Rondzingen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJEM
    • Jul 2004
    • 254

Rondzingen

Een goedendag, ik had diverse vragen, welk allemaal braaf door de zoek machine zijn beantwoord. Blijft er 1 over:

Het rondzingen van geluid bij gebruik vd microfoon (spraak). Ik heb diverse dingen geprobeerd; speakers weg draaien, de spreker "achter" de luidsprekers zetten, lage of hoge tonen wegdraaien. Maar niets helpt.

Hebben jullie tips, ervaring ed hoe je dit voorkomt?

Kan dit ook komen omdat de speakers op de grond staan en het geluid "tegen" word gehouden door de menigte?

De eene microfoon is geen bijster iets, HQ (velleman) en 1 uit de duurdere serie, merk is even ontschoten, kostte destijds iets van 300 gulden en werd als zang microfoon gebruikt.
    Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Heb je een 31 bands 1/3 octaafs equalizer?
    Wat je kunt proberen is deze in de insert (als dit op je tafel zit) van het microfoonkanaal te plaatsen en dan alleen de frequenties iets dippen welke het rondzingen veroorzaken. Wel oppassen dat je het geluid ook weer niet teveel gaat aantasten met de equalizer. Als je over de hele lijn moet dippen dan moet het dus gewoon zachter.

Verder kun je natuurlijk spelen met de speakers. Er hangt ook veel af van de ruimte waar je instaat. Ook de muren kunnen voor reflectie zorgen. Je zou kunnen proberen door het gebruik van doeken langs de muren deze reflectie te verminderen. Probeer van te voren de microfoon uit op verschillende punten. Je komt dan al minder voor een verassing te staan waar en wanneer deze gaat rondzingen. En je kunt van te voren met de equalizer dan al wat frequenties dippen en proberen het te voorkomen. Het uitfluiten zeg maar.

Comment

• DJEM
      • Jul 2004
      • 254

Ik gebruik maar een simpel mengpaneel, waar de mic regeling bestaat uit bas / mid / high. Ik heb een 15 bands equalizer tussen het mengpaneel en de versterker staan, maar als ik die ga regellen schopt het mijn muziek in de war. Of moet ik een losse mengpaneel + equalizer voor de mic's neer zetten en deze aansluiten op mijn gewone mengpaneel?

Verder doe ik de spraak niet, maar mensen welk erg loopzuchtig zijn soms[B)]

Kan het zijn dat dat eene mic snelle rondzingt dan de andere?
      Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

citaat:Geplaatst door DJEM

Kan het zijn dat dat eene mic snelle rondzingt dan de andere?
        Ja absoluut, de ene micro is de andere niet
        een hele goede micro is Shure SM58 beta A ( heel weinig of geen feedback gevoeligheid )
        Ik gebruik die al jaren voor zang, " k'heb nog geen betere gevonden in die prijsklasse " +/- 200 euro
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• djroyS
          • Aug 2004
          • 132

ik heb hier zelf ook vaak last mee, ik los dit meestal op door op gelijk hoogte van mijn speakers te staan en er zoveel mogenlijk tussenin te blijve zodat het geluid geen driehoek kan vormen. Ik weet niet of dit technisch coorect is maar het help bij mij in elk geval meestal wel.
          Met vriendelijke groet. RoyS

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

citaat:Geplaatst door djroyS

ik heb hier zelf ook vaak last mee, ik los dit meestal op door op gelijk hoogte van mijn speakers te staan en er zoveel mogenlijk tussenin te blijve zodat het geluid geen driehoek kan vormen. Ik weet niet of dit technisch coorect is maar het help bij mij in elk geval meestal wel.
            Koop een sm58 beta A en je bent verlost van alle problemen
            sis
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• djroyS
              • Aug 2004
              • 132

dank je!!
              Met vriendelijke groet. RoyS

Comment

• Roeltej
                • May 2001
                • 761

pas wel op waar je em voor gebruikt.
                Wij hebben drive-in showtje waarbij regelmatig andere mensen door een mic praten.

Eerst gebruikten wij daar een senn. 845 voor, maar veel mensen praten naast, boven of onder de mic of soms totaal andere kant in.
                Bij dat ding hoor je dan dus bijna niks meer van wat ze zeggen.

Laatst een 835 aangeschaft, daarbij is dat al weer veel minder... maar kans op feedback wel weer groter...
                Vitality Show

Comment

• DJEM
                  • Jul 2004
                  • 254

citaat:Geplaatst door Roeltej

pas wel op waar je em voor gebruikt.
                  Wij hebben drive-in showtje waarbij regelmatig andere mensen door een mic praten.

Eerst gebruikten wij daar een senn. 845 voor, maar veel mensen praten naast, boven of onder de mic of soms totaal andere kant in.
                  Bij dat ding hoor je dan dus bijna niks meer van wat ze zeggen.

Laatst een 835 aangeschaft, daarbij is dat al weer veel minder... maar kans op feedback wel weer groter...
                  Dat is het probleem idd met de dure mic.. gevolg meer versterking geprobeert, maar toen ik de ademhaling door de zaal hoorde toch maar weer snel naar beneden gedraait

De hq van velleman moet je trouwens ook niet tever weg houden.

Maar ik begrijp dat je bij die shure 58 de mic alsware op moet eten? Is het bij de 57 iets beter?

Verder begrijp ik dat je met de mic al heelwat kan doen, maar aan de installatie kant moet het ook kunnen... Diverse musicals (gewoon van lokale niet profi toneelclub's) gezien. Hier hebben ze een paar mic's boven podium hangen en dit word dan uitversterkt. Je zou zeggen dat het met deze mic's juist snel een rondzing krijgt.

Comment

• NiekR
                    • Sep 2004
                    • 80

Het beginprobleem lijkt mij heel duidelijk:
                    -Een microfoon die aanleg heeft om rond te gaan zingen,
                    -Speakers die verkeerd staan opgesteld.

Ik ben jarenlang monitor-mixer geweest en dan heb je hier echt veel mee te maken. Ik zal proberen het probleem hier kort op te lossen, maar ik kan je niet garanderen dat het ook daadwerkelijk werk (aangezien ik jouw apparatuur verder niet ken).

-Microfoon: Budget microfoons hebben sowiezo een minder goede dynamiek dan A-microfoons. Om hier toch goed geluid uit te laten komen, moet je niet teveel met de gain(ingangssingnaal op mixer, als je die hebt) spelen, maar deze zo min mogelijk open zetten. De fader zet je zover open als ie kan (tot 0-+10dB ofzo..) en dan ga je de gain langzaam aan open draaien tot je een soort 'lichte-echo'(holle nagalm) hoort. Dit is het begin van rondzingen. Probeer met de toonregeling dit effect zoveel mogelijk weg te draaien of zo lang mogelijk uit te stellen. Als je merkt dat het signaal niet meer wordt versterkt en je teveel moet wegdraaien is het simpelweg afgelopen met versterken. Meer zit er niet in en als je doorgaat krijg je heel snel een 'piep'(rondzingen).

-De speakers: Tip 1: probeer deze altijd zo gunstig mogelijk op te zetten. Op de grond is het slechtste wat je met topkasten kunt doen. Het geluid (mid/hoog) komt dan vaak niet verder dan de eerste paar rijen mensen. Mijn basisregel is: mid/hoog driver/speaker op oog/oorhoogte. Het hoog kan dan 'over de hoofden' en het mid is goed 'verstaanbaar'. Het geluid kan dan van de speaker af en loopt niet meteen tegen een paar benen aan.
                    Als dit namelijk wel het geval is, kaatst het geluid terug. Het effect met de microfoon is dan hetzelfde als dat je deze op een meter of 1(2) midden voor de speaker houd. Gegarandeerd rondzingen (als hij vol open staat).

Probeer dit eens uit en laat het even weten. Als dit geen verschil maakt, raad ik je met klem aan toch een 'betere' microfoon te kopen (die beter bij jouw gebruik past), of een feedback destroyer. Maar dat laatste is de duurste oplossing!
                    Voor mic's zijn bijvoorbeeld de Behringer XM2000, Shure sm58, etc. goed te gebruiken voor spraak/omroepen.

Om te reageren op die 'staafmicrofoons die boven koren hangen':
                    Dit zijn richtmicrofoons en pakken dus maar een beperkt gebied. Deze zijn inderdaad gevoeliger voor rondzingen, maar daar leer je wel mee om gaan!

Groet,

Niek
                    Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

• NiekR
                      • Sep 2004
                      • 80

citaat:Geplaatst door DJEM
                      Maar ik begrijp dat je bij die shure 58 de mic alsware op moet eten? Is het bij de 57 iets beter?
                      Ik zal het je zo vertellen: Bijna alle zangmicrofoons moet je als het ware 'opeten' (al zeg ik zelf liever 'kussen', opeten klinkt te vochtig en is niet beter voor de mic...). Het is gewoon een feit dat hoe meer input een microfoon krijgt (dus hoe dichter bij of hoe harder je erin praat), hoe minder hoog de gevoeligheid (gain) hoeft te zijn met als resultaat dat rondzingen bijna uitgesloten is.

Ik durf gerust mijn mic's (Shure sm85, Behringer XM2000) met 0dB voor de speaker langs te halen, zonder een oorverdovende piep.

Maar ik moet toegeven da thet lastig blijft om mensen iets door de mic. te laten zeggen. Muzikanten weten vaak wel met een mic om te gaan, maar de bezoekers van je show zijn er vaak niet mee bekend. Ze proberen dan om met een zacht stemmetje, een tussenafstand van een halve meter en de mic voor de buik te houden (dus hoek van 90 graden) TOCH nog goed over te komen op het publiek. Komt de boodschap dan niet goed genoeg over krijgt de persoon achter de knoppen de schuld, omdat 'de microfoon niet hard genoeg stond'.

Probeer hier mee te leven, dit soort voorbeelden blijf je tegenkomen... Het enige wat je eraan kunt doen is zelf de microfoon op de goede afstand aan te geven en ze hem daar over te laten nemen (soort van korte instructie).
                      Ik heb ondertussen wel symbolen ontworpen (die dit voorbeeld uitbeelden, dus: mannetje met de mic voor z'n navel= luidspreker met streep erdoorheen/ mannetje met mic voor zijn mond= luidspreker met veel geluidsgolven) en merk dat dit goed werkt! (<-- TIP!)

Groeten en succes,

Niek

Comment

• DJEM
                        • Jul 2004
                        • 254

Niek kun je deze 2 logo's hier posten? Zodat ik en mede forummers ze kunnen gebruiken?

Verder heb al een oog laten vallen op shure sm58, maar ze hebben ook sm57 voor dezelfde prijs, wat is het verschil tussen deze 2?

Comment

• NiekR
                          • Sep 2004
                          • 80

Ik zal eens kijken of ik ze nog ergens op de computer heb staan!

(stukje van sm58 in musician: Zoals bij de meeste mensen wel bekend maakt Shure met de SM58 de standaard PA microfoon. Niet dat ‘ie daarom altijd het beste is, maar je ziet hem het meest. Dat komt omdat hij prima klinkt en ongelofelijk robuust is. De klank is lekker warm en hij is niet erg “rondzing-gevoelig”. De prijs ligt op dit moment tegen de 300 gulden. De Beta 58 ziet er vrijwel gelijk uit maar klinkt met name in het hoog wat beter. )

Het precieze verschil tussen de sm 58 en de sm 57 is het doel waar hij voor gemaakt is:
                          De sm 58 is voor vocals (zang en dergelijke); de sm 57 is meer voor instrumenten (acoustische en/of versterkte).

De sm 58 is bij mij standaard zangmicrofoon en de sm 57 staat altijd voor een gitaarversterker.

Met andere woorden: voor zang: sm 58
                          voor instrumenten: sm 57

Groeten,

Niek

Comment

• snoei
                            • Apr 2003
                            • 168

58 is voc en 57 voor instrumentaal

Comment

• NiekR
                              • Sep 2004
                              • 80

haha snoei, zelfde tijd/zelfde plek/zelfde verhaal?!
                              Groet,

Niek

Comment

Working...