Mengtafel in de clip , hoe los ik dit op???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ivo
    • Jul 2003
    • 390

Mengtafel in de clip , hoe los ik dit op???

Een vraag, hoe lossen jullie dit op?

Mij is gevraagd om DJ's op (house party's) te voorzien van geluidversterking.
    Op de avond (ter orrientatie) viel mij op dat, vrijwel, alle DJ's volledig in het rood draaien.
    Dit betekent dat ik dan het singaal al vervormd krijg aangeleverd en dit alleen maar uitversterk en hiermee het risico loopt mijn speakers te beschadigen.

Ik ga tussen hun mengtafel mijn eige tafel plaatsen om het nivea te regelen maar dit zal het singaal niet "herstellen"
    Ook gebruik ik compressor / limiters tussen hun tafel en de mijne, maar ook dit zal het singaal niet "herstellen" alleen de pieken afvlakken.

Heeft iemand nog een idee hoe dit op te lossen is?, kun je mengtafels "begrenzen" doormiddel van potmeters tussen de faders en voorversterker te zetten? (het is maar een idee, ik weet niet of het mogelijk is?)
    Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

vervorming kan al optreden in de eerste trap van een mengtafel en dat is de voorversterker, wanneer je de gain al zover open zet dat je je voorversterker laat vervormen dan is het signaal voor de rest van de signaalweg al om zeep... Mengtafels modificeren kan allemaal, alleen waar trek je de grens..?

Je zou bijvoorbeeld het zo kunnen oplossen dat je in serie met je gain potmeter nog een extra weerstand opneemt. deze dimensioneer je dan zo dat je bij gain volledig open, net geen vervorming krijgt in je voorversterker. En dit meet je met een scoop, niet op de vu meter afgaan, dat is maar een benadering....

maar bon dit vind ik ver gaan en niet iedere dj is een domme kl**t die alleen maar van rooie lampjes in de mood komt...

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• AllroundRoLo
      • Jan 2006
      • 52

Hier is al vaker over gesproken.

Dj's gooien immers alles open en dat is bekend. Dat zal ook nooit wijzigen, maar bij de pioneer DJM 3000 en waarschijnlijk ook de 800 mixer zitten ingebouwde compressors. Tenminste op het uitgangssignaal.

als je hem bij de input al verneukt door gains en/of toonregeling helemaal open te gooien dan ben je weg.

Denk dat de enige oplossing is om een belachelijk grote monitor installatie neer te zetten. Daar een mixer voor te zetten die meteen begint te vervormen bij het kleinste signaal.

Comment

• luc2366
        • Jul 2002
        • 1161

Originally posted by AllroundRoLo
        Denk dat de enige oplossing is om een belachelijk grote monitor installatie neer te zetten. Daar een mixer voor te zetten die meteen begint te vervormen bij het kleinste signaal.
        !!! daar kunnen die DJM-500/600 dus nog voor dienen

Comment

• Outline
          • Feb 2006
          • 1434

Ik weet dat Dateq een optie heeft waarbij ze af-fabriek al helemaal afgelimit waardoor ze nooit meer dan 0Db kunnen uitsturen.

Comment

• dicotm
            • Jun 2005
            • 23

Originally posted by Outline
            Ik weet dat Dateq een optie heeft waarbij ze af-fabriek al helemaal afgelimit waardoor ze nooit meer dan 0Db kunnen uitsturen.
            Is dit niet de dateq vibe? daar wil geen ene dj mee werken omdat hij te ingewikkeld is en veel te veel opties heeft.......
            Licht, het maakt altijd herrie!

Comment

• ivo
              • Jul 2003
              • 390

Dat zou betekenen dat ze intern ook potmeters zouden hebben?
              Ik zal mijn apollo eens opentrekken!
              Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• sjoerd
                • Apr 2004
                • 341

hier is idd onlangs al een uitgebreid topic over geweest.
                Maar mijn ervaring is toch aan t begin van de set dit uit te leggen en de dj er op te wijzen in t groen te blijven. dit wil vaak wel helpen. en anders heb je zelf nog altijd de master schuif in handen als ze niet willen luisteren...

Comment

• mac tecson
                  • Feb 2006
                  • 348

Originally posted by AllroundRoLo
                  Dat zal ook nooit wijzigen, maar bij de pioneer DJM 3000 en waarschijnlijk ook de 800 mixer zitten ingebouwde compressors. Tenminste op het uitgangssignaal.
                  De DJM-800 is een digitale mixer. Digitale mixer zullen nooit boven de 0 dB uitsturen. Omdat ie digitaal is is het mogelijk om bij elke potmeter ervoor te zorgen dat die potmeter niet boven 0 dB komt

Comment

• Banned
                    Banned
                    • Dec 2003
                    • 951

ikzelf heb veel goede en slechte ervaringen met de Dj uitversterking veel dj's willen ondanks je hebt uitgelegd van hoe of wat zich niet aan de regels houden.

Maar met een Dateq ( LPM of XTC of VIBE ) of een A&H Xone zul je minder problemen hebben als met een Pioneer ( buiten de nwe 800 en 1000 ) deze zijn een heel stuk verbetert to de voorgangers ( 500 en 600 )

Ikzelf ga voor A&H Xone mixers omdat deze een goede headroom hebben en weinig of geen vervorming hebben plus je hebt een goede klank bij hoog volume ( vanuit de tafel )

Het fenomeen van de Dj zal altijd wel een gevoelig iets zijn want in de dj zijn eigen ogen heeft hij altijd gelijk.

maar een Dj mixt uit op bv 0db dan zal de plaat erop worden ingemixt met bv +2 de volgende met +4 en ga zo maar door dit komt omdat de Dj een climax wilt leggen in zijn set wanneer het hem uitkomt en niet wanneer de geluidstechnicus het zou willen.

Je hebt dj's die houden zich aan de regels jammer genoeg zijn er te veel die dat niet doen zeker de nieuwe opkomende dj's. De oudere Dj's zijn een stuk serieuzer en luisteren veel meer omdat bij hun ervaring in loop der tijd heel wat is geleerd.

Verder heb je op zich niet veel ellende met de dj's zolang ze maar normaal hun werk doen en normaal uitsturen.

Heb er al in het verleden een hoop dj's gehad die niet willen luisteren en maar gewoon hun ding doen. waardoor ik geneigd was om naar tig X waarschuwen de muziek een aantal seconden uit te zetten in de hoop dat er dan wordt geluisterd. In de meeste gevallen is me dat ook gelukt. Het is alleen jammer dat het vaak op deze manier moest gebeuren.

Comment

• mac tecson
                      • Feb 2006
                      • 348

het grote probleem met te hard uitsturen door dj´s ligt niet alleen bij de dj´s maar ook vaak bij de mixer. Je ziet dat er bijna altijd een DJM600 wordt gebruikt (al komen er steeds met A&H's te staan en ook Nuo's).
                      Vaak wordt voor een DJM600 gekozen omdat het een standaard is onder de dj-mixers. Die mixer is al vrij oud (en daarom qua techniek niet te vergelijken met nieuwe mixers) en veel mensen kennen hem dus en weten hoe ie werkt. Daarbij komt dat de interface en layout van die mixer heel overzichtelijk en simpel is. Bovendien was de DJM600 toen ie nieuw was heel modern. Al die factoren hebben ervoor gezorgd dat het een standaard is geworden.
                      Omdat het model zo oud is ligt de techniek van dat ding niet meer op het hedendaagse niveau; zoals een kleine headroom.

Veel problemen met dj's kunnen worden opgelost door er een andere mixer neer te zetten; een DJM800/1000 kun je rustig oversturen, want door de digitale techniek zal het nooit meer dan 0 dB uitsturen. Een Xone kun je ook een redelijk stuk oversturen voor dat ie over z'n nek gaat. Hetzelfde geldt voor de Nuo's van Ecler.

Maar omdat de DJM600 heel lang de standaard is geweest en iedereen dus vertrouwd is met het ding, zullen veel organisatoren dat ding blijven neerzetten.
                      Als geluidstechnicus kun je dus ook preventief werken, ipv alleen maar waarschuwen en afknijpen, door een andere mixer neer te zetten die meer headroom heeft.
                      De Xone's, Nuo's en DJM800/1000 zijn toch ook niet echt moeilijke mixers als je gewoon even rustig de handleiding leest. Een serieuze dj neemt voor dat soort dingen de tijd; het hoort gewoon bij een goede voorbereiding van je optreden

Comment

• Banned
                        Banned
                        • Dec 2003
                        • 951

Daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk is er verschil in mixers maar of je nu een Dateq of een Pioneer of een A&H hebt bij de voorafluistering is het niveau al vervormd bij de meeste Dj's ( koptelefoon staat vaak al in +12db ) Dit gebeurt meestal omdat de DJ DOOF is ( ook al heb je 2X 1kw als monitor staan ) ook dit gaat in het meeste geval in de clip !

Sorry hoor neem eens verantwoording !

Als iedere ervaren DJ ( die weet inmiddels ook dat bv bij een DJM600 boven de 0db al mvervorming is ) zich ook aan de 0db regel houdt zal er weinig problemen zijn in de zaal.

In de meeste riders van een Dj staat 99% DJM600 of een Dateq dus danb moet je deze ook neerzetten om verder gezeur te voorkomen. Een DJM600 is op zich een prima mixer als er normaal mee gedraaid wordt ( hoeft niet perse oDB te zijn maar gewoon 1 a 2 lampjes in het rood is ook prima hoor maar absoluut niet meer )

Er zijn teveel dj's die on stage met bv 2X 1 of meer KW monitors nog te weinig monitoring hebben naar hun zin en de hoofdtelefoon moet in feite over het zaalgeluid heen kunnen.

Draai jij als geluidsman in de zaal het mid op een normaal hoorbaar niveau dan zet de DJ het op zijn dj mixer gewoon weer een paar DB bij op het mid.

Zo kun je doorgaan en is het signaal door de DJ zelf verprutst zodat de zaalmixer het niet meer mooi kan laten klinken. Als je er iets van zegt krijg je tegenwoordig van de meeste DJ's een grote mond met de zin van wie jij dan wel niet bent om zijn set te verneuken ......
                        Last edited by Banned; 31-07-06, 22:20.

Comment

• sjoerd
                          • Apr 2004
                          • 341

@mactecson; hoezo djm600 oud? dat valt toch wel mee? pak maar een dateq;zijn er al veel langer maar hebben dat probleem helemaal niet.

En inderdaad, waardoor het ook komt, de pioneer is gewoon de standaard geworden en wordt meestal zo ongeveer geeist. blijkbaar gaat de hoofdtelefoon uitgang te zacht waardoor de dj's telkens de gain helemaal opengooien met alle gevolgen van dien. gelukkig hebben we inmiddels een 800 binnen..

Comment

• luc2366
                            • Jul 2002
                            • 1161

Originally posted by sjoerd
                            hoezo djm600 oud? dat valt toch wel mee? pak maar een dateq;zijn er al veel langer maar hebben dat probleem helemaal niet.
                            klopt! de MX-180 is ook al 15j oud en heeft dat probleem niet.
                            de hoofdtelefoon-uitgang is hier wel luid genoeg (voor mij althans)

Comment

• ronny
                              • Dec 2002
                              • 2138

en als je een rodec echt wilt vervormen moet je serieus je best doen, heb ik zelf even getest met een scoop

maargoed heb ook al ooit dj's gehad die dit presteerden... Bij mijn vervormingsmeting stuurde ik toen 15Vtt signaal naar buiten

Sja geen enkele ingangstrap van processor of versterker die daar nog iets mee kan doen.

mvg
                              ronny
                              niet zagen, gewoon doen!

Comment

Working...