Weet iemand of er mixers zijn waar een Auto Gain Limiter of iets dergelijks ingebouwd zit?
DJ Mixer met Auto Gain Limiter
Collapse
X
-
Originally posted by luc2366de dag dat dergelijke mixer wordt uitgebracht = de dag dat diezelfde mixer als "not done" op elke rider zal verschijnen...
(Helaas, want ik begrijp je gedachtengang volkomen)
Naar mijn mening komt dit de geluidskwaliteit van je PA alleen maar ten goede...
Lees trouwens dat Dateq een dergelijke functie kan inbouwe. En de Numark DXM heeft Built-in look-ahead peak limiters....Last edited by Annwn; 08-06-06, 20:12.Comment
-
Originally posted by AnnwnKan je uitleggen waarom?
Naar mijn mening komt dit de geluidskwaliteit van je PA alleen maar ten goede...
Lees trouwens dat Dateq een dergelijke functie kan inbouwe. En de Numark DXM heeft Built-in look-ahead peak limiters....
En een compressor/expander (want da tis een AGC) plaatsen waar ie niet thuishoort komt je geluid nooit ten goede.
Ik ben zelf ook DJ, maar dan eentje die het verschil tussen rood en groen wél kent. En volgens mij zijn die echt niet zo dun gezaaid. Maar je hebt er wel die dat verschil niet kennen. Op veel mengpanelen kan dit eigenlijk niet zoveel kwaad. Kijk naar een rodec die met alle lampjes constant aan nog niet echt vervormt. Een Pioneer DJM daarentegen kan daar hoegenaamd niet tegen. Maar die kan je wel laten verbouwen zodat hij daar beter tegen kan. Belangerijker is dat je amprack fatsoenlijk begrensd is. Als een DJ dan te ver duwt maakt hij minder vlug stukken.
En ja, de DJs die perse een DJM willen en toch int rood spelen... Daar kan je nu eenmaal weinig aan doen. Ik zal zelfs meer zeggen: hoe meer je doet om hun te begrenzen hoe meer ze hun tafel in het rood spelen. Ze blijven denken dat het luider kanJammer genoeg zijn dit net dikwijls top-DJs met rider en alles erop en eraan, en luisteren die gewoonweg niet naar een techniekerken dat hun eens de les komt spellen.
Last edited by Poelmans; 08-06-06, 20:29.Comment
-
Originally posted by PoelmansOmdat die gains soms nodig zijn om wat extra boost te geven tijdens je mix, sommige platen beginnen vrij stil vandaar.
En een compressor/expander (want da tis een AGC) plaatsen waar ie niet thuishoort komt je geluid nooit ten goede.
Ik ben zelf ook DJ, maar dan eentje die het verschil tussen rood en groen wél kent. En volgens mij zijn die echt niet zo dun gezaaid. Maar je hebt er wel die dat verschil niet kennen. Op veel mengpanelen kan dit eigenlijk niet zoveel kwaad. Kijk naar een rodec die met alle lampjes constant aan nog niet echt vervormt. Een Pioneer DJM daarentegen kan daar hoegenaamd niet tegen. Maar die kan je wel laten verbouwen zodat hij daar beter tegen kan. Belangerijker is dat je amprack fatsoenlijk begrensd is. Als een DJ dan te ver duwt maakt hij minder vlug stukken.
En ja, de DJs die perse een DJM willen en toch int rood spelen... Daar kan je nu eenmaal weinig aan doen. Ik zal zelfs meer zeggen: hoe meer je doet om hun te begrenzen hoe meer ze hun tafel in het rood spelen. Ze blijven denken dat het luider kanJammer genoeg zijn dit net dikwijls top-DJs met rider en alles erop en eraan, en luisteren die gewoonweg niet naar een techniekerken dat hun eens de les komt spellen.
In principe moet je je mix nog wel extra boost kunnen geven als die limiter zo in te stellen is dat ie alleen afremd zodra je in het rood gaat... Lijkt me een simpele aanpassing toch....
Ik denk dat ik zoiezo de knoppen op de mixer ga aanpassen dat de EQ laag/mid/hoog alleen maar naar de min kunnen...
Ook al heb je een compressor/limiter bij je amprack als je een kutsignaal krijgt wordt het nooit mooi... beter het probleem aanpakken bij de source dus mixer lijkt me....Comment
-
Originally posted by AnnwnIk begrijp je punten inderdaad..... Voor goede DJ's is dit onnodig maar goed het zou wel fijn zijn dus voor die idioten die niet weten wat rood en groen betekend....
In principe moet je je mix nog wel extra boost kunnen geven als die limiter zo in te stellen is dat ie alleen afremd zodra je in het rood gaat... Lijkt me een simpele aanpassing toch....
Ik denk dat ik zoiezo de knoppen op de mixer ga aanpassen dat de EQ laag/mid/hoog alleen maar naar de min kunnen...
Ook al heb je een compressor/limiter bij je amprack als je een kutsignaal krijgt wordt het nooit mooi... beter het probleem aanpakken bij de source dus mixer lijkt me....
* Beginners: die spelen in het rood, maar als je die mensen rustig uitlegt waarom ze niet int rood mogen dan proberen die daar wel op te letten
* Gevorderden die weten wat ze doen: die spelen op korte pieken na niet in het rood (dat de eerst 3dB rode leds knipperen bij elke bass is doodnormaal, verwacht van geen enkele DJ dat dit niet gebeurt)
* Gevorderden die geen idee hebben wat ze doen. Die spelen wel overdreven in het rood. Het enige probleem is dat zij een nek hebben van hier tot ginder en dus ook niet willen begrijpen dat ze uit het rood moeten blijven. En dat zij niet spelen op mengtafels die gesaboteerd zijn.
Kortom: probeer de mensen aan hun verstand te brengen dat rood slecht is. Bij diegene dat dat niet lukt zal het ook niet pakken je mangtafel te saboteren, want dan beginnen ze gewoonweg niet aan hun set...Comment
-
Originally posted by Poelmans* Gevorderden die geen idee hebben wat ze doen. Die spelen wel overdreven in het rood. Het enige probleem is dat zij een nek hebben van hier tot ginder en dus ook niet willen begrijpen dat ze uit het rood moeten blijven. En dat zij niet spelen op mengtafels die gesaboteerd zijn.
Kortom: probeer de mensen aan hun verstand te brengen dat rood slecht is. Bij diegene dat dat niet lukt zal het ook niet pakken je mangtafel te saboteren, want dan beginnen ze gewoonweg niet aan hun set...
Draai zelf ook en we doen voornamelijk feestjes voor de lol er van voor onszelf... Echt grote DJ's acts zullen er denk ik niet komen...
Voor de beginners echter lijkt me deze oplossing echt ideaal.... Je kan het ze wel uitleggen maarja ze zijn drukker bezig met beatmatchen dan op te letten hoe hard hun plaat nou staat..
Maar goed uiteindelijk zijn er dus maar weinig mixers of zelfs geen die zoiets ingebouwd hebben?? omdat DJ's zonnodig hun geluid harder willen kunnen zetten?? wat eigenlijk het geluid alleen ten slechte komt...
Vandaar zie ik nog steeds niet in wat het nadeel is van zo'n ingebouwde limiter, met zo'n ding kan je je plaat ook harder en zachter zetten alleen niet zo hard dat je signaal gaat clippen....Comment
-
Als je mengtafel een keer in het rood zit en ze begint te vervormen dan kun je dat vervormd signaal niet meer mooi krijgen. je kan echter wel volume verminderen zodat uiteindelijk jouw eigen set niet stuk gaat. Dat het geluid ruk is op dat moment, tja... heb zo de indruk dat de meeste fuifgangers tegenwoordig wel houden van distortion en compression in der hoge mate dat menig artiest zich in zijn graf omdraait...
hoe lossen wij dan het een en ander op:
fatsoenlijk je systeem processen met ingebouwde limiter functie.
Eq met gain knopjes of een extra klein pa tafeltje tussen dj mixer en eind set waarmee je dan het volume naar de eind set kan bijregelen. zo kan je er tenminste voor zorgen dat je eigen systeem niet in het rood speelt.
bij ons staat er meestal een eq tussen de dj mixer en het front systeem. Op deze eq heb je gain knopjes. als ik meer als 3 keren naar de dj moet toe gaan om te zeggen dat hij niet zo ver in het rood moet spelen, dan gaan die gain knopjes gewoon een slag naar links. Ik neem verder ook nog niet eens meer de moeite om naar de dj toe te gaan. ieder rood lampje dat er dan op de mengtafel bij komt is gewoonweg voor mij een vermindering van gain op de eq.
Zij hebben geen respect voor jou, want ze weten het beter. Zij zijn de man, dan heb hoef je ook geen respect meer voor hun te hebben.
Heb al meegemaakt dat ik na de 10de keer dat ik bij de dj kwam om te vragen of hij AUB minder ver in het rood wou spelen, gewoonweg door de desbetreffende dj van het podium werd geduwt. Voor mij heel simpel dan: monitors uit en front op standje achtergrond muziek. Geloof me maar, ze luisteren heeeel rap naar jou dan
zoo weer wat frustratie kwijten voor jou hopelijk weer wat tips bij.
mvg
ronnyniet zagen, gewoon doen!Comment
-
Originally posted by AnnwnHehe ja dan draaien ze toch lekker niet
Maar goed uiteindelijk zijn er dus maar weinig mixers of zelfs geen die zoiets ingebouwd hebben?? omdat DJ's zonnodig hun geluid harder willen kunnen zetten?? wat eigenlijk het geluid alleen ten slechte komt...
Weet je, uiteindelijk zie ik zoveel mensen die alergisch zijn voor rood op de mengtafel, en kheb me daar ook heel dikwijls druk in gemaakt. Maar rood op een DJ mengtafel wil echt niet altijd zeggen dat ze clipt. zéker niet als je zoals op een rodec je mixbus ipv je master bekijkt met de VU. En trouwens: een limiter op de mengtafel heeft toch hetzelfde effect dan een limiter in de amprack?
Doe jezelf een plezier en limit je versterkerrekken gewoon tegoei en trek je voor de rest er niets meer van aan. Het is zinloos! Ronny: op dat latino feestje was die DJ ook in het rood aan het spelen, terwijl ik hem op voorhand vroeg om level met 0dB te spelen omdat hij door een PA aan het spelen was. Heb je mij me zien kwaad maken? Nee, simpelweg mix aanpassen. En moest de PA er niet tussen zitten dan had de driverack zijn werk wel gedaan.
En hoe ervarener de techneut, hoe onverschilliger hij wordt: Op de laatste nacht van de student in de grenslandhallen speelde dave mccullen alle VU leds van onze rodec constant aan, zo hard zelfs dat de ingang van de PA aant clippen ging. S2 zijn W8 set hing er, en Nathalie stond achter die PA. Ik tik even op de clipled van dat kanaal: Zegt Nathalie me van 'doe geen moeite, die luistert toch niet'. En uiteindelijk:welja laat de omnidrive zijn werk maar doen.Comment
-
Originally posted by PoelmansEn trouwens: een limiter op de mengtafel heeft toch hetzelfde effect dan een limiter in de amprack?
Als je op de mixer al kunt zorgen dat het signaal niet kan clippen (gewoon op 0db blijft of houdt) heb je altijd een mooi signaal en hoef je in principe niet eens een compressor te gebruiken op je amprack... wat ik uiteindelijk wel zou doen voor de zekerheid...Last edited by Annwn; 08-06-06, 21:45.Comment
-
Originally posted by AnnwnNou als je een clippend signaal naar je amprack stuurd en deze daar gaat limiten dan heb je al een kut signaal wat je niet mooier krijgt door je compressor limiter in je amprack lijkt me...
Als je op de mixer al kunt zorgen dat het signaal niet kan clippen (gewoon op 0db blijft of houdt) heb je altijd een mooi signaal en hoef je in principe niet eens een compressor te gebruiken op je amprack... wat ik uiteindelijk wel zou doen voor de zekerheid...
Kijk: jou geluid klinkt goed op zich. Als die DJ zijn set naar de kl*ten wil helpen door z'n tafel te laten clippen is dat zijn keuze, hoe veel jij daar ook aan wil doen. En ik weet dat het jammer is dat jou naam op je set staan, die nu zo een slecht signaal moet weergeven. Maar veel kan je er niet aan doen zolang de persoon die het materiaal bedient niet weet wattie doet. Het enige wat jij kan doen is zorgen dat hij je dure touring set niet naar de eeuwige geluidsvelden helpt dmv limiters voor je amps.
En geloof me: probeer een Rodec maar eens ruk te laten klinken. Dan eindig je met gain, hoog, mid én laag open. Nu heb ik al veel gezien, maar dit nog nietComment
Comment