Electrovoice ZX 4

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Speakertje
    • Mar 2005
    • 462

Electrovoice ZX 4

Goedendag,

Ik ben net nieuw op het forum, dus ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Sander, 19 jaar oud en bezig met het opzetten van een kleine drive-inn.

Ik ben al enige tijd aan het kijken naar een paar nieuwe topkasten. (Zoek functie al velemalen gebruikt, wel wijzer uit geworden, maar niet helemaal[:I])

Nu zag ik op de site van Electrovoice de kleinere broer van de Zx5, namelijk de Zx4. Nu is mijn vraag: "Zijn er mensen die deze kast al gehoord hebben evt ervaring mee hebben?"

Het gaat om de volgende kast: http://www.electrovoice.com/Electrov....nsf/pages/ZX4

Alle reacties welkom !!!
    M.v.g. Sander
    Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
    Nieuw SB122 en Dynacord S1200
  • Drive inn tnt
    • Sep 2003
    • 1082

Aller eerst welkom op dit forum.
    De ZX5 ken ik sowieso wel goed. Een hele mooie speaker!. De ZX4 heb ik alleen even in het voorbijgaan snel gezien en geluisterd. Een mooi kasje met een ook wel lekker geluid. Weet je toevallig ook wat deze kast kost?
    Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Speakertje
      • Mar 2005
      • 462

Ik heb hem bij f****k zien staan voor ik dacht 599,- incl BTW!! Ik vond de spec's ook wel erg mooi en ik neem aan dat een merk als EV hier niet over zal liegen!!

Heb je de kast zelf gehoord? Hoe klink het hoog? (schel of mooi helder?) En het laag? (Genoeg voor fullrange gebruik?)

Ik heb in me achter hoofd om met twee kasten ongeveer 70 tot 80 man van geluid te kunnen voorzien. Moet wel lukken denk ik??!!

Zijn er nog meer mensen met eventuele ervaringen met de Zx4 ??

M.v.g. Sander

Comment

• Drive inn tnt
        • Sep 2003
        • 1082

Goed heb ik ze nog niet geluisterd dus daar kan ik nog niet goed over oordelen. Zal het van het weekend is beter gaan beluisteren als ik tijd heb. Verder zou je er wel 70 tot 80 man mee kunnen doen alleen het ligt er natuurlijk weer aan wat je er mee gaat doen.
        Kan je de specs hier even neer gooien?
        Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Speakertje
          • Mar 2005
          • 462

Ik ga ze gebruiken gebruiken voor een kleine drive-inn. Hoofdzakelijk top-40 muziek en soms wat spraak. In de toekomst eventueel één of twee subkasten eronder, om wat meer mogelijkheden te hebben.

De spec's heb ik hier: http://www.electrovoice.com/Electrovoice3/files.nsf/Pages/ZX4_EDS/$file/ZX4_EDS.pdf

De spec's zien er best goed uit alleen heb ik me twijfel over het hoog dat deze misschien iets wat schel zal klinken vanwege de 1.25" driver met 1" exit. Gefiltert op 1.5KHz. Maar goed ik denk dat ik binnen kort toch eerst maar zelf eens ga luisteren, klank is en blijft een smaak!!!
          M.v.g. Sander

Comment

• btvmaarten
            • Jun 2004
            • 56

ik heb de zx4 al een poosje gelden gehoort en hem goed kunnen bekijken tijdens de opendag van EV vorrige week maandag in de RAI en moet zeggen wij van btv draaien alles met EV en het frisse van EV zit erin het kastje gaat echt goed hard en blijft erg mooi klinken teminste vind ik hoor zoals je zei: klank is en blijft een smaak!!
            Wat klinkt daar als een nachtegaaltje, EV EV EV

Comment

• Speakertje
              • Mar 2005
              • 462

Gebruiken jullie ook de versterkers van EV ??
              En is het een kast die goed fullrange te gebruiken is?

Bedankt voor de reacties iig!! Als mensen nog
              ervaringen hebben of plus en min punten, ik hoor het graag!!
              M.v.g. Sander

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

citaat:Ik vond de spec's ook wel erg mooi en ik neem aan dat een merk als EV hier niet over zal liegen!!
                Liegen is misschien een groot woord, misleiden doen ze in ieder geval wel (maar wie niet?).

Max. Calculated SPL : 132 dB = Continue (berekende) SPL: 126 dB. Geef toe, dat staat al weer heel wat minder imposant.
                Verder is het de eerste keer dat ik een luidspreker tegen kom waarbij (in het hoog) het -10 dB punt gelijk is aan het -3 dB punt

Een 1" met slechts een 1,25" diafragma (dat is gewoon klein) al vanaf 1,5 KHz inzetten lijkt mij persoonlijk niet al te lekker klinken.

Afgaande op de specs, belandt deze kast vooral in de hogere prijsklasse door de merknaam en de gelikte behuizing, dan vanwege de prestaties. Maar ik heb de kast niet gehoord, dus ik zal er geen harde uitspraken over doen.

Mvg Johan

Comment

• Speakertje
                  • Mar 2005
                  • 462

Hmmm Dat van die MAX SPL had ik nog niet over nagedacht of nagerekend. Maar ja mocht het 126 dB dan is dat voor mij nog niet zo'n ramp denk ik. Daar zal je de 70 tot 80 man wel mee halen toch?

Dat van die hoog driver wist ik, 1,25" die 1,5KHz aan kan daar was ik inderdaad ook erg benieuwd naar hoe het klinkt!!

Ik zal hem maar eens gaan luitseren tegenover ze grote broer de Zx5 (want die heeft wel een 2" diafragma die ook loopt vanaf 1,5KHz) Het zal wel een stuk rustiger en helderder uitpakken??
                  M.v.g. Sander

Comment

• Controller
                    • Apr 2002
                    • 745

Misschien de volgende optie wat voor jou is

2x EV Sx 300 2" inch driver 300Watt
                    1x EV Sb 750a 750Watt

Of

4x EV Sx 300 2" inch driver 300Watt
                    1x EV Sb 750a 750Watt

Je kan met een Sx 300 makkelijk 80 man aan, en met die sub nog meer mensen, dat lijkt me zoiezo voor drive inn wel een must om de puch te kunnen wel kunnen leveren,

Ik weet niet wat je budget is maar misschien dat de RX series ook wat is.

Comment

• Speakertje
                      • Mar 2005
                      • 462

Ik wist niet dat de sx300 een 2" hoog driver had. Dus ik heb de spec's erbij gezocht:

http://www.electrovoice.com/Electrovoice3/files.nsf/Pages/Sx300_EDS/$file/534694.pdf

Maar hier kan ik het helaas ook niet in vinden [V] Misschien dat ik eroverheen kijk, maar dat is voor de oplettende om mij erop te wijzen[] (Wel zie ik een 1"exit staan)

Verder leuk kastje, is ook iets goedkoper. Mijn budget ligt zo rond de €600.- per kastje, op een eurotje of 50 kijk ik niet

De RX serie heb ik zeker in mijn overweging genomen, maar de prijs zit net ff te hoog, ik meen € 1000,- voor een kastje.
                      M.v.g. Sander

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

citaat:2x EV Sx 300 2" inch driver 300Watt
                        Dat is nog zo'n leuk misleidend truukje dat wel vaker door EV (e.a) wordt toegepast [V]:

Normaal geef je bij een compressie driver de grootte van de throat/uitgang op. Maar EV geeft de grootte van het diafragma op, hierdoor denk je (als onervaren specs-lezer ) dat je een 2" in huis haalt.

Het diafragma is 2", de throat is 1". Gewoon een 1" dus.

Mvg Johan

Comment

• Speakertje
                          • Mar 2005
                          • 462

Aha Ik meende al ergens overheen te lezen!!

Maar goed de Sx300 had ik al eens overwogen, maar ik vroeg me toen al af of die fullrange een beetje zou presteren.

De Zx4 lijkt me een beter geschikte kast voor mijn doeleinden. Fullrange denk ik die 15" echt wel nodig te hebben eigenlijk.

Ik ga ze binnen kort (binnen nu en 5 weken) eens beluisteren.

Tis en blijft een lastige keuze om een goeie kast uit te zoeken moet ik zeggen.
                          M.v.g. Sander

Comment

• Speakertje
                            • Mar 2005
                            • 462

Ik ga de zx4 deze vrijdag beluisteren samen met de cp-2200. Ook ga ik eens luisteren hoe de Sx300 klinkt uiteraard op dezelfde amp. Mijn bevindingen horen jullie vrijdag middag.
                            M.v.g. Sander

Comment

• Speakertje
                              • Mar 2005
                              • 462

Ik ben vandaag dus wezen luisteren naar de Zx4. Een woord, fantastisch!!! Helder hoog en een mooi en strak laag. Heb ze gehoord op de P-1202 van EV. Deze amp was, ik meen, tweemaal 300Watt RMS a 8Ohm. De versterker stond tot net in de clippen, maar de zx4 bleef werkelijk zeer helder en ik weet zeker dat hij nog veel meer in zijn mars heeft met een zwaardere versterker!!

Voor mij is nu de keuze gemaakt!! Ik ga voor de zx4, alleen nu nog een bijpassende versterker vinden.

Wie vragen heeft stel ze gerust!!
                              M.v.g. Sander

Comment

Working...