Brom in pc

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Disco4all
    • Jan 2008
    • 7

Brom in pc

Beste Forummers

ik heb een probleempje met me pc er zit namelijk een zogenaamde brom ''aardlus in mijn pc'' ik heb al wat gehoord om het op te lossen en de kwaliteit van de muziek ook te verbeteren m.b.v. 2x een stereo di box tussen de pc en het mengpaneel te plaatsen.
    Maar werkt dat echt ook?????

ik gebruik: 1x Creative Audigy Se 7.1 waarvan ik 2 kanalen gebruik (per deck op VDJ v5)
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

Niets is zeker, maar met een DI-box heb je inderdaad grote kans dat het je probleem oplost. De aardlus zal dan niet in je pc zitten, maar loopt via je geluidsapparatuur, via de aarde van je stopcontact, via je computerkast, via je geluidskabel terug naar je geluidsapparatuur (vandaar de naam 'aardlus' of 'ground loop').

Zonder dingen uit te proberen, kom je nergens.

Comment

• Disco4all
      • Jan 2008
      • 7

dan denk ik dat ik maar eens een stereo di box moet gaan lenen en het uit proberen in ieder geval bedankt voor de reactie alvast

of zou een ground loop isolator kabeltje ook al werken?

Comment

• martijn verkerk
        • Nov 2005
        • 300

plak je aarde van je laptop maar eens af
        gaat nog wel eens wat mis in die voedingen
        nodig heb je het niet want voeding is dubbel geisoleerd

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Ten eerste zie ik nergens laptop? En volgens mij is een Creative Audigy SE 7.1 een PCI kaart dus een desktop.
          Ten tweede is de werking van het netfilter aan de ingang van de voeding WEL pas effectief als de aarding is aangesloten! Dus zomaar afplakken doen we ENKEL om te testen!!
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Jacob
            • Jan 2006
            • 152

Originally posted by laserguy
            Ten eerste zie ik nergens laptop? En volgens mij is een Creative Audigy SE 7.1 een PCI kaart dus een desktop.
            Ten tweede is de werking van het netfilter aan de ingang van de voeding WEL pas effectief als de aarding is aangesloten! Dus zomaar afplakken doen we ENKEL om te testen!!
            Wat ik daar zo vreemd aan vind is dat al mijn wcd's op de slaapkamerverdieping enkel zonder randaarde zijn. Ook in de huiskamer zijn de meeste zonder randaarde. Dus ik kan me nu ook weer niet voorstellen dat op een laptopvoeding een plakkertje zo veel problemen geeft.

Als dat wel zo is hoor ik het graag. Dan heb ik toch weer eens wat geleerd.

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Afplakken HOEFT geen problemen te geven maar het kan wel het vroegtijdig overlijden van je apparatuur bewerkstelligen en ook storingen veroorzaken naar andere apparatuur toe.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3148

Afplakken van je geaarde stekkers die in ongeaarde WCD's gaan is inderdaad nogal zinloos inderdaad. Mocht je dan alsnog storing hebben, dan is het misschien juist omdat je geen randaarde heeft, dus probeert de lekspanning via een andere weg (namelijk je signaalkabels) weg te vloeien. Probeer dan juist eens te aarden.

@Disco4all: een goedkope ground loop isolator werkt in veel gevallen ook voor dit soort problemen (zeker als je al met een ongebalanceerde kabel naar je mixer gaat).

Comment

• Disco4all
                  • Jan 2008
                  • 7

maar is het niet beter voor de geluidskwaliteit om gewoon 2x een stereo di box te halen????
                  en dat de brom dan ook weg is of... denk ik verkeerd?

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3148

In jouw toepassing kom je nog wel weg met een ground loop isolator. Fragiel dingetje (niet op staan), maar haalt jouw brom weg.
                    DI-box gaat ook werken, is een tikkie luxer (en duurder). DI's zijn breder inzetbaar bij brommen (zeker in gebalanceerde systemen, maar jouw computer geeft geen gebalanceerd signaal en je discomixer kan geen gebalanceerd signaal ontvangen).

Comment

• Hillaars
                      • Oct 2006
                      • 18

Ik had dit probleem vroeger ook.

Welke versterker gebruik je?
                      Afhankelijk van de versterker die je hebt, moet je eens de mode's achteraan bekijken.
                      Switchen tussen de optie 'Ground - Lift' heeft bij mij wonderen gedaan.

Indien je versterker niet over deze opties beschikt, zou ik inderdaad naar bovenstaande oplossingen teruggrijpen

Comment

• flash-a-new-generation
                        • Nov 2006
                        • 228

versterker liften is ook niet helemaal ideaal. dan is dus je versterker ongeaard en dat is ook niet echt ideaal bij versterkers... wij gebruiken meestal gewoon een BSS ar 133 dibox en gaan daar mee liften. je moet eerst gewoon het probleem gaan opzoeken, vaak zit er ergens anders ook nog een probleem. vaak is licht de boosdoener... ik heb al menig maal op locatie meegemaakt waar het licht op een andere groep zou moeten zitten volgens de locatiemanager maar er toch een flinke bak storing van licht op het zaalgeluid zit in ieder geval veel succes ermee..
                        EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• koentjes
                          • Dec 2007
                          • 333

pc los van aarde, en DI ertussen, dan is het 9 van de 10 gevallen opgelost.

de aarde op je pc heeft niks met afvlakkingsfilters in voedingen te maken want die hangen niet aan aarde...
                          alleen de behuizing van je pc hangt aan de aarde, en behoort in normaal bedrijf geen spanning en/of stroom te voeren.

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

de aarde op je pc heeft niks met afvlakkingsfilters in voedingen te maken want die hangen niet aan aarde...
                            Pardon??? ALLES in de PC hangt aan de aarde!! Pak je multimeter en ga eens op verkenning...

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Originally posted by koentjes
                              pc los van aarde, en DI ertussen, dan is het 9 van de 10 gevallen opgelost.

alleen de behuizing van je pc hangt aan de aarde, en behoort in normaal bedrijf geen spanning en/of stroom te voeren.
                              Als je een goede DI gebruikt moet je hem juist wel aarden...
                              Misschien moet je maar eens een computer voeding open maken, dan zie je meteen dat er condensatoren naar aarde geschakeld staan.

Niet aarden in een woonkamer/slaapkamer situatie was vroeger normaal en zal niet veel problemen opleveren. Echter als je dit gaat doen in een vochtigere omgeving (lees drank/condens) dan moet je niet raar opkijken als je een flinke optater krijgt. Voor die uitzonderlijke gevallen dat je nog een ongeaard stopcontact tegenkomt, is het in ieder geval wel goed dat de rest gewoon geaard aangesloten zit, je loopt dan niet het risico dat als je een microfoon en je PC tegelijk vastpakt eje en schok krijgt.

Comment

Working...