EQ FOH vs. EQ op processor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

    EQ FOH vs. EQ op processor

    Hallo ik heb een vraag betreft mijn eq voor de FOH

    Ik heb dus een driverack Pa waar ik mijn setje mee aanstuur

    basje - topje combinatie soms dubbel bass enz enz.

    op dit moment moet ik telkens mijn zaal eq instellen op mijn driverack, wat nog al lastig is als je soms even wat wil wijzigen, ook moet je altijd je amp rack weer bij de FOH hebben staan, want als ik hem op het podium plaatst kan ik er helemaal niet bij!

    Nu ben ik dus van plan een eq aan te schaffen die ik gewoon bij de FOH kan gaan gebruiken, zodat ik mijn amp rack op/naast het podium kan plaatsen ook is dat makkelijker als ik eens een gast technicie ontvang en uiteraad voor mijzelf is dat ook prettiger.

    maar hoe kan ik hem het best gebruiken?

    - eq op het driverack uitschakelen en alle eq instellingen vanaf de FOH doen

    of

    - de set gewoon helemaal instellen op de driverack zoals ik nu doe, en dan alleen met de FOH EQ wat kleine beetjes wijzigen (dus dat ik eigenlijk 2 eq's gebruik)

    bij dat laatste twijfel ik dus of ik dat moet doen..ook omdat je mischien wat wegtrekt bij de FOH wat er later weer bij gaat komen in je driverack en dat er dan vervorming op gaat treden of iets dergelijks?

    hoe word dit normaal gedaan??

    MVG jens
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

    #2
    De derde mogelijkheid is, dat je de driverackPA bij je FOH plaatst, en met 4 lijntjes ipv 2 naar je amprack gaat. (je gebruikt toch alleen bas/top?)
    Dan houd je alle regelmogelijkheden van je driverack, spaar je een EQ uit, en kun je ook bijv je verhouding bas/top aanpassen, limiters etc.
    Kost je slechts een extra kabeltje van 2x gebalanceerd. (Of van je multi natuurlijk)

    Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

    Comment

    • dwali
      • Jun 2002
      • 92

      #3
      Als je gasttechnici gaat ontvangen zou ik voor optie 4 gaan (een combi van 2 en 3)

      Zorg dat je processing bestuurbaar is vanaf FOH.. (driverack pa heeft geen data mogelijkheid??) Dus idd meerdere returns naar het podium..

      regel je systeem in op je driverack (je "houseEQ"), en gebruik een aparte EQ als "showEQ" of "guestEQ".. (kun je altijd weer terug naar jouw "beginstand")

      gasttechnici willen (meestal) graag 31 schuifjes zien...

      my two cents,

      gr.dwali
      For those about to rock, we salute you...

      Comment

      • jens
        • Aug 2004
        • 1067

        #4
        hmm jah het is niet dat ik ze dagelijks ontvang maar zo nu en dan eens,

        sta vaak op feestjes met meerdere bandjes en als er 10 bandjes staan dan zijn er toch wel een 2 tal bands met een technicus

        jah me driverack in me rack plaatsen had ik nog niet echt over nagedacht eerlijk gezegt het enige waar ik wel een beetje tegen aan loop is dat ik vd zomer toppen wil gaan bouwen die ik actief wil gaan aansturen(degene die ik nu heb mis ik wat bij dubbele sub) het komt er dan dus weer op neer dat ik nog 2 lijnen nodig heb...+ me monitor van 4 is totaal 10 lijntjes trekken, dus dat word dan weer een andere multie ( heb nu 6 om 22 ( al 2 is omgesoldeerd)

        maar dwali

        zoals jij aangeeft zeg je van gewoon je driverack instellen en daarnaast een eq in je rack voor de fine tuning

        maar dat is dus mijn vraag treed er dan geen vervorming op omdat je 2 eq's gebruikt op je master? bijv ik geef me baskastje wat extra op me driverack op de 125 hz en dr komt een technicus en die trekt hem weer naar beneden op die 125

        mvg jens!

        Comment

        • Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

          #5
          Je loopt hier tegen een leuk nadeel van de Driverack PA aan: Hij is niet remote aanstuurbaar. Anders was het een kwestie van een laptop op FOH, RS232 of 485 kabeltje maken met XLR en over de multi naar voren. (De DCX2496 van Behringer kan het bijvoorbeeld wel, duurdere DBX'en geloof ik ook)

          Ik zou voor de eerste optie gaan als je veel gasttechnici hebt. Die begrijpen een analoge EQ altijd.

          Je zou een basis-instelling op je Driverack EQ kunnen zetten die redelijk neutraal is (of de EQ bypassen), en dan bijregelen vanaf het FOH.

          Re vervorming: Er zal geen vervorming optreden, als het signaal netjes uit het rood blijft bij de uitgang van de eerste EQ komt het probleemloos bij je Driverack aan. Of je moet natuurlijk dove gasttechs hebben die de FOH-EQ standaard in standje 'smiley' afregelen, maar daar heb je eventueel in je Driverack dan weer een limiter voor.
          Last edited by Stoney3K; 08-03-09, 23:40.
          First make it work, then make it look pretty!

          Comment

          • dwali
            • Jun 2002
            • 92

            #6
            Originally posted by jens
            maar dat is dus mijn vraag treed er dan geen vervorming op omdat je 2 eq's gebruikt op je master? bijv ik geef me baskastje wat extra op me driverack op de 125 hz en dr komt een technicus en die trekt hem weer naar beneden op die 125

            mvg jens!
            Zolang je (of de gasttechneut) geen extreme dingen doet, en je gainstruktuur in de gaten houd zal dat allemaal wel meevallen.. Dus als je de returnlijnen niet kunt missen, dan inderdaad gewoon een 31bands erbij in de zaal..

            Het is heel normaal dat je meerdere EQ's achter elkaar hebt.. kanaal-EQ op de mixer -> 31band master EQ -> systeemprocessor..

            Probeer je "basis/altijd-goed" stand in je driverack te maken, pas op dat je niet teveel weghaald.. (sommige frequentie's zijn bijv in een lege tent zijn erg vervelend, maar als je ze teveel weghaald kun je later in de problemen komen met bijv spraakverstaanbaarheid..)

            Met de EQ in je driverack ben je veel flexibeler (Qfactor enz..), dus probeer je 31bands zo recht mogelijk te houden..

            Mijn persoonlijke mening: koop liever een "goede" 2dehands 31bands(klark / bss / xta / white) als een nieuwe van een "goedkoper" merk...
            For those about to rock, we salute you...

            Comment

            • sd_2
              • Dec 2005
              • 134

              #7
              Mijn voorkeur zou ook zijn om een "extra" EQ (stiekem is het eigenlijk standaard om op je front een grafisch EQ te hebben staan) op je FOH te plaatsen. Maak op je driverack een goede basis en je kan dan tijdens de show nog schuiven aan het geluid mocht dat nodig zijn (volle/lege tent problemen), ook kan je bij de paar keren dat het gebeurd de gasttechneut op die grafische eq laten schuiven.

              Ook zoals hierboven zou ik je aanbevelen om een goeie EQ te pakken, dan maar tweede hands, maar daar krijg je een hoop blije gezichten van, inclusief die van jezelf. Geen DBX of Yamaha, liever Klark, BSS, XTA...

              Oh jah.. inderdaad, het grote nadeel van de Driverack PA is hiermee nogmaals naar boven gekomen. Liever voor een paar honderd euro een Driverack 260...

              Comment

              • jens
                • Aug 2004
                • 1067

                #8
                ok ok ! jah ik was ook niet van plan om een dap eq aan te gaan schaffen maar idd een klark, bss of iets dergelijks,de enige dbx die ook op mijn pad kwam is de 2231

                ik gebruik voor op de monitor dan wel de 1231 van dbx maar wil voor op de FOH ook wel een stapje hoger

                klein ideetje van mijn set up

                allen & heath gl 2200, 4 monitor kanaaltjes, 2 bas-top setje met 1 amp rackje, klein beetje simpele effecten reut en een koffer vol met mics

                de keus om een driverack te kopen heb ik z'n jaar of 4/5 geleden gemaakt, toen kon ik prima met dat apparaat vooruit! en op dit moment zal ik het er ook gewoon mee moeten doen en ben ook niet van plan hem dr uit te gooien!

                tevens zie ik het ook niet zitten om voor een vrij compacte set ook weer een laptop mee te gaan zeulen..op slot moet het ook een beetje in verhouding staan met de klussen die je doet...

                gemiddeld doe ik avondjes voor een 150 man. tuurlijk droom ik van een ahoy set maar ik moet ook geen FOH hebben die de halve zaal in beslag neemt met een hoop poes pas.voor mij gewoon een mixer met een fx rack dr naast ( en monitor dr onder), amps op het podium en spelen maar!

                ik denk dat ik gewoon voor een eq ga voor in mijn fx rack die ik idd gebruik om de boel op het laatste moment nog een beetje bij te stelen!

                de rest regel ik gewoon in op me driverack!

                iig bedankt voor de reacties!

                mvg jens

                Comment

                • dwali
                  • Jun 2002
                  • 92

                  #9
                  Het is absoluut geen schande dat je niet in je processing kunt op FOH.. Bij een hele boel "gerenomeerde" (conventionele) systemen zit de processing in de ampen of in de ampracken.. en soms zelfs volledig gelocked.. (Synco.. D&B C-series.. enz..)

                  Sommige parameters zou je ook niet aan moeten willen komen op locatie..

                  een 31bands op FOH is idd wel standaard..
                  For those about to rock, we salute you...

                  Comment

                  • sd_2
                    • Dec 2005
                    • 134

                    #10
                    Originally posted by jens
                    klein ideetje van mijn set up

                    allen & heath gl 2200, 4 monitor kanaaltjes, 2 bas-top setje met 1 amp rackje, klein beetje simpele effecten reut en een koffer vol met mics

                    de keus om een driverack te kopen heb ik z'n jaar of 4/5 geleden gemaakt, toen kon ik prima met dat apparaat vooruit! en op dit moment zal ik het er ook gewoon mee moeten doen en ben ook niet van plan hem dr uit te gooien!

                    tevens zie ik het ook niet zitten om voor een vrij compacte set ook weer een laptop mee te gaan zeulen..op slot moet het ook een beetje in verhouding staan met de klussen die je doet...

                    gemiddeld doe ik avondjes voor een 150 man. tuurlijk droom ik van een ahoy set maar ik moet ook geen FOH hebben die de halve zaal in beslag neemt met een hoop poes pas.voor mij gewoon een mixer met een fx rack dr naast ( en monitor dr onder), amps op het podium en spelen maar!
                    Met dit soort opzetten, op dat soort locaties kom je perfect uit de voeten met een setje dat je van te voren afregelt op de driverack. Achteraf kan je nog wat fine-tunen op je FOH-eq. Ikzelf vind het altijd vervelend dat je luistert in de zaal, en dan weer naar je ampen moet lopen om de levels aan te passen, maar wat je zegt, op kleine locatie's en klussen ga je niet graag zeulen met een laptop en RS-verbindingen.. Ik zou dat dus ook niet doen, maar wel vanaf het front het één en ander EQ'en is helemaal tegek. Ik zou je een BSS opal serie willen aanbevelen, prima EQ in prijs/kwaliteit verhouding en past goed in jouw set. Als je aan de toekomst denkt kan je misschien beter meer geld uitgeven, maar is op dit moment echt nog niet nodig! Misschien zelfs die andere DBX op monitors vervangen door een BSS'je of een Ashly maar dat is een kleinigheidje...

                    Succes..

                    Comment

                    • berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

                      #11
                      Originally posted by sd_2
                      [...]Ik zou je een BSS opal serie willen aanbevelen, prima EQ in prijs/kwaliteit verhouding en past goed in jouw set. [...]
                      Sorry en met alle respect... maar als er 1 EQ is die je ABSOLUUT NIET moet kopen, dan is het wel een BSS Opal en er zijn hier genoeg gewaardeerde collegae die dat uit volle borst zullen meeroepen! Er is dan ook een redelijke concensus dat je dit het beste met een Opal kunt doen :


                      (foto gejat van collega)

                      Ha ha ha... Nee effe serieus... Wil je een BSS? Neem dan een FCS-960... die heb ik ook gehad... fantastisch ding dat terecht een plekje in de profi-wereld heeft verworven. Die hele Opal serie ZUIGT echt big time... echt waar... je betaald een hoop, maar krijgt er niet meer dan middelmatig voor terug. Probeer maar eens een Opal EQ en daarna een 960 of Klark... dan hoor je binnen 5 seconden wat ik bedoel. Gewoon geld weggooien dus als je het mij (en vele anderen) vraagt... Duidelijk genoeg zo ?

                      Neem een BSS (960), XTA (600), Klark (360/370) of een andere uit dat rijtje... daar wordt je veel blijer van !! Binnen dat rijtje kan ik je de BSS dan wel weer aanbevelen, kun je je bandjes tussen breed en smal schakelen... werkt toch erg fijn. Ook zijn deze FCS 960's 2e hands voor een goede prijs te krijgen, waar dat met de Klark's niet altijd zo makkelijk ligt.

                      Verder heeft Dwaal je inhoudelijk al flink op weg geholpen, dus: systeem EQ (en basis-setting) in je processor (DriveRack) en een 2 x 31-band op FOH voor tuning, dat is wat je wilt. Remote access in je processor is fijn, maar geen must... we hebben het per slot van rekening lang genoeg zonder moeten doen, toch?

                      Succes ermee!
                      Last edited by berolios; 10-03-09, 09:49.
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                      Comment

                      • sd_2
                        • Dec 2005
                        • 134

                        #12
                        [quote=berolios;501570]Sorry en met alle respect... maar als er 1 EQ is die je ABSOLUUT NIET moet kopen, dan is het wel een BSS Opal en er zijn hier genoeg gewaardeerde collegae die dat uit volle borst zullen meeroepen! Er is dan ook een redelijke concensus dat je dit het beste met een Opal kunt doen :[quote]

                        Haha, oké... op die manier had ik het nog nooit gehoord/gezien. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet bijster vaak op die BSS'en werk, maar ook uit mijn omgeving heb ik toch nooit zo'n reactie gehoord op die opal's... In ieder geval zouden wij wel met alle DBX'en doen wat er met die opal op de foto gebeurd is.

                        Maar als we het er toch over hebben, wat zijn dan jullie reacties op de instapserie van Klark, de square-one?? Dat vraag ik me dan wel eens af, zeggen we dat dit te doen is voor het merk en de prijs, of is het dubbeldikke ruk?? Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee! Ook niet met de dynamics trouwens, maar dan dwaal ik wel erg af denk ik..

                        Comment

                        • berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

                          #13
                          // OFF-TOPIC

                          Als ik mocht kiezen tussen de Square-1 en de Opal, zou het toch de Klark worden denk ik. Ik moet je hier wel eerlijk bij zeggen er pas een paar keer op gewerkt te hebben en dat was dan steeds met een redelijk klein setje, dus echte gebruikerservaringen durf ik niet te delen. 'Wel OK' is wat me ervan bij staat, maar ook niet laaiend enthousiast of zo.

                          Maar voor aanschaf ligt een nieuwe Square-1 al boven de 2e hands prijs van een 360 of 370 en dan zou de keuze voor mij heel snel gemaakt zijn... een 2e hands it is !!

                          OFF-TOPIC//
                          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                          Comment

                          • jens
                            • Aug 2004
                            • 1067

                            #14
                            ik heb een paar keer met een klark dn 360 op klus voor bij zien komen en deze eq spreekt mij het meest aan, een stap hoger dan dbx maar nog redelijk betaalbaar!

                            een bss opal heb ik nog nooit mee gewerkt dus daar heb ik geen ervaring mee. maar als ik zo de reacties lees

                            de dbx's doen het voor op mijn monitor's prima! ( dan kan ik beter eerst eens nieuwe monitors gaan aanschaffen )

                            2e hands is voor mij een prima optie, ik doe het voor de hobby en ik gebruik het geen 365 dagen per jaar

                            Comment

                            • sd_2
                              • Dec 2005
                              • 134

                              #15
                              Haha, berolios... ik check net even je profiel en kom zowaar tot de ontdekking dat we vandaag nog met elkaar gesproken hebben over de telefoon.. Monitorklusje Paaspop..

                              Maar tot zover offtopic..

                              Comment

                              Working...