Rendement EV ZX4 speaker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musicman
    • Sep 2003
    • 97

Rendement EV ZX4 speaker

Beste medeforummers,

binnen nu en een paar weken rijd ik als het goed is op en neer naar F**dback om daar 2 Electrovoice ZX4 speakers te gaan beluisteren/ te kopen. Ik hoor alleen maar positieve verhalen over deze speaker, dus ik hoop er zelf achter te komen. Echter een paar vraagjes:

1. De speaker heeft een RMS vermogen van 400 watt. Het rendement van deze speaker bedraagd 100 dB per meter per watt. Zijn maximale SPL is 126 dB. Nu is mij altijd geleerd dat elke 3 watt een versterking van 1 dB oplevert. Echter als ik nu effe snel een rekensommetje maak dan zou de speaker al bij 96 watt zijn maximale SPL bereikt hebben? Kan iemand mij eens uitleggen hoe dit werkt?

2. Zou ik met een Dynacord L500 (2x125 watt RMS @ 8 ohm, maar Dynacord kennende kan hier nog minstens de heleft bovenop) Deze speaker als top kunnen draaien?

Wie o wie geeft antwoorden?
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Om 3dBSPL winst te halen heb je een verdubbeling in vermogen nodig.
    100dB -> 1W
    103dB -> 2W
    106dB -> 4W
    109dB -> 8W
    112dB -> 16W
    115dB -> 32W
    118dB -> 64W
    121dB -> 128W
    124dB -> 256W
    127dB -> 512W

Comment

• musicman
      • Sep 2003
      • 97

De eindversterker is 175 watt rms @ 8 Ohm IPV 125. Als ik dan in het lijstje van Dikke Foaf kijk zou dat ongeveer 122 dB zijn. Zit er tussen 122 en 126 erg veel verschil?

Comment

• Speakertje
        • Mar 2005
        • 462

citaat:Geplaatst door musicman
        Zit er tussen 122 en 126 erg veel verschil?
        4 dB

Ik heb de zx4 een week geleden gehoord op 300 Watt RMS (p-1202) en dit vond ik al te weinig. Om echt alles eruit te halen moet er echt meer achter. Ik denk dat je die 4dB dus echt wel zal merken.
        M.v.g. Sander
        Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
        Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Michel_G
          • Dec 2003
          • 376

Mijn mening is gewoon altijd een versterker achter een kast te zetten die toch wel minimaal het RMS vermogen van wat de kast aan kan, kan leveren.

Nog mooier is een versterker die 2x het RMS vermogen van wat de kast aan kan levert.

Vind 125 watt rms wel heeeeeeeel weinig, ook al zou het het dubbele zijn (volgens jou, ik heb er lichtelijk mijn twijfels over)dan is het nog bar weinig.

Zeker omdat je dan als je die dingen beetje op hun staart wil trappen, je de amp vol open moet gooien en dan nog niet de helft van helft van het RMS vermogen van de ZX4 zou halen.

Is weer terug !

Comment

• musicman
            • Sep 2003
            • 97

Dynacord geeft altijd 50% tot 80% minder rms vermogen op. Ze ronden het af naar een mooi rond getal. Heb het daarnaast ook zelf nagemeten met een dummyload van 8 Ohm / 500 watt. Hij kwam tot ongeveer 270 watt RMS (dus onvervormd) per kanaal in 8 Ohm. Op zich netjes, maar toch niet spectaculair.

Ik heb nog een vrijwel nieuwe Yamaha P4500 staan, die kan ik ook gebruiken natuurlijk. Ik weet echter alleen niet of dit niet "schel" gaat klinken, ik heb de yamaha nooit echt goed beluisterd op toppen maar heb zo hier en daar vernomen dat Yamaha soms schel kan klinken, vooral op hardere volume's. Ook weet ik dat EV zo nu en dna schel kan klinken, dus vraag me af of dit niet teveel schel gaat worden?

Comment

• Dikke Foaf
              • May 2003
              • 618

3dB spl winst is een verdubbeling in geluidssterkte. Een verschil van 4dB spl zou dus zeker wel hoorbaar moeten zijn.

Het rms-vermogen van de amp wordt meestal 1,5 tot 2* zoveel genomen dan het rms-vermogen van de speaker. Je speaker heeft namelijk ook nog een piek-vermogen, wat dan beter benut kan worden terwijl het gemiddelde geleverde vermogen toch nog onder de rms-waarde van de speaker blijft in het geval van een muzieksignaal.

Gebruik dus gerust een amp die makkelijk 400Wrms levert in 8 ohm. Wil je er echt alles uithalen neem je een amp die 600 à 800Wrms levert in 8 ohm. Let wel, hoe meer rms-vermogen je amp levert, hoe groter de kans dat je sneller brokken maakt.

Ik lees wel in de specs van die speaker dat die tot 132dBspl gaat maar dit zal dan wel zijn door het piekvermogen wat tot 1600W zou gaan.
              http://www.electrovoice.com/Electrovoice3/files.nsf/Pages/ZX4_EDS/$file/ZX4_EDS.pdf

Comment

• Speakertje
                • Mar 2005
                • 462

citaat:Geplaatst door musicman
                Ook weet ik dat EV zo nu en dna schel kan klinken, dus vraag me af of dit niet teveel schel gaat worden?
                Iedereen heeft andere oren, maar mijn menig is dat die zx4 totaal niet schel klinkt met 300 Watt RMS erachter, dus niet de volledige belastbaarheid. Ik zou zeggen ga kijken en vooral luisteren, neem je eigen amp mee en misschien mag je hem er wel achter hangen.
                M.v.g. Sander

Comment

• musicman
                  • Sep 2003
                  • 97

Ok, ik ga ze gewoon beluisteren. Als ik zou moeten kiezen tussen een Dynacord ACUS top of een ZX4 van electro voice, welke zou ik dan het beste kunnen kiezen? De zx4?

Comment

• Speakertje
                    • Mar 2005
                    • 462

Ik heb alleen de zx4 gehoord, dus over de Dynacord kan ik niet oordelen. Wel weet ik dat dynacord ook kwaliteit is.
                    M.v.g. Sander

Comment

Working...