Nieuwe tops of toch maar eerst subs?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RonV
    • Jul 2004
    • 67

Nieuwe tops of toch maar eerst subs?

Ik heb samen met n vriend een (nog) opstartende drive-in met dus maar afentoe nog een feestje en zoals de meeste 15-jarige n niet al te groot budget. Ik heb ongeveer 'n jaar geleden, als echte beginner, 2 Raveland boxen gekocht: de x-1538[B)]. Een aantal dagen geleden heb ik hier de DAP Palladium-1200[^] gekocht(spijtig nog niet binnen). Zoals jullie begrijpen kom ik met deze Ravelands dus tekort qua vermogen en geluidskwaliteit op feesten van +/- 100 man. Nu heb ik zelf als idee om eerst nieuwe tops/fullrange te gaan kopen en later subs omdat ik behoorlijk budgetgebonden ben.
    Als tops/fullrange had ik de DAP k-112/115 en de Behringer B1520/B1500X in gedachte. Als subs de DAP RW-18B en de Behringer B1800X.
    Als ik eerst de tops koop, dan wil ik eigenlijk de woofers uit mn Raveland's halen en daar zelf subs van bouwen. Ik wil ze dan beide parallel geschakeld op mijn DAP p-1200 aansluiten, die op 4 ohm 600 watt kan leveren, al neem ik de vermogens niet AL te serieus dus ik weet dat ze het opgegeven vermogen niet kunnen leveren. Als ik dan n tijd later meer geld heb, de ravelands weg donderen en bovengenoemde subs ervoor in de plaats zetten. Of kan ik beter de Ravelands houden en er dan eerst goede subs onder zetten en later nieuwe tops kopen?
    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, desnoods met andere oplossingen want met mn Ravelands wil ik niet veel langer verder[xx(].
    DOE MIJ MAAR QUEEN, MET UHH DIE VAN DE STOFZUIGER!
  • nijhuisr
    • May 2003
    • 182

Gewoon eerst goede tops kopen, dat lijkt mij het beste. 12" versie is goed genoeg voor een top als je ze later aanvuld met subs. bij 15" tops krijg een een dipje in het midden gebied ivm de 15" speaker.

en kisten bouwen voor die 2 15" woofer is een optie, verwacht niet veel maar het laag word wel een beetje aangevuld. ik denk dat het een hele goede optie is.

maar wel dan ook ooit die baskisten vervangen he, het blijft troep.

Comment

• RonV
      • Jul 2004
      • 67

citaat:Geplaatst door nijhuisr

maar wel dan ook ooit die baskisten vervangen he, het blijft troep.
      ik weet dat t troep is maar volgens mij is er nog veel meer uit te halen als dat er nu uitkomt.

Maar met de 12" + sub, krijg ik hier dan een man of 100 van geluid voorzien? En is dat wegvallen in t mid niet op te poetsen met een equalizer dan?

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

citaat:Geplaatst door RonV
        Maar met de 12" + sub, krijg ik hier dan een man of 100 van geluid voorzien?
        Kun je niet zomaar zeggen. Hangt ook van een hele hoop omstandigheden af (hoe groot de ruimte is o.a. Voor meer ff de Zoek-functie gebruiken )

Ik zou persoonlijk voor de Behringer kastjes gaan, die hebben net iets meer kwaliteit dan de DAPjes.
        I.c.m. de Raveland-speakers kun je toch wel een aardig eindje komen richting de 100 personen (jammer dan die Ravelands zo'n laag rendement hebben [xx(])

citaat:En is dat wegvallen in t mid niet op te poetsen met een equalizer dan?
        Ietsje, maar verwacht er niet te veel van...

Comment

• RonV
          • Jul 2004
          • 67

Maar ga je dan voor de 15" behringer die ik in mijn "verlanglijstje" heb staan of voor de B1220 met 12" die n stuk beter presteert in het middengebied?

Comment

• DJ.T
            • Nov 2002
            • 1502

Als je altijd werkt met top/sub combinatie dan zou ik voor de 12'' gaan, dan pak je inderdaad dat stukje mid mee.
            Wil je ook wel eens voor de kleine klusjes alleen toppen meenemen dan zou ik voor de 15'' gaan.
            We're ready to party, are you?

Comment

• RonV
              • Jul 2004
              • 67

citaat:Geplaatst door DJ.T

Als je altijd werkt met top/sub combinatie dan zou ik voor de 12'' gaan, dan pak je inderdaad dat stukje mid mee.
              Wil je ook wel eens voor de kleine klusjes alleen toppen meenemen dan zou ik voor de 15'' gaan.
              maar wat zijn dan volgens jou kleine feestjes met n 15" van behringer neem ik aan?

Comment

• RonV
                • Jul 2004
                • 67

Maar is er eigenlijk ook iemand die tegen het kopen van subjes en later topjes? Of is het gewoon het beste om eerst topjes te kopen en mijn raveland als subs te gebruiken en later andere subs kopen. Zijn mijn eerdergenoemde luidsprekers wel goed of hebben jullie nog andere alternatieven?

Comment

• DJ.T
                  • Nov 2002
                  • 1502

Kleine feestjes kan je toch zelf wel beoordelen denk ik, dat is elke keer verschillend.
                  Ik denk dan tot 30man als het niet echt hard hoeft of meer mensen als het achtergrond muziek is. De Behringers heb ik het uiteraard over.
                  We're ready to party, are you?

Comment

• Roeltej
                    • May 2001
                    • 761

goede toppen zonder subs.

en later een keer subs erbij aanschaffen,
                    als je dat goed wil doen heb je er ook weer een amp bij nodig en een crossover...

hoevaak denk je te draaien op feesten waar je echt een dikke geluidsset nodig hebt?
                    Je zegt zelf dat je nog beginner bent, kweet zelf dat wij vooral (en nog steeds) op kleinere feestjes staan.
                    Vooral in het begin alleen bij de wat kleinere feesten van vrienden en familie. Feesten konden we vaak af met alleen 2 topjes.

Mocht je dan echt een keer een wat groter feest hebben, huur dan een geluidssetje...

Dap K112 schijnt trouwens voor het geld ook gewoon heel goed topje te zijn.
                    Vitality Show

Comment

• RonV
                      • Jul 2004
                      • 67

Maar wat zijn dan ongeveer goede toppen in de prijsklasse van ongeveer de aangegeven behringer en k115. Of zijn dit volgens jullie een van de beter in die prijsklasse?

Comment

• NiekR
                        • Sep 2004
                        • 80

"Ik wil ze dan beide parallel geschakeld op mijn DAP p-1200 aansluiten, die op 4 ohm 600 watt kan leveren, al neem ik de vermogens niet AL te serieus dus ik weet dat ze het opgegeven vermogen niet kunnen leveren."

Zal je vertellen dat ik die amp ook heb; op 2 Beyma bassen (18G50). Hij gaat wel degelijk tot die opgegeven 600W @ 4 Ohm (ik vraag me af of het niet tegen de 700W aanzit (laatst met grote schoonmaak nog op de testbank gestaan...).

Maak je hier dus maar geen zorgen om!
                        Groet,

Niek
                        Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

Working...