Interessepeiling: Speakersysteem voor chiquere feesten/beurzen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Waveform
    • Dec 2009
    • 321

    Interessepeiling: Speakersysteem voor chiquere feesten/beurzen

    Bedankt voor de reacties. Ik weet voorlopig genoeg
    Last edited by Waveform; 06-08-10, 21:58.
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

    #2
    Praktische vraag, waar laat je de bekabeling? Die wil je ook niet zien.

    Ik denk wel dat er behoefte aan is, vaak ziet het er niet uit.
    En dit zou een manier kunnen zijn. Het ziet er netjes en strak uit.
    Misschien is het een idee om de speakers niet zwart te maken, dan zijn ze niet zo prominent in beeld.
    Heerlijk die stilte

    Comment

    • Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

      #3
      Klinkt interessant. Sinds ik de laatste tijd nogal wat congresjes meegemaakt heb zeg ik, op zich een prima idee.

      Als je de buizen nou ook nog aan laat sluiten op de maten van bijvoorbeeld Prolyte, dan ziet het er ook niet vreemd uit als je er een truss naast parkeert, of één van de buizen gebruikt om bijvoorbeeld een monitor aan te bevestigen.

      Worden de versterkermodules ook nog voorzien van een DSP? In congres-situaties is het bijvoorbeeld erg handig om per speaker de delay in te kunnen stellen. In plaats van een centrale processor en een hele partij XLR kabels kun je dan gelijk doorprikken.
      First make it work, then make it look pretty!

      Comment

      • Waveform
        • Dec 2009
        • 321

        #4
        Kabels worden in de buizen verwerkt, is allemaal voorzien, maar ik wil niet te diep ingaan op de details.

        Delay is niet voorzien in de speakers zelf, maar dat is makkelijk op te lossen met een losse dsp unit, gezien de speakers gewoon signaal krijgen via xlr.


        Ik wil voornamelijk weten of er interesse en markt is voor dit ontwerp. De details worden wel duidelijk in de prototype fase.

        Comment

        • laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

          #5
          Ideeën:
          - dB Technologies (denk ik) had bij een oude reeks een plaat die je voor de verstermodule kon schuiven zodat je een gewone vlakke achterkant kreeg (visueel aantrekkelijk + geen knopjes waar ze aan kunnen prutsen).
          - Om met je kabels weg te kunnen zou ik de aansluitingen aan de ONDERKANT van de luidspreker maken, wel verzonken natuurlijk voor een eventuele gek die ze toch op de grond zet. Om ze ook aan een gewone truss proper te kunnen bevestigen misschien ook op de achterzijde een aansluitconnector voorzien (onder die plaat van hierboven) met aan beide zijden een soort horizontaal kabelgootje uitgefreesd in de behuizing zodat je netjes met je kabels links of rechts weg kunt. Alles natuurlijk dan "parallel wired". Voorzie op de powerinputs (Powercon!) ook zekeringen voor een gek die erin zou slagen om twee 230V-voedingssnoeren tegelijk aan te sluiten waarvan per ongeluk N en fase niet gelijk zouden zijn aangesloten.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            Ik denk dat op beuzen men liefst iets "onzichtbaar wegwerken" ziet. Niet een truuc om een grote/harde box te integreren in het ontwerp.

            Mijn functionele spec van een beurzen systeem zou zijn:
            Niet per se HiFi maar prettig klinkend en vooral zeer spraakverstaanbaar
            extreem klein
            neutrale kleurstelling
            wireless voor aan powerpoint/video/wireless mike (wifi?)
            Op een LiIon accu met timer drie dagen werken.
            Universele klem
            mogelijkheid van een sub.


            En dan met een hand vol in een simpele kist.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • @lex
              • Jul 2006
              • 1087

              #7
              De importeur van Sennheiser stond afgelopen theaterbeurs in Rotterdam met een merk speakers op de beurs (ben de naam even kwijt). Zeeeeeer compact en volgens een collega van me die ze gehoord heeft voor het formaat ronduit indrukwekkend qua klank en spraakverstaanbaarheid. Ik denk dat als je het gaat hebben over zeer specifieke toepassingen voor speakers (en daar heb je het over) de markt toch meer zal kijken naar dat soort producten. Speakers die - zoals Showband aangeeft - eerder 'onzichtbaar' zijn dan 'mooier dan we gewend zijn'.

              @lex
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

              Comment

              • Bartje2012
                • Aug 2008
                • 93

                #8
                Een tip, voor (kunst)exposities en vaak de wat neutralere dag evenementen zijn WITTE speakers een must

                Comment

                • frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

                  #9
                  Originally posted by Bartje2012
                  Een tip, voor (kunst)exposities en vaak de wat neutralere dag evenementen zijn WITTE speakers een must
                  Niemand geen witte Warnex staan?

                  Zou nog iets zijn voor MusicXtra: zijn line array witten

                  Comment

                  • stamgast
                    • Feb 2010
                    • 253

                    #10
                    Wij hebben in 2 wagens Adam A3's en A2's in wit laten spuiten. Na aansluiten en ruisen bleek opeens van 1 set het laag volkomen weg te zijn. Zaten er nog proppen papier in de basreflexpijpen...

                    Comment

                    • BJD
                      • Oct 2007
                      • 771

                      #11
                      Originally posted by @lex
                      De importeur van Sennheiser stond afgelopen theaterbeurs in Rotterdam met een merk speakers op de beurs (ben de naam even kwijt). Zeeeeeer compact en volgens een collega van me die ze gehoord heeft voor het formaat ronduit indrukwekkend qua klank en spraakverstaanbaarheid.
                      Ik denk dat je dan K-Array bedoelt, welke tegenwoordig door Sennheiser wordt gevoerd (of is overgekocht?).
                      Je omschrijving van de speakers voldoen iig aan hun producten. (compact en indrukwekkend geluid).
                      De prijs is er uiteraard ook naar. Zelf denk ik in ieder geval wel dat deze compacte zuiltjes ala K-Array, RH iconyx, Axys Intelivox, enz. beter in de markt liggen dan grote speakers die enigszins bij het interieur passen. Met een klein subje er onder valt er zeker voor spraak / presentatie / muziekje echt een prima resultaat te behalen, met als voordeel dat deze zuiltjes er goed te verstoppen zijn.

                      Comment

                      • Waveform
                        • Dec 2009
                        • 321

                        #12
                        Verbazingwekkend hoe snel een topic hier een totaal ander onderwerp krijgt!!

                        Wederom, details zijn nu niet van de orde. Hoewel ik zeer dankbaar ben voor de input zijn alle zaken die ik hier hoor slechts details.

                        Mijn vraag: Is er een markt voor het idee? Waarom wel / waarom niet? Ik zou graag slechts een simpel antwoord krijgen op mijn simpele vraag.

                        Alvast bedankt!!

                        Comment

                        • Waveform
                          • Dec 2009
                          • 321

                          #13
                          Even nog een paar opmerkingen ontkrachten.

                          Op veel locaties is er niet de mogelijkheid een speaker te vliegen of ergens onzichtbaar weg te werken. Momenteel wordt in die situatie steeds een speaker op een tripod gezet en eventueel afgerokt. Vooral voor die situaties wil ik een aantrekkelijker alternatief aanbieden.

                          Voor plasma tv's bestaan er ook zulke statieven en dat ziet er gewoon goed uit. Een mooie hifi speaker staat in de huiskamer ook schoon te pronken op een design statief. Waarom zou dat in de live wereld niet kunnen?

                          Comment

                          • Peeterss
                            • Mar 2009
                            • 66

                            #14
                            Originally posted by Waveform
                            Even nog een paar opmerkingen ontkrachten.

                            Op veel locaties is er niet de mogelijkheid een speaker te vliegen of ergens onzichtbaar weg te werken. Momenteel wordt in die situatie steeds een speaker op een tripod gezet en eventueel afgerokt. Vooral voor die situaties wil ik een aantrekkelijker alternatief aanbieden.

                            Voor plasma tv's bestaan er ook zulke statieven en dat ziet er gewoon goed uit. Een mooie hifi speaker staat in de huiskamer ook schoon te pronken op een design statief. Waarom zou dat in de live wereld niet kunnen?
                            Wij staan regelmatig op beurzen met af en toe geluid. Geluid is niet erg wenselijk in NL bij beurstands, anders zeer zacht. Wij gebruiken een truss adapter met een 90 graden bocht, zo kunnen we de speaker over de gehele lengte buis positioneren, de kabels lopen door de buis en komen onderuit bij de baseplaat en lopen verder door onder het tapijt.

                            Denk niet dat er in NL veel behoefte aan is, met name omdat je twee "buissluizen"in de speaker kast krijgt, wordt vermoedelijk wel dichtgemaakt, maar toch. (maar..hje weet maar nooit) Met een truss adapter kom je al erg ver. Kom je ongeveer op hetzelfde systeem wat je hebt gemaakt, baseplaat twee buisjes omhoog, speaker met trussadapter eraan, kabel door de buis en genieten maar. Speakertjes die we gebruiken zijn maar 5 kilo, blijft gerust staan.

                            Comment

                            • peterkuli
                              • Nov 2002
                              • 113

                              #15
                              Het eerste 'evenement' dat bij me opkomt wanneer ik aan de 'belangrijkheid' van het zicht van luidsprekers denk, is een modeshow. Eigenlijk moeten ze daar volledig uit zicht, dus achter doek o.i.d.

                              Maar verder weet ik niet meer te bedenken waar het eventueel inzetbaar zou zijn. Kijk eens wat voor een bende het soms is op een willekeurige beurs. Witte shuko's lopen bijvoorbeeld dwars door de stand...mensen letten er naar mijn mening niet erg op.

                              Bij congressen en/of presentaties die vaak plaatsvinden in de daarvoor bestemde congrescentra is vaak AV aanwezig. Vooral de grotere zalen hebben een vast geluidssysteem. Maar ook in de wat kleinere zaaltjes boeit het mensen vrij weinig dat er een kabeltje over de vloer loopt.

                              Ik denk dat je je eens af moet vragen waar het echt gewenst is. Als je voor jezelf weet dat er veel chique evenementen zijn, of je hebt zelf veel vraag van klanten die een 'onzichtbaar' geluissysteempje willen heb je je antwoord.

                              Comment

                              Working...