geluid op vrachtwagen...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gnmixing
    • Feb 2004
    • 214

geluid op vrachtwagen...

Hey medeforumers,

deze zomer gaat er hier in de gemeente een soort replica van de cityparade door, en we werden gevraagd om te draaien op één van de vrachtwagens.
    We hebben hier nog geen ervaring mee dus vragen we wat hulp.

- hoeveel geluid moet minimaal er staan op een (open) vrachtwagen voor 50 man?
    - hoe houd je de draaitafels ed een beetje stabiel terwijl iedereen daar staat de springen?

Nog dingen waar we rekening moeten houden?

Greetz,
    GNmixing
    En ja we hebben LJ + fingers... olé
  • Dr. Edie
    • May 2003
    • 671

Als het hard moet heb je behoorlijk wat nodig, want het is immers openlucht.

Draaitafels e.d. geen ervaring mee, versterkerrack's e.d. deed ik gewoon met dikke spanbanden.

Ik zou de klus zowieso SAMEN met een iemand met verstand ervan aanpakken.
    Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Watt Xtra
      • Oct 2004
      • 1119

hangt natuurlijk ook van je budget af. Bij de love parade in berlijn zijn er wel eens wagens met een kleine 30.000 watt!! En natuurlijk wat de rest van de optocht doet. Je wilt er immers waarschijnlijk wel bovenuit komen. wij hebben wel eens op een 12 meter trailer gestaan, met het volgende.
      4 * CV L36PE hoorngeladen sub
      4* B&C 18" BR kasten
      4* dubbel 10"/2" JBL hoorngeladen
      plus 6 K115 speakers voor extra langs zij. Dit is zo'n 10.000 watt aan versterker vermogen!
      en dit ging vrij hard!! er waren ook een aantal wagens met 2 of 4 speakers, behringer ofzo.
      ik zou voor het afspelen enkel gaan voor cd-spelers met een goed ant-shock. zeker met 50 man op een wagen. Bij die hele grote wagens zijn er speciale frames gebouwd waar alles weer in hangt. Dus bijna onafhankelijk van de trailer zelf.
      en natuurlijk zorgen dat alles ZEER goed vastzit. en dan niet alleen met een sjorbandje, maar zorg voor frames of iets dergelijks waar je de speakers ook aan kunt bevestigen. Stijger materiaal en truss lenen zich hier heel goed voor.
      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

klein voorbeeldje van hoe te werken met stijger matriaal, hier staan ook 4 K115 speakers op

JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• oversound
          • Dec 2003
          • 218

Nog nooit op de dance parade in rotterdam geweest? Kan je beetje van afkijken.
          Draaitafels/ dj gebeuren staat in veel verschillende opsteliingen. Soms stevige tafels met onder alles betonnen tegels, soms op freefloats (die oranje dingen) je hebt natuurlijk ook de speciale ophang frame's voor de sl1200's. Raarste wat ik heb gezien was een variant op de freefloats en dat was een luchtbed[)] (was aan het einde van de tour ook lek)
          Geluid op de wagen is ook heel verschillend sommige hebben oud hout set staan maar ook veel master, funktion one, D&B, jbl zie je.
          Om voorbeeld te geven een vrachtwagen met aan beide zijde geluid gericht. Dan voorkant rechter zijde een stack van 2 master topkasten en twee baskasten dit ook aan de achter rechter zijde. Het zelfde aan de linker zijde. Sommige wagens hebben dan ook naar achter nog geluid gericht. Maar als alleen bedoelt is om geluid ten gehore te brengen op de wagen zelf heb je zoveel niet nodig en zou je het afkunnen met 2 topje en 2 subjes.
          Groet,
          emiel
          Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!

Comment

• @ndrew
            • Jun 2005
            • 220

ik zou hier ff kijken voor als je wat bij moet huren hier kun je zware master sets huren. www.rsl.nl
            <laat het maar draaien>

Comment

• sss
              • Dec 2004
              • 27

iets wat heel dikwijls vergeten wordt... zorg voor een degelijk stroomaggregaat!
              Meestal wel goede set, die uiteindelijk toch slecht klinkt, omdat er geen juice genoeg is

Comment

• Overdrive
                • Feb 2002
                • 717

Kijk hier eens zou ik zeggen:

http://www.licht-geluid.nl/forum/top...s=dance,parade

Comment

• gnmixing
                  • Feb 2004
                  • 214

In ieder geval al heel erg bedankt voor de reacties,

voor stroom zorgt iemand die daar wel veel verstand van heeft, maar zo niet van geluid.
                  Hoe luider hoe beter natuurlijk, maar het is de eerste keer dat dit doorgaat in onze gemeente, en ik denk dat 10kW al meer als genoeg zal zijn om luider te zijn als de andere vrachtwagens...

Ik heb niet echt een budget, de vraag is eerer gesteld om te zien hoeveel inkomsten, sponsering, ... we nodig hebben om alls te kunnen bekostigen.
                  Over welk budget zouden we minimaal moeten beschikken om zo'n (volgens jullie) deftige set te kunnen zetten?

Greetz
                  En ja we hebben LJ + fingers... olé

Comment

• Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

ga eens langs bij de plaatselijke verhuurder, de meeste zijn niet zo happerig om een setje op wagens neer te zetten. maar het bedrag loopt al snel op richting de 1000 euro plus!!&gt;&gt; belangrijke punten zijn ook omtrent veiligheid en bescherming van de apparatuur.

Comment

• Nisse
                      • Jul 2005
                      • 9

Wat klinkt in open lucht het beste Omnitronic BX18H (18" horn) of Omnitronic B-2550 (2x15" bass reflex) Ik weet wel dat beide speakers niet van de hoogste kwaliteit zijn, maar het is voor op onze karnaval wagen en moet dus zo goedkoop mogelijk zijn. Wordt maar 4 maal per jaar gebruikt. De bedoeling is niet dat er veel lucht wordt verzet, maar dat de mensen aan de kant toch wel iets van bass te horen krijgen? Hebben vorige jaar actieve 12" bass kasten van JBL (300wrms) gebruikt en deze werkten perfect indoor, maar buiten hoorden we daar niets van.

Als versterking dacht ik aan een Boost PX-2400 of een Omnitronic P-2000 of een behringer P-2500. Welke is hiervan aan te raden? (met dan 2 kasten parallel per kanaal)
                      Graag reactie op Forum : Wat klikt outdoor het beste. Dank

Comment

• sd_2
                        • Dec 2005
                        • 134

Ik zou met de stroom voorziening echt oppassen!

Als je een aggregaat op een trailer zet die in beweging is heb je natuurlijk niks geaard, waar wil je immers de aardpin slaan (in het asfalt met een kabel van paar kilometer). Er zijn verschillende geluidssystemen die het niet zo leuk vinden als ze ongeaard moeten werken.
                        Ik zou hiervoor goed informeren als je eruit bent wat voor systeem je gaat gebruiken.
                        Enkelen jaren geleden hadden we in Geleen de gehele loveparade met AudioPerformance gedaan (4x SUB +TOP per kant) en die konden niet ongeaard draaien, en hiervan waren verschillende kasten naar de klote aan het eind van de dag. Let hier dus op als je gaat inhuren, want anders zie je de claims al komen.

Je probleem qua stabiliteit vergt gewoon wat creativiteit, je kan inderdaad dingen gebruiken zoals freefloats of van die speciale draaitafelframe's. Maar wat wij ook vaker gedaan hebben is gewoon een grote stoeptegel en daarom een laag piepschuim. Wij hadden deze op maat gemaakt van een SL1200, voor de looks. Werkt prima.

En voor je geluid moet je inderdaad flink wat neerzetten, het is open air dus je raakt je geluid snel kwijt. Het is denk ik onnodig om het geluid alleen voor de personen op de wagen te nemen, dit kan desnoods met wat monitoren. Het is juist de bedoeling dat de mensen langs de weg het goede geluid hebben.

En als je op zoek bent naar een bedrijf die hier ervaring in heeft dan moet je me ff mailen, dan geef ik je een adres.

Succes ermee,
                        Dennis

Comment

Working...