cd's kopieren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

cd's kopieren

Ik wilde ingaan op een reactie van DJ.T, maar die zou in het topic over met mp3z draaien volgens de buma toch off-topic. Er was nog geen topic dat specifiek voor het kopieren bedoeld was, dus zodoende...

citaat:Geplaatst door DJ.T

Gekopieerde cd's mogen wel, mits je het origineel hebt.
    Buma zegt: "Kopieer maar" (dus in de zin van persoonlijke back-up).
    Platenmaatschappijen daarentegen doen er alles aan om hun cd's zo kopieer-proof te maken als maar kan...

Stel: er gaat een cd van mij kapot. Ik ben heel verdrietig, want door de beveiliging kon ik geen back-up maken en die cd's kosten vandaag de dag ook niet weinig ook! [B)]

Kan ik niet een beroep doen op die uitspraak van de Buma om zo een nieuwe cd gratis op te halen bij de platenmaatschappij? Zij zitten mij in de weg, terwijl ik het recht heb om te kopiëren!

Jullie kijk hierop?

(uiteraard, om 1 cd zal ik niet zo snel zeuren, maar in de loop der tijd zal er van de honderden cd's die je uiteindelijk als DJ hebt toch een behoorlijk aantal gaan slijten)
  • DjFx
    • May 2004
    • 307

Even heel simpel,
    Download gratis (en legaal) Windows Media Player 9, stop de cd in je pc, nu geeft ie aan wilt je deze cd afspelen in blaat, bij mij is de 1e optie: Cd kopieren met windows media player.

Je cd wordt eigenlijk geript en omgezet in een WMA file.

Handig, en zo heb ik ook een legale mp3 (nou eigenlijk WMA) muziek collectie op me laptop

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

ik heb voorheen meegemaakt dat met WMP toch altijd die mp3z/wma's slecht werden geript (scrambled).

Maar ik heb het nu niet over of ik de cd rip of niet, maar of ik het recht heb zo'n cd te declareren. Als je hard genoeg wilt kun je immers elke cd kopiëren.

Comment

• LuPuS
        • Dec 2002
        • 457

Zoals jurjen zegt kun je, als je genoeg zoekt, alles kopiëren...

Met Windows Media Player 10 die nu uit is kan je ook in MP3 omzetten.
        ~ Dj Guytn ~ your favourite all-round party deejay...

Comment

• DJ.T
          • Nov 2002
          • 1502

Ik zal zeggen, bel ze eens.
          De Buma doet over van alles en nog wat erg onduidelijk dus als je ze belt en je verhaal duidelijk uitlegt krijg je hopelijk een fatsoenlijk antwoord.
          Ik kan mij hun antwoord trouwens wel al inbeelden: ''De platen maatschappijen houden zicht tegenwoordig niet meer aan de Red Book, ga daar maar heen''
          En zo blijft het een getouwtrek waar uiteindelijk niemand wijzer uit wordt.
          We're ready to party, are you?

Comment

• Banned
            Banned
            • Dec 2003
            • 951

Tja kopieren MAG !!! Als je een lege cd koopt betaal je het recht om te mogen kopieren. Natuurlijk mag je dit in huiselijke kring afspelen. In openb are ruimtes mag dat niet !!! Mits je er voor betaald.

Als Drive in betaal je in feite nooit buma / Stemra rechten. Sta je ingeschreven bij de k.v.k krijg je elk kwartaal een brief in de bus met vragen zoals : Hoeveel mensen heb je in dienst , wat heb je aan staan voor achtergrond muziek, is de achtergrond muziek van radio tv of andere geluids-drager, heb je op je telefoon een wacht-melodietje enz enz. Na deze te hebben ingevuld ( Naar waarheid natuurlijk ) nemen ze een beslissing over het te betalen bedrag.

Als je als drive in draait in bv een cafe of andere horeca gelegenheid ben jij in feite niet aansprakelijk voor de rechten wat buma / stemra betreft want in de ruimte van de betreffende horeca gelegenheid wordt door de eigenaar deze rechten betaald.

Het gebruik van gekopieerde cd's mag als je het origineel kunt aantonen dat je die in eigen beheer kunt aantonen ( Via registratie )

Kopieren van MP3 via internet die niet geregistreerd zijn bij de Buma / Stemra zijn illegaal en mag dus niet

Als ze kwaad willen kunnen ze je daarvoor een flinke boete geven.

Heb het zelf al eens meegemaakt met kopies van cd's.

Ik kon geen geregistreerde origineels aanduiden in mijn registratie's dus voor hun een illegale kopie !!

Als bedrijf kun je aantonen wat je koopt en wat je inventaris is. Heb je iets in je inventaris zitten dat je niet op papier kunt aantonen, heb je een probleem.

Daar kunnen de hoge pieten heel moeilijk overdoen.

Als je met MP3 wilt werken kun je beter je lid maken bij een bedrijf die elke maand een update verzorgt, dan ben je altijd save wat betreft de illegaliteit.
            Kost ook een paar centen maar het is wel save.

De software is altijd save ( als je deze tenminste hebt gekocht )

De regel is heel simpel Kopieren mag als er maar geen misbruik van wordt gemaakt. ( zoals verkopen )

Maar ja er wordt altijd misbruik gemaakt van de situatie !!!!!

En daar kunnen de goeien de dupe van zijn !

Comment

• od
              • Feb 2004
              • 138

op de site van SABAM in België staat duidelijk dat je NIET mag copieren voor comerciëlle doeleinde!! U mag dit wel maar dan moet u het origineel steeds bij u hebben. Dan is de vraag of u wilt sleuren met tweemaal de zelfde CD's.
              Mogelijkheid om een beveiligde CD te copieren: ga over uw mengpaneel!! (zo doe ik het ook) dan mag je cd nog 1000x beveiligd zijn copiëren doe je hem toch. Kwaliteit blijft het zelfde!!

Comment

• Banned
                Banned
                • Dec 2003
                • 951

Met commerciele doeleinden wordt bedoelt dat je niet mag kopieren voor handel te drijven zoals verkoop en/of verhuur.

Als je verplicht bent om bij de kopies de originele cd te hebben is het onzin om te kopieren .......

Of je nu 100 kopies meeneenmt + 100 originele van die kopies heb je natuurlijk dubbel gewicht bij. Dus onzin om te kopieeren !! Ze stimuleren kopieren maae andere kant van het verhaal kaatsen ze af.

Dit komt ook door de illegale handel in cd's ( Commerciele doeleinden ) waaronde de artiest / componist lijdt !!

Zoals de MTV, Top 40, TMF cd's ( worden in Polen en Tjechie gemaakt ) en zonder invoerrechten en buma/stemra naar nederland / belgie gehaald.

Voor jou kostg deze cd tussen de 6 en 10 euro ( en dat voor 40 nummer ) terwijl in de winkel 1 singel al gauw 3 tot 4 euro kost.

Hierdoor lopen de artiesten een hoop geld mis en dat is strafbaar.

Verder ga ik hier niet over discusieren want hier zijn al meer eindeloze discuassies over geweest.

Stelling voor mij :

Je MAG kopieren ( daar betaal je voor bij aankoop van lege cd's )

Je MAG NIET handel drijven in deze cd's ( Commerciele doeleinden )

Je MAG deze gebruiken in huiselijke sfeer en of in openbare rui8mtes ( mits de eigenaar van deze ruimte GEEN rechten betaald om te mogen afspelen )

Je MOET kunnen aantoenen bij eventuele controle dat je de originele cd's in beheer hebt ( hoeft niet op lokatie )

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

citaat:Geplaatst door od
                  U mag dit wel maar dan moet u het origineel steeds bij u hebben. Dan is de vraag of u wilt sleuren met tweemaal de zelfde CD's.
                  Neem de kopies mee in het originele hoesje. Dan zullen ze toch niet opvallen? [)]

Hoesje laat lijken dat je wel degelijk het origineel hebt. Maar als je cd tussen twee kistjes valt tijdens breken en zelf breekt, kun je m dus weggooien. Hoe wilde je daarna aantonen dat je het origineel in je bezit hebt (had).

Ander voorbeeld: ik heb een LP van Saterday Night Fever. Deze heb ik eens opgenomen op mijn pc en gebrand. Moet ik dus nu iedere keer een LP gaan meenemen als ik die toch niet kan afspelen? [xx(]

Voorlopig als laatst:
                  citaat:Als Drive in betaal je in feite nooit buma / Stemra rechten. Sta je ingeschreven bij de k.v.k krijg je elk kwartaal een brief in de bus met vragen zoals : Hoeveel mensen heb je in dienst , wat heb je aan staan voor achtergrond muziek, is de achtergrond muziek van radio tv of andere geluids-drager, heb je op je telefoon een wacht-melodietje enz enz. Na deze te hebben ingevuld ( Naar waarheid natuurlijk ) nemen ze een beslissing over het te betalen bedrag.

Als je als drive in draait in bv een cafe of andere horeca gelegenheid ben jij in feite niet aansprakelijk voor de rechten wat buma / stemra betreft want in de ruimte van de betreffende horeca gelegenheid wordt door de eigenaar deze rechten betaald.
                  Voor werknemers moet je zelf voor Buma / Stemra opdraaien, voor publiek de opdrachtgever. Stel je staat als drive-in show op lokatie met 3 man te draaien. Tellen jij en je collega's als "zelf door de drive-in te betalen" of laat je dat onder "publiek" vallen? Ik stel me goed voor dat je voor de tweede kiest, maar is dit ook daadwerkelijk zo? [:0]

Comment

• Banned
                    Banned
                    • Dec 2003
                    • 951

Als je een drive in show hebt voor de kost en je hebt mensen in dienst is het recht bepaalt door de opdrachtgever.

Je moet als bedrijf betalen voor wat je op de werkvloer hebt lopen.

Op lokatie is altijd de opdrachtgever aansprakelijk voor deze dingen.

Als jij met 3 man een drive in show draait ( misschien werken die 2 niet op papier bij je ) Maar ook zouden ze in loondienst zijn ben je als werkgever niet aansprakelijk.

Die regel geldt alleen voor op de werkvloer ( intern gelegen van het bedrijfspand ) zoals magazijn - kantoor - showroom. Zelfs als je klanten in de wacht zou zettenen hun van een achtergrond deuntje laat genieten moet je daarvoor betalen.

Comment

• maarten geurts
                      • Dec 2004
                      • 53

Weet iemand toevallig hoe de Buma omgaat met het feit dat ik bijvoorbeeld muziek in mijn bezit heb die nog niet in de winkel te koop is. Ik draai bijvoorbeeld vaker remixen van platen waarvan ik bijna zeker weet dat deze niet te krijgen zijn op cd of plaat. Hoe moet ik deze verantwoorden? Ik heb genoeg muziek liggen waarvan ik niet weet of deze ooit in Nederland is uitgebracht.

Ander voorbeeld. Tijdje terug stond die plaat van Snoop en Pharell - Drop it like its hot op 1 in Amerika. Terwijl ie volgens mij nog niet eens uit was in Nederland. Hoe moet ik dan het origeneel bemachtigen? Uit Amerika laten overvliegen? Ik kan het toch ook niet maken dat ik op een feestje voor jongeren in een kroeg moet zeggen dat ik dat plaatje niet mag draaien van de BUMA omdat ik m nog niet heb kunnen kopen in de winkel. En dat terwijl waarschijnlik de helft van de aanwezigen het plaatje al van buiten kent omdat het de ***s ganse dag op MTV komt.

Iemand een idee?????

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

de oplossing is : I-Tunes, kun je naar alle formaten rippen die je maar wilt, en ook de beveiligde CD's zijn te rippen op 192 kbps. En dat verschil hoor je zelfs op mijn prive-setje niet meer.

Comment

• marcel
                          • Aug 2000
                          • 163

Itunes, de oplossing waarvoor??

Je mag je legaal gedownloade Itunes zo vaak op cd branden als je wit, maar enkel voor persoonlijk gebruik. Zodra je het thuis gefikte schijfje met legale Itunes echter gaat draaien voor bijvoorbeeld 200 man, dan is het ineens publiek gebruik, en dus illegaal.

Daarnaast is Itunes verre van de oplossing tegen het illegaal downloaden, Itunes is namelijk schrikbarend duur. Stel eens een leuke verzamel cd samen met ouwe hits, en je bent voor 17 tracks €16,83 kwijt, daar komt dan nog een leeg schijfje bij (voor in de auto bijvoorbeeld), en je bent uiteindelijk nog duurder uit dan het kopen van alle grote hits in een leuke cd box in de winkel.

Nee, het word hoog tijd dat de hele wetgeving rond muziek rechten grondig op de schop gaat. De huidige wetgeving loopt hopeloos achter op de bestaande techniek, en al wat men doet is het proberen dichten van de steeds vaker ontstane gaten in de wetgeving, zonder succes overigeens. Steeds meer drive in show's en DJ's gaan op pad met systemen als PCDJ en BPM Studio, cd-players kunnen steeds vaker direct mp3's lezen vanaf het schijfje (zie de nieuwe pioneer cdj-200 bijvoorbeeld), maar de wetgever staat niet toe dat de legale aanwezige collectie word omgezet van CD naar HDD, men ontkent bijna het bestaan er van. Ik denk dat de meesten van ons uiteraard legaal willen werken, maar zo onderhand is dat niet meer mogelijk.

Marcel
                          You don't need eyes to see, you need vision.

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

oplossing voor kopieerbeveiligde eigen cd's. I-tunes ript alles. Maar de Buma mag je ergens anders regelen, bij Eazis, of zo. Krijg je een computer mee met 5000 nummers, geheel legaal.
                            http://www.eazis.nl/nederland/index.html of zo.

Comment

• maarten geurts
                              • Dec 2004
                              • 53

Ja zo`n legaal mp3 programma is leuk voor op je kamer of zo. Ik heb eens geprobeerd te mixen met zo`n mp3 computer. Als ik op het touchscreen de playknop heb ingeduwd duurt het veel te lang voordat de plaat start. Stel dat je plaat niet geheel gelijk loopt met de vorige, zie hem dan maar eens gelijk te krijgen..... btw ik vind er trouwens weinig aan om de hele tijd naar zo`n scherm te kijen.

Maar stel dat ik zo`n legale computerbak aanschaft zoals ******** zegt. Mag ik dan van die (legale) mp3`s cd`s branden voor in mijn cd spelers en die aan mijn publiek ten gehoren brengen, of is de Buma het daar ook niet mee eens?

Comment

Working...