Info voor beginnende Drive-In

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Originally posted by Remy880
    NIET DOEN!!!
    skytec rommel dap rommel allemaal rotzooi. begin eerst met een boxensetje van bijv. JBL goede kwaliteit goede prijs of anders behringer als je neit teveel wilt betalen
    Behringer of DAP is denk ik toch om het even. Het is leuk en bruikbaar spul maar verwacht niet dat het jaren blijft staan, om vlug mee aan de slag te kunnen is het geschikt maar je wil dan op korte termijn toch wel eens wat groter en bijvoorbeeld JBL er neer zetten.

Overigens, 200 euro voor een set statieven met truss tweedehands? Mag je mij dan even vertellen wat je dan voor dat geld krijgt, en hoe veilig het is. Voor die prijs ben ik een beetje sceptisch en verwacht ik bijna zelfgelast kluswerk.

Last but not least: Muziek kost uiteraard ook geld... je bent gauw een paar 1000 euro kwijt aan een beetje CD-collectie, de basisplaatjes zul je met 200-300 euro wel al in huis hebben en van daaraf is het een idee om Hitzones te gaan sparen. Dan blijf je wel bij met de lijsten, en voor de wat oudere tracks zijn verzamelboxen ook een goed idee.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Dimi
      • Oct 2002
      • 91

achja, de hitzones kosten je de kop ook niet meer tegenwoordig. 10 euro voor een dubbel-album bij de MM vind ik echt een koopje (hitzone 24 ligt hier nog ergens met een sticker van 20,99 euro erop, 1 CD, heb je er nu 4 voor)

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

hoi

Originally Posted by djspeakertje
        hi allemaal, ik ben nieuw op het forum en ik ben aan het sparen voor een geluidsset ( om een drive inn mee te beginnen) ik heb een mooi dap setje gezien (zie link) 2 bassen en 2 topjes, de bassen zijn 450 watts rms en de toppen 300 rms. alle versterking (1x450rms en 1x300rms) en clip limiters zitten ingebouwd in de bassen IS DAT WAT ????? zoniet, hebben jullie nog tips???

daan (djspeakertje)

HIGHLITE online - DanceShade
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Bartm
          • Jan 2009
          • 4

graag wat advies

Hallo ik ben nieuw op dit forum en heb wat advies nodig.
          heb vroeger wel is wat gedraait als drive in show.
          Zit er nu sireus over na te denken dit weer op te pakken maar dan wat beter.
          wat ik nog over heb:

1x mushroom
          1x grote mushroom ( die niet helemaal meer optimaal is )
          2x boxen van HQ geloof 300 watt
          1x dubbelen cd speler van HQ
          1x mengpaneeltje ( weet het merk niet )
          1x versterker van HQ ( vermogen weet ik niet ) maar is niet veel
          1x licht brug ( van de kwaliteid zak maar in me kaar :P )
          2x boxen statiefen
          1x kleine rookmachine

het steld dus eigelijk niks voor en aangezien ik nu 17 ben is dit ook niet echt waar ik mee voor de dag wil komen.

nu heb ik niet genoeg geld om en een leuke audio instalatie te kopen en om een goede basis zet licht te kopen.
          dus zat eigelijk te denken audio zelf te kopen en licht te huren voor zolang dat nodig is.
          of een goedkoper licht setje te kopen wat dan natuurlijk eigelijk weer zonden is.

graag jullie advies wat voor boxen passief of actief ? ( wat is goedkoper en gaat langer mee )

ik wil feesten draaien van klein tot wat groter

budget is er niet echt ik wil eerst kijken wat het allemaal kost.

Alvast bedankt

Comment

• Remy880
            • Sep 2008
            • 6

wat je zou kunnen doen is het volgende:

naar een professionele winkel gaan & daar om hulp vragen
            of

een beetje 2e hands sets zoeken op marktplaats, soms kom je er nog wat degelijks tegen....

Ik weet niet hoeveel man je wil gaan draaien.... 200? dat is een mooi aantal. Ik adviseer je als je eerst een vaste geluidsset wil, en een redelijk merk dat adviseer ik je een leuk behringer setje.. ik zal hier waarschijnlijk gezeur op krijgen, maar behringer is zeker leuk om weer opnieuw mee te beginnen en je kan er goed mee op een feest aankomen maar het is een goedkoper merk dus er willen sneller brokken vallen als bij een merk als rcf etc.

een behringer aanrader:

2x Behringer B1520 pro 400watt rms 8 ohm
            2x Behringer B1800x pro 800 watt rms 8 ohm
            &
            2x Behringer EP2500, om ze mee aan te sturen.

dan nog een 2-weg cross-over circa 80 euro/100 euro

en dan kom je op een bedrag van rond de 2000 uit, waarschijnlijk iets meer. reken er maar op iets rond de 2200 euro, dan heb je een set waar je gerust nog 7 jaar heel goed mee uit de voeten kan, en een zaaltje van 200 misschien wel 250 man zeker goed vol kan zetten ( let op! 250 man is méér als je denkt. )

Dit is een iets betere set van behringer. en ik vind hem persoonlijk nog redelijk duur. Dus misschien kun je nog een verder kijken voor samson

2 tops en 2 subs met 2 versterkers en cross-over van samson heb ik beluisterd, ik kan je niet precies zeggen welke..

Deze set klonk veel beter als de behringer set echt vele malen beter & zit aan hetzelde eindbedrag als die behringer set

namelijk circa. 2300 euro. hier kan je ook nog vele jaren mee door & samson is uit zijn eigen een veel beter merk als behringer.

dit zijn slechts enkele voorbeelden, je moet zelf een beetje uitzoeken en naar een aantal winkels gaan om je advies te laten geven, ga het liefst wel naar een winkel waar ze betere merken verkopen: dynacord, rcf, mackie, lem,peavy,samson & niet dap, skytec en hq.

suc6 met je drive-in,

mvg Remy

Comment

• Whitefarmer
              • Oct 2003
              • 1244

Hoi Bartm,

Welkom op het forum.

Vele lezers hier vinden het prettig als je je profiel invult, dan weten we met wie we te maken hebben

Is het geen optie om voorlopig gewoon in te huren? Dan kun je op je gemak proberen wat je fijn materiaal vind, en rustig nog even doorsparen.

Een 'goedkoop' setje kopen, daar krijg je zeker spijt van, en die prullen leveren 2e hands 'niets' meer op!

Wellicht is het eerste wat je zou 'moeten' kopen een mixertje met 2 fatsoenlijke cd-spelers zijn, die heb je immers ALTIJD nodig, eindset en verlichting is erg locatie afhankelijk, en kan dus nogal varieren (dus inhuren!)

groeten John
              Groeten John
              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Originally posted by Whitefarmer
                Hoi Bartm,

Een 'goedkoop' setje kopen, daar krijg je zeker spijt van, en die prullen leveren 2e hands 'niets' meer op!
                Om te beginnen is budget-apparatuur niet verkeerd. Het is dan wel binnen 1-2 jaar compleet afgeschreven, maar als je het vaak genoeg wegzet heb je aan het einde van de levensduur van je set genoeg kunnen verdienen om een professionele set te kunnen kopen. Dus ik zeg niet dat het verkeerd is, prima om mee te beginnen, vooral als je nog niet helemaal zeker weet hoeveel klanten je op korte termijn gaat krijgen. Upgraden kan altijd nog.

Wellicht is het eerste wat je zou 'moeten' kopen een mixertje met 2 fatsoenlijke cd-spelers zijn, die heb je immers ALTIJD nodig, eindset en verlichting is erg locatie afhankelijk, en kan dus nogal varieren (dus inhuren!)
                Mee eens. Qua licht kun je in veel gevallen met huurmateriaal goed uit de voeten, dat is niet eens zo heel duur voor professioneel spul. Mocht je licht aan willen gaan schaffen, dan kun je het beste beginnen met een tweetal statiefjes met T-bars en PAR cans erop.

Denk uiteraard ook aan reclame, website en afwerkmateriaal om je drive-in show een professionele uitstraling te geven. Een doekje of backdrop kan soms veel uitmaken.

Comment

• Bartm
                  • Jan 2009
                  • 4

alvast bedankt voor jullie advies.

Ik had nog een vraagje vroeger gebruikte ik gewoon altijd singeltjes en cd albums uit de winkel wat ik tog wel erg nadelig vind aangezien de prijs in aanschaf de kwetsbaarheid enz.
                  nu kan ik natuurlijk wel alles lekker illegaal downloaden maar aangezien ik geen zin heb om voor hoge boetes optedraaien.
                  moet er een anderen manier zijn ?

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Je kan ook betaald downloaden, bijvoorbeeld via Itunes (bleh) of andere alternatieven (verschillende webshops).

Je betaald dan voor de muziek, maar alleen voor de muziek die je nodig hebt (anders download je het natuurlijk niet...).

Overigens bestaat illegaal downloaden niet, downloaden van muziek is nog altijd toegestaan en afspelen binnen de huiselijke sfeer ook. Afspelen van gedownloadde/gecopieerde muziek buiten de huiselijke sfeer is niet toegestaan.
                    Die huiselijke sfeer is op zijn beurt weer een rekbaar begrip.
                    Ga jij in cafe's, clubs, discotheken, etc draaien die voor iedereen toegankelijk zijn en waar eventueel entree gevraagd wordt, dan valt dat zeker buiten de huiselijke sfeer. Een besloten feest (dus alleen voor genodigden) kan juridisch gezien binnen de huiselijke sfeer vallen, wat weer zou betekenen dat je die niet betaalde gedownloadde muziek mag gebruiken, maar dat is een risico omdat er nog geen jurisprudentie over is (ergo: zorg dat je een goede advocaat hebt :P ).
                    Last edited by renevanh; 08-01-09, 19:54.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Bartm
                      • Jan 2009
                      • 4

Originally posted by renevanh
                      Je kan ook betaald downloaden, bijvoorbeeld via Itunes (bleh) of andere alternatieven (verschillende webshops).

Je betaald dan voor de muziek, maar alleen voor de muziek die je nodig hebt (anders download je het natuurlijk niet...).

Overigens bestaat illegaal downloaden niet, downloaden van muziek is nog altijd toegestaan en afspelen binnen de huiselijke sfeer ook. Afspelen van gedownloadde/gecopieerde muziek buiten de huiselijke sfeer is niet toegestaan.
                      Die huiselijke sfeer is op zijn beurt weer een rekbaar begrip.
                      Ga jij in cafe's, clubs, discotheken, etc draaien die voor iedereen toegankelijk zijn en waar eventueel entree gevraagd wordt, dan valt dat zeker buiten de huiselijke sfeer. Een besloten feest (dus alleen voor genodigden) kan juridisch gezien binnen de huiselijke sfeer vallen, wat weer zou betekenen dat je die niet betaalde gedownloadde muziek mag gebruiken, maar dat is een risico omdat er nog geen jurisprudentie over is (ergo: zorg dat je een goede advocaat hebt :P ).
                      oke iedereen heeft daar dus zo ze eigen manier voor.
                      Ik zie het zelf niet zo zitten om een abbo op een of ander programma te hebben dan zit ik namelijk aan maandelijkse kosten vast en je weet natuurlijk nooit wanneer je geboekt word

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3150

Voor zover ik heb begrepen maakt het niet uit waar je aan je muziek komt. Je mag immers ook niet zomaar cd's draaien in het openbaar, zelfde geldt voor 'gekochte' mp3s. Je moet rechten afdragen voor het openbaar ten gehore brengen van de muziek (zet vooral in je contract dat de opdrachtgever dit moet doen, scheelt een hoop ellende).

De mp3-abonnementen waren dacht ik alleen voor achtergrondmuziek?

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Originally posted by jurjen_barel
                          De mp3-abonnementen waren dacht ik alleen voor achtergrondmuziek?
                          Dat zou niks uit mogen maken, je speelt het af (en betaald) of niet. Het zou een mooie boel worden als we per dB moeten gaan betalen...
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3150

Ik ben het volledig met je eens dat het niet zou mogen, maar we hebben helaas weinig in te brengen.

Lees: http://www.licht-geluid.nl/forum/dri...omputer-2.html

Comment

• DJ-Emile
                              • Dec 2008
                              • 70

Opstelling

Hi mijn dj set is nu
                              Foto's: Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!
                              Heeft iemand een idee om mijn lichten anders optestellen of versterker boxen cd spelertjes???

Graag hoor ik een nieuwe opstelling
                              Mvg

Dj-Emile
                              Pioneer CDJ-1000 MK3

Duh!

Comment

• Stoney3K
                                • Sep 2007
                                • 1399

Ik zou die budget lichtbrug weg doen of in een hoek leggen om er een keer een backdrop aan te hangen. Die dingen zijn niet bepaald veilig om lichteffecten aan op te hangen.

Je CD-spelers en mengpaneel zien er prima bruikbaar uit. Misschien ooit nog een keer een flightcase eromheen, maar het ziet er nu goed afgewerkt uit.

Je versterker en speakers zou ik echter zo snel mogelijk vervangen. Drive-in shows draaien met HiFi zuiltjes werkt gewoon niet voor feesten met meer dan 20 mensen. Investeer in een goed setje met speakers op statief, bijvoorbeeld dit:

DAP Soundmate Active I MKII Audioset NEW 700 Watt !! ( 1x Sub, 2x Top ) - J&H Licht en Geluid

Dit is een actief setje, geen gedoe aan, gewoon geluid en stroom op aansluiten en gaan met die banaan.

A-merken zoals JBL, Dynacord of Electrovoice zijn in klank altijd beter, maar die zijn in aanschaf ook behoorlijk duurder.

Licht zou ik nu nog niet zo veel in investeren, dat is prima bij te huren bij een bevriende PA-boer. Kost je misschien een paar tientjes per show, maar dan heb je wel een show die je voor een redelijke prijs weg kan zetten.

Comment

Working...