faderstart op platenspelers en mixers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

faderstart op platenspelers en mixers

Ik krijg er weer zin in, in de ouwe stapel platen die ik tegenkwam...

Volgende vraag : de Fader-start. Hebben die technicsen dat standaard, of een andere speler, of is dat weer een middag solderen geblazen?

En welke mixers hebben dat standaard?
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

technics heeft dit niet standaard maar ik heb ooit wel een installatie in een discotheek gezien waar er een faderstart op gemonteerd was. Je kon die faderstart met een appart knopje ook in en uitschakelen. Het ging dan ook over een discotheek die zaterdag 'trendy' draaide (zonder faderstart) en zondag voor de oudere mensen (DJ die veel babbelt en dus faderstart gebruikt). Eens googelen hoe dit precies in zijn werk gaat?

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Ik weet idd geval dat de piomixers er standaard mee uitgerust zijn. (net als de cd spelers van pio overigens) welke draaitafels wel en niet.. dat kan ik je niet vertellen helaas.
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• tijn
        • Oct 2003
        • 184

De Dateq LPM 7.3 heeft in ieder geval ook faderstart. En onze Technics (SL1210 MKII) hebben dat ook (maar of dat origineel is weet ik niet meer na 15 jaar...).

Groeten,

Tijn

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

net teleoon gehad van panasonic, de importeur, en idd , niet standaard op te sl1200. Maar wel als optie erop te bouwen. Iemand schema's / ideeeen, of gewoon de aan-uit switch naar buiten brengen?

thanks anyway

Comment

• Masterboy
            • Jul 2004
            • 51

Ik heb hier nog een getekend schemaatje liggen van hoe faderstart aansluiten op een Sl-1200 dat ik van iemand had gekregen die vroeger op een lokale radiostation werkte.Daar werden dan gewoon 2 draadjes parallel gekoppeld met de Gele en Oranje draad die van de 7-delige stekker komen die men ziet als men de zwarte kap afschroeft onder het plateau.De oranje draad is pen 3 en de gele pen 4 op deze connector.Die 2 draadjes die dus parralel worden gehangen gingen dan gewoon naar een contactje dat aan de fader zat gemonteerd en telkens men dan de schuif ophoog of omlaag schoof,ging het contactje open op dicht waardoor de draaitafel dus een puls kreeg en begon te draaien of stopte met draaien.Om heel kort te zijn is dus eigenlijk gewoon een extra schakelaartje dat dus parallel hangt met de gewone start/stop van de draaitafel zelf.Want deze start/stop blijft dus ook nog steeds gewoon werken.Maar er zijn misschien nog andere manieren, maar deze manier werkte want dat heb ik zelf met eigen ogen gezien.

Comment

• tijn
              • Oct 2003
              • 184

Bij ons werkt het inderdaad op exact dezelfde manier.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

kijk, dat bedoelde ik dus
                vreselijk bedankt, ik ga ermee aan de slag.

Comment

• Masterboy
                  • Jul 2004
                  • 51

Je kunt dan de 2 draden die je parallel hebt gehangen met de gele en oranje draad gewoon door een gaatje van de bodem van de draaitafel steken om zo vervolgens naar het mengpaneel te gaan.DUs het enige wat je moet open maken aan de draaitafel is het plateau eraf halen en dan dat zwarte plastic kapje losschroeven onder het plateau en dan kun je aan alles wat je nodig hebt om deze faderstart te maken.

Comment

• beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

zelfs mijn ouwe JB systems mengpaneel heeft dat , gewoon een "microswitch" aan het begin van de fader's, die met een jack connector aan de achterkant met de buitenwereld contact maakt

Als ik een 1200 zou ombouwen,zou ik dus ook een mini-jack chassis inbouwen,dat is wel zo netjes toch?!!
                    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• foxy music
                      • Oct 2004
                      • 23

in feite zet je dus gewoon 2 draden paralel over de start/stop knop van de sl
                      of zie ik dat verkeerd.
                      heb vroeger ook wel 's faderstart gemaakt met 2 huis tuin en keuken cd spelers,gewoon 2 draden paralel over de pause knop en een microswitch bij de fader plaatsen.
                      patrick

Comment

• DeAl
                        • Dec 2003
                        • 114

Dus als ik het goed begrijp, moet de faderschakelaar een puls geven naar de SL-1200, zowel voor het starten als het stoppen. Dit lijkt me logisch aangezien het contact parallel over de start/stop van de draaitafel komt en hier moet je ook eenmaal drukken om te starten en nog eens om te stoppen.
                        Betekent dus ook dat een mengpaneel met een continu signaal op de faderstart niet kan gebruikt worden? (Bvb. fader omlaag = contact open, fader omhoog = contact gesloten) Want dan kan je de SL-1200 wel starten, maar stopt die nog niet als de fader omlaag is - dan zou je de fader nog eens omhoog en omlaag moeten doen.

Alain
                        The best way to accelerate a computer running Windows is at 9.81 m/s²

Comment

• Masterboy
                          • Jul 2004
                          • 51

Het werkt zo wel degelijk hoor, Als dus de draaitafel stil staat en je geeft een puls van open naar gesloten of gesloten naar open contact,dan zal ze beginnen draaien en als je dan een puls geeft van open naar gesloten of gesloten naar open contact dan zal ze stoppen met draaien.Probeer maar eens uit.

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

kortom , uitgaande van de aan/uit fader moet er dus een pulsgenerator komen, met een korte puls die geleverd wordt bij AANgaan en UITgaan van de faderswitch, een set-reset-generatortje, dus.

kijk wel ff als ze binnen zijn, of heeft iemand een link naar een website gevonden met meer info?

Comment

• tijn
                              • Oct 2003
                              • 184

Nu zijn we een beetje de weg kwijt aan het raken denk ik. Bij ons zit het zo, met een Dateq LMP 7.3:
                              schuif open: platenspeler start
                              schuif dicht: platenspeler stopt

Pulsgenerator??? zegt me helemaal niets.

Comment

Working...