Mixen met tablet

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frankvv
    • Jun 2007
    • 56

    Mixen met tablet

    Met de nieuwe mengtafels tegenwoordig wordt het behoorlijk aantrekkelijk om de FOH te vervangen door een tablet (bijvoorbeeld in combinatie met IDR32). Is er iemand die hier ervaring mee heeft en deze wil delen? Ik kan me goed voorstellen dat het trager werkt dan een 'echte' mengtafel en dat wlan verbindingen voor problemen zorgen?

    In ons geval is het voor een vaste band, dus we hebben geen last van ridervriendelijkheid, gast-technici, en andere bands. Na de soundcheck hoeft er weinig meer te worden gedaan dan faders en effecten bedienen

    frankvv
  • Olrac
    • Feb 2004
    • 28

    #2
    Oppassen met WLAN verbindingen. Is gebasseerd op TCP/IP protocol. Deze send pakketten uit met inhoud van muziek en heeft geen voldoende controle op inhoud. Tenzij er ondersteuning is van ethersound. Deze is echter niet draadloos.

    Comment

    • Leks
      • Oct 2007
      • 330

      #3
      @ Olrac

      je stuurt alleen bediening over TCP/IP geen daadwerkelijke audio.
      Als je verbinding verliest gaat alles verder alleen je kan niets veranderen aan je mix

      32 streams in degelijke kwaliteit worden sowieso een probleem over Lan/WLan (en dan hebben we het nog niet over auxen etc gehad).



      @ All

      Dus je kan prima mixen op een tablet mits;
      - je daadwerkelijk mix in een tafel op t podium of je stagerek gebeurd
      - je niet super snel hoeft in te grijpen ivm feedback etc
      - je geen externe effecten bij je foh staan ( dit zou nog eventueel kunnen met een losse multi naar je mixrek ed, maar dat is moeilijk doen en dan haal je het draadloze voordeel weg)
      - je een degelijke tablet/laptop/router/antenne/ etc gebruikt ( een usb wifi scanner is ook praktisch in dit geval)

      Leks
      Nerd is geen belediging, het is een compliment.

      Comment

      • frankvv
        • Jun 2007
        • 56

        #4
        Originally posted by Leks
        Dus je kan prima mixen op een tablet mits;
        - je daadwerkelijk mix in een tafel op t podium of je stagerek gebeurd
        - je niet super snel hoeft in te grijpen ivm feedback etc
        - je geen externe effecten bij je foh staan ( dit zou nog eventueel kunnen met een losse multi naar je mixrek ed, maar dat is moeilijk doen en dan haal je het draadloze voordeel weg)
        - je een degelijke tablet/laptop/router/antenne/ etc gebruikt ( een usb wifi scanner is ook praktisch in dit geval)
        Allen check. Lijkt me ook verstandig om een laptop direct aan te sluiten op het mixrek en deze via VNC te bedienen met de tablet. Als er dan iets mis gaat met de verbinding kun je naar het podium toe lopen en heb je daar nog controle.

        frankvv

        Comment

        • gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

          #5
          Remote desktop is in mijn ervaring een stuk vlotter en stabieler dan VNC. Kan ook aan mijn gebruikte versies liggen, maar ik draai na enkele slechte ervaringen liever met Remote Desktop en dat gaat zeer goed. Ook met het inregelen van systemen komt het goed van pas want de RTA van Smaart komt er behoorlijk rap doorheen.

          Op sjieke feestjes met genoeg soundchecktijd en een bekende band heb ik met veel plezier gebruik gemaakt van een tablet en Studio Manager via Remote Desktop. Dat was echter wel met de tafel zelf in de zaal tijdens de soundcheck, want je wil echt niet een hele mix gaan maken met je tablet. Als de gasten binnen komen, kan de mixer naar de zijkant en trek je je colbertje aan en ga je met je tablet gewoon aan een tafeltje in de zaal zitten. Gasten vinden dat ook nog eens bijzonder interessant.

          Ik snap niet dat tape artiesten dit principe niet gebruiken.

          Comment

          • MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

            #6
            Ik ben ook benieuwd naar de gebruikte hardware; software technisch is er altijd een mouw aan te passen. VNC of Remote Desktop of via een andere tool; ieder zijn ding maar zeker ook vermeldenswaardig.
            Dus welke PDA, PAD, Touchbook gebruiken jullie hiervoor (geen gewone laptops noemen die kunnen we overal krijgen)
            d&b Audiotechnik

            Comment

            • qvt
              • Oct 2009
              • 721

              #7
              Hier tegenwoordig een ipad via remote desktop naar een pc met server2003 erop. Werkt perfect
              There is no substitute for imagination

              Comment

              • dj-wojcik
                • Jul 2008
                • 911

                #8
                uhhh Remote Desktop..... de Ipad.... En Mac/Apple. Wat een combinatie!

                Iets in het rijtje klopt niet. Ik denk dat je een ander remote programma bedoeld?
                [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

                Comment

                • frankvv
                  • Jun 2007
                  • 56

                  #9
                  Originally posted by qvt
                  Hier tegenwoordig een ipad via remote desktop naar een pc met server2003 erop. Werkt perfect
                  Is het niet vervelend met de ipad dat je hier met je vingers of een hele dikke stylus mee moet werken? Misschien ligt het ook aan de editorsoftware die je gebruikt of deze met een ipad goed te bedienen is?

                  Comment

                  • ajdeboer
                    • Feb 2009
                    • 198

                    #10
                    Originally posted by dj-wojcik
                    uhhh Remote Desktop..... de Ipad.... En Mac/Apple. Wat een combinatie!
                    Dat is echt niet raar hoor! Apple/Mac met een R(emote) D(esktop) P(rotocol) application. Ideaal! Werkt hier thuis al jaren (weliswaar zonder iPad...)

                    Comment

                    • dj-wojcik
                      • Jul 2008
                      • 911

                      #11
                      Het Remote Desktop Protocol (RDP) is een multi-kanaal-protocol dat gebruikt wordt om verbinding te kunnen maken met Terminal Services of voor het overnemen van een op Microsoft Windows gebaseerd systeem (vanaf Windows NT 4).
                      RDP maakt gebruik van poort 3389.

                      Van windows dus
                      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

                      Comment

                      • jadjong
                        • Oct 2003
                        • 654

                        #12
                        Originally posted by gertgeluid
                        Ik snap niet dat tape artiesten dit principe niet gebruiken.
                        Duurt te lang met aanzetten en je moet tussen de nummers door weer naar achteren om de volgende slechte hit in te starten.

                        Comment

                        • gertgeluid
                          • Dec 2006
                          • 520

                          #13
                          Originally posted by jadjong
                          Duurt te lang met aanzetten en je moet tussen de nummers door weer naar achteren om de volgende slechte hit in te starten.
                          Hang een sjieke geluidskaart aan de PC die aan je mixer hangt en gebruik een degelijk playback programma om de slechte hits in te starten! Gewoon een klein mediaplayertje ergens always on top bovenop je mixer software plakken en speulen moar. Echt... is het zo moeilijk?

                          Hahah!

                          Comment

                          • jadjong
                            • Oct 2003
                            • 654

                            #14
                            Originally posted by gertgeluid
                            Echt... is het zo moeilijk?

                            Hahah!
                            Je hebt het tegen een tape-tech. Drie faders en een galm geeft al genoeg stress.
                            Misschien toch eens zoiets bouwen.....

                            Comment

                            • frankvv
                              • Jun 2007
                              • 56

                              #15
                              Oeh, 3 faders en een galm. Dat past zelfs nog wel op een iphone.

                              In mijn geval gaat het om een vaste band met 10 bandleden (allen akoestische instrumenten) en 18 kanalen, maar ook daarvoor lijkt het mogelijk om een tablet te gebruiken. Lijkt me wel handig een beetje fatsoenlijke resolutie te vinden. Motion tablet LE1700 heeft een super resolute (1400x1050) op een 12" scherm. Dell latitude XT2 heeft 1280x800 op een 12" scherm. Ik ben helaas nog geen tablets tegengekomen die groter zijn dan 12", en als ze er zijn dan die zullen dan wel schrikbarend duur zijn.

                              Comment

                              Working...