De zoveelste vraag over een geluidsset

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OMD
    • Oct 2007
    • 8

De zoveelste vraag over een geluidsset

Ik ben nieuw hier so don't kill me

Ik heb de search flink door zitten spitten maar er komt niet echt een lekker antwoord naar voren.

Ben van plan om aan te schaffen:

2x LEM H200 12" tops (200watt 8ohm, max SPL 120db)
    2x LEM H400S 18" LF (400watt 8ohm, max SPL 122db)

tezamen op de LEM Procon 1250P (2x 625watt 4ohm)

De vragen:

- Versterker, deze werd aangeraden door de leverancier, echter twijfel ik over het maximale vermogen voor de 4 speakers. Is het verstandiger om dan de Procon 1500p (2x 750watt 4ohm) te nemen. Uiteraard twijfel ik over dit vanwege het budget.

- LEM? Ik ken het zelf niet maar wat ik heb gevonden in de search zijn de meeste mensen wel positief over de aktieve serie. Iemand ervaring met bijvoorbeeld deze set-up?

- Het budget is ongeveer 2000 euro, niet veel maar we moeten het ermee doen. Dit is voor de kabels, tussenpalen, amp, tops en subs.
    Heb ook even zitten kijken naar de EV Force reeks. Vind persoonlijk de LEM speakers wat strakker klinken maar zijn deze ook hufterproof zoals EV?

- Zit een passieve cross in de H400S, voldoende? of toch maar een aktieve cross aanschaffen? (zolang het niet nodig is liever niet uiteraard wegens.... budget)

even nog de toepassing van deze set.

- DJ werk voornamelijk dance muziek ( 70's, 80's, apendiekunnenskiënmuziek komt niet zo heel vaak voor )
    - Bandje van klein formaat ( 3 snaar, 1 bass, 1 drum )
    150 man max (maar dan ook echt max)

Heeft iemand een beter idee om dit geld te besteden ( en dan bedoel ik niet naar eigen bankrekeningen )

Ik heb redelijk kaas gegeten van deze materie (geluid) maar bij speakers ben ik nog niet echt gevorderd.

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

bvd
    Last edited by OMD; 03-10-07, 16:00.
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Tip één is natuurlijk: Luisteren! Je kunt iedereen om ervaringen vragen en specificaties vergelijken, maar je verbaast je nogal eens wat voor keuzes je zal maken als je een aantal sets naast elkaar zet. Dat is zowel smaak als bekijken hoe een set zich in praktijk gedraagt.

(Zo heb ik zelf eens in een winkel gestaan, en een Sennheiser hoofdtelefoon van 129 euro naast een Philips van 49 euro geluisterd, de Philips had gek genoeg een vollere, niet hardere, bas en een helderder hoogweergave)

Ik heb wel wat basiskennis van geluid maar d'r zijn genoeg mensen die je veel meer kunnen vertellen, vooral van speakersets. Geef mij het licht maar.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• OMD
      • Oct 2007
      • 8

Originally posted by Stoney3K
      Tip één is natuurlijk: Luisteren! Je kunt iedereen om ervaringen vragen en specificaties vergelijken, maar je verbaast je nogal eens wat voor keuzes je zal maken als je een aantal sets naast elkaar zet. Dat is zowel smaak als bekijken hoe een set zich in praktijk gedraagt.

(Zo heb ik zelf eens in een winkel gestaan, en een Sennheiser hoofdtelefoon van 129 euro naast een Philips van 49 euro geluisterd, de Philips had gek genoeg een vollere, niet hardere, bas en een helderder hoogweergave)

Ik heb wel wat basiskennis van geluid maar d'r zijn genoeg mensen die je veel meer kunnen vertellen, vooral van speakersets. Geef mij het licht maar.
      thxn alvast, heb naar beide geluisterd maar was een woordje vergeten in mijn openingspost

- Het budget is ongeveer 2000 euro, niet veel maar we moeten het ermee doen. Dit is voor de kabels, tussenpalen, amp, tops en subs.
      Heb ook even zitten kijken naar de EV Force reeks. Vind persoonlijk de LEM speakers wat strakker klinken maar zijn deze ook hufterproof zoals EV?

Comment

• Bartje
        • Jun 2005
        • 95

Zeker de zwaardere eindtrap aanschaffen!!

optellen vermogen geeft 200+400 = 600 W @ 4 ohm ik ga er even vanuit dat dit het RMS vermogen is en niet het piek/program vermogen de 1,5 factor in acht nemend geeft een richtwattage van 900 w amp power, die 750 komt dus wel aardig in de richting.

die zwaardere eindtrap heeft ook tot gevolg dat je bassen veel beter worden weergegeven doordat de eindtrap niet op zijn tenen hoeft te lopen bij de wat zwaardere bas pasages.

let er wel even op of het interne filter in de subs dit vermogen mag hebben.. andes -brandgevaar-.
        Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.

Comment

• OMD
          • Oct 2007
          • 8

Dus eigenlijk is het gewoon beter om net even ietsje meer te investeren en de LEM Procon P1800 te nemen ( 2x900watt 4 ohm ) en ook nog is een externe Cross over zodat de ingebouwde nergens last van heeft? zeg ik dit zo goed?

Comment

• Bartje
            • Jun 2005
            • 95

met een externe crossover kun je niet meer met 1 eindtrap werken je hebt er namelijk 1 nodig voor de topkasten en 1 voor de bassen deze zouden dan (ongeveer) moeten zijn:

1 van 2 x 300 w @ ? ohm voor de tops.
            1 van 2 x 600 w @ 4 ohm voor de bassen.

maar de door jou eerder voorgestelde configuratie met daarop de eindtrap van 750 w gaat voor de toepassing waar jij hem voor wil gebruiken prima werken.

als je passief gaat filteren (voor de versterker) wordt het kostenplaatje aanzienlijk anders.

Is occasion geen optie? de lokale muziekhandel kan misschien wel een uitkomst bieden meestal (maar niet altijd) hebben deze ook wel iemand werken met verstand van zaken..
            Vaak mag je ook wel een keer een avond wat testen (bruikleen/huren) van ze weet je meteen of het voor jou toepassing in orde is..
            Last edited by Bartje; 03-10-07, 16:17.

Comment

• OMD
              • Oct 2007
              • 8

2e hands is helaas geen optie. Koop het op de zaak namelijk

Maar als ik het zo hoor is die 750watter dus voldoende en de speakerset ook, dat is mooi, dan kan ik groen licht geven

Comment

• Lennartsound
                • Dec 2006
                • 269

"de zaak" kan gewoon een gebruikte set aanschaffen bij de PA boer. met bon en garantie
                Lem = bekend en gerenommeerd merk voor de wat lagere bugetten maar boven het "DAP" niveau
                EV = idem maar met uitgebreidere range aan producten t/m Line array's
                Volgens mij wat duurder dan LEM

Comment

• Bartje
                  • Jun 2005
                  • 95

2de hands via een muziekzaak kan ook met rekening he.. dus het zou kunnen.

Zover ik kan zien moet je een heel eind kunnen komen met de set die je voorsteld.

maar je hebt al getest zeg je dan nu nog even testen met die andere eindtrap

Comment

• OMD
                    • Oct 2007
                    • 8

Ah, excuus, bij 2e hands krijg ik altijd een marktplaatssmaak e.d
                    De bedrijven waar ik ben geweest hadden niet echt denderende occasion spullen, eentje had wel 2 tops van Dynacord maar type e.d weet ik niet + dat ik dan niet bijpassende subs heb.

Comment

Working...