Drivers defect

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suy
    • Nov 2005
    • 27

Drivers defect

Hallo allemaal,

Even voorstellen,
    Samen met een kameraad jaaaaaren geleden zeer veel met muziek en licht te maken gehad, met eigen "discobar" in de streek veel gedraaid.
    Een tijd geleden begon het terug te kriebelen, de draad terug opgepakt met dezelfde kameraad, en zachtjes aan een installatie opgebouwd. Voorlopig gestart met materiaal van JB/Synq. Als de zaken eenmaal goed draaien wordt er geïnvesteerd in professioneler materiaal. (alhoewel we van JB tot hiertoe zeker niet ontevreden zijn)
    Voorts verhuren we nu enkel, dj spelen is er niet meer bij.

Ook even vermelden dat ik dit forum reeds een geruime tijd met veel interesse volg!

Wat is het probleem?
    Gisterenavond geluidset en wat licht verhuurd aan een dj voor een bruiloft/fuif van 150 pers. Om 23.30 telefoon, volgens de dj klonk er op een gegeven moment een een afgrijselijk schril gepiep, was de micro defect en waren er geen hoge tonen meer. Boxen vervangen en de mens kon weer verder. Microfoon zo gelaten.
    Vanmorgen de boxen open gemaakt, van beiden is de hoge toon driver stuk. Micro was nog ok. De oorzaak was een defecte microfoonkabel!!! (aansluiting gelost in de XLR plug)

Mijn vraag is nu, wat kunnen we doen om zo een fratsen niet meer voor te hebben. Bestaat er iets dat in zo'n geval de luidsprekers beschermt? Als verhuurbedrijf vind ik dit een van de ergste dingen die kunnen voorkomen!!!!

gr, Suy

• GoTMoRe
    • Aug 2005
    • 350

Goeie ( echte goeie ) mic kabels kopen. ( dus geen dap oid. )

En een feedback destroyer kan ook nog ( neem aan dat het hier om feedback gaat die de drivers om zeep hebben geholpen )
    lala..

Comment

• Suy
      • Nov 2005
      • 27

Goede kabels, 100% gelijk, was dus achteraf gezien dat ene slechte kabeltje. Maar dit kan ook met goede kabels gebeuren (of een breuk)

Feedback destroyer, het was geen feedback, het was een gelost kabeltje in de XLR plug.

gr, Suy

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Feedback destroyer zal geen enkel nut hebben. Een goede beveiliging voor speakers bij verhuur aan derden is aan te raden. Denk bijvoorbeeld aan een systeem processor met limiter etc.

Comment

• Suy
          • Nov 2005
          • 27

Systeem processor/limiter, op dat gebied ben ik nog een leek. Merk, type? En wat doet dit juist?
          Geluidset betond uit, vibe 30 aangestuurd door een QSC USA900 via een audio processor JB-SE100

gr, Suy

Comment

• Suy
            • Nov 2005
            • 27

Drivers zijn ondertussen voor herstelling binnengebracht. Spreekspoelen worden vervangen. Volgens de hersteldienst zagen deze er nog vrij goed uit. Geen verbrande delen of zo. Volgens hen is er door de kortsluiting in de microfoonkabel een zeer hoge toon gegenereerd.

De Vibe's zijn ook op geen enkel manier beveiligd (driver en woofer) Nu heb ik van een collega de raad gekregen om in ieder gevel de drivers te beschermen door een PTC weerstand. Heeft iemand hier enige ervaring mee?

gr, Suy

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

PTC reageert te traag... bij een kortstondige maar sterke overbelasting is je driver er al aan vooraleer de PTC reageert.
              Beter met lampjes e.d. moet je maar eens zoeken op dit forum (jawel, good old zoekfunctie); bestaat namelijk al een hele discussie over.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Dr. Edie
                • May 2003
                • 671

JB Vibe's hebben meen ik wel PTC's erin zitten..

PTC goed voor langdurige overbelasting, gloeilampjes voor kortstondige pieken.
                Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• sd_2
                  • Dec 2005
                  • 134

Systeem processor (speaker management) is grofgezegd een veredelde crossover..maar met meerder functies.
                  Meestal is het apparaat met 2 ingangen en 4 of 6 uitgangen. Je stuurt dus je stereo signaal in en krijgt er bijvoorbeeld links: hoog, mid, laag eruit en rechts ook. Dit is dus je crossover funtie, je kan voor elke output je crossover frequentie regelen.

Verder heb je per output nog functies zoals: compressor/limiter, parametrische EQ en je gain natuurlijk. En de inputs hebben meestal ook gain funtie en parametrisch EQ.
                  Dergelijke apparaten kunnen ook beveiligd worden met een wachtwoord zodat bij losse verhuur je set "hufterproof" is.
                  Ook hebben verschillende A-merken op hun website files staan die je kan downloaden om zo de "perfecte" preset instelling voor jouw systeem te uploaden in je speaker management.

Dit soort apparaten zijn er van veel merken te krijgen: goedkopere zoals DAP (weet niet zeker of zij die hebben) en Behringer. Iets duurdere zoals bijvoorbeeld DBX driverack260 of echt de paradepaardjes zoals de XTA, BSS of LakeContour.

Als je je erin wil verdiepen dan zou ik eens bij die merken gaan snuffelen.

Veel succes met je systeem.
                  Groet Dennis

Comment

• Suy
                    • Nov 2005
                    • 27

sd 2, bedankt voor de heldere uitleg. We zijn nu op zoek naar een systeem processor in de "semi prof klasse" Deze zal gebruikt worden met de versterkers van JB Systems (ps 1000 of c2 800)

Daar het voor de verhuur is zou deze processor ook beveiligd moeten worden. Had zelf gedacht aan de LEM DX-24 maar ik weet niet zeker of deze zo'n beveiliging heeft.

Iemand een voorstel?

gr, Suy

Comment

• Dr. Edie
                      • May 2003
                      • 671

Originally posted by Suy
                      Daar het voor de verhuur is zou deze processor ook beveiligd moeten worden. Had zelf gedacht aan de LEM DX-24 maar ik weet niet zeker of deze zo'n beveiliging heeft.
                      De LEM DX24 bevat een erg goede limiter, beter dan die wat op de Behringer's zitten (naar horen zeggen), heb hem zelf ook en je hoort hem duidelijk ingrijpen als je het 'te bont maakt'.. Tevens kan je instellen of die snel of traag ingrijpen moet, en na hoeveel seconden die moet gaan ingrijpen..

Erg handig wanneer een zangeres even veel volume produceert, het geluid niet direct inzakt. Tevens kan je je speakers met lampjes voorzien, maar dit is makkelijker gezegt dan gedaan.. Het lampje moet natuurlijk eerder kapot gaan dan je driver, máár ook weer niet te snel.. Wel kan een lampje goed het 'overtollige' vermogen opvreten. Maar bij snelle pieken grijpt een lampje ook niet altijd even goed in..
                      Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Suy
                        • Nov 2005
                        • 27

ivm met beveiligen bedoel ik, een systeen dat ervoor zorgt dat er geen instellingen kunnen veranderd worden nadat de installatie geplaatst en afgeregeld is.

gr, Suy

Comment

• Dr. Edie
                          • May 2003
                          • 671

Originally posted by Suy
                          ivm met beveiligen bedoel ik, een systeen dat ervoor zorgt dat er geen instellingen kunnen veranderd worden nadat de installatie geplaatst en afgeregeld is.

gr, Suy
                          Lem heeft een wachtwoord erop, maar die is best te omzijlen helaas.. Nog een optie is hangslotjes aan je case te maken? Máár ze kunnen alsnog kabels gaan wisselen natuurlijk..
                          Mit freundliche grube,

Edie

Comment

Working...