Live meersporen afspelen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

    Live meersporen afspelen

    Hoewel wij ons profileren als een topklasse live-band, loopt er ook bij ons nog weleens een sampletje of partijtje mee. Niet verder vertellen hoor :-) Momenteel doen we dit technisch gewoon vanuit de keyboards. Dat zijn tegenwoordig complete digitale studio's, dus in feite geen centje pijn. Toch willen we dit iets simpeler inregelen.

    Graag zouden we de click-track, extra partijtjes, samples en misschien zelfs een opgenomen tweede gitaar of stem vanaf een stand-alone apparaat afspelen. We zoeken dus een oplossing voor het weergeven van 6 of 8 opgenomen audiosporen. Vanwege het gemak willen we dan het hele MIDI-gebeuren ook overboord gooien en de clicktrack/keyboardpartijen gewoon als audiotrack mee laten lopen.

    Vroegah zag ik nog weleens een verdwaalde ADAT of DA88 op een podium voor dit doeleinde. Later kwamen daar die workstations voor in de plaats (Roland/Tascam). Eigenlijk ben ik sinds die tijd de ontwikkelingen op dit gebied een beetje kwijtgeraakt.

    Wat is nu op dit moment 'de standaard' voor afspelen van meersporen audio? Even afgezien van een Macbook, we zijn toch echt op zoek naar een apparaat dat we ergens in een case kunnen schroeven.
  • Dennis vd Dool
    • Jan 2007
    • 72

    #2
    Een rack-mac mini. En dan met een programmatje als bijv Q-lab meersporen afspelen. Externe geluidskaart er aan en gaan!

    Comment

    • daviddewaard
      • Mar 2008
      • 627

      #3
      misschien een adat recorder? is 8 sporen en kost 2ehands geen drol.
      of een 19 ich hd rekorder alde een 8 sporen tascam of een alisis hd 24
      volgens mij heeft alleen&heet ook een simpel multitrack dingetje de ice16
      A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

      Comment

      • stamgast
        • Feb 2010
        • 253

        #4
        Weet dat je het expliciet meldt maar toch: ik zie bij alle acts met track's en click eigenlijk alleen maar Macbook's (met bijna altijd Ableton). Maar als je iets in een rack wilt is inderdaad een Mac Mini een oplossing, bijvoorbeeld samen met een Motu-kaart.
        Als je geen computer wilt gebruiken kun je natuurlijk altijd een X48 meenemen

        Comment

        • jadjong
          • Oct 2003
          • 654

          #5
          Ableton of Protools op een laptop met voldoende uitgangen. Ook laptops kunnen in een kist gebouwd worden.

          Comment

          • jakkes72
            • Dec 2003
            • 1015

            #6
            Dit is wel een mooie oplossing:

            Comment

            • NesCio01
              • May 2010
              • 1987

              #7
              Ik zou iig gaan voor iets van Apple ja.

              Wil je dan per se iets inbouwen, dan gelijk maar een Mac pro,
              hoewel wss in jullie setting een macbookpro (MBP) echt wel werkt.

              Je sporen lopen van de MBP naar je (digitale) tafel,
              waarna je techicus kan kiezen waarheen hij de sporen uitsturen
              wil. (PA/Mon/IE)

              Zorg je ervoor dat alle stemmen ook opgenomen staan , dan kan hij
              die hoge F uit het spoor laten komen op een avond dat jij als
              zanger slecht bij stem bent of de gitaarsolo op het moment dat
              jouw vinger tussen de deur klem gezeten heeft

              Benodigd:
              - computer met meersporen afspeelmogelijkheid
              - module om de sporen van de computer naar de tafel te transporteren
              - tafel met voldoende sporen

              Om te experimenteren kun je eens met reaper aan de slag.
              Op inet staan voldoende meersporenopnemen. (google op multitrack)

              Met Q-lab erbij (zoals Dennis al voorstelt) ben je echt helemaal
              up to date.

              grtz

              Nes
              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                en met die digitale MidasVenice kun je via Firewire de rest regelen.

                En de rest van de band en technici ontslaan. ( op de licht-technicus na, dan, die moet de wapperkoppen nog wel ophangen)...

                Comment

                • daviddewaard
                  • Mar 2008
                  • 627

                  #9
                  Originally posted by jakkes72
                  Dit is wel een mooie oplossing:
                  Vette shit ouwe ik ken deze dingen nog niet, hebbe, hebbe, hebbe wa kost da en waar kan ik het bestelle???
                  A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                  Comment

                  • NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

                    #10
                    Originally posted by MacGyverSounds
                    ..........op de licht-technicus na, dan, die moet de wapperkoppen nog wel ophangen
                    uhhhhh,

                    de Hog stuurt toch ook de geluidstafel aan?

                    grtz

                    Nes
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                    Comment

                    • animaldrums
                      • Nov 2008
                      • 88

                      #11
                      Ik vraag me af of de Tascam DP24 niet zeer geschikt zou zijn voor deze taak. Het apparaat bezit meer dan voldoende sporen, audio in wav-formaat en het clicktrack-spoor kun je via send 2 apart uitsturen. Werkt met een SD-kaart (de meegeleverde beter niet gebruiken) etc.etc. en zeer aantrekkelijk geprijsd.

                      Comment

                      • Robert H
                        • Jan 2006
                        • 378

                        #12
                        Bedankt voor de reacties, vooralsnog lijkt die A&H het meest aan mijn wensen te voldoen (wat simpliciteit betreft).

                        Ik zoek eigenlijk gewoon een rechthoekig bakkie met een display, afspeelknopjes en meerdere audio-uitgangen. Een Macbook werkt ongetwijfeld te gek, maar dan ben je (inclusief de benodigde externe hardware) al gauw een klein fortuin verder. En alle extra mogelijkheden gebruiken we toch niet; De pre-production doen we gewoon in de studio, het live-apparaat hoeft niets anders te kunnen dan afspelen. Ik zat eigenlijk in de richting van die Boss/Roland/Zoom/Tascam apparaten te denken, maar die workstations hebben allemaal hetzelfde 'probleem': Slechts één stereo-uitgang. Het mixen gebeurt op die dingen zelf. Wij willen nu juist de verschillende bronnen los richting zaalmix sturen.

                        Misschien toch eens kijken of zo'n (antieke) meersporen HD-recorder niet iets voor ons is. We gaan sowieso niet klooien met tape, dus een Adat of DA88 valt af.

                        Comment

                        • hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

                          #13
                          Ik werk regelmatig met bandjes die dit soort oplossingen gebruiken. In 99% van de gevallen staat er een MacBookPro of een MacMini.
                          Heel af en toe zie je nog wel eens een verdwaalde HD24 voorbij komen, maar dat werkt gewoon niet optimaal.

                          Makkelijkste optie is gewoon een goede laptop (het kan natuurlijk ook met Windows, maar die Mac is gewoon veel stabieler) met een geluidskaart die meerdere outputs heeft. Zo doet vrijwel iedereen het en het is een beproefde opstelling die erg flexibel werkt.

                          Groeten Hugo
                          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                          "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            Originally posted by NesCio01
                            uhhhhh,

                            de Hog stuurt toch ook de geluidstafel aan?

                            grtz

                            Nes
                            klopt, maar we gaan zelf niet met wapperkoppen slepen,. daar hebben we een lichttechnicus voor.

                            Comment

                            • showband
                              • May 2001
                              • 4524

                              #15
                              zolang de bands maar open en eerlijk adverteren dat niet alles live is vind ik het prima.
                              De zoom R16 is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing met SD card en 8 uitgangen.

                              omdat je met playbacktapes bespaart op je bezetting.
                              (gage x aantal optredens x aantal bespaarde muzikanten)
                              vind ik dat het wel wat goeds kan zijn. Daarom:
                              De Tascam HS-P82 is de professionele oplossing


                              ik prefereer de arrangementen aanpassen naar je bezetting. Dan doe je alles live. Dat is in essentie wat bands op de weg houd. Het is steeds moeilijker uit te leggen waarom de soundmixzanger iets anders is dan die "dure bands". Dat je NU even met kleinere bezetting harder op prijs kan concureren met bands die live werken is korte termijn denken. En je ziet dat het circuit daardoor klappen krijgt.

                              De "DJ met saxofonist" doet het langzamerhand beter dan "de band met backingtapes". Omdat het in essentie hetzelfde is alleen je bespaart op de DJ die er toch al staat....
                              Dat schiet niet op voor iedereen.
                              Last edited by showband; 16-10-12, 11:33.
                              lekker belangrijk!

                              Comment

                              Working...