Uitbreiding discobar-PA met baskasten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VERVALLEN

Uitbreiding discobar-PA met baskasten

Beste forumgebruikers,

Wij zouden graag onze drive in uitbreiden qua geluidsinstallatie.
    Momenteel is onze PA opgebouwd uit:

1x crown audio XLS-602 versterker

2x JBL speaker type TR-125

Dit alles wordt steeds aangesloten op een rodec MX-180 tafel.
    Nog nooit hebben we problemen gehad, maar het is stilaan tijd om deze set uit te breiden.
    Graag hadden we dat gedaan om meet "bass" te krijgen. We mogen van de JBL's zeker en vast niet klagen, want die boxen spelen echt op en tot en kunnen zeer hoge volumes probleemloos aan.

Wat is 't beste? Ik denk aan 2 actieve baskasten die we dan ook aansluiten op de MX-180 (parallel op de inputs van de crown).

Of moet ik een 2e versterker aankopen met pasieve baskasten en een cross over?

Is een cross over steeds nodig? Wat als ik 2 extra baskasten met geschikte versterker gewoon mee parallel zet op de cronw versterker (master 1 van MX-180)? Een bas kast zal toch niet stuk gaan dat die ook hoge en midde tonen ontvangt he. Trouwens die geeft ze dan toch niet weer en worden in hun ingebouwde filter reeds weggefiltert denk ik.

Wat is hier goed en budgetvriendelijk?

Graag jullie leerrijke reacties.

Thx

[mod: ff plaatjes uitgehaald, niet nodig hier]
  • Max
    • Feb 2003
    • 680

Waneer je gaat werken met een tweede versterker is een crossover wel aan te raden.
    Want zoals al wel bekend is stuurt de crossover de hoge/midden tonen naar de versterker voor de topkasten en de lage tonen naar de versterker van de baskasten. Hierdoor krijg je een betere sound dan waneer je de beide versterkers parallel op de mixer aansluit.

Ik heb het zelf altijd een raar gezicht gevonden om passieve topkasten te hebben en actieve baskasten, daarom zou ik dan ook gaan voor een setje passieve baskasten met een extra versterker en een crossover. Maar dit hangt natuurlijk ook af welke baskasten je bij wilt kopen.

Waneer je baskasten hebt met ingebouwde crossovers kan je prima uit de voeten met één versterker, deze crossover zorgt er ook weer voor dat de lage tonen worden weergegeven door de baskasten en de hoge/midden tonen door de baskasten.

Comment

• zjeten
      • Mar 2003
      • 331

hallo

ik zou ook gaan voor een passieve set met cross over.

max zal bedoelen -->Waneer je baskasten hebt met ingebouwde crossovers kan je prima uit de voeten met één versterker, deze crossover zorgt er ook weer voor dat de lage tonen worden weergegeven door de baskasten en de hoge/midden tonen door de TOPKASTEN.

Ik zou opletten met het niet crossen van je geluid want er zijn ook baskasten zonder filter en dan is dit niet al te goed voor je speaker! je speaker probeert de hoge tonen weer te geven maar kan dit niet omdat hij veel te groot is (als je een baskast of basspeaker mid en hoog tonen heeft)

dus oppassen als je een passieve kast koopt!,tis goed mogelijk dat er geen filter inzit
      mvg
      jeffrey

Comment

• VERVALLEN

Ikzelf ben voorstander voor actieve baskasten. Deze zijn wellicht voorzien van een filter waardoor een crosover onnodig zou zijn.

Als ik passief zou gaan, dan moet ik nog flightcases gaan bijkopen ook / of veranderen

Bestaat er geen goed actief systeem dat rechtstreeks op de uitgang van de mx-180 kan aangesloten worden zonder gevaar om iets op te blazen.

En wat is budjetvriendelijk en goed materiaal? Dus niet afkomen met boxen van JB-systems of Skytec en dergelijke. Het mag iets beter zijn (maar niet te zwaar en betaalbaar)

Ik denk bijvoorbeeld aan kasten van DAP of HK audio

Heeft JBL powerede baskasten?

Iemand nog een goed idee?

P.S. Mijn huidige toestand moet ook bestaand kunnen gebruikt worden (extra baskasten voor groter publiek)

Comment

• Dr. Edie
          • May 2003
          • 671

Ook ik zou, net als Max, lekker actief werken gaan (neen, geen actieve baskisten). 2de versterker (tegenwoordig HOEFT een versterker niet duur te zijn meer...) en een crossover/limiter (dus de LEM DX24 o.i.d, Dap heeft tegenwoordig ook vergelijkbare voor een nog lager bedrag..) en 2 baskisten, misschien 2 nette glijbanen o.i.d. (gaan lekker laag, dragen ver...)
          Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Max
            • Feb 2003
            • 680

citaat:Geplaatst door LJ-Martin

Ikzelf ben voorstander voor actieve baskasten. Deze zijn wellicht voorzien van een filter waardoor een crosover onnodig zou zijn. Als ik passief zou gaan, dan moet ik nog flightcases gaan bijkopen ook / of veranderen
            Da's een keuze die je moet maken. Als je een set passieve kastjes koopt moet er een extra versterker bijgekocht worden, en een crossover. Maar waneer je voor actieve kasten gaan ben je waarschijnlijk even duur uit (hangt natuurlijk er vanaf wat je neemt).

citaat:
            En wat is budjetvriendelijk en goed materiaal? Dus niet afkomen met boxen van JB-systems of Skytec en dergelijke. Het mag iets beter zijn (maar niet te zwaar en betaalbaar)
            Ik kan wel merken aan roepen, maar vaak kan je beter zelf gaan luisteren. Iedereen heeft andere wensen qua geluid.

citaat:
            Heeft JBL powerede baskasten?
            JBL heeft de MP418SP MPro baskast, dit is een actieve baskast met een ingebouwde versterker van Crown.

Comment

• MMD
              • Feb 2005
              • 53

Nog een mogelijkheid zou kunnen zijn, om een tweede versterker met ingebouwde x-over te nemen. B.v. de P-serie van Yamaha of V-serie van American Audio.
              Deze gebruik je dan in de subwoofer-modus. De kantelfrequentie is per kanaal instelbaar op de achterzijde van de versterker.
              Groet André

Comment

• sntho0
                • Sep 2003
                • 196

LJ-Martin,

Als je even zoekt zul je deze vinden, de betaalbare active 18" sub van JBL: JRX118SP
                For those who prefer the simplicity of a self-powered subwoofer, there's the JRX118SP. JBL started with the same woofer used in the non-powered JRX118S and added a specially designed amplifier with 500 watts (peak) and 300 watts (continuous) power output.

The JRX118SP features...

Dual inputs with balanced XLR connectors.
                A built-in stereo crossover network - great for systems with EON or other powered satellite speakers.
                Peak limiter that protects the amplifier and speaker from clipping.

Specifications
                Frequency Range (-10 dB): 38 Hz - 300 Hz
                Frequency Response (±3 dB): 55 Hz - 300 Hz
                Amplifier Power : Peak: 500 watts: Continuous: 300 watts with <0.2% THD
                Maximum SPL: 123 dB
                Dimensions (H x W x D): 597 mm x 516 mm x 597 mm
                (23.5 in x 20.3 in x 23.5 in)
                Weight: 40.4 kg (89 lbs)
                Low Frequency Driver: JBL 2043-G
                Input Connectors: XLR/M (x2) (line level, balanced): ¼" TS phone jack (x1) (speaker level)
                Output Connectors: XLR/F (x2) (Selectable, Thru or High Pass)

Deze is er ook passief.
                The JRX118S is driven by a massive JBL 18" woofer with a cast frame and 3" voice-coil. It's rated at 350 watts (continuous) and 1400 watts (peak) - and that's based on JBL Professional's 100 hour torture test.
                Specifications
                Frequency Range (-10 dB): 38 Hz - 300 Hz
                Frequency Response (±3 dB): 55 Hz - 300 Hz
                Sensitivity : 96 dB SPL
                Nominal Impedence: 4 ohms
                *Power Capacity: 350 watts
                *Peak Power Capacity: 1400 watts
                Recommended Amplifier Power: 350 watts to 700 watts into 4 ohms
                Recommended Crossover Settings: 30 Hz HPF, 24 dB / octave; 80 - 100 Hz LPF, 24 dB / octave
                Maximum SPL: 127 dB
                Dimensions (H x W x D): 597 mm x 516 mm x 559 mm
                (23.5 in x 20.3 in x 22 in)
                Weight: 32.2 kg (71 lbs)
                Low Frequency Driver: JBL 2043-G
                Input Connectors: Neutrik® Speakon® NL-4 (x2); ¼" TS phone jack (x1); parallel.

Ik zou het gewoon ergen proberen. Kan vast wel ergen.

Groeten.

Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• Christiaan Visser
                  • Apr 2004
                  • 235

Mijn mening welke Actieve baskasten gaan echt uit naar Mackie of montarbo.

Ik weet het, het is minder budget vriendelijk, maar je krijgt er een hoop zekerheid voor terug en een goed bass geluid! Naar mijn mening is het even doorsparen het zeker waard!

Montarbo SW540:

Mackie SWA1501:

Maar goed, ik zal nu ook wel weer uitgescholden worden omdat ik niet met het budget rekening houd.

maar als ik je 1 raad mag geven, zou ik toch echt doorsparen en voor de betere Basskasten doorgaan!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
                  Beter één spotje op je lichttafel, dan 10 op de band! Stukje prioriteiten stellen..

Comment

• zjeten
                    • Mar 2003
                    • 331

Ja
                    ik ben ook aan het uitkijken wat in mijn budget past en es aan het rondneuzen voor in de toekomst en mackie maakt echt wel toffe producten met een behoorlijk rendement en mooie klank voor het geld.
                    als er iemand prijs kwaliteit beter weet. laat es horen he
                    mvg
                    jeffrey
                    ps:mischien wel best om bij het zelfde merk te blijven kwa klankverdeling?

Comment

• arie
                      • Feb 2003
                      • 550

heb zelf deze kasjes van jbl ook gehad en het is echt doodzonde om hier een paar baskasten onder te zetten, op hogere volumes met baskasten er bij gaat het hoog gigantisch slecht klinken, je zou naar mijn mening beter even door kunnen sparen voor een paar goede 2 handse top/bas combenatie setje, deze zijn voldoende tegen leuke prijzen op het internet te vinden, als je dan je tr125 verkoopt + het buget wat je al had kun je vast en zeker wat beters krijgen.groeten arjan

ps ik gebruik hier nu zelf voor dit soort setjes een ev ecs 12-2topje met daaronder een esw 1018 kastje actief gefilterd, en dit klingt dan best leuk en is niet eens zo veel duurder dan wat je nu van plan bent.PS deze st staat nu te koop?

Comment

• Dr. Edie
                        • May 2003
                        • 671

Valt wel mee Arie,

Ikzelf heb twee JBL SF25's met eronder 2 EV W-Bin's (met de Beyma SM-115K ) en gaat gewoon prima, de JBL's houden het prima bij en van het hoog slecht klinken verhaal -> niets gemerkt, je moet wel wat aan de gang met een equalizer, maar er zijn hele goede resultaten haalbaar... Gewoon een dikke eindtrap erachter zetten, en gaan..
                        Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• arie
                          • Feb 2003
                          • 550

heb er zelf een crest audio ca 12 op gehad, zowel op de tr225 als de 125, ik bedoelde ook niet dat het compleet ruk was maar het was ook niet je van het, ik bedoel dat het dus beter kan maar het is voor sommige doeleinden zoals een discotje zeker bruikbaar.groeten arjan

Comment

• Dr. Edie
                            • May 2003
                            • 671

citaat:Geplaatst door arie

heb er zelf een crest audio ca 12 op gehad, zowel op de tr225 als de 125, ik bedoelde ook niet dat het compleet ruk was maar het was ook niet je van het, ik bedoel dat het dus beter kan maar het is voor sommige doeleinden zoals een discotje zeker bruikbaar.groeten arjan
                            Jep.. Daar ben ik het wel mee eens.. Verder zijn de JBL's gewoon ideaal voor disco feestjes, carnaval e.d.
                            Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door Christiaan Visser

Mijn mening welke Actieve baskasten gaan echt uit naar Mackie of montarbo.

Ik weet het, het is minder budget vriendelijk, maar je krijgt er een hoop zekerheid voor terug en een goed bass geluid! Naar mijn mening is het even doorsparen het zeker waard!

Montarbo SW540:

Mackie SWA1501:

Maar goed, ik zal nu ook wel weer uitgescholden worden omdat ik niet met het budget rekening houd.

maar als ik je 1 raad mag geven, zou ik toch echt doorsparen en voor de betere Basskasten doorgaan!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Die actieve baskasten van Mackie spreken mij enorm aan. Ik hab met hun SRM450 al ervaring, en deze zijn op en top voor discotoepassingen.
                              Dus zullen die baskastjes ook wel enorm goed zijn.
                              Iemand enig idee van de prijs ervan?
                              En als ge de foto's goed beziet ... zijn zijn gemaakt voor de "full range" op aan te sluiten, dus geen X-over gedoe meer.

Comment

Working...