EV sb122 en EV sx 1 90 - advies

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tismarnix
    • Jun 2006
    • 19

EV sb122 en EV sx 1 90 - advies

Beste mede forumleden,

Ik ben opzoek naar nieuwe speakers voor mijn drive-in.
    Nou heb ik mijn oog laten vallen op een sub-top combinatie van EV.
    Namelijk de sb122 (400 watt rms) als sub. en de sx 1 90 als top(200 watt rms) is dit een goede keus? ik draai meestal in kantines en in ruimtes die niet heel groot zijn.

En voor de mensen die deze set al kennen: is het mogelijk deze top op de sb 122 aan te sluiten?

alvast bedankt gr Marnix
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Originally posted by tismarnix
    en de sx 1 90 als top(200 watt rms)
    SX - 1 90? Ik kom hem niet op de website van Electro Voice tegen... Is dit een oudere serie ofzo?

Wij werken hier met zowel EV SX-100 als SX-300. En dat gaat fantastisch!

Een subje is inderdaad meestal wel handig, omdat deze speakers niet erg veel "dreun" afgeven, als top ideaal!

Ik weet niet hoe zo'n grote speaker er in die SX- 1 90 zit? Maar als dat een 12" is en je sub is ook 12" weet ik niet hoeveel je daar op vooruit gaat.

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Prins
      • Apr 2003
      • 98

Je bedoelt natuurlijk de ZX-1 i.p.v. de SX-1. De ZX-1 is voorzien van een 8-inch speaker en die sub waar jij het over hebt ook. Ik ken de ZX-1 niet, maar gebruik zelf de SX-100 speakers van EV en ben daar zeer tevreden mee. Deze kosten maar een paar tientjes meer dan de ZX-1 en is voorzien van een 12-inch speaker. Kijk eens naar onderstaande tekst van deze site :

Ideaal als sub bij ZX-1 of SX-100+
      De Electro-Voice SB-122 geeft voldoende vermogen vanaf circa 50 hz., en middels de ingebouwde flens voor een speakerpole, is de subwoofer bij uitstek geschikt om te gebruiken in combinatie met de Electro-Voice ZX-1 of SX-100+. Met deze combinatie heb je een zeer compacte set, geschikt om indrukwekkende prestaties te leveren!

Comment

• tismarnix
        • Jun 2006
        • 19

zx 100

sorry ik bedoel inderdaad de zx-1(8inch speaker) en de sb122(12inch)
        Maar als ik het goed begrijp valt dit wel te combineren ookal zijn jullie meer fan van de sx 100

En er zit dus een crossover in die het mid en hoog naar de top stuurt?

gr marnix
        Last edited by tismarnix; 14-08-06, 17:30.

Comment

• Max
          • Feb 2003
          • 680

Ik heb een tijd geleden zowel de ZX1 als SX100 uitgebreid beluisterd. Persoonlijk vind ik de ZX1 een stuk rustiger als het gaat om de hoge tonen in tegen stelling tot de redelijk agressieve SX 100.

Zodoende heb ik er ook 4 geinstalleerd in een Aula op het Rooi Pannen college in Tilburg. Hier worden de speakers met name voor spraak toepassingen gebruikt. Maar ook achtergrond muziek is er prima mee te doen. Sta er nog steeds versteld van de prestaties van dit kleine kastje.

Voor Drive-in gebruik zou ik zelf de ZX-4 aanraden. Voordeel van deze kast is dat ze prima fullrange te gebruiken zijn, terwijl ik bang ben dat de ZX1 hierin te kort schiet.

Comment

• Speakertje
            • Mar 2005
            • 462

Ik ben zelf in het bezit van twee ZX1 en een CP2200 en ik moet zeggen dat er een dijk van een geluid uitkomt. Je mist inderdaad wel het laag bij sommige muziek stukken, omdat hij maar tot 60Hz loopt op het -3dB punt. Een Sb122 is een ideale aanvulling op de Zx1-tjes, ben ik zelf ook nog aan het overwegen.

Wat mij mooi lijkt is om het geheel actief aan te sturen dus twee versterkers en een crossover. Zo kan je mooi de lage frequenties uit de zx1-tjes halen, waardoor je nog iets meer rendement eruit kan halen. Maar dat is misschien een klein beetje teveel van het goede.

Wat ik mij overigens afvraag is of het echt noodzakelijk is om een 40Hz low-cut te hebben voor de Zx1-tjes?

Die Zx4 klinkt inderdaad zeer goed en je ben zelfs goedkoper uit dan één ZX1 en één SB122 per kant. Hoewel dat laatste zeker het overwegen waard is.

Succes
            M.v.g. Sander
            Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
            Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• sjoerd
              • Apr 2004
              • 341

het lijkt me altijd beter om een low-cut te gebruiken; het heeft geen nut die lage frequenties naar je speakers te sturen aangezien die ze toch niet goed kunnen weergeven, en daardoor veel sneller vervormen cq kapot gaan. Dus ze kunnen met lo-cut ook veel harder

Comment

• Speakertje
                • Mar 2005
                • 462

Dat vroeg ik mij dus ook af. Hoewel ik afgelopen week eens ben wezen informeren, vertelde de verkoper mij dat dat niet noodzakelijk was en ook geen schade kon aanbrengen.
                M.v.g. Sander
                Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Beldog
                  • May 2004
                  • 140

Het zal niet per definitie schade veroorzaken, maar het lijkt mij een beetje zinloos om het laag toch naar de toppen te sturen wanneer er een laagkast aanwezig is. Zeker met een 8" topje zou ik dit zoveel mogelijk "ontlasten"...kan de levensduur ten goede komen.

Comment

• flipje
                    • Aug 2006
                    • 6

Originally posted by tismarnix
                    Beste mede forumleden,

Ik ben opzoek naar nieuwe speakers voor mijn drive-in.
                    Nou heb ik mijn oog laten vallen op een sub-top combinatie van EV.
                    Namelijk de sb122 (400 watt rms) als sub. en de sx 1 90 als top(200 watt rms) is dit een goede keus? ik draai meestal in kantines en in ruimtes die niet heel groot zijn.

En voor de mensen die deze set al kennen: is het mogelijk deze top op de sb 122 aan te sluiten?

alvast bedankt gr Marnix
                    Ik heb een tijdje dat setje zx1 met sb122 op twee cp1800`s en een dx38
                    Zelf vind het ideal compact en gaat toch best hard. (voor bruiloften tot 150 man).
                    Je kan om het goedkoop te houden ook een amp nemen, bv een cp1800 of q66.
                    EV ZX1 + SB122 + CP1800 + dx38 = Super!

Comment

Working...