Werking Crossover en Compressor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Getjen
    • Jan 2007
    • 2

Werking Crossover en Compressor

geen vragen meer
    Last edited by Getjen; 28-03-07, 19:37.
  • StijnS
    • Sep 2006
    • 173

De crossover splitst je signaal op naar een signaal voor de versterker van de basskasten en een signaal voor de versterker van de tops.
    De basskasten krijgen hierdoor enkel bassen te verwerken en de tops enkel hoge tonen. De versterkers kunnen zich dan beter op hun werk focussen en leveren ietsje meer vermogen. En aangezien basskasten meestal toch geen hogen tonen kunnen weergeven is het versterken van die hoge tonen volledig nutteloos.
    Wikipedia over crossover
    Wikipedia over compressor
    Wikipedia over Limiter

Kan mby iemand nog eens uitleggen wat de "gate" bij een compressor doet?
    Last edited by StijnS; 19-01-07, 20:37.

Comment

• Getjen
      • Jan 2007
      • 2

...............
      Last edited by Getjen; 28-03-07, 19:38.

Comment

• jazzprr
        • Nov 2006
        • 72

Originally posted by Getjen
        Halo,
        Ik vraag me eigenlijk al een hele tijd af wat de werking is van een crossover en compressor, het verbeterd je geluid kun je er meer vermogen mee uit je boxen halen, dus harder geluid
        en is het dan wat voor een drive in showtje aan te bevelen ?

Ik kon het niet goed op internet vinden, maar dit weet hier vast wel iemand tog, ben zeer benieuwd

dus kan iemand mij het is goed uitleggen
        Mag ik vragen voor welke set je dit wilt toepassen?

Ik heb zelf nu een EV eliminatorI set daar zit een filter in verwerkt.
        Ze draaien dus op 1 versterker EV CP2200

Voor deze set een Behringer set gehad met 2 versterkers en crossover, echter was ik over deze Behringer SuperX Pro crossover niet tevreden. Nu dus een anders soort systeem met veel beter geluid.

Het is dus afhankelijk van op welke set je het wilt toepassen.

Grtz Harry
        Live at night,sleep at day...

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

Kan mby iemand nog eens uitleggen wat de "gate" bij een compressor doet?
          Een gate is een elektronische functie die het toelaat een signaal wel of niet door te laten(gate = poort goh! ). De drempel hiervoor stel je dan in met de treshold waarde. Dit wordt bij disco eigenlijk nooit toegepast, maar wel bij PA's.

Je kan een gate bijvoorbeeld op de snare van een drum zetten, wanneer je deze goed instelt kan je alleen de slag doorlaten en niet het naresoneren van de ketel/snaren. Dit alles resulteert in een strakker geluid wat ook minder vermoeiend is om naar te luisteren.

Maar dit kan ook op andere onderdelen van een drum gebruikt worden. Compressie wordt in de PA wereld ook veel toegepast. Zo kan je een compressor steken op een microfoon. Hierdoor kan je er voor zorgen dat een artiest die veel dynamiek in zijn zang heeft(heel hard zingen, heel zacht zingen, middelmatig hard zingen), toch een beetje een constant volume verkrijgt.

Maar ook hier kun je compressie op allerhande manieren gebruiken.

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• dj_bob
            • Aug 2005
            • 112

Getjen stelde de vraag ook al:

Raden jullie een drive-in, die gewoon muziek draait vanaf cd's, aan om een compressor aan te schaffen?

ps. sorry dat ik op zo'n oud onderwerp reageer, ik wilde geen nieuw onderwerp aanmaken...
            Last edited by dj_bob; 19-07-07, 22:16. Reason: onduidelijke tekstopbouw

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Gertjen stelde de vraag waarschijnlijk ook al, maar heeft/had de beginsleen van een forum niet zo goed begrepen en nadat hij zjin antwoord had gekregen ging hij zijn berichten wissen, jammer, dat komt de leesbaarheid niet ten goede.

Wanneer je alleen plaatjes draait, in 9:10 gevallen een compressie ongewenst.
              Heb je zo-nu-en-dan een karaokezanger, kan het handig zijn om je vocal kanaal te voorzien van wat compressie.
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...