Goede geluidssterkte bij fuif of feest ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

rendement van meer dan 120dB? Sta jij boven de wetten van de natuurkunde of zo?
    We hebben het hier over rendementen en dus niet over maximum spl toch?
    Als jij meer geluidsdruk uit je speaker haalt dan dat de speaker zelf geeft dan heb jij een systeem waar je energie creeert uit het niets. Dit is volgens de wetten van de thermodynamica helaas onmogelijk.
    Kasten verbeteren inderdaad wel bepaalde dingen en door met hoornkasten te werken krijg je een betere koppeling maar ook een gerichter afstraalgedrag en als je natuurlijk hetzelfde vermogen afstraalt op een kleinere oppervlakte dan heb je op die kleinere oppervlakte natuurlijk meer energie maar het rendement blijft wel gelijk.
    Vergelijk het met een gloeilamp van 100W. Als je die gewoon aan het plafond hangt dan heb je overal redelijk licht. Als je er een reflector boven hangt dan heb je onderaan plots veel meer licht en op andere plaatsen bijna niets meer. De lamp blijft echter 100W en het rendement is niet gewijzigd.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• musicjohn
      • Aug 2001
      • 1102

Watt een ge-ouwehoer over Watt en vermogen hier zeg !!!

Naar mijn bescheiden mening speelt de SPL (rendement) van de set een veel belangrijkere rol.

De preciese verhoudingen en formules ken ik niet, maar het komt ongeveer hier op neer dat een set van 1000 WRMS bij een speaker rendement van 106 dB (1W/1M) net zo hard klinkt als een set van 3000 WRMS bij een speaker rendement van 91 dB (1W/1M).

Nogmaals, de berekening klopt niet helemaal, maar het zal dicht in de buurt komen.

Grote voorbeeld voor mij was nog steeds mijn AD Spectra set. "slechts" een 2.4 KW versterker achter de set. Speaker SPL 103 dB (1W/1M) 131 dB continue (max SPL). Daarmee speelde ik de grootste zalen, en ik hoefde de mengtafel niet eens hoger dan ca. 70% uit te sturen. Maar niemand heeft dit ooit geloofd. Totdat ik collega's tegenkwam die in een andere zaal op het zelfde complex stonden te spelen met een 6KW set of groter. Bij de vraag hoe het mogelijk was dat er meer "herrie" uit mijn veel kleinere set kwam dan die "hele grote set" van hun was het antwoord simpel. Hun set had een rendement van 92 dB en een max. (cont.) SPL van 120 dB.

En vergeet niet dan Horn-loaded of Front-loaded hierbij ook een zeer grote rol speelt, zeker in grotere zalen.

Dus vergeet het gelul over 2KW voor 100 man. Ga praten over rendament in Decibellen !!!
      Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• DJ.T
        • Nov 2002
        • 1502

Verdubbeling van het vermogen is 3dB erbij
        We're ready to party, are you?

Comment

• musicjohn
          • Aug 2001
          • 1102

Zoals gezegd, ik ken de juiste formule niet helemaal.
          Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Terug van weggeweest John? Maar je bent duidelijk nog steeds de oude.

citaat:ik ken de juiste formule niet helemaal
            That's an understatement [)].

Mvg Johan

Comment

• musicjohn
              • Aug 2001
              • 1102

Hoi Johan,

Ja, een oude rot in't vak verander je niet. Heeft ook wel met een stukje eigenwijsheid te maken, maar dat moet je maar op de koop toe nemen. Ik zal lang niet in alles gelijk hebben. "Nobody is perfect" (alhoewel ik verdomd dicht in de buurt kom !!! )

Ofschoon ik volledig open sta voor nieuwe techniek en technologie zijn er toch een aantal basis regels in de geluids- en licht sector. Ik ben nog van de oude school. Het is voor mij erg lang geleden dat ik mijn formules uit het blote hoofd heb geleerd. En ik kan er dus behoorlijk naast zitten.

Maar ik heb mijn sporen op zowel geluid- als licht gebied ruimschoots verdiend, en ik heb allang niet meer de drang om mezelf zonodig te moeten bewijzen. Ik heb in mijn periode in Australië mijn medewerking verleend aan het ontwerp van de eerste computer-gestuurde lightingdesk van "LSC" (Groot Brittanië) over 4 pages met ieder 64 scenes, met helemaal 16MB geheugen !!! (max. presets per groep, oftewel "page"... 256 scenes of cues)en adviezen gegeven aan zowel TURBO en ELECTROVOICE op geluidsgebied (denk aan het ontwerp van de EV-1810 / ca. 1984 - 85) alsmede Rank Electronics (cinema audio) en een aantal kleinere Australische audio bedrijven.

In het geval van dit topic gaat het mij echter niet om de preciese formule, maar des te meer om het argument. En als je eerlijk bent zul je mij daar gelijk in geven. Het gaat niet om WRMS maar om rendement van de luidsprekers. Dat is het punt wat ik hier probeerde te maken.

Verder, (effe off-topic), met jou alles goed?

Groetjes vanuit een zonnig en warm Spanje...

John
              Greetzzz... [;)]

John

Comment

• EFFE HEFFE HQ
                • Nov 2004
                • 2

Hey

Aansluitend op deze discussie.(en anders moet de mod maar splitsen)

Ik zit met het bekende tentprobleem: Geluidsoverlast en hoe dit te reduceren? Op dit moment staat er een tent van 20 * 30 waar vlotjes 1200 personen in gaan.

Tech spec

-amcron 5000Watt versterker
                -Disco 200 JBL+ 4x topkasten JBL
                -2x topkasten JBL mee in de brug getakeld

Het laatste om het geluidsvolume te beperken en toch goed geluid te hebben binnen. Maar mijn vraag is nu, welke trukken gebruiken jullie om geluidsoverlast te beperken?

Zou in de vier hoeken boxen plaatsen veel beter zijn? Op dit moment staat alles vanvoor.

Comment

• musicjohn
                  • Aug 2001
                  • 1102

citaat:het bekende tentprobleem: Geluidsoverlast en hoe dit te reduceren?
                  Tsja... het alom bekende probleem. Het moet knallen, maar een straat verderop mogen ze het niet horen.

Ik denk dat de verantwoording in de eerste instantie bij de organisator / opdrachtgever ligt. Zij zouden er alles aan moeten doen om geluidsoverlast te voorkomen. Dat kan door (bijv.) rieten matten aan de binnenkant van de tent-wanden te monteren. Het liefst nog met een opvulling van piepschuim of rubber matten ertussen.

Als je in een "kale" tent moet spelen, en geluidsoverlast is een probleem, draai dan gewoon 10 dB zachter. Neem een formulier mee wat kan dienen als "officiële verklaring van vrijwaring van verantwoordelijkheid" welke stelt dat jij niet verantwoordelijk bent voor de gevolgen van instructies / aanwijzingen van de organisatoren c.q. opdrachtgever(s). Als je klachten krijgt over het "zachte" volume verwijs je de betreffende personen door naar de organisatie van het evenement. Als die op hun beurt vervolgens bij jouw komen klagen en zeggen dat het harder moet, dan kun je stellen dat de verantwoordelijkheid in dat geval bij hun ligt. Je laat ze dan de "officiële verklaring van vrijwaring van verantwoordelijkheid" ter plekke meteen ondertekenen en je gaat 15 dB harder draaien. Als de politie dan komt en het feest afsluiten dat ben jij in ieder geval ingedekt voor de gevolgen en eventuele claims.

Oja, vergeet niet in die verklaring te zetten dat, wanneer het evenement vroegtijdig wordt beëindigd, door wat voor reden of oorzaak dan ook, jij je volledige, vooraf overééngekomen gage uitgekeerd dient te krijgen. Dat beschermt ook nog eens jouw inkomsten !!!

Succes !!!

Greetzzz... [;)]

John

Comment

• EFFE HEFFE HQ
                    • Nov 2004
                    • 2

De vraag was dus: Maakt het iets uit hoe je je boxen opsteld met betrekking tot geluidsoverlast. Iemand ervaring met het verdelen van boxen over de 4 hoeken van de zaal ipv alles vanvoor aan het podium.
                    en heeft dit veel invloed?

Comment

• jadjong
                      • Oct 2003
                      • 654

citaat:Geplaatst door EFFE HEFFE HQ

De vraag was dus: Maakt het iets uit hoe je je boxen opsteld met betrekking tot geluidsoverlast. Iemand ervaring met het verdelen van boxen over de 4 hoeken van de zaal ipv alles vanvoor aan het podium.
                      en heeft dit veel invloed?
                      Zoals iemand ooit zei:
                      citaat:Geplaatst door dokter dB

allemaal kappen nou met dat vierhoeken opstelling gedoe.

behalve als je laag (=overlast) buiten de tent wil ipv binnen
                      Uit topic http://www.licht-geluid.nl/forum/top...90&whichpage=1

Comment

• dj bobo
                        • May 2003
                        • 155

Ik zet/hang ook vaker in elke hoek een luidspreker. Ik doe dit in grote zalen, of als het publiek oud of jong is. Mijn ervaring is dat het geluidsniveau in de zaal veel gelijker is. Het is wel altijd uitkijken, je hebt bijv. dronken mensen enz, die dan ergens tegen aan gaan leunen of gaan k*tsen

Comment

• Beldog
                          • May 2004
                          • 140

Ideaal voor een tent is een trusskader in het midden van de tent waar je dan 4 of meer topkastjes in ophangt. Leg ook je subs ter hoogte van die kader. Leg je subs nooit tegen de buitenzijde van een tent aan, je hebt een enorme afstraling rondom, en je hebt je geluid toch IN je tent nodig.
                          Moet er bv. ook nog een bandje spelen over dezelfde installatie zou ik een opstelling met delaystacks/tops aanraden.
                          De gulden regel is eigenlijk dat meerdere verspreide geluidsvoortbrengers individueel niet zo hard moeten dan wanneer het geluid allemaal van een grote stack/cluster/array moet komen. Dit principe wordt trouwens ook toegepast op grotere evenementen...en het komt vooral ook de klankkwaliteit ten goede.

Misschien wel al een beetje of topic...

Comment

Working...