommige spelers kunnen niet overweg met vbr... waarom is me een raadsel, maar er zal een goede reden voor zijn... winamp flipt bv met de tijden van nummers, bpm studio maakt aparte scn bestanden aan voor vbr...
                Vitality Show

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3148

VBR inderdaad ruzie gehad met programma's en decoders die er moeite mee hadden. Doorgaans gebruik ik de originele LAME-codec, daar niet echt problemen mee. Des te groter de sprong tussen bitrates, des te groter het aantal kraken (maar nogmaals: hangt af van het programma waar je mee afspeelt). Na een tijdje eieren voor mijn geld gekozen en CBR geript. Wel iets meer HDD-ruimte, maar minder ellende.

(Of heb ik gewoon ellendige pech gehad in het verleden?)
                  Last edited by jurjen_barel; 11-02-08, 23:32. Reason: typo...

Comment

• relax
                    • Aug 2007
                    • 106

Ahum.... die Ogg Vorbis staat er natuurlijk idd als Balybonische Splaakverarming.... , na 23.00 heb ik daar thuis soms wel eens last van blijkbaar .

Het 'verspringen' van de tijden van de nummers was een periode terug idd een bekend probleem. Geen idee of dat nu nog bij veel pakketten is, maar ik kom het zelf niet zo veel meer tegen (en ik probeer regelmatig eens een nieuw pakketje).

Comment

Working...