Originally posted by Annwn
DJ Mixer met Auto Gain Limiter
Collapse
X
-
wanneer je nog met een oud processor systeem zit zoals de mx800i van eaw dan leer je wel ingrijpen, tenzij je iedere week nieuwe speakers wilt duwen... daar valt namelijk geen limiter gedoe op in te stellen...
geef mij maar een andere processor, dan kan ik tijdens de avond ook op men lui gat gaan zitten, weliswaar met oordoppen in wegens loeiharde vervormde herrie en harmonischen.
mvg
ronnyniet zagen, gewoon doen!Comment
-
Processors met limitors en alle snufjes zijn zalig op dit gebied maar hebben ook grenzen.
Elke DB die de DJ erbij drukt vanaf het limietpunt dat jij hebt ingesteld wordt omgezet in meer compressie en minder dynamiek. Bij een dj die overdrijft zie je dan soms dat de limitor elke bas die er komt -12db!!! eraf knijpt en continu aanblijft op zo'n -6db. Dit geeft zo'n immense compressie dat
1 je systeem veel harder lijkt te spelen door de extra compressie/vervorming (jammer genoeg hebben veel mensen dit graag)
2 je speakers een pak meer te verwerken krijgen want het signaal dat vroeger bestond uit piek en rms vermorgen met een redelijke crest factor is nu 1 gecompreste brij met amper verschil tussen piek en rms --> de vroegere piekwaarde die je uitstuurde elke bas is nu de rms waarde geworden die de speakers continu binnen krijgen.
3 als er ECHT overdreven (+20db) wordt krijg je de processor in digitale clip en dan wil je het geluid echt niet meer horen.
Conclusie:
Met een goed afgestelde processor/limitor systeem kan een dj gerust enkele db's in het rood draaien. Het geluid zal dan zelfs harder klinken door een beetje extra compressie. Echter is het nog steeds nodig om in te grijpen als de dj overdrijft. Zoniet is je geluid ruk en is de kans dat er iets misgaat met je speakers veel hoger.MVG,
Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & LightComment
-
Ik had onlangs ook zo'n BV-dj op een party. Uit vorige ervaring wist ik dat hij wel monitors EIST maar ze nauwelijks gebruikt. Dan moet de front wel aardig beuken...
Heel simpel opgelost: een paar topjes in de brug met aardig wat wattjes op. Stonden die voor hem te luid dan moest de front ook stiller
Geen problemen gehad die avondComment
-
Op fuiven met bediening of LJ is het niet echt een probleem. Een beetje in het rood (laten we zeggen max 7db) laat ik toe, dat handelt de processor wel af. Als er echt overdreven wordt dan grijp ik (of iemand anders die het licht bedient) wel in.
(eerste keer zeggen, volgende keren gewoon zelf gains aanpassen op mengtafel, je staat er toch bijna vlak naast als je licht doet)
Op zich heb ik er zo nog nooit echt problemen mee gehad.
Iets anders is het bij sets die weggezet worden zonder bediening, daar kun je alleen maar hopen dat er een bekwame dj achter staat. Bij verhuur merk je het achteraf soms wel als er iemand echt overdreven heeft, dan kan er wel eens een speakertje uitgegaan zijn...
Terug on-topic:
Voor zover ik weet bestaat een mengtafel met ingebouwde limitor niet.
Er zijn wel een heel deel mengtafels die een "master trimmer" op de achterkant hebben. Met deze potmeter bepaal je hoe hard de mengtafel maximaal kan uitsturen. Het nadeel is dat bij verhuur hier ook aan gepruld kan worden en dat dit nog niet helpt tegen kanalen in het rood draaien.
Uiteindelijk is het toch altijd degene die achter de knopjes staat degene die er verantwoordelijk mee moet omgaan...MVG,
Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & LightComment
-
Originally posted by PulseUiteindelijk is het toch altijd degene die achter de knopjes staat degene die er verantwoordelijk mee moet omgaan...Comment
-
Dan hang je er toch gewoon een limiter aan die je heel licht instelt, dus dat als die dj effe in het rood staat te draaien dan hij er dan uitklapt..
Geloof mij maar die DJ wordt er op aan gekeken dat het stil is niet jij.. dus staat hij voor lul en zal het niet zomaar nog eens gebeurenComment
Comment