Goede geluidssterkte bij fuif of feest ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Banned
    Banned
    • Dec 2003
    • 951

Ik ken setjes van 100W die meer druk geven en DB´s als een set van 2 of 3KW !!

Ik bedoel hier alleen maar mee als jouw klanten voor 100 man met 2kw moeten draaien dat die bezoekers met een piepend oor naar huis gaan !!! Dat is niet gezond !!

Het aantal WATT is niet belangrijk het gaat erom hoeveel rendement een speaker heeft.

Een voorbeeld is dat ik een set van SA heb gehad ( glijbaan en dubbel 12 per kant ) Dit werd aangestuurd met 2X 350W versterker voor laag 2X 175W voor het mid en 2X 80W op het hoog ) originele versterkers van SA en erg onder de indruk was van de geluids/druk en draagvlakte van deze set.

Ondanks het lage wattage een zeer hoog rendement.

Wattage is echt niet belangrijk het gaat om de soort kast die je hebt en een hoog rendement.

Vaak zijn er drive in shows met een verkeerde installatie´s ) ik bedoel dit niet verkeerd ' vaak staan ze in een grote ruimte voor bv 500 man en er is een hoeveelheid van 150 aanwezig staan ze volluit te draaien om deze lege ruimte te vullen.

is toch zonde vind ik voor je apperatuur.

in de auto industrie wordt ook met wattages gegooid alsof het niets is. Je hebt versterkers waarvan de fabrikant zegt dat ze 4X 100W zijn terijl ze vermogen hebben van 15W RMS per kanaal.

Goede wattages worden in mijn ogen in de HI END wereld gebruikt ) Buizenversterkers van 2X 40W leveren een berg vermogen in combinatie met een goede luidsprekerkast.

Comment

• Iko
      • Feb 2002
      • 766

En het ligt er ook maar net aan wat je heb staan. Voorsetje onder de 100 man heb ik een heel klein setje met enkel basje en klein topje, daar boven is het gewoon standaard een 7KW set. Verder staar ik me niet echt blind op wattjes. 4 watt per persoon vind ik beetje vreemd, de zaal heeft hier zo ontzettend veel mee te maken en ook het type muziek. Bandje gaan er extra topjes mee, housefeesje gaan er extra subs mee etc etc..

Comment

• Banned
        Banned
        • Dec 2003
        • 951

4w per hoofd is ook raar dus voor 100 man heb je aan 400W genoeg. het ligt eraan in wat voor ruimte je de set moet neerzetten.ook wat voor soort muziek je ter gehore brengt. De ruimte speelt zeker een grote rol.

Comment

• Tristan
          • Oct 2004
          • 121

citaat:Geplaatst door mephisto

Die ken ik ergens van. Mijn 12" 1" 100wrms tops halen volgens de specs 106 db spl 1m.
          tja....Lekker simpel, Lekker degelijk ofwel gewoon zoals het hoort

Comment

• jadjong
            • Oct 2003
            • 654

citaat:Geplaatst door Tristan

Die ken ik ergens van. Mijn 12" 1" 100wrms tops halen volgens de specs 106 db spl 1m.
            En dat zijn?

Comment

• Tristan
              • Oct 2004
              • 121

FIDEK P112 oud model (zweeds merk). KLinkt niet mega zuiver, maar doet wel wat het moet doen voor een house party.
              tja....Lekker simpel, Lekker degelijk ofwel gewoon zoals het hoort

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

citaat:je kan beter teveel vermogen menemen dan te weinig.....maar veel vermogen hoeft niet altijd hard te gaan dat pas je aan door gewoon goed te luisteren en te letten op je publiek....loop zo nu en dan is de zaal in om te horen wat er mist of juist teveel is..beoordeel t zelf ....het ligt gewoon aan een boel dingen waar waar je mee te maken heb.

zelf draai ik feestjes met een 15"400 watt top en 18"600 watt sub.....de meeste feestjes die ik draai is voor publiek van 50 tot 250 man met dit setje kom ik goed uit te voeten.
                Dit is eigenlijk ook wat ik bedoelde je sjouwt meestal een te grote geluidsset mee, ik doe dat ook als er meer dan 100 a 150 persoen komen neem ik de grote set mee (8KWatt ofzo) en heb ik kleinere feestjes dan gaat de kleine set mee (1KWatt).

Maar dat ik 8Kw mee neem betekent niet dat ik deze ook gebruik, en dat bedoelde ik met mijn verhaal aan te geven. Ik bedoelde niet dat je door een dynamiek van 6dB (Techno/Hardstyle, andere muziekstijlen hebben minstens 10dB dynamiek) lager uitvalt (wat wel zo is) maar ik bedoel dat door RMS (dus gemiddeld, de dynamiek meegenomen) 6dB onder de max van je geluidsset te draaien je het vermogen al kan delen door 4 en dus die avond wel met een 4 x zo lichte zet kan draaien. Zoals ik al aangaf met mijn hoorngeladen zet heb ik avonden dat ik alleen de -30dB signal leds van de versterkers zie knipperen (dus niet constant branden maar zelfs knipperen) Reken dan maar uit hoeveel vermogen je gebruikt, niet zo veel dus.

Tenslotte ben ik het eens dat je niet moet kijken naar hoeveel Watt je mee hebt maar hoeveel geluid je kan produceren. Dus het rendement van je systeem bij 1W gebruiken en dan door rekenen naar het vermogen dat je er in stopt. Wil je de geluidssterkte door de zaal heen schetsen/bepalen dan doe je er per verdubbeling van de afstand 6dB af.

HET RENDEMENT IS HET BELANGRIJKSTE. EEN LAAG RENDEMENT SPEAKER VAN BIJV. 300W IS WEL 5 X GOEDKOPER ALS EEN HOOG RENDEMENT SPEAKER VAN 300W EN DE MEESTEN GAAN HIER DE FOUT IN EN KOPEN DE GOEDKOPE, EIGENLIJK KOOP JE DAN GEWOON EEN KACHEL!!

(er zouden speakers moeten komen met meer dan 110dB rendement, en dan bedoel ik niet de hoge toners maar de mid spekaers en subs)

Groeten Martin
                Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• BAJ productions
                  • Jul 2003
                  • 587

wat vinden jullie nou hard genoeg.

kijk wij willen altijd bassen voelen in je buik.

daar voor hebben we voor 150 (ruimte voor 300 man) een set staan van 3 kW RMS.

kan zeggen hiervan zit maar 300 wat op mid hoog!

groetjes,
                  Bas

Comment

• arie
                    • Feb 2003
                    • 550

wij bekijken gewoon per feest wat we meenemen.we kijken wel altijd uit dat het niet te hard gaat (de grootste ergenis van de meeste mensen op een feest is nu eenmaal dat de muziek te hard staat!!!!!)dit is ook een vooroordeel van mensen over drive in shows.we nemen wel altijd te veel geluid mee zodat als het toch steviger moet dit altijd kan.groeten arie

Comment

• Bastisito
                      • Sep 2004
                      • 185

Een halve quote van iemand anders:
                      'Een te grote set is wel te temperen tot standje mietje, een te kleine set in niet op te voeren tot standje hufter'.
                      Lijkt me duidelijk toch
                      Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• NiekR
                        • Sep 2004
                        • 80

Wat ik hier ook nog niet heb gelezen is het vermogen continue of max/peak/program?
                        Als voorbeeld: Mijn 18"Beyma's zijn 750W RMS, 1500W Peak. Heb je er dan 2 staan, zit je aan de 3Kw max, maar slechts 1500W rms...
                        Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

• NiekR
                          • Sep 2004
                          • 80

citaat:Geplaatst door BAJ productions

wat vinden jullie nou hard genoeg.

kijk wij willen altijd bassen voelen in je buik.

daar voor hebben we voor 150 (ruimte voor 300 man) een set staan van 3 kW RMS.

kan zeggen hiervan zit maar 300 wat op mid hoog!

Leuk voorbeeld ook:
                          Onze set voor 500 man; 2 stacks van 3000 rms, oppervlakte van 6 vierkante meter basluidspreker tot 2 vierkante meter mid/hoog...
                          Rendement achter/voor in de zaal: 112/124 dB...

Comment

• NiekR
                            • Sep 2004
                            • 80

citaat:Geplaatst door Tristan

Kan ik mij niet voorstellen mephisto, tenzij je met die 100W over 1 of 2" drivers praat en met die 2 tot 3 kilowatt over skytec of raveland (en dat soort) subs praat...
                            @ tot 3 Kw setjes komen op 1 meter afstand boven de 130 dB uit, knappe 100 watt fullrange kastjes die daar bovenuit komen! Als die er zijn, wil ik die hebben, scheelt flink wat sjouwwerk!!!
                            Groet,

Niek

Comment

• Banned
                              Banned
                              • Dec 2003
                              • 951

Dan weet jij niet wat HI END kan doen !! Er zijn systemen in de wereld die met een buizenversterker van 2*30 W een druk kunnen produceren van meer dan 100db.

Moet wel zeggen dat je er niet de hele avond voluit mee kunt gaan stampen maar de cijfers liegen niet.

PA is heel anders dan HI END.

Maar als jij of iemand anders met meer dan 110 DB op een dansvloer produceert geen goede reactie's zult krijgen .....

Waarom denk je dat bij concerten de PA zo ver wegstaat van het publiek ??? of op een bepaalde hoogte staat ( en kleine systeempjes vooraan bij het podium )

Moet je verdomd goede montoring hebben om boven die 130DB te kunnen komen. ( vindt geen een artiest leuk hoor )

En over skytec ...... Als je daar subs van hebt van 3KW heb je van een PRO merk mischien wel aan 800W genoeg ......

Versterkers kunnen niet meer leveren op 16A dan 3500W dus 1750W per kanaal. Deze versterkers zijn ook met 14A afgezekerd.

In mijn ogen levert hij ook geen 1750W continu aan vermogen maar heeft wel een hoog rendement.

Praten over wattage is heel wat maar nogmaals wattage is niet belangrijk !!!!

Voorbeeld is dat 4* LABHOORNS 3200W RMS meer druk geeft dan 9 dubbel 18" kasten 7200W.

Het rendement haal je uit de kast niet uit je speaker.

Voorbeeld : de labhoorn Speaker geeft maar 94 DB. Met de kast erom heen meer dan 120db.Deze kast is 800W bij 4ohm Dus je moet hem aansturen met ongeveer 1200W versterker vermogen of meer.
                              Versterker van 1200W 4ohm zitten op hun max te werken op dit vermogen zou je een versterker nemen van bv 2*1750W 4ohm klinkt het net iets lekkerder want op het niveau van 1200W staat deze versterker relax te werken en je hebt headroom .....

Comment

• Rademakers
                                • Jul 2003
                                • 1281

citaat:Wat ik hier ook nog niet heb gelezen is het vermogen continue of max/peak/program?
                                Dat komt waarschijnlijk, omdat iedereen standaard over rms-vermogen/belastbaarheid praat.

citaat:Mijn 12" 1" 100wrms tops halen volgens de specs 106 db spl 1m.
                                Ik neem aan dat ze hornloaded zijn? Zoniet, dan zetten ze er vast niet bij waar in het frequentiespectrum die gevoeligheid wordt behaald?

Drie quotes waarbij ik toch de nodige vraagtekens zet:

citaat:Voorbeeld : de labhoorn Speaker geeft maar 94 DB. Met de kast erom heen meer dan 120db
                                ???

citaat:Versterkers kunnen niet meer leveren op 16A dan 3500W dus 1750W per kanaal. Deze versterkers zijn ook met 14A afgezekerd.
                                ???

citaat:Rendement achter/voor in de zaal: 112/124 dB...
                                ???

Mvg Johan

Comment

Working...