Hoeveel OHM zijn mijn speakers??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rolandhes23
    • Oct 2004
    • 5

Hoeveel OHM zijn mijn speakers??

Kan iemand mij vertellen hoe ik kan zien hoeveel OHM mijn speakers zijn?
    Ik heb 2 kasten met ieder maximaal 250 watt.
    Ik heb geen gebruiksaanwijzing of een doos ofzo maar ik weet wel dat ze
    van Marquant zijn.
    Wie kan me helpen??
  • Freek Fokker
    • Aug 2003
    • 495

meten is weten, pak dus gewoon een ohm-meter
    SR20DET

Comment

• rolandhes23
      • Oct 2004
      • 5

Hoe kom OHM meter?

Comment

• rolandhes23
        • Oct 2004
        • 5

Hoe kom ik aan een OHM meter?

Comment

• djroyS
          • Aug 2004
          • 132

je weet dat ze van marquant zijn dan staat er vast ook wel ergens het type op de box. Dus kan je da heel makkelijk op marquant site opsoeke.

Meestal (verbeter maar ask er naast zit) zijn speakers van ongeveer 250 watt 8 ohm.
          Met vriendelijke groet. RoyS

Comment

• Barthezz80
            • Aug 2004
            • 365

ik heb 'ooit' een marquant-speaker gehad een jaar of 8 geleden(klotedingen), was een 12" en mij staat me bij dat het meeste van die (troep) 4 ohm is!(vergelijkbaar met auto-speakers)

mvg,

Bart
            Bart

Comment

• rolandhes23
              • Oct 2004
              • 5

Ik had ceze boxen tweedehands gekocht voor 45 euro maar werken perfect.

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Heb je de kast al open gehad, om zodoende op de achterkant van de speaker te kunnen kijken?

Mvg Johan

Comment

• Barthezz80
                  • Aug 2004
                  • 365

citaat:Geplaatst door rolandhes23

Ik had ceze boxen tweedehands gekocht voor 45 euro maar werken perfect.
                  ja dat begrijp ik wel, maar ik denk dat jij een andere definitie aan 'perfect werken' geeft dan ik!
                  Ik zal het anders zeggen, ik denk dat de eisen die ik aan een speaker stel hoger zijn dan die van jou!
                  met alle respect voor het plezier wat jij met deze speakers hebt hoor, ik heb ze zelf ook ooit gehad in m'n allerprilste begin (sterker nog, ik denk dat een groot deel van de forumers hier ooit met budgetspeakers is begonnen) ze zullen ook best leuk klinken voor op een zolderkamer ofzo, maar ik kan het me niet permiteren om met dergelijke speakers op een klus aan te komen (tenzij je achtergrondmuziek wil van matige kwaliteit)
                  ik denk ook dat de meeste forumers dit soort merken niet echt interessant vinden om te bespreken, maar ik heb het nog eens nagezocht voor je die speaker die ik had was 4 ohm (300 watt)

mvg,

Bart

(p.s. die 'watt's' van Marquant moet je ook maar niet al te serieus nemen)
                  Bart

Comment

• Freek Fokker
                    • Aug 2003
                    • 495

rolandhes23, heb je de zoekfunctie al gebruikt? Zou ik maar eens doen dan. En idd watts zijn niet het belangrijkste van een kast, ook daarvoor: UTFS.
                    Dus veel succes met je zoektocht maar wij kunnen je niet echt veel verder helpen denk ik
                    SR20DET

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3148

citaat:Geplaatst door rolandhes23
                      Hoe kom ik aan een OHM meter?
                      Een Ohm-meter zit in iedere multi-meter!
                      Een multi-meter kun je bij iedere eletroboer wel krijgen en ziet er ongeveer zo uit:

Comment

• NiekR
                        • Sep 2004
                        • 80

Ohm staat ook niet als 'Ohm' op een multimeter, maar meestal (altijd) als 'weerstand'(zo'n Ohm symbool, wat wel op een koptelefoon lijkt, linksonder bij de draaischijf op zo'n multimeter).

Toevallig deze boxen van marquant:
                        //3-Wege Bassreflex, 8"/200mm Bass, Mitteltöner, Hochtonstrahler, 250 Watt, 4-8 Ohm, Übertragung 50Hz - 24KHz, Schalldruck 90dB, Schutzfilzbezug//

Zoals je kunt zien is het bij marquant zelf ook niet duidelijk hoeveel Ohm de speakers zijn. Was het nou zo dat als een speaker warm werd, de weestand opliep?!
                        Dan is mijn conclusie:
                        Bij koude speakers is de weerstand 4 Ohm, maar ga je ze zwaar belasten; loopt de weerstand op naar 8 Ohm...
                        Maar nogmaals: meten is weten!
                        Mvg,

Niek
                        Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

• Barthezz80
                          • Aug 2004
                          • 365

zoals ik al eerder zei, je kan er met redelijke zekerheid van uitgaan dat zo'n speaker 4 ohm is, omdat Marquant een vergelijkbaar type speakers fabriceerd als in de car-hifi wordt toegepast(vaak zijn het zelfs car-hifi speakers!)

maar kan natuurlijk zijn dat Marquant door de jaren heen veranderd is!
                          Bart

Comment

• rolandhes23
                            • Oct 2004
                            • 5

Ik heb ff gemeten met een wat oudere multimeter van mijn vader en kwam op ongeveer 6,75 uit. Zeg maar 7 dus. 8 ohm denk ik dus.

Comment

Working...