vraagje over BTWnr

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

vraagje over BTWnr

ik ben hier net op msn in discutie geraakt over BTW-nrs enzo
    kijk het gaat als volgt:

hij draait bij een dj-team en hij stelde voor om eens wat te informeren of ik ook niet erbij kan komen. hij stelt me wat vragen enzo en plots zegt hij:
    "heb je een boekhouder en btw-nr?" waarop ik verbaasd antwoordde dat je dat helemaal niet nodig hebt, aangezien je draait voor de discobar en dus eigenlijk een werknemer bent.

nu is mijn vraag: heb je een btwnr nodig als je gewoon bij een discobar werkt als DJ/LJ?
    mij lijkt het echt heeeeeel onwaarschijnlijk maar hij blijft overtuigd van zijn standpunt.
    wie kan mij helpen?

greetzzzz
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!
  • Airwave
    • Dec 2005
    • 71

Volgens mij is hij helemaal fout!
    Jij draait voor een discobar, dus ben jij werknemer, dus hoef je geen btwnummer te hebben, een bediende is ook een werknemer, dus die moet toch ook geen btwnummer hebben? Dat moet alleen het bedrijf hebben waarvoor je werkt.
    Airwave S&L
    Cause we are different...

Comment

• DJP-BIM
      • Jan 2004
      • 289

volgens mij kan dat goed.

Op die manier kan hij jouw een gage uitbetalen zonder vragen omdat jij bekend bent bij de belastingdienst.

Zo werkt het vaak ook met evenementen buro's
      bimshowequipment.nl

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Als jij voor iemand werkt moet die persoon behalve jouw loon ook een pak extra lasten als sociale zekerheidsbijdragen e.d. betalen. Eenvoudig gesteld: als hij jou 100.00,- loon betaalt kost jij hem 200.00,- omdat alle taksen en bijdragen zo hoog oplopen. Daarbovenop komt dan nog dat je "werkgever" met een hoop papierwerk en administratie krijgt te maken.
        Als jij een B.T.W.-nr. hebt en dus zelfstandige bent dan draag JIJ zorg voor al je lasten, taksen en sociale zekerheid. Jij factureert jouw prestaties en de sociale zekerheid en andere instanties komen dan bij JOU de lasten innen. Zo ben jij dus VEEL goedkoper voor de werkgever en heeft hij VEEL minder papierwerk (enkel jouw factuurtje).
        Maar het kan dus allebei als is een B.T.W.-nr dus NIET verplicht als je voor 100% als werknemer wil werken (maar gaat de baas daarmee akkoord?).
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• DJ_matthias
          • Jun 2005
          • 620

Originally posted by Airwave
          Volgens mij is hij helemaal fout!
          Jij draait voor een discobar, dus ben jij werknemer, dus hoef je geen btwnummer te hebben, een bediende is ook een werknemer, dus die moet toch ook geen btwnummer hebben? Dat moet alleen het bedrijf hebben waarvoor je werkt.
          kijk dit dacht ik nu ook: aangezien je een werknemer bent wordt je uitbetaald... dus je hebt helemaal geen boekhouder + btwnr nodig.

volgens mij slaat hij maar wat uit zijn nek, want toen ik zei dat ik ook LJ wou zijn had ik helemaal geen btwnr en boekhouder nodig... terwijl ik dan ook een werknemer ben.

achja, ik zoek wel werk bij een ander djteam

Greetzzzzz
          we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
          Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• SpaceyDeeJ
            • Sep 2001
            • 876

Even wat aanvullen, want ik mis toch wat in het geheel.

Als hij van jou een BTW en boekhouder verlangt, kan dat te maken hebben met het feit, dat het dan voor het DJ team goedkoper is. (redenen zijn al genoemd)
            Echter heb je daarmee nog niet afgedekt wie er verantwoordelijk is voor de afdracht van de loonpremies. Het hebben van een BTW nummer is namelijk geen bewijs dat dat dan ook gebeurd.
            In geval van het verlonen van jezelf is het dan raadzaam om een zogeheten VAR verklaring te hebben. Dit kun je aanvragen via de belastingdienst. Het hebben van een BTW nummer is dan een vereiste.
            De VAR verklaring houdt in : Verklaring Arbeids Relatie en laat dus heel duidelijk zien, wie de opdrachtgever is en wie de Uitvoerder die met de verklaring tevens officieel bevestigd dat hij (of zij) de loonkosten voor zijn of haar rekening neemt.
            In sommige delen van het land weten de inspecteurs helaas niet altijd wat ze met een VAR aanmoeten, het kan raadzaam zijn om even contact op te nemen met de belastingdienst voor ondernemers. Zij kunnen je alles vertellen.
            Wel is het zo, dat als je een VAR verklaring en BTW nummer wilt hebben, je een gedegen administratie moet gaan voeren die bovendien elk jaar door een accountant gecontroleerd moet worden.

Een alternatief is om jezelf bij een verloningsbedrijf in te schrijven. Deze zorgt dan voor de administratie en de facturen en jij geeft aan via een werkbriefje wat het bedrag is wat je met je opdrachtgever hebt afgesproken. Hoe het precies zit met kosten die hieraan verbonden zijn, durf ik je niet precies te zeggen, maar neem anders eens contact op met bijv. Payroll BV in Amsterdam (www.payroll.nl) Ook op hun site kun je meer informatie vinden.

Succes !
            cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• tja
              • Dec 2005
              • 5

Heel bruikbaar stuk dit. Mocht je er dan toch voor kiezen om niet naar een DJ team te gaan maar zelf als freelance DJ te gaan werken heb je hier misschien wat aan. Het helpt mij ook keer op keer bij het zoeken naar belastingtechnische oplossingen voor mijn bedrijf...

groeten!

Originally posted by SpaceyDeeJ
              Even wat aanvullen, want ik mis toch wat in het geheel.

Als hij van jou een BTW en boekhouder verlangt, kan dat te maken hebben met het feit, dat het dan voor het DJ team goedkoper is. (redenen zijn al genoemd)
              Echter heb je daarmee nog niet afgedekt wie er verantwoordelijk is voor de afdracht van de loonpremies. Het hebben van een BTW nummer is namelijk geen bewijs dat dat dan ook gebeurd.
              In geval van het verlonen van jezelf is het dan raadzaam om een zogeheten VAR verklaring te hebben. Dit kun je aanvragen via de belastingdienst. Het hebben van een BTW nummer is dan een vereiste.
              De VAR verklaring houdt in : Verklaring Arbeids Relatie en laat dus heel duidelijk zien, wie de opdrachtgever is en wie de Uitvoerder die met de verklaring tevens officieel bevestigd dat hij (of zij) de loonkosten voor zijn of haar rekening neemt.
              In sommige delen van het land weten de inspecteurs helaas niet altijd wat ze met een VAR aanmoeten, het kan raadzaam zijn om even contact op te nemen met de belastingdienst voor ondernemers. Zij kunnen je alles vertellen.
              Wel is het zo, dat als je een VAR verklaring en BTW nummer wilt hebben, je een gedegen administratie moet gaan voeren die bovendien elk jaar door een accountant gecontroleerd moet worden.

Een alternatief is om jezelf bij een verloningsbedrijf in te schrijven. Deze zorgt dan voor de administratie en de facturen en jij geeft aan via een werkbriefje wat het bedrag is wat je met je opdrachtgever hebt afgesproken. Hoe het precies zit met kosten die hieraan verbonden zijn, durf ik je niet precies te zeggen, maar neem anders eens contact op met bijv. Payroll BV in Amsterdam (www.payroll.nl) Ook op hun site kun je meer informatie vinden.

Succes !

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Originally posted by SpaceyDeeJ
                Nee hoor, je hoeft je jaarstukken niet per sé door een accountant te laten maken als je free-lancer bent (volgens mij zelfs nooit, maar dat weet ik niet zeker)(misschien in bepaalde gevallen een eis van de KvK). Het maken van de jaarstukken en het na laten kijken van de administratie door een accountant heeft eigenlijk vooral te maken met het verschuiven van een deel van de verantwoordelijkheden van het bedrijf naar de accountant. Maar goed, daar ging de vraag niet over....

Anyway, je administratie en jaarstukken kun je gewoon zélf doen, enige voorschrift van de belastingdienst is dat dit op een overzichtelijke manier gebeurt, zodat een inspecteur makkelijk snapt wat je nu eigenlijk allemaal gedaan hebt. Daarbij krijg je na het aanvragen van een BTW nummer vanzelf een kennismakings-bezoekje van een belasting-inspecteur, deze meneer kijkt even hoe je je administratie doet en geeft aan wat je moet veranderen/ verbeteren. Ook kun je natuurlijk altijd een afspraak maken met iemand van de KvK of belastingdienst, in 95% van de gevallen is dit gewoon gratis.

Ben je een beetje bang voor de belastingdienst (wat totaal niet nodig is), heb je geen zin om alles zelf te doen en/of ben je niet zo goed met getallen/administratie, dan is de suggestie van SpaceyDJ denk ik voor jou de beste optie: PAYROLL

Ze nemen wel een aanzienlijk deel van jouw gage tot zich (vind ik dan), maar je hebt zélf netjes op tijd je geld (ook niet onbelangrijk voordeel in onze business) en je hebt zelf geen overdaad aan papierwerk.

Een ander DJ-team zoeken heeft weinig zin, het feit dat hij het goed wil regelen door jou dit soort dingen te vragen vind ik eerlijk gezegd meer reden om net wél voor hem te gaan werken dan dan juist niet te doen.

Veel succes ermee verder, en post deze vraag de volgende keer in het organisatie-deel, daar hoort deze beter thuis.

Cheers
                Last edited by berolios; 02-01-06, 17:48.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

Working...