starten met 14 jaar

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rick1993
    • Nov 2007
    • 209

starten met 14 jaar

Mijn vraag is simpel, hoe moet je beginnen? Maar op dit forum zijn zoveel mensen die allemaal andere dingen zeggen dat ik het niet meer weet. Ik ben nu 14 en ik wil wat spullen gaan aanschaffen (ik heb nog niet zo heel veel, bijna niets wat geschikt is voor echt draaien, veel van dat oude spul; zo'n set met platenspeler enzo en ik heb een marquant MDJ01 en nog een skytronic microfoon (in zo'n koffertje)), maar ja, dat kan ik wel aanschaffen). Daarna wil ik op feesten gaan draaien (eerst bij familie enzo). Maar als je dan af en toe op grotere feesten draait en je verdient er nog niet zoveel mee, moet je dan wel BTW enzo gaan vragen en lid worden van die bumasterma muziekrechten. Maar ja, dit zijn veel kosten per jaar (alleen dat bumasterma gedoe al 125 euro per jaar) als je maar af en toe een klus hebt. Ik vind het gewoon leuk om te doen en het is helemaal leuk als je er wat mee verdient, maar ik wil geen dikke verlies draaien! Dus gewoon hoe moet je beginnen? En hoeveel moet je ongeveer investeren? Kunnen jullie me ook tips geven welke merken / dingen goed zijn? Hieronder wat ik van plan ben aan te schaffen, van het geluid ben ik nog niet helemaal uit welke dingen nou goed zijn (ik heb niet zo'n heel groot budget)

GELUID
    -versterker (hoeveel watt heb je ongeveer nodig?), is zo'n skytronic XXL goed?
    -2 boxen (+statieven), zijn DAP P 15 boxen goed (wordt wel vaak gezegd)?
    -mengpaneeltje (voorkeur behringen xenyx)
    (in het begin wil ik nog eerst mijn marquant MDJ01 als dubbele cd speler gebruiken, als ik een paar keer gedraaid heb wil ik wel een betere kopen)

LICHT
    ik ben van plan een scanmaster 2 MKII van showmaster te kopen en 4 ledparren 56.

GEAR
    Ik wil eerst zelf nog van MDF platen een flightcase in elkaar bouwen, later als ik wat vaker gedraaid heb wel een echte flightcase gebruiken
    licht dat licht mij wel
  • thijsow
    • Jan 2008
    • 4

wat is je budget? en hoeveel klussen denk je te draaien dit jaar , voor hoeveel mensen,wat wil je gaan vragen voor deze service, ga zo maar verder eerst moet je weten wat je wilt en welke kant op als je de drive in kant op wil moet je kijken wat mogelijk is van het budget dat je hebt kijk een kleine licht set is leuk maar een geluidset is ook leuk, belangrijk is niet te hoog grijpen in het begin spaar lekker en probeer een beetje goeie naam te maken huur desnoods voor klussen het is niet heel lucratief maar je maakt wel naam in je omgeving je bent al een eindje op weg probeer eerst bij familliefeestjes wat plaatjes te draaien feestjes van je vrienden noem maar op vraag in prenciepe om niks je zult zien als je je best doet dat je vanzelf geld krijgt buma&stemra enof btw denk daar nu nog ff niet aan je nog 14 het is nog kleinschalig als het wat profesionelere vormen begint aan te nemen kun je daar over gaan denken maar dat is nu nog je laatste zorg op je lijstje je moet gewoon investeren, kapitaal hebben dus proberen eerst een beetje budget bijmekaar te sprokkelen en dan kun je gaan orrienteren op de makrt wat er verkrijg baar is wat je nodig heb en wat niet leg van te voren je priorieteiten vast dan is dat duidelijk en maak je geen impulsive aankopen ik hoop je een beetje geholpen te hebben

keep up the good work

Comment

• relax
      • Aug 2007
      • 106

Iedereen die begint met muziek zit met vergelijkbare vragen en problemen.

Uiteindelijk lijkt mij maar 1 ding belangrijk: hoeveel plezier heb je met datgene dat je gaat doen?
      Als dat heel erg veel is, dan maak je je al een heel stuk minder druk om wat het gaat kosten. Het is dan vaak veel meer zoeken naar creatieve (zorg wel veilige) oplossingen om met wat minder geld toch de dingen te kunnen doen die jij wilt doen.

Vergeet in het begin gewoon even alle dure merken. Idd, de goedkopere zijn echt minder, maar dat wil niet zeggen dat je er niets mee kunt en dat het totaal niet klinkt of niet kan.

BTW etc. moet niet iets zijn dat je tegenhoudt. Ga eerst maar eens je set bij elkaar sparen en er ook mee leren om te gaan door bij heel veel feesten van vrienden en andere bijeenkomsten te draaien. Daar waar je wat geld krijgt: mooi en doe er wat leuks mee voor je spullen!

Tegen de tijd dat je iedere maand minimaal een keer weg kan met je set en dat je dus echt ook merkt dat er niet alleen geld uit gaat, maar ook geld binnen komt, dan kun je je verder druk maken om eventueel in te schrijven bij KvK. Misschien is dat niet helemaal volgens de regels, maar ik denk dat iedereen best wel begrip heeft voor de situatie. De KvK, belastingdienst en alle andere instanties zijn echt geen enge mensen die je lastig vallen of je onderneming lastig willen zijn. Je moet je wel dan gewoon aan de spelregels houden.

BTW is een heel verhaal. Zonder alle details uit te leggen. Wanneer je je inschrijft bij de KvK kan het zijn dat je ook een BTW nummer kunt / moet regelen. Hiervoor zijn een paar eisen waaraan je moet voldoen.
      Als je daaraan voldoet, dan werkt dat 2 kanten op.

Als je iets inkoopt voor je zaakje betaal je het hele bedrag, maar mag je bij de belastingdienst (in bijna alle gevallen) 19% terugvragen. Dus als je iets van 119 euro koopt, dan betaal je 119 euro in de winkel, maar eens per maand of kwartaal mag je die 19 euro terugvragen.

Aan de andere kant, als jij in die periode ook precies voor 119 euro een klusje hebt gedaan, dan moet je hier 19 euro van afgeven. In dat geval zie je dus dat per saldo je dan geen BTW terugkrijg of af hoeft te dragen.
      Eigenlijk heb je dan dus in totaal eigenlijk geen waarde toegevoegd aan de handel, dus wordt dat niet belast.

Wanneer je meer inkoopt dan dat je verkoopt krijg je waarschijnlijk dus gewoon geld terug. Als je meer verkoopt dan dat je inkoopt moet je daar de BTW (vaak 19%) van betalen.

Wat ik zou doen?
      Een leuke set speakers (vergeet even grote dure merken, maar kijk waar jij trots op zou zijn). Koop een eenvoudig of wellicht tweedehands setje van spullen waar je op wilt draaien. Kijk wat je al hebt en kunt gebruiken. Geef niet te veel uit en probeer eerst met zo weinig mogelijk spullen te doen wat jij wilt doen. Later komen er toch echt wel dingen bij maar dan weet je misschien zelf al wel wat je nodig hebt en waar je dus voor kunt sparen.

Een heel verhaal, en in het kort: doe gewoon wat je wilt zolang je er plezier in hebt!

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

Starten met 14 jaar?
        Veel geduld hebben en vooral niet 2 keer dezelfde vraag stellen.
        Veel sterkte met het behalen van je rijbewijs.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...