Nieuw berhinger geluidssetje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mifex
    • Jun 2005
    • 83

Ik had een vraag,

Ik snap het niet helemaal,ik heb een x over op mijn versterker dus haal ik de filters eruit van de subs. Wat moet je met dat schakelaartje op de subs doen? (bi amp, passive). Die gebruik je toch niet meer dan als je filter eruit is?

Ik ga van de output van versterker 1 naar de input van versterker 2 waar de toppen op zitten, versterker 2 heeft geen xover. Hoe moet ik het schakelaartje van de toppen zetten bi amp of fullrange?

Dan heb ik ook nog deze mogenlijkheden,

versterker 1 met xover voro 2 subs, versterker 2 zonder xover voor 1 top, versterker 3 zonder xover voor 1 top.

Van mixer anar versterker 1 van output versterker 1 naar input 2 enz...

Hoe moet ik die schakelaartjes bij deze optie zetteN? En bij welke speakers moetten de filters eruit?

Hier nog de foto: http://img190.echo.cx/my.php?image=photo02475pu.jpg
    The winner is the winner

Comment

• Dr. Edie
      • May 2003
      • 671

citaat:Geplaatst door Mifex

Ik had een vraag,

Ik snap het niet helemaal,ik heb een x over op mijn versterker dus haal ik de filters eruit van de subs. Wat moet je met dat schakelaartje op de subs doen? (bi amp, passive). Die gebruik je toch niet meer dan als je filter eruit is?
      Zet ze gewoon op 'bi-amp' in feite hoeven die filters er ook niet uit, maargoed.
      citaat:
      Ik ga van de output van versterker 1 naar de input van versterker 2 waar de toppen op zitten, versterker 2 heeft geen xover. Hoe moet ik het schakelaartje van de toppen zetten bi amp of fullrange?
      Hier snap ik totaal niks van.. Output van versterker 1 naar input versterker 2 ??? Gewoon een versterker (de lichte) op de toppen en de EP2500 op de bassen... toppen doe je uiteraard op fullrange. (ofwel passief filteren).

Ik ken die versterkers niet, maar als er een crossover achter op zit de subs afkappen op +/- 150 hz, en de toppen laten spelen vanaf die afkap frequentie. Even spelen met de crossover totdat het het beste klinkt.
      citaat:
      Dan heb ik ook nog deze mogenlijkheden,
      versterker 1 met xover voro 2 subs, versterker 2 zonder xover voor 1 top, versterker 3 zonder xover voor 1 top.
      Van mixer anar versterker 1 van output versterker 1 naar input 2 enz...
      Doe nou maar zoals ik zei, zware amp op de bassen en de lichte op je topjes..
      citaat:
      Hoe moet ik die schakelaartjes bij deze optie zetteN? En bij welke speakers moetten de filters eruit?
      Filter alleen uit je sub (niet persé nodig, maargoed) en in je filter VANAF blijven.. Zet je schakelaar voor je toppen op 'passiv' en je bassen op 'bi-amped'. Wat dit nu precies betekent is prima met de zoekmachine te vinden.
      Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Mifex
        • Jun 2005
        • 83

Ik heb 2 versterkers,

1 voor bas
        1 voor top

maar hoe doe ik die 2 versterkers dan op 1 mixer?
        The winner is the winner

Comment

• Dr. Edie
          • May 2003
          • 671

Ik heb 2 versterkers,

1 voor bas
          1 voor top

maar hoe doe ik die 2 versterkers dan op 1 mixer?
          Normaal zet je ervoor een actieve crossover, magoed.. Gewoon zo'n plugje die van tulp in naar 2 x tulp uit gaat (of zelf knutselen van XLR)
          Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Mifex
            • Jun 2005
            • 83

wat jjij trouwens zei over dat biampen, als ik biamp aanzet dan hoor je slechter geluid, als ik dat bij de sub doe hoor je bijna geen geluid dus bi amp lijkt me geen goed idee.

Over de versterkers, kan ik niet gewoon van versterker 1 naar versterker 2. Er zit een jack en een xlr uitgang op de versterker dan is de jack of xlr de ouput, dus kan je toch gewoon van 1 naar 2 via de ouput en dan de versterker met de xover als laatst.
            The winner is the winner

Comment

• Dr. Edie
              • May 2003
              • 671

wat jjij trouwens zei over dat biampen, als ik biamp aanzet dan hoor je slechter geluid, als ik dat bij de sub doe hoor je bijna geen geluid dus bi amp lijkt me geen goed idee.
              Als je je subs op bi-amped staan hebt en je hebt slecht geluid klopt er toch echt iets niet... Even opendraaien dan maar?

Je top niet op bi-amped zetten zoals ik zei, je hebt SNEL kans dat je hogetonen drivertje naar de haaien is als je die toevallig aanstuurt.
              citaat:
              Over de versterkers, kan ik niet gewoon van versterker 1 naar versterker 2. Er zit een jack en een xlr uitgang op de versterker dan is de jack of xlr de ouput, dus kan je toch gewoon van 1 naar 2 via de ouput en dan de versterker met de xover als laatst.
              Nee, kan niet.

Hoe het wel moet; even zoeken.. Staat genoeg beschreven!... En probeer het nu ook maar niet want je molt er je hele set mee.
              Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Mifex
                • Jun 2005
                • 83

Hmmz raar dat het niet kan:S.. ik mag me topjes dus niet op BI amp zetten, ook raar terwijl die functie erop zit. Alleen de subjes mogen dat dus.

Over die versterkers, ik snap er geen HOL meer van, op elk forum zeggen ze wat anders. Wie moet ik nu geloven?

Gr
                The winner is the winner

Comment

• Mifex
                  • Jun 2005
                  • 83

Ik word er helemaal bang van:

Wanneer mag je nou BI ampen en wanneer niet? (op top en sub)
                  Maakt het uit dat je de ouput als input gebruikt op je sub en andersom? (n iet dat ik dat doe, maar ik heb gehoord dat er een reeks is met een verkerd plaatje, out en in staan omgedraait) Dus als het niet kan hoe kan ik ziet dat het plaatje goed is gedrukt?
                  Wanner mag je passive gebruiken en wanner niet?
                  Wanneer mag je full range (op topjes) gebruiken en wanneer niet?
                  Hoe krijg ik 2 versterkers, zonder verloopkabeltjes, aan 1 mixer (1 input dus nie booth en master) input.

Als deze vraagjes zijn beantwoord begint de dag weer goed.
                  Ik heb gezocht op verschillende fora maar ik word er eerlijk gezecht een beetje verward van, iedereen zegt wat anders[xx(]

Ik ga een lijstje geven met spullen en die wil ik aangesloten hebben, willen jullie dan vertellen hoe ik het aansluit? Ik heb 2 manieren:

Manier 1:
                  Spullen:
                  Mixer
                  versterker met ingebouwde xover
                  versterker zonder xover
                  2x cd speler
                  2x sub kast, bi amp funcite en passive functie
                  2x top kast, bi amp functie en fullrange functie

Zo wil ik het hebben:

Ik wil de filters uit de subkasten halen omdat ik de versterker met xover voor de subs gebruik, dit omdat als je de filter erin laat, dat je dan vermogen verliest (gelezen hier op het forum)
                  De versterker zonder xover wil ik voor mijn tops gebruiken. Deze 2 versterkers wil ik op 1 kanaal (master) van mijn mixer hebben.
                  Ik heb per versterker 2 kanalen, per kanaal per versterker sluit ik 1 speaker aan. Aan de subversterker per kant 1 sub en het zeflde geld bij de top versterker.

[u]WILLEN</u> jullie stap voor stap uitleggen wat ik moet doen, op welke functie de sub kasten moetten, op welke functie de top kasten horen, hoe ik de versterkers kan doorlinken (inputh trhu staat op de versterker met xover)
                  en ook vooral vertellen wat ik [u]VOORAL NIET </u>moet doen.

Manier 2:
                  Spullen:
                  Mixer
                  versterker met ingebouwde xover
                  versterker zonder xover
                  2x cd speler
                  2x sub kast, bi amp funcite en passive functie
                  2x top kast, bi amp functie en fullrange functie

Zo wil ik het hebben:

Ik wil de filters uit de subkasten halen omdat ik de versterker met xover voor de subs gebruik, dit omdat als je de filter erin laat, dat je dan vermogen verliest (gelezen hier op het forum)De sub gaat op 1 kanaal (meestal bridge) eerst naar input sub 1 dan van ouput sub 1 door naar input sub 2.
                  De versterker zonder xover wil ik voor mijn tops gebruiken. Deze 2 versterkers wil ik op 1 kanaal (master) van mijn mixer hebben. De tops sluit ik bij deze manier ook op 1 kanaal aan (meestal bridge) en dan ga ik van eerst naar de input van top 1 en dan met de output van top 1 naar de input van top 2.

[u]WILLEN</u> jullie stap voor stap uitleggen wat ik moet doen, op welke functie de sub kasten moetten, op welke functie de top kasten horen, hoe ik de versterkers kan doorlinken (inputh trhu staat op de versterker met xover)
                  en ook vooral vertellen wat ik [u]VOORAL NIET </u>moet doen.

Gr
                  The winner is the winner

Comment

• Dr. Edie
                    • May 2003
                    • 671

Wanneer mag je nou BI ampen en wanneer niet? (op top en sub)
                    Maakt het uit dat je de ouput als input gebruikt op je sub en andersom?
                    Wat is biampen?
                    Bij jou topjes als je de schakelaar op Bi-Ampen zet is in feite op je Speakon 1+ en 1- de hogetonen en 2+ en 2- de lagetonen... Je kan ze dus met aparte versterker beide apart aansturen.. Ik vind het op die Behringers een beetje overbodig, maargoed... Blijf er gewoon vanaf en laat het op Passief staan (dus hij filtert zelf) en je hoeft op de Speakon dus alleen 1+ en 1- te gebruiken.

Of je de IN- of Uitgang gebruikt maakt normaal niets uit, deze zijn gewoon doorverbonden (1- op 1- en 1+ op 1+ etc etc) maar voor het gemak gewoon lekker aansluiten op de INPUT.

Uit je sub haal je veel meer zonder filter (dus die wel op Bi-Ampen zetten) en actief aansturen. Je filters gebruikt veel energie en je hebt niets te kiezen qwa crossover punt.
                    citaat:
                    Wanner mag je passive gebruiken en wanner niet?
                    In feite altijd, maar aangeraden word om subs niet met een passief filter te laten werken. Je toppen wel, tenzij je weet wat je aan het doen bent. (advies: ga het voorlopig NIET proberen!)
                    citaat:
                    Wanneer mag je full range (op topjes) gebruiken en wanneer niet?
                    Gekke zin, maargoed... Je mag het altijd doen, zolang je weet wat je doet... Die Behringer 15" topjes kan je voor kleine feestjes best full-range gebruiken ja.. Eventueel actief filter op een Hz of 35-45 zetten zodat je veiliger speelt.
                    citaat:
                    Hoe krijg ik 2 versterkers, zonder verloopkabeltjes, aan 1 mixer (1 input dus nie booth en master) input.
                    Ja, dat moet met een verloopje...
                    Niks te willen in feite [}]

Tekeningetje even snel;

Uitleg:
                    Vanuit de mixer naar de crossover ingangen (L/R) vervolgens komen uit je crossover een LINKS en RECHTS signaal voor het laag en een LINKS en RECHTS signaal voor het hoog. Het laag sluit je aan op je Behringer EP2500 (dus Links/Rechts) en het hoog sluit je aan op je Behringer EP1500. Dan gewoon met de Speakon kabels van EP2500 naar de bassen en zelfde bij de EP1500.

Als je het op deze manier doet hoeft er ook niet gekloot te worden met verloopjes...

Nog even terugkomen op het biampen, dit is in feite biampen:

Bovenste is de "BI-Amp manier" en de ondertse is dus Passief aangestuurd. Als je BI-Amp't heb je dus zowieso minimaal een 3-Kanaals crossover hebben en weten wat je doet... Je blaast als je niet oplet snel je HT driver erdoor.

Overigens vind ik de Behringer tekening ook vrij duidelijk;

Dus nu eens GOED lezen wat er staat... En succes... En aan bi-ampen niet beginnen voorlopig (althans, dat zou ik in jou geval doen...)
                    Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Mifex
                      • Jun 2005
                      • 83

Nu zie ik het ja[8D]
                      maar hoe hebben ze 3 versterkers op een crossover met 2 uitgangen?

Op een ander forum las ik dit:

Ga van de master van je mixer met een verloopkabeltje naar je versterker dus op deze manier:

versterker 1: 2x xlr in input naar 1x tulp voor in mixer
                      versterker 2: 2x xlr in input naar 1x tulp voor in mixer

en dan de 2x tulp in de mixer.
                      Dus een verloopje van 2x xlr naar 1x tulp.

nu heb je versterker 1 op rechts (rood)
                      en versterker 2 op links (zwart)

Dit mag neem ik aan?
                      The winner is the winner

Comment

• Dr. Edie
                        • May 2003
                        • 671

Nu zie ik het ja[8D]
                        Hun hebben de toppen dus ge BI-Amped.
                        citaat:
                        Op een ander forum las ik dit:

Ga van de master van je mixer met een verloopkabeltje naar je versterker dus op deze manier:

versterker 1: 2x xlr in input naar 1x tulp voor in mixer
                        versterker 2: 2x xlr in input naar 1x tulp voor in mixer

en dan de 2x tulp in de mixer.
                        Dus een verloopje van 2x xlr naar 1x tulp.

nu heb je versterker 1 op rechts (rood)
                        en versterker 2 op links (zwart)

Dit mag neem ik aan?
                        Mag, maar waarom zou je dat doen? Dan heb je als ik goed lees stereo tussen subs/tops.. Ach, gewoon niet aan beginnen... Als ik dit zo allemaal lees zou ik niks posten op dat forum meer[:I]. Je hebt de spullen wat je nodig hebt, nu eventueel nog wat XLR kabels en even aansluiten.. Klaar.
                        Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Mifex
                          • Jun 2005
                          • 83

OKe, bedankt Edie , was jij trouwens niet mr eddie op forum van n*w-L**e

Gr
                          The winner is the winner

Comment

• Robert
                            • Aug 2000
                            • 630

citaat:Geplaatst door Dr. Edie

Nu zie ik het ja[8D]
                            [
                            Beetje vreemd antwoord. Als je toppen bi-amped heb je dus twee versterkerkantjes per kastje nodig. Voor de bas ook nog een. Je hebt dus in totaal 6 verschillende signalen nodig om de versterkers aan te sturen (Bas L, Mid L, High L, Bas R, Mid R, High R). Je zal dus een stereo 3-weg crossover moeten gebruiken om dit aan te sturen.

Het goede antwoord op zijn vraag is: 'De afgebeelde crossover heeft 3 uitgangen (...voor links en ook 3 voor rechts, dus eigenlijk 6) en niet twee'.

Robert

Comment

• Mifex
                              • Jun 2005
                              • 83

Dan had ik nog een domme vraag[],

Er zijn 2 soorten b1520 speakers van behringer.

nl.

b1520x
                              b1520

Als ik op de site kijk zie je bij de eerste DISCONTINUED staan, wat is het grote verschil? en hoe kan ik zien welke ik heb[] Zelfde geld bij de subs.
                              The winner is the winner

Comment

• Dr. Edie
                                • May 2003
                                • 671

citaat:Geplaatst door Robert

citaat:Geplaatst door Dr. Edie

Nu zie ik het ja[8D]
                                [
                                Beetje vreemd antwoord. Als je toppen bi-amped heb je dus twee versterkerkantjes per kastje nodig. Voor de bas ook nog een. Je hebt dus in totaal 6 verschillende signalen nodig om de versterkers aan te sturen (Bas L, Mid L, High L, Bas R, Mid R, High R). Je zal dus een stereo 3-weg crossover moeten gebruiken om dit aan te sturen.

Het goede antwoord op zijn vraag is: 'De afgebeelde crossover heeft 3 uitgangen (...voor links en ook 3 voor rechts, dus eigenlijk 6) en niet twee'.

Robert
                                Zoals ik zie gebruiken ze voor de toppen een versterker voor de 15" er en eentje voor de HT drivers. Toch ? En idd, er zijn dan 6 signalen nodig en een 3-Weg crossover (en die staat ook afgebeeld onderaan).

@Mifex, geen idee welke je hebt... Wat ik hoorde was dat de X iets met het crossover te maken had.. Maar ik heb geen flauw idee, maakt toch ook niet uit verder... Als achterop je speakers staat BX1520 en BX1800 heb je die dus, en niet de X.
                                Mit freundliche grube,

Edie

Comment

Working...