Goede geluidssterkte bij fuif of feest ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TVV
    • Aug 2004
    • 73

Goede geluidssterkte bij fuif of feest ?

Als men soms rondvraagt bij collega's plaatsen zij voor een feest een goede 2000W voor 100man. Voor 100 man zet ik dan maar een installatie van 600W (4w per man x 100 = 400W + 200W overschot).

Jullie mening hierover...
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

Ik zou niet blind afgaan op het aantal man/vrouw wat er langs komt. De omgeving waarin je staat speelt ook een belangrijke rol.

En is de ene set de andere niet wat rendement betreft. Als jij met Behringer B300 doosjes werkt heb je die 2KW wel nodig, gebruik je een variant van EAW met een stuk hoger rendement dan is jouw 600W wel genoeg.

Je kan dit soort dingen pas echt vergelijken als beide shows in dezelfde ruimte staan en met dezelfde eindset werken.

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

Daarbij komt ook nog eens, dat het type muziek en het soms daarbij behorende volume ook een grote rol speelt.

Maar het belangrijkste verschil merk je in het rendement. En collega's die zeggen dat ze 2000Watt meenemen naar een klus voor 100 personen (en ook nog eens beweren dat dat nodig is) Vertellen of grote verhalen of hebben een slechte geluidsset.

Als de kleine set bij mij niet beschikbaar is sjouw ik mijn 6KW hoorngeladen set ook wel eens mee voor 200 personen maar dan branden de -30dB lampjes van de versterkers een beetje (kun je nagaan hoe weinig vermogen je dan gebruikt)

Dus je kunt wel op pad gaan met meer vermogen maar gebruiken je collega's het dan ook, zo ja dan hebben ze een slechte set. Zal niet best zijn als je 2KW nodig had voor 100 personen.

Groeten Martin
      Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Barthezz80
        • Aug 2004
        • 365

bij 'geluidssterkte' zou ik het zelf ook in db's uitdrukken(wat ik hier nog niet gezien heb), maar natuurlijk spelen 'watt's' en 'rendement' ook een grote rol bij het bepalen van de passende set bij de passende locatie..

grt,

Bart
        Bart

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

citaat:Zal niet best zijn als je 2KW nodig had voor 100 personen.
          Ojee, ik wist niet dat mijn geluidsinstallatie zo slecht was . Het zal niet de eerste keer zijn, dat ik 2 KW neerzet voor 50 man. Basreflex weliswaar.

Het gewenste geluidsniveau zal in dit geval de grootste bepalende factor zijn (2x zo hard en je hebt meteen 10x zoveel vermogen nodig), op de voet gevolgd door de grootte van de ruimte en de gewenste muziekstijl.

Volgende feest wordt 3 KW voor 50 man (in een ruimte die daar net geschikt voor is). Maar dan zou het zowaar kunnen zijn dat zelfs de DJ's het niet nodig vinden om voluit te gaan.
          Voordeel van een "te grote" geluidsinstallatie is dat, als deze op zijn sokken loopt, deze een veel rustiger geluid geeft.
          Bovendien is dat waar je gewoon op uit komt bij het neerzetten van de volledige installatie. Een niet volledige installatie plaatst niet altijd even makkelijk.

Een vaak vergeten factor die voor een aantal 100den watjes verschil kan zorgen, is de soort versterker. Zo zijn er budgetversterkers die pronken met 1000 Wrms per kanaal @ 4 ohm, maar in werkelijkheid een stuk minder leveren. Toch zal zo'n persoon zweren met 2000 Wrms te hebben gestaan, in plaats van de 1200 Watt die er eigenlijk uit kwam.

Kun je de subs een keer niet in een hoek kwijt, maar staan ze halfspace en je hebt meteen weer een aanzienlijk verschil in wat je nodig hebt, en zo kun je nog wel even doorgaan...

Mvg Johan

Comment

• T-Nuzz
            • Dec 2002
            • 274

citaat:Geplaatst door RademakersMaar dan zou het zowaar kunnen zijn dat zelfs de DJ's het niet nodig vinden om voluit te gaan.
            Grapjas
            Heb je dat echt allemaal nodig?

Comment

• joe
              • Jan 2003
              • 446

Voor een beetje feest 100dBA midden op de dans vloer.
              kan je zelf een beetje bekijken hoeveel vermogen je nodig hebt.
              (voor een bruiloft is dit te veel)

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

citaat:Een niet volledige installatie plaatst niet altijd even makkelijk.
                Dat bedoel ik, je zet gewoon een installatie neer en dan draai je op bijvoorbeeld laag niveau (voor die geluidsset dan).

@rademakers, Wat ik aan probeer te geven is dat je wel een installatie kan neerzetten van 2KW of meer maar wanneer je maar een gedeelte daarvan gebruikt dan heb je niet perse een 2KW geluidsset nodig. Ik had in mijn begin periode twee 15" glijbanen met daarop een 12" 1" topje en daar had ik totaal 1KW aan versterkers achter. Daar heb ik zonder problemen 150 personen mee gedaan. En je weet zelf één stap terug (3dB minder) is maar 1000W en 6dB minder is 500W, vanuit die 2KW die we op 0dB stellen.

Maar iets meer meenemen is nooit erg. (Behalve dat je er moe van wordt)

Groeten Martin
                Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaat:En je weet zelf één stap terug (3dB minder) is maar 1000W en 6dB minder is 500W, vanuit die 2KW die we op 0dB stellen.
                  Wat bedoel je hiermee te zeggen [?]

Mvg Johan

Comment

• Freek Fokker
                    • Aug 2003
                    • 495

Dat je bij een 2kw set met muziek met 6db dynamiek, een gemiddelde hebt van 500w.

En dat je 12kw aan versterkervermogen op een 16a groep kwijt kan.

Dat het vermogen van een set zo relatief als de pest is, en een van de minst interressante dingen aan geluid.

*freek heeft gesproken...
                    SR20DET

Comment

• joe
                      • Jan 2003
                      • 446

citaat: Dat je bij een 2kw set met muziek met 6db dynamiek, een gemiddelde hebt van 500w
                      Ben ik niet helemaal met je eens.

Een set van 2kw, er van uitgegaan dat het 2kw rms is, schommelt het vermogen tussen de 4 en 1 kw.
                      (Als je stevig draaid)

Comment

• Freek Fokker
                        • Aug 2003
                        • 495

Dan ben ik het weer niet met jou eens, rms is namelijk net zon kansloze term als watt,

ik doelde meer op het zinloze gezever over vermogen vs db/aantal mensen [^]
                        SR20DET

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

Ik ga er even vanuit dat mbottens iets anders bedoelde. Maar daar kan hij zelf ongetwijfeld het beste op antwoorden, lijkt me .

Hoewel waar. Rekening houden met de dynamiek van muziek gaat naar mijn idee echt nergens meer over. Tenminste, niet met betrekking tot het onderwerp dat de topicstarter voor ogen had.

Mvg Johan

Comment

• jens
                            • Aug 2004
                            • 1066

je kan beter teveel vermogen menemen dan te weinig.....maar veel vermogen hoeft niet altijd hard te gaan dat pas je aan door gewoon goed te luisteren en te letten op je publiek....loop zo nu en dan is de zaal in om te horen wat er mist of juist teveel is..beoordeel t zelf ....het ligt gewoon aan een boel dingen waar waar je mee te maken heb.

zelf draai ik feestjes met een 15"400 watt top en 18"600 watt sub.....de meeste feestjes die ik draai is voor publiek van 50 tot 250 man met dit setje kom ik goed uit te voeten.

Comment

• jens
                              • Aug 2004
                              • 1066

en hoeveel db t is ik zou het niet weten...heb geen luxe meetapperatuur ervoor

Comment

Working...