Hulp nodig modificeren DJM 600

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emiel-r
    • Mar 2006
    • 169

Hulp nodig modificeren DJM 600

Hallo!!

Heb nu voor het eerst goed gehoord dit weekend hoe slecht een pioneer DJM600 klinkt als ie in het rood staat. Het liefst zou ik ze allemaal meteen vervangen, maar het probleem is dat dj's die pioneer vaak willen. Staat dan zelfs op de rider. Uitleggen dat ie niet in het rood mag werkt ook niet, dat geef ik bij voorbaat al op, dus dan zou ik ze graag willen modificeren, gewoon omdat mij dat de meest elegante oplossing lijkt. Heeft iemand dit wel eens gedaan?

Ik denk zelf aan de gainknoppen zodanig aanpassen dat ze gewoon niet in het rood kunnen, of niet te veel iig. dan kan je wel geen erg zachte signalen gainen, maarja dat komt toch niet voor. Ik weet hoe ik dit zou kunnen doen: potmeter vervangen door kleinere waarde & weerstand met de waarde van het verschil aan een kant in serie zetten.

Een betere oplossing lijkt mij om de vumeters zodanig aan te passen dat ze gewoon eerder in het rood gaan, maar ik weet niet hoe ik zou moeten aanpakken. Kan iemand mij hiermee op weg helpen?

Andere tips heel graag met betrekking op dit onderwerp, want het is nogal een knelpunt...

Groeten weer!
  • emiel-r
    • Mar 2006
    • 169

volgens mij heb ik deze in een verkeerd forum geplaatst, kan iemand deze even verplaatsen?? dank..

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

Originally posted by emiel-r
      Een betere oplossing lijkt mij om de vumeters zodanig aan te passen dat ze gewoon eerder in het rood gaan
      Persoonlijk denk ik dat dat evenveel effect heeft, als de DJ's keer op keer vertellen dat ze uit het rood moeten blijven.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Originally posted by emiel-r
        Ik denk zelf aan de gainknoppen zodanig aanpassen dat ze gewoon niet in het rood kunnen, of niet te veel iig. dan kan je wel geen erg zachte signalen gainen, maarja dat komt toch niet voor. Ik weet hoe ik dit zou kunnen doen: potmeter vervangen door kleinere waarde & weerstand met de waarde van het verschil aan een kant in serie zetten.
        De gemiddelde DJ-kennende is dit echt de beste oplossing. Heb er laatst ook weer een paar meerdere keren gewaarschuwd, max 3 ledjes rood, daaarna grijpt de limiter in. Toch gewoon volle bak in t rooie gaan.
        Ik zit eigenlijk te wachten op de eerste DJ die ik met oorproppen in zie. Die is 100% voor mij.

Comment

• emiel-r
          • Mar 2006
          • 169

Ok, dan beide modificaties toepassen, dan kan de dj net zo draaien als hij altijd gedaan heeft (zo ziet het er dan tenminste ook uit), met het verschil dat het nu gewoonweg niet meer kán vervormen. (althans veel later pas)

Het zou alleen kunnen dat nu de koptelefoonuitgang weer te zacht wordt, weet iemand toevallig hoe ik die dan weer harder kan krijgen? En hoe ik de vumeters bij zachtere signalen sneller in het rood krijg?

We komen er wel...
          Last edited by emiel-r; 03-04-06, 10:51.

Comment

• Michel van de Beek
            • Oct 2000
            • 283

Originally posted by MacGyverSounds
            De gemiddelde DJ-kennende is dit echt de beste oplossing. Heb er laatst ook weer een paar meerdere keren gewaarschuwd, max 3 ledjes rood, daaarna grijpt de limiter in. Toch gewoon volle bak in t rooie gaan.
            Ik zit eigenlijk te wachten op de eerste DJ die ik met oorproppen in zie. Die is 100% voor mij.
            FF ... off-topic. Misschien heeft die DJ het juist wel erg goed begrepen. Het kan namelijk gebeuren dat ie zijn monitors om ze boven de PA uit te krijgen dusdanig hard moet zetten dat t niet meer gezond is. Als ie dan lineair dempende otoplasten heeft, kan ie dit 'veilig en gezond' doen.

Als ie geen acht meer slaat op netjes uitsturen ... dan is het een ander verhaal.
            Groeten,
            Michel

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

Originally posted by MacGyverSounds
              Dj Rockit draait met doppen. Toen ik vroeg of ie uit het rood wilde blijven, luisterde hij wel, maar dat was hij alweer vergeten binnen 10 minuten. Heb 20 keer naar de tweede mixer (in de kast aan de zijkant van het podium) moeten lopen om het volume terug te draaien. Zijn eigen set overstuurde de lijn en het klonk ruk, maar er was niets tegen te doen. Hele feest stilleggen vond ik dat weer te ver gaan. Uiteraard wel melding van gemaakt bij de bedrijfsleidster.

Idd de gain aanpassen, zodat er in de mixer niet versterkt kan worden. Hoogstens het signaal afzwakken.

Minpuntje: DJ's die wel verantwoord hiermee om kunnen gaan worden de dupe van die aanpassing...

Comment

• emiel-r
                • Mar 2006
                • 169

Minpuntje: DJ's die wel verantwoord hiermee om kunnen gaan worden de dupe van die aanpassing...
                Hoezo? De bedoeling hiermee is dat bij de gain het 'gemiddelde' niveau omlaag gaat zodat er meer headroom overblijft, die niet meer zo snel vervormd als ie in het rood gaat.

Als er een DJ tussen zit die netjes in het groen blijft, is het enige nadeel dat de s/n ratio van het totale signaal misschien wat minder wordt, maar of dat uberhaupt merkbaar is in dit geval betwijfel ik.

Ik denk ook aan signaalverzwakkers idd, maar is het dan niet zo dat je bij het gainen (die dan wel hoger of op zijn hoogst moet, obviously) significant meer ruis zal krijgen? Ook is met deze oplossing is wel het gainen van zwakke signalen uitgesloten.

Comment

• Mark-LED
                  • May 2004
                  • 822

Kom je niet enigzins in de knoei met hi-line/low-line apparaten?

Comment

• emiel-r
                    • Mar 2006
                    • 169

waarschijnlijk wel... maar hier worden alleen cd spelers & draaitafels op gezet. Alhoewel, zul je zien dat er zometeen iemand komt met een final scratch achtig gebeuren met een lage output.
                    Last edited by emiel-r; 03-04-06, 17:26.

Comment

• AllroundRoLo
                      • Jan 2006
                      • 52

Gains aanpassen nooit doen, gewoon een goei DI erachter hangen of de weerstanden van de uitgang vervangen.

Iedere DJ die wat vaker draait heeft meteen door als jij iets met je gains doet. ALs de gain het niet fatsoenlijk doet ga je de toonregeling bijdraaien en zo kun je nog wel meer trucjes bedenken als DJ.
                      Gewoon zorgen dat de DJ een goede monitor heeft en goede afspraken maken. Leg ze een keer uit wat er aan de hand is. Meestal kennen ze alleen de mixer en niet de apparatuur die erachter hangt.

Comment

• Olaf Duffhuës
                        • Oct 2000
                        • 2477

Toch jammer dat zo'n dure mixer over de zeik gaat...Als je nou ff goed zoekt, kun je een topic tegenkomen waar dit al eens besproken is...Als ik me niet vergis is het een topic van Remco/Think Audio...
                        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3148

De enige echte optie voor DJ's die hardleers zijn: gewoon het geluid uitgooien. Hij zal voor l*l staan voor het publiek en hij kan kwaad worden wat hij wilt, maar jij blijft volhouden dat hij niet luisterd. Breng van te voren ook de opdrachtgever op de hoogte hiervan, dan kan hij zich hierop mentaal voorbereiden.

Bovenstaande methode is erg hard voor degene die draait, maar hij leert het wel op een effectieve manier af.

Comment

• Iko
                            • Feb 2002
                            • 766

Je kan ook een DJM800 aanschaffen. Deze schijnt veel beter te klinken en bijna niet meer over de zeik te kunnen. Zijn alleen wel ietsjes duurder.. Maar ik denk dat dat wel een beetje de standaard gaat worden!

Comment

• sjoerd
                              • Apr 2004
                              • 341

en waarvoor dient dan dat regelschroefje achterop voor het master output signaal? Kun je dat daar niet mee aanpassen? Al zit je dan nog steeds met vervorming van de kanalen natuurlijk..

Comment

Working...