elementen, naalden etc

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

elementen, naalden etc

Vrienden,

omdat het digitale tijdperk al weer bijna 20 jaar oud is heb ik een analoog vraagje
    (je kunt niet overal verstand van hebben)

Ik wil een paar technicsen 1200/1210 aanschaffen, voor oa verhuur, en om mijn elpees eindelijk eens op mp3 te zetten.

Maar hoe werkt het nou met naalden, elementen, etc? zijn er standaard naalden die overal inkunnen, elementen die er standaard bij zitten, zoals een xlr altijd past, of moet ik er rekening mee houden dat de technicsen zonder naald komen, en ik vervolgens een half jaar op zoek mag naar een goed klinkende naald?

En hebben de HH D-Jays hun eigen naalden of elementen bij zich, of moet ik per optreden een setje naalden afschrijven??

Kortom : Wie schrijft er eens een leuke verhandeling over het pick-up-naaldje?

met dank,
    gerard

• tijn
    • Oct 2003
    • 184

Tot op heden altijd Stanton 500 AL gebruikt:

Goed element/naald voor algemene doeleinden.

Tijn

Comment

• beyma
      • Oct 2002
      • 1614

Ik heb al jaren Ortofoon/Tonar "Banaan" elementen, die hebben een groot freqentie bereik en klinken daardoor lekker fris en helder

Ze kosten geen vermogen en zijn ook best wel sterk,ivm back que'en ,de aansluiting is gelukkig genormaliseerd (SME genaamd) en past dus altijd,of je moet echt een ouwe draaitafel hebben[V]

edit door mod: waar mensen hun spullen aanschaffen mogen ze zelf uitmakenmaar me foto mag dan toch wel blijven staan?!![]ik kan ook nergens ontdekken dat ik gezegt heb dat hij ze aldaar MOET aanschaffen

Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• JasperT
        • May 2003
        • 100

Een draaitafel heeft een toonarm: op die toonarm schroef je een elementhouder. Zo ziet een universele elementhouder er uit:

Voor zover ik weet past elk element(houder) op de toonarm van de draaitafel. Je stopt de houder in de toonarm en door een ringetje van de toonarm aan te draaien zet je hem vast. In deze elementhouder kun je nu een element plaatsen zoals idd de Stanton 500AL:

Het element heeft 4 pinnetjes: deze moet je in de elementhouder verbinden aan 4 gekleurde draadjes (dit heb ik nooit zelf gedaan dus weet hier neit meer over te vertellen).
        Het elemtn zit nu in de elementhouder op de toonarm. Vaak zit er ook nog een losse naald op, bij de stanton is dat op de blauwe foto het blauwe gedeelte. Dit kun je eraf halen en vervangen.

Je hebt ook nog een ander soort element, de meest bekende is de Ortofon Concorde Pro:

Deze schoef je rechtstreeks in de toonarm en heeft nog een losse naald.

Welke naald je moet gebruiken weet ik niet: de ortofon is aardig populair, thuis en ik zie hem ook wel vaak op foto's van feesten voorbij komen. Verder is de Stanton 500 AL ook zeer populair en deze is ook aardig duurzaam.
        Here I am, so what are your 2 other wishes?

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

De technics sl1200 komt zonder naald uit de doos, wel met headshell (naaldhouder). Dus je moet zelf een cartridge + naald aanschaffen.

Je kan de 500AL gebruiken, maar de geluidskwaliteit hiervan is niet zo geweldig. De meest gebruikte allround naald (want je hebt naalden die bijv. beter scratchen, maar meer slijten en minder geluidskwaliteit geven en dergelijk) is denk ik toch de concorde pro. Die is wel wat prijzig: rond de 75 euro voor cartridge + naald. En dan ben je al aant zoeken geweest naar de goedkoppste winkel. Verschiet niet van 99 euro.

Als je naald stuk gaat moet je enkel de naald vervangen en niet de cartridge (cartridge = magnetisch element). De naald voor de concorde pro zit rond de 20 a 25 euro ter vergelijking. Vervang deze bij regelmatig gebruik geregeld: om de 3 maand toch zeker als je je TT's elk weekend verhuurt. Misschien zelfs sneller?

Sommige DJs brengen hun eigen naalden mee (juist omdat sommige verhuurders hun naalden verwaarlozen) maar lang niet allemaal.

Ah: en hou er ook rekening mee dat naalden zeer snel gestolen worden. Waarschijnlijk heb je de nodige clausules om de kostprijs hiervan aan te rekenen aan de huurder reeds voorzien in je contracten, maar hou dus een setje cartridges + naald (en headshell indien nodig) opzij zodat je de dag erop op de volgende klus tenminste een naald op je TT kan steken.

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

2mac:
            Je kunt een ***svermogen uitgeven aan naaldjes...mag ik het ernstig afraden?!

De duurdere naalden zijn in de verhuur geen lang leven beschoren.
            1. ze worden afgeragd (don'r be jental, it's a rental!)
            2. ze zijn nooit goed genoeg... verschillende stijlen dj's hebben verschillende voorkeuren.
            3. Hele goeie elementjes hebben de vreemde gewoonte binnen 1 verhuurtje om te toveren in afgeragde elementjes....kortom: de grote omwisseltruc.

Met de stanton 500 elementjes lever je een draaitafel af met prima eigenschappen voor iedere stijl, wanneer dj's toch iets anders willen, dan nemen ze meestal hun eigen elementen mee.
            Wat mij opvalt is dat dat nooit de profi dj's zijn

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 806

hmm volgens mij net wel. Weet je wel hoe irritant het is om op een TT te draaien waarvan de stylus helemaal aant doorzakken is (zodat de plastiek de vinyl raakt en dus de naald skipt) en als ie dat niet doet hij opt einde van de plaat door het stof uit de groeven gedrukt wordt?

En iets of wat ervaren DJ brengt zijn eigen koppen mee, tenzij hij goed weet dat de verhuurfirma in kwestie hier in te vertrouwen is. Persoonlijk vind ik een 500AL goed genoeg om mee te draaien, zolang de naald maar in goede staat is.

Firmas zoals S2 en groter zullen altijd wel zorgen dat hun boel in orde is. Als je kleiner gaat ga je hier en daar kerels hebben die niet naar hun materiaal omkijken: ik ken er die verzorgen hun naalden, maar ik ken er ook die een 500AL er een jaar op laten steken zonder er naar om te zien. Als je dat op voorhand weet dan zorg je wel dat je je eigen koppen meeneemt.

Wat je voor de rest zegt over stukraggen ,omwisselen en niet goed genoeg zijn van naalden sluit ik me volledig mee aan.

Maar onthou hier ook in dat het bijvoorbeeld zonde is om op je pickups een 500AL te steken terwijl je als main PA een line array van JBL hebt, om maar een extreme vergelijking te maken. Je naald heeft een heel stuk in de pap te brokken van je geluidskwaliteit, maar je moet zelf kijken waar je de lat legt. Een 500AL kan voor kleinere drive-inns met zelfbouw boxen of boxen van DAP audio perfect voldoen.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

kijk, dar schieten we wat mee op

a headshell = een soort 4polige stekker waar je een element aan schroeft
                b een element is de spoel waar de naald in trilt
                c een naald is dat kleine ding dat de plaat raakt, daardoor trilt, en dus een electrisch signaal opwekt in het element.

combinaties van deze drie is mogelijk, neem bijvoorbeeld de ortofoon concorde.

Graveren van de elementen/naalden met een inscriptie is mogelijk, zodat de grote wisseltruuk opvalt, dat deden we al met de lampen in de parretjes...
                Handig is dus 2 setjes per speler aan te schaffen, 1 voor de verhuur, en 1 voor jezelf.

Maar welke nemen we voor scratchen, en welke voor de Bond van Doorstarters?

Comment

• Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 806

Op DJ forums is over naaldkeuze al veel geschreven. Deze URL kwam dikwijls terug:

deze is misschien ook nuttig? zijn wat algemeenheden over naalden http://www.aboutdj.nl/content/view/22/8/

En deze is over hetn afstellen van de toonarm http://www.aboutdj.nl/content/view/13/8/

Vooral de eerste is relevant voor u, de rest heb ik er voor de volledigheid bijgezet.

Zelf zou ik mezelf niet teveel aantrekken van mannen die graag scratchen: die hebben allemaal hun eigen voorkeur dus als ge moet beginnen met al die naalden in stock te hebben zijde veel geld kwijt. De 2 elementen die ge veel tegenkomt zijn de 500AL en de concorde pro: dit zijn allebei all-round naalden voor normaal DJ gebruik. concorde is wat meer kwaliteit dan de 500AL

Comment

• Peter Vanhove
                    • Jun 2002
                    • 347

Wij zijn zowat een jaartje geleden overgeschakeld van Stanton Trackmasters naar Shure Whitelabels. Ze kosten iets meer, maar de vervangnaaldjes kosten dan weer minder, dus goedkoper op lange termijn.
                    Alle D.J.'s op de grote fuiven welke wij doen, die al met de whitelabels hebben gespeeld, zijn unaniem tevreden en willen niets anders meer. Concordes hebben wij ooit geprobeerd, maar waren niet bestand tegen het ruwere werk.
                    Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                    Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• Ws Soundexpresse
                      • Jun 2001
                      • 1007

Heys,

We hebben er hier ook de 500AL mkII in sitten. Nog nooit klachten mee gehad, doen er hardcore feestjes mee (darkraver enz enz) maar ook dance-classics, heb er nog nooit problemen mee gehad. Zorg wel dat je altijd ergens een reserve naaldje verstopt hebt, want dat kan regelmatig nodig zijn......
                      Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• luc2366
                        • Jul 2002
                        • 1161

hier ook de AL-500MKII

Comment

• tha_dj
                          • Jan 2004
                          • 375

Juist voor de verhuur en dan met name in de hardcore scene hebben wij ook stantons 500 AL MK 2 zitten en thuis voor de prive draai sessies hebben we ortofon pro !

Zijn ook denk de 2 meest populaire elementen op het moment omdat de prijs van een nieuwe naald zeer gunstig is tegen over de kwaliteit en duurzaam heid.......en om diefstal tegen te gaan hebben wiij de naaldeneen apart kleurtje gegeven ( werkt ook tegen de grote ruil truc ) verders halen wij na een avondje altijd meteen de headshells van de draaitafels en bergen deze veilig op net als bij de bands de microfoons altijd als eerste worden opgeruimd !!!
                          your light !

Comment

Working...