probleem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • silkens
    • Oct 2007
    • 8

    #1

    probleem

    ik heb een beginnende drive in show,

    en heb geluid op een rijtje,

    alleen heb net 2 showtec club scans gekocht,

    met daarbij showtec light jockey.

    alleen het dmx gebeuren daar ben ik nog niet echt van up to date,

    daarom heb ik wel al 2 x de gebruiks aanwijzing doorgenomen.

    maar nog steeds snap ik er geen bal van.

    iemand ervaring of misschien tips hoe ik dit dmx paneel moet gebruiken?

    de scans hebben 4 kanalen in gebruik, daarnast heb ik een strobo die kanaal 5 en 6 in nemen, weet geen eens hoe ik deze uit of aan kan zetten.

    link van showtec light jockey:

    ShowTec Light-Jockey (DJ Mingle) 16-kanaals DMX tafels speciaal voor DJ's > Licht > Lichtsturingen > DMX
  • OMD
    • Oct 2007
    • 8

    #2
    misschien dom antwoord maar zie het nergens in je post staan maar vanuit jouw link:

    DMX sturingen kunnen vrijwel nooit rechtstreeks lampen of effecten aansturen. Ze hebben daarvoor DMX dimmerpacks (om te dimmen) of switchpacks (om aan/uit te schakelen) nodig.

    Comment

    • Joost van Ens
      • Jan 2001
      • 628

      #3
      De "mingle"is een parrentafel. Met daarbij de mogelijkheid om nog 8 effecten aan te sturen. Oké je kunt zelf programma's schrijfen, dus kun je in princiepe voor 2 scans, mits op het zelfde adres, wel een chaseje maken. Maar handig is anders.

      Wil je dit toch doen, aansluiten die hap, handleiding er bij. zorgen dat je dmx adressen passen (softpatch is mogelijk op de mingle) en dan stap voor stap programeren.

      Je zal mijn insziens niet alles uit je scans halen. Maar werken gaat het wel.

      Een 2 kanaals strobe is nog wel te patchen onder b.v. fader 7 en 8.

      Nogmaals handlijding er bij en proberen maar. Kapot zal het niet gaan.

      Comment

      • Ahmed Al Dayri
        • Oct 2005
        • 354

        #4
        Softpatchen is mogelijk op de mingle?

        Weet je het heel zeker, en zo ja, hoe doe je dat dan?

        Comment

        • silkens
          • Oct 2007
          • 8

          #5
          ik snap er geen zak van

          Light Jockey

          die link had ik geprobeert maar.. dont get anything of it

          Comment

          • Joost van Ens
            • Jan 2001
            • 628

            #6
            Originally posted by Ahmed Al Dayri
            Softpatchen is mogelijk op de mingle?

            Weet je het heel zeker, en zo ja, hoe doe je dat dan?
            Ja weet ik heel zeker. Hoe weet ik ook niet meer excact. maar je kan een of zelfs meerdere dmx adressen toe wijzen aan een schuif of button. en dit hoeft echt niet alleen ergens tussen de 1 en de 16 te zitten.

            Comment

            • Joost van Ens
              • Jan 2001
              • 628

              #7
              Originally posted by silkens
              ik snap er geen zak van

              Light Jockey

              die link had ik geprobeert maar.. dont get anything of it
              Hoeveel duidelijker wil je het hebben. Het staat er zelfs met plaatjes bij. Voor scans zul je wel iets meer meoite moeten doen dan voor parren, maar het moet zeker lukken.

              Probeer anders eerst eens dit.

              zet je startadres van 1 scan op 1. aansluiten op mingle. Master vol open, linkse draaiknop vol open. en ga wat op de flash toetsen zitten rammen. Er zal ongetwijfeld iets gaan gebeuren.

              Comment

              • Joost van Ens
                • Jan 2001
                • 628

                #8
                Ondertijd, omdat ik vandaag in een goede bui ben, maar even weer de handleiding gedownload. Staat nota bene bij de eerste link die de ts geeft. Die is volgens mij zeer duidelijk, zodat de t.s. zich toch eens achter de oren moet gaan krabben. Maar let wel, nog maals, het is in princiepe geen scantafel!!!.

                voor het patchen staat er letterlijk dit in:

                Patch (veranderen van dmx-out adressen)
                Druk de PATCH knop voor ca. 2 sec. (totdat de rode led oplicht), en het lcd toont met de 2 cijfers aan de rechtse kant het kanaalnummer van de DM-16. De cijfers aan de linkse zijde geven het dmx-out adres aan. Door de STEP, UP en DOWN knoppen wordt het kanaalnummer (van de DM-16) gekozen en met de PATTERN UP en DOWN knoppen het dmx-out nummer veranderd.

                succes

                Comment

                • Ahmed Al Dayri
                  • Oct 2005
                  • 354

                  #9
                  Originally posted by Joost van Ens
                  Ondertijd, omdat ik vandaag in een goede bui ben, maar even weer de handleiding gedownload. Staat nota bene bij de eerste link die de ts geeft. Die is volgens mij zeer duidelijk, zodat de t.s. zich toch eens achter de oren moet gaan krabben. Maar let wel, nog maals, het is in princiepe geen scantafel!!!.

                  voor het patchen staat er letterlijk dit in:

                  Patch (veranderen van dmx-out adressen)
                  Druk de PATCH knop voor ca. 2 sec. (totdat de rode led oplicht), en het lcd toont met de 2 cijfers aan de rechtse kant het kanaalnummer van de DM-16. De cijfers aan de linkse zijde geven het dmx-out adres aan. Door de STEP, UP en DOWN knoppen wordt het kanaalnummer (van de DM-16) gekozen en met de PATTERN UP en DOWN knoppen het dmx-out nummer veranderd.

                  succes
                  Joost, enorm bedankt!

                  Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit de handleiding heb gelezen van de mingle, dit omdat het een vrij basic tafeltje is en alles voor zich spreekt. Dat je ook kon softpatchen met de mingle wist ik dus ook niet...
                  Zo leer je dus nogeens wat, bedankt voor het opzoeken

                  Ahmed

                  Comment

                  • silkens
                    • Oct 2007
                    • 8

                    #10
                    probleem.

                    ik heb het als set gekocht,

                    die showtec light jockey zat bij de scanners.
                    wat moet ik doen, gewoon een andere scan master kopen voor mijn scanners of hier mee het gaan uitvogelen.

                    (waar ik gister ook al een uur mee bezig was en er nog geen resultaten)

                    gr, jeroentjee

                    Comment

                    • Joost van Ens
                      • Jan 2001
                      • 628

                      #11
                      Originally posted by silkens
                      ik heb het als set gekocht,

                      die showtec light jockey zat bij de scanners.
                      wat moet ik doen, gewoon een andere scan master kopen voor mijn scanners of hier mee het gaan uitvogelen.

                      (waar ik gister ook al een uur mee bezig was en er nog geen resultaten)

                      gr, jeroentjee

                      Als jij een uur lang bezig bent geweest met de handleiding er bij en je hebt geen enkel resultaat geboekt. Zijn er 3 mogelijkheden.

                      1: Of je mingle, of je scans zijn kapot. (dit kan, maar is niet logisch)
                      2: De fout zit bij jou, je leest niet goed, wilt te snel, of snapt totaal niet wat je aan het doen bent. (meest waarschijnlijk, oplossing: lezen, lezen en proberen!)
                      3: dmx polariteit verkeerd om. (kan iedereen gebeuren, maar een beetje weldekend mens denkt daar zelf aan. (zit er een schakelaar achter op de mingle? Ik weet het niet meer uit mijn hoofd, op de scanmasters iig wel.)

                      Als je deze sturing al niet snapt zal het kopen van een andere sturing zeker niet je probleem oplossen. Wel is het zo dat je op een scanmaster veel makkelijker scans kan programeren en meer mogelijkheden hebt.

                      Joost

                      Comment

                      • silkens
                        • Oct 2007
                        • 8

                        #12
                        problemss

                        tja,

                        ik heb nu gewoon geen idee wat ik moet doen.

                        er gewoon voor gaan zitten is dus jouw advies?

                        gr

                        Comment

                        • stekelvarke
                          • Dec 2004
                          • 1062

                          #13
                          Originally posted by silkens
                          er gewoon voor gaan zitten is dus jouw advies?
                          Evenals mijn advies.

                          Een aantal dingen die het probleem zouden kunnen zijn:

                          -DMX-kanalen staan niet goed ingesteld: indien met dip-switches gewerkt wordt: hierin wordt gewerkt met het binaire talstelsel. (normaal vind je hieroveer meer info in de handleiding van je scans).
                          Hierbij zou het probleem kunnen zijn dat je de juiste dip(s) op OFF hebt staan en de foute op ON.

                          -zoals hierboven al gezegd, polariteit van je DMX-bus is omgewisseld.

                          -kapotte of slechte kabel

                          -Masterfader staat niet open.

                          -ergens iets fout in de patch.

                          -misschien zit je in een mode op de tafel waar manueel beïnvloeden van de DMX-waardes niet mogelijk is.
                          exit night into LIGHT

                          Comment

                          • renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

                            #14
                            De basis om dit aan de praat te krijgen is in eerste plaats het begrijpen van DMX. Als je eenmaal doorhebt hoe DMX werkt leer je heel erg snel hoe je fixtures met meerdere kanalen kan configureren en aansturen, maar dan moet je dus wel het idee en de werking van DMX een beetje begrijpen.

                            Als ik jou was zou ik beginnen met je strobo en die eens aan de praat krijgen. Begin eens met één kanaal en met de handleiding van de mingle en de strobo erbij. Ga er inderdaad even voor zitten, volg de stappen die er staan.

                            Als dat zelfs niet lukt denk ik dat je beter op zoek kan naar iemand in de buurt die het nog beter kan uitleggen dan de handleiding en het desnoods kan voordoen.

                            René

                            P.s.: waarom staat dit onder geluid -> Drive-in en niet onder licht??
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                            Comment

                            • @lex
                              • Jul 2006
                              • 1086

                              #15
                              Originally posted by silkens
                              tja,

                              ik heb nu gewoon geen idee wat ik moet doen.

                              er gewoon voor gaan zitten is dus jouw advies?

                              gr

                              Beste Silkens,

                              Een goed bedoeld ander advies: Noem je topic nou eens wat creatiever dan alleen 'probleem'. Als iedereen die op dit forum hier te rade komt voor iets wat hij/zij niet direct snapt zijn topic 'probleem' noemt, dan zouden we inmiddels zo om en nabij de 10.000 topics met die naam hebben.

                              Wat dacht je van 'aansluiten van een showtec scan op een DJ mingle'.

                              Gr @lex
                              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                              Comment

                              Working...