beginnende 'DJ' vraagt hulp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • noob
    • Jul 2005
    • 2

beginnende 'DJ' vraagt hulp

hallo allemaal,
    ik ben een (nog niet begonnen) DJ en heb dus ook geen ervaring met alle technische termen. wat ik wil aanschaffen is:
    *PA speakers
    *(losse of dubbele) CD-speler
    *een mengpaneeltje
    *(eind)versterker
    ik ga het vooral gebruiken voor kleine feestjes en voor hobby (thuis), dus ik hoef niet het allerbeste te hebben. heeft er iemand zin/tijd/een idee wat ik moet aanschaffen?

laterz Dave
  • DJP-BIM
    • Jan 2004
    • 289

heel veel dit forum door spitten, dingen proberen bij de dealer etc.
    maar vooral veel lezen, en je orienteren.
    bimshowequipment.nl

Comment

• luc2366
      • Jul 2002
      • 1161

hier mijn PERSOONLIJKE mening:

in de budget-reeks speakers gaat er niets boven de DAP K-112/115, daarbij koop je 2 alu-speakerstatieven (ook van DAP)

qua versterker ga je voor de T-amp (TA-1400MKII of liever nog de TA-2400MKII) of American Audio V-2000+ of V-3000+)

ook qua cd-speler ga ik resoluut in de verhuur voor American-Audio in de budget-klasse

qua mengpaneel is 't wat moeilijker. Hier probeerde ik al zowat vanalles. Heb zelf wat American-Audio, maar er zijn een paar dingetjes op die mixers die met niet aanstaan. Dan vind ik de Beat-reeks van JB-Systems degelijker (Beat-4 of Beat-6 als je 19" zoekt...)

qua draaitafel absoluut een OEM-bak (ik heb BST PK-4.5 en American Audio HTD-4.5)

qua goekope micro ga ik resoluut voor de M-58 van Omnitronic, de beste copie van een Shure die er is!

hoofdtelefoon: laat ik aan anderen over. Ik ga al jaren voor de 1-cup van Stanton, anderen gaan voor de 2-cup (ook Stanton, of Technics/Pioneer). Een GOEDE koptelefoon kost geld - maar is belangrijk dus bespaar hier NIET op!

* als je dit alles al bij elkaar hebt sta je al aardig ver (mijns inziens). Ik spreek uit 19 jaar ervaring als DJ en heb al 12 jaar een verhuurbedrijf.

** qua licht: simpel beginnen met een LM-400 van JB-Systems (of en Botex DC-4P) met 4 (of 8) P-56 op statief.

SUCCES ermee

Comment

• noob
        • Jul 2005
        • 2

bedankt voor het advies, hier kan ik zeker wel wat mee. kan iemand mij trouwens vertellen wat het verschil is tussen PA boxen en normale speakers, of ik PA boxen op een normale versterker aan kan sluiten en normale boxen op een PA eindversterker? en wat betekend de impedantie van een speaker? kortom waar moet ik allemaal op letten?

(Prms / Pmax, ik ben niet ervaren dus ik hoop dat jullie mij bij kunnen praten) [][8D]

Comment

• luc2366
          • Jul 2002
          • 1161

... what's in a name.

Gebruik gewoon een fullrange 2- of 3-weg kast (dus bas en hoog of bas/mid/hoog in 1 kast) met een rms vermogen van 300 of 400 Watt, is voor jou meer dan voldoende.

Koop je GEEN hifi-versterker maar een eindtrap

Alles aansluiten is zeer simpel. Als je je kabels zelf gaat maken , gebruik dan enkel NEUTRIK-connectoren. Ze zijn (heel) wat duurder - maar de kwaliteit is er zeker naar!

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Ik denk dat je de eerste dagen best eens even de zoekfunctie van dit forum uittest. Deze vraag is namelijk al zoveel keer voorgekomen dat je zeker een BERG informatie gaat vinden. Ook voor technische termen en zeker je impedantie-vraag etc.
            Succes.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• ejxam
              • Jun 2005
              • 44

Uuhm,

een hoop mensen zullen het niet met mij eens zijn, maar ik draai nu 4 jaar, en al 4 jaar met een voor mijn idee huis tuin en keuken versterker(Lenco a600) het is dan wel een wat krachtiger exemplaar dan de meest mensen in de kast zullen hebben staan, voor zo ver ik weet komt hij namelijk uit een café. Ik heb voor deze versterker gekozen omdat ik simpelweg niet genoeg geld had (/heb). Ik heb er uiteraard wel spycon aangezet, en ik moet je zeggen het is het geld echt waard! Verder heb ik boxen van conrad (raveland) 4x 120W rms, ook zelf spycon ingebouwd. Verder draai ik mp3's (boooooh, maarja kost nix) en heb ik dus niet echt veel mengpaneel nodig (Alecto pro 137) Dan nog een echt aanrader, de microfoonset bij conrad, een microfoon, xlr kabel, standaars en klem voor 26 euro. Mijn koptelefoon is van sennheiser (hd 477) Dit vind ik voor mijn doen een prima geluidsset (het maximale waarvoor ik ooit heb gestaan waren 300 kinderen, niet al te hard en op een podium) Verder qua licht (vind ik zelf het leukst) Showtec Derby, Shark en moonflower, 35 watt strobo, antari z80 rookmachine (met hydensety vloeistof ook een aanrader voor de beginende DJ) Er zitten ook nog 8 par's aan te komen. Dit alles is bestuurd door klik-on klik-of schakelaar, dat zijn apparaatjes die je tussen je stekkers stopt en die je vervolgens met een afstandbediening kunt besturen. Ook hier heb ik de sprong naar DMX nog niet durven maken omdat dat te duur is (zou je willen beginnen raad ik een usb to dmx setje van velleman aan) nou, dat was mijn lijst:P ik draai zoals je ziet echt voor de hobby en heb er vooral veel lol in, mischien zet ik een keer wat foto's online noob, veel suc6
              Homo sapiens non urinat in ventum.

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

citaat:Geplaatst door ejxam
                zou je willen beginnen raad ik een usb to dmx setje van velleman aan
                Hmmz, en dat kost niks zeker??? Voor het geld van zo'n eenvoudig USB setje (rond €500,-) kun je beter een gewone lichttafel kopen...
                Is goedkoper, en naar mijn idee ook handiger...

Maar goed volgens mij ging dit topic nog niet helemaal over licht en zeker niet over geluid...
                Maar mocht de topicstarter DMX willen, dan zou ik hem juist geen USB setje aanraden, want ook daar komt weer een computer bij kijken...

Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• ejxam
                  • Jun 2005
                  • 44

Ik denk dat je het usb setje van velleman verward met die van martin, die van velleman kost op het net 80 dollar, en ik dacht dat ik hem hier bij de lokale winkel al voor 40 euro had, daar kan je volgensmij toch niet echt een dmx tafel van kopen.

En wat die computer betreft, ja dat is mischien een probleem, maar dat hangt er van af wat je zelf hebt, heb je al een laptop is dat natuurlijk geweldig.
                  Homo sapiens non urinat in ventum.

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

citaat:Geplaatst door ejxam

Ik denk dat je het usb setje van velleman verward met die van martin, die van velleman kost op het net 80 dollar, en ik dacht dat ik hem hier bij de lokale winkel al voor 40 euro had, daar kan je volgensmij toch niet echt een dmx tafel van kopen.

En wat die computer betreft, ja dat is mischien een probleem, maar dat hangt er van af wat je zelf hebt, heb je al een laptop is dat natuurlijk geweldig.
                    Hmmz, de locale afzetter hier vraagt toch echt €399,- zonder geheugen en €499,- met geheugen voor een Velleman setje...

En dan te bedenken dat je voor €100,- al een lichttafeltje van showtec hebt.

Groeten Hugo
                    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Studio Moved
                      • Dec 2004
                      • 75

velleman verdeelt 2 soorten usb naar dmx.

het goedkope setje (waar ik geen specs van ken) en daslight ( www.daslight.com ) vandaar waarschijnlijk de verwarring

grtz
                      Studio Moved

Comment

• deejayke
                        • Mar 2005
                        • 77

kheb hier toevallig de prijzen liggen van velleman.
                        usb to dmx interface K8062 76,95€
                        usb to dmx interface VDPDMXCS1 115€

tafel: 192-kan dmx sturing VDPDMXC145 115€

grtzzz
                        blijven vragen :P dan komt ge der wel :P

Comment

• jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3148

Volgens mij ben je niet de eerste die dit wil aanschaffen, dus gebruik eventueel de Zoek-functie.

Speakers: een SoundMate 1 set is lekker compact, simpel en snel aan te sluiten en voor het geld een hele leuke set. Anders 2 DAP'jes (of vergelijkbaar) op statieven zetten.

CD-spelers: Luc2366 noemde het merk American Audio... Persoonlijk sta ik niet te springen om dit merk. Op school staat 2x de PRO DJ van dat merk, maar ik sta er niet van te springen. Deze heeft toevallig geen anti-shock en bij het minste of geringste slaat ie over (dan doen de HiFi-dingen het nog beter), de jogdial voelt als Fisher Price speelgoed aan, de knopjes vind ik niet zo fijn en ik mis heel erg de mastertempo. Misschien bij een duurdere speler van dit merk minder problemen, maar deze zijn iig ruk! Sowieso is de keuze tussen 2 losse toploaders of een dubbeldecks speler iets wat per persoon verschilt. Kijk naar persoonlijke voorkeur (ga een uurtje in een showroom staan) en hoe je het wilt vervoeren.
                          Kijk anders in de occasion-sferen rond naar een leuke Denon of Pioneer CDJ-100's.

Mixer: wat wil je aansluiten? Alleen die 2 cd-spelers of wil je nog kunnen uitbreiden (platenspelers) en eventueel een pc aansluiten? Zoek naar een 3 of 4-kanaals mixertje. Met Gemini heb ik goede ervaringen, dat semi-digitale ding van Synq schijnt ook wel leuk te zijn.

Versterker: hangt een beetje van je speakers af. Als je een actief versterkte set koopt (zoals de SoundMate I), wil dat zeggen dat er al een versterker in zit gebouwd. Scheelt dus extra kosten, extra losse dingen versjouwen en extra aansluiten.
                          Daarentegen kun je makkelijker passieve onderdelen van je PA uitwisselen en vervangen. Weer zo'n lastige keuze die ik bij jou laat liggen.
                          Tegenwoordig kunnen de OEM-bakjes redelijke resultaten neerzetten. Versterkers van merken als Boost, BST, DAP (Paladium-serie) en American Audio doen het prima op low-budget speakers. Let op de headroom-regel: vermogen van je amp moet 1,5 tot 2 maal hoger zijn dan je speakers. Let daarbij dat je wel rekent met dezelfde impedanties: meeste speakers zijn 8 Ohm, terwijl in de beschrijvingen van versterkers het vermogen bij 4 Ohm stereo centraal staat. Zoek goed op wat het vermogen van de versterker is bij 8 Ohm stereo... Dat moet dus 1,5 tot 2x zo groot zijn als het vermogen van een 8 Ohm luidspreker.

Koptelefoon is ook handig erbij. Ook weer een kwestie van smaak, dus de showrooms in duiken! Ik ben heel tevreden met mn ProDJuser SPL 127 MK II, terwijl ik een duurdere Pioneer minder vond zitten. Probeer eens wat verschillende dingen uit!

@ejxam: uiteraard ben je redelijk tevreden over je setje, maar als je over een paar jaar (na de nodige investeringen) terugkijkt zou je je kapot schamen voor wat je nu hebt. Niet dat ik het leuk vind op je belachelijk te maken of je te kleineren, maar die set van jou zou ik niet aanraden aan "noob". Sowieso heb ik Conrad al jaren geleden van mijn lijstje met respectabele winkels geschrapt als het gaat om licht en geluid (ja, tegenwoordig doen ze ook JBL, maar dat is ook wel het enige pluspuntje uit mn hoofd). Ik zou niet gaan voor "zo goedkoop mogelijk", waaruit jouw set bestaat. Ga meer voor de gulden middenweg (die we eigenlijk allemaal telkens opzoeken).
                          Kortom: GEEN conrad, en GEEN goedkoop microfoonsetje voor 26 euro, en GEEN 5 speakers van Raveland/merkloos die af fabriek meteen richting vuilnisstort mogen. (Begeleider van school heeft daar een M.E.R.L.I.S.-set gekocht, werkelijk totaal waardeloos!)

Dan nog iets: bij de start is geluid het belangrijkste. Ga daar 100% voor, licht komt later wel.

Comment

• discover
                            • Feb 2005
                            • 108

een vriendje van mij heeft een marlis set gekocht en nog geen problemen mee gehad heeft hem al dik 1 jaarnaar mijn mening is dit zeer geschikt voor te beginnen en je kunt er wel 75 tot 100 man mee aan[^]

Comment

• Roland
                              • Jan 2001
                              • 480

Ik neem aan dat de budgetten niet geweldig zullen zijn, aangezien je gaat beginnen. Maar probeer zoveel mogelijk goede apparatuur te kopen, goedkoop is vaak duurkoop. Dus liever iets minder maar wel kwaliteit.

voor een budget mixer zou ik toch kiezen voor een JB/stageline mixer en geen American Audio. JB/Stageline is toch wat steviger zeker met transport ed. Vorige week namelijk 2 faders afgebroken van een American Audio was gelukkig een vervangende mixer.
                              Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Comment

Working...