Aansluiten discobar op PA of omgekeerd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djjake
    • Oct 2004
    • 126

Aansluiten discobar op PA of omgekeerd

Voor een kermisfeest in tent dien ik volgende week een discobar aan te sluiten op de PA mengtafel. Nu de indeling van de avond is als volgt:
    achtergrondmuziek tot aan enkele bandoptredens en als afsluiter een feestje/party/fuif, zoals je het noemen wil.
    Voor de bandoptredens zelf vraagt het boekingskantoor een complete PA installatie. Nu was mijn vraag of jullie het ook al omgekeerd hebben gedaan van een PA tafel aan te sluiten op bv. een aux ingang van een normale discomixer. (in ons geval volgende week, Ecler Mac 70V)
    De aux ingang op deze tafel zal wellicht niet gebruikt worden en is dan bijgevolge vrij voor de PA stuff op aan te sluiten. Zien jullie dit zelf zitten of doen jullie dit omgekeerd, hiermee bedoel ik de discobar (mixer) toch maar aansluiten op de PA? De main thing is dus de fuifnacht en niet die paar bandoptredens die avond. Zo kan ik bv. wel na de (band)optredens de PA gaan loskoppelen van de discostuff en dit materiaal uit schakelen zodoende dit niet de hele avond op moet staan. Riskeer hiermee niet dat de discotafel in de clip zal gaan? Een DI tussen steken? (XLR naar cinch)
    Of toch maar 2 mono kanalen voorzien op de PA, rekening houdend met de L/R pan pot. uiteraard?
    Andere mogelijkheden? Beide tegelijk aansluiten op de versterrack zie ik niet onmiddellijk zitten. Daarom...
    Wellicht domme vraag, maar die moeten er ook zijn. Hopelijk een reaktie en geen slotje door modje....
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Heb um wel ff verhuisd naar newbie...

Hoe wij het altijd doen: disco setje ( gebalanceerd signaaltje) inprikken op stageblock en op twe kanaaltjes van de PA mixer laten binnekomen en zo het FOH in.
    Monitors van de dj lopen gewoon via de dixo set.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Mark-LED
      • May 2004
      • 822

Dat is ook wat wij hier doen.

Wij prikken de band in op het stage block, en daar gaat de dj ook bij op (gebalanceerd). De dj draait dus over de PA/FoH tafel. Monitoring mag ie zelf bepalen vanaf zijn eigen dj tafel.

Andersom zou ik eigenlijk niet doen, maar het zou mogelijk zijn.

De effect apparatuur kan je uitschakelen zogauw je dit niet meer nodig hebt, microfoon's en DI's kan je alvast weg (laten) halen zogauw de dj draait, alleen je FoH tafel blijft aan staan.

Comment

• BlackLight_Frank
        • Feb 2004
        • 143

Bij ons gaan de artiesten / bands die bij ons inpluggen op een ingang op de Dateq LPM 7.3 waar wij de plaatjes normaal mee draaien.
        Als de band / artiest speelt blijft de schuif gewoon open staan en dan komt het dilemma.
        De meeste jongens die een keer als band of schuiver van een artiest bij ons inprikken, omdat wij er genoeg hebben staan, hebben toch altijd het idee dat zij de hoofd-act zijn, en dus harder moeten.
        Geen probleem, de DX-38 drukt zijn overstuurde signaal wel de kop in voor onze RX-set begint te kraken. Maar toch is het jammer dat de meeste fader-schuivers zich aan het eind van de avond niet in kunnen houden. Het komt het feest niet ten goede, zo'n gelimit, ingedrukt signaal.

Wel eens gehad dat de mensen kwamen klagen dat de band zo slecht klonk, of dat niet aan onze boxen lag. Totdat we zelf weer met een normaal signaal gaan draaien en iedereen weer de vingers uit zijn oren haalt.

Maar laat ik niet te negatief zijn, van mede-forum lid Robert H van HOR b.v. zullen we volgende week zaterdag weer van harte 2 signaalsnoertjes aannemen om hun geluid door de feesttent te knallen.

Je hebt echt wel jongens die wel weten hoe het moet, vooraf even testen...... OK dit was in de clip......OK, verder gaan we niet.....Klaar

Frank
        Black Light Drive-in Show
        Gewoon een uit de hand gelopen hobby, verder niets geen bijzonders.

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

Een tape-act inprikken op een discosetje gaat inderdaad nog wel, maar voor een band zou ik het niet doen.

Ik heb dit helaas één keer gedaan en tijdens de soundcheck moest ik al hard aan de bak om een beetje fatsoenlijk geluid te kunnen krijgen, terwijl dat normaal met de betreffende band en beschikbare set geen probleem zou mogen zijn.

Na de soundcheck de tafels toch maar omgeprikt en de disco set via mijn FOH tafel (O2r) laten lopen. Meteen bij het begin van de eerste set was ik blij dat ik de moeite had genomen de disco(boer) te overtuigen dat dit toch beter zou zijn. De discoman leverde die avond de PA set en ik alleen de FOH tafel, microfoons en monitorinstallatie. Discomixer in dit geval was ook een Ecler trouwens.

Comment

• BlackLight_Frank
            • Feb 2004
            • 143

Ik geloof best dat het vaker het beste is om het via de tafel van de band te laten gaan. Bij ons is het altijd goed gegaan tot nu toe met onze Dateq tafel.

Situatie is ook meestal dat wij het hele weekend in die tent staan en wij dus voor en na de band / artiest doordraaien, dan gaan we niet eerst de lijnen omleggen naar de tafel van de band.

De meeste bands / artiesten nemen toch altijd wel hun eigen PA mee en beslissen dan meestal ter plekke dat ze bij ons inprikken en hun eigen spul in de vrachtwagen laten staan.

Lijkt me ook erg afhankelijk van het spul wat er staat, de meesten willen ook vooraf niet beslissen of ze willen inprikken of zelf iets neerzeten. Kan ik me best voorstellen, sta je daar in the middle of nowhere zonder eigen PA en staat er een stapel DAP boxen in de feesttent.

We zullen volgend weekend in de feesttent eens horen hoe HOR klinkt over via hun O2R -> Dateq LPM 7.3 -> DX-38 -> 3 x CP2200, 3 x CP3000, 2 x P1201 -> 12 x RX118, 6 x RX212, 2 x ZX-5. (En dan zondag Fragment nog)

Frank

Comment

• dicotm
              • Jun 2005
              • 23

[FONT=Verdana]Wat je ook kan doen is i.p.v. jou dj mixer of de FOH tafel van de band te gebruiken,[/FONT]
              [FONT=Verdana]gewoon een systeemtafel neerzetten (o1v of zo) dan heb je ook limiters en al die shit er in zitten en kan je van je disco 2 kanalen naar je systeemtafel en van je FOH (band) 2 kanalen naar de systeem tafel en van de systeemtafel naar je PA [/FONT]
              Licht, het maakt altijd herrie!

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

Als een DJ inderdaad met een mooie set staat is er geen enkele reden om als band je PA mixer niet in de DJ-mixer te prikken. Niet zo veel discotheken werken met echter met mixers en geluidssystemen die een bandje fatsoenlijk kunnen laten klinken.

In de praktijk is een DJ set 80 van de 100 keer te krap bemeten, te onnatuurlijk qua EQ of gewoon helemaal niet goed genoeg. Net zo goed als dat veel bands bijvoorbeeld op bruiloften en partijen werken met zanginstallaties die ongeschikt zijn voor DJ's.

Als een geluidsinstallatie echt als public adress dienst moet doen dan zijn de eisen gewoon zwaarder.

Het is dan heel gebruikelijk om bij de frontset een submixertje te gebruiken. Dan kunnen alle inprikkers in het submixertje inprikken die de hele tijd blijft staan. Maar op deze site zijn ook foto's te vinden van houseparties waar midas tafels staan met vier schuiven open...
                lekker belangrijk!

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

...en de matrix vaak compleet in gebruik

Vaak is het aansluiten op een discomixer het grootste probleem...
                  Probeer maar eens een xlr line signaal in een dateq te proppen...gaatnie!
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

Originally posted by showband
                    Het is dan heel gebruikelijk om bij de frontset een submixertje te gebruiken. Dan kunnen alle inprikkers in het submixertje inprikken die de hele tijd blijft staan.
                    Dat lijkt me inderdaad nog de beste oplossing. Zo heeft iedereen een gelijke input en kun je voor de verschillende delen ook aparte randapparatuur gebruiken indien dit gewenst is. Het is dan wel aan te raden hier een beetje mixer met degelijke geluidkwaliteit in te zetten. (hoewel ik ook wel eens heb ingeprikt op een Behringer mixertje wat nog niet eens slecht klonk achteraf gezien)

Comment

• sjoerd
                      • Apr 2004
                      • 341

Originally posted by moderator
                      ...en de matrix vaak compleet in gebruik

Vaak is het aansluiten op een discomixer het grootste probleem...
                      Probeer maar eens een xlr line signaal in een dateq te proppen...gaatnie!
                      Dat probleem heb je bij veel geluidsmixers ook nog wel.. Maar wat betreft kwaliteit is het zeker geen probleem om in een dateq in te prikken. En het is wel zo prettig om zelf controle over je installatie te behouden; weet je iig zeker dat het niet door een ander kapot gedraaid wordt aangezien de meeste bands vaak harder willen..

Comment

• BlackLight_Frank
                        • Feb 2004
                        • 143

Aangedragen voorstellen zijn ook in mijn idee beter, echter worden wij als drive-in show meestal gecontracteerd voor dat waar het eigenlijk allemaal om gaat : plaatjes draaien en lampjes laten knipperen.

Hier worden we ook voor betaald, we dragen wel vaker zaken aan als podium-aankleding voor het hele weekend bijvoorbeeld.
                        Maar daar hebben ze dan weer geen geld voor over en dan staat dus een Henk Wijngaard of Jannes weer op een kaal podium te zingen.

Denk dat als ik nu ga voorstellen er nog een extra tafel bij te plaatsen, dat dat ook niet gaat lukken. En ik moet zeggen, wij hebben er nog nooit problemen mee gehad, signalen via DI in de tafel, gaat prima.

Frank

Comment

• MarkRombouts
                          • Jan 2005
                          • 1391

Originally posted by BlackLight_Frank
                          signalen via DI in de tafel, gaat prima.

Frank
                          Hoe doe je dat dan. DI's maken juist van ongebalanceerde (tulp of jack) signalen een gebalanceerd XLR signaal wat dus niet in je mixer past.

???

Tevens geloof ik niet dat het een echte grote kostenpost is als je met een dergelijke grote set, als eerder beschreven staat te draaien, er komt dan wellicht € 50,00 per dag bij, dan heb je al een knappe mixer staan volgens mij.

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

gewoon een 12 kanaals pro-mixertje ertussen, werkt vaak het beste.
                            Anders zit de band-mixer maar te wachten totdat het hele feest afgelopen is, incl DJ, of staat de dj's ongebalanceerd signaal te maken van een dikke foh-tafel.

Beide schiet niet op, dus extra mixding ertussen.
                            Ben zelf voor dit doel erg ennthousiast over soundweb van bss. 4 x stereo in, meteen getimed naar je delay's etc, kortom : dikke pret.

Comment

• BlackLight_Frank
                              • Feb 2004
                              • 143

Originally posted by MarkRombouts
                              Hoe doe je dat dan. DI's maken juist van ongebalanceerde (tulp of jack) signalen een gebalanceerd XLR signaal wat dus niet in je mixer past.

???

Tevens geloof ik niet dat het een echte grote kostenpost is als je met een dergelijke grote set, als eerder beschreven staat te draaien, er komt dan wellicht € 50,00 per dag bij, dan heb je al een knappe mixer staan volgens mij.
                              Passieve filter (misschien betere uitleg) zit vast ingebouwd in onze drive-in kast, dit alles incl. EV RX set (op 4 x 118 en 2 x 212 en 1 x CP2200 / CP300S na) is eigen materiaal, daar gaan we normaal gesproken mee op pad.
                              Wij zijn toch degene die het eerste en tot het einde draaien, dus om voor deze toepassing nu nog een mengtafel erbij te huren / aan te schaffen ?!?
                              Wij hebben er nog nooit klachten over gehad.

Frank

Comment

Working...