Bij inprikken werkten Master Led's niet meer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • crash
    • Sep 2004
    • 88

    Bij inprikken werkten Master Led's niet meer

    Ik prik al jaren zonder problemen in op diverse mengtafels echter heb ik laatst een probleem ondervonden dat ik niet kan plaatsen. Met mijn mackie 1604 vlzpro ingeprikt op een yamaha 01V. Spontaan functioneerde de master led uitsturing van mijn mackie niet meer. Als ik een kanaal op solo drukte begonnen direct alle uitsturingsled's te branden waarna de leds langzaam een voor een uitgingen. Op zich kon ik het showtje zonder geluidsstoringen gewoon draaien. Thuis even mengtafel gecontroleerd en gelukkig geen defect en functioneerde de uitsturing zoals gewoon. Iemand hier een verklaring voor??? (ik heb overigens wel vaker op een 01V zonder problemen ingeprikt)
  • Rieske
    • Aug 2002
    • 544

    #2
    Stond de 48 volt van de 01V misschien aan ?
    Life is what you make it

    Comment

    • crash
      • Sep 2004
      • 88

      #3
      Originally posted by Rieske
      Stond de 48 volt van de 01V misschien aan ?
      Dit weet ik niet zeker. Wel waren er nog twee inprikkers die geen problemen hadden en dezelfde kanalen gebruikten.

      Comment

      • MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

        #4
        Mij lijkt Phantom op de ingangen van de O1v ook de meest logische verklaring. Sommige tafels kunnen daar alleen beter tegen dan andere.

        Je hebt misschien zelfs erg veel geluk gehad dat de mixer niet kapot is gegaan !!

        Moet wel zeggen dat het niet netjes is van de ontvangende partij om phantom op de inprikkers te zetten !!!

        Comment

        • frankvv
          • Jun 2007
          • 56

          #5
          Ik heb dit probleem gezien toen er een mini mixer op het podium werd gezet en aangesloten werd op een kanaal met fantoom, dus ook mijn gok dat het aan stond in dit geval.

          Volgens mij kan de ov1 niet per kanaal fantoom schakelen. Mocht er dan nog iets aan hangen dat wel fantoom nodig heeft zou je dus moeten inprikken op de line inputs, of wellicht dat twee DIs ertussen hangen ook werkt.

          Comment

          • Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

            #6
            Doe dit niet met een midas verona iig niet met de auxen . Er zit geen buffer in waardoor je gelijk je aux output om zeep helpt . Dit is mij over komen na een veel te lange dag bij een ombouw van een dj set naar een band set de volgende dag . De dj liep door een stel actieve di's het
            soundweb in . Bij de ombouw naar een band set heb ik met mijn suffe kop de monitor sturing op die input gezet zonder de 48v uit te zetten met gevolg weg aux.
            Ik weet niet of er een buffer op de master output zit maar ben niet van plan er achter te komen.

            Comment

            • Poelmans
              • Feb 2004
              • 806

              #7
              Heb ik ook al voorgehad bij een multikabelsysteem: 32 lijnen waarvan de laatste 8 zowel mannelijk als vrouwelijk uitgevoerd. Op de FOH 31+32 op de master, op de monitor 31+32 in een kanaal. En dan je phantom opzetten... Gelukkig kan een GB8 daar tegen, en int vervolg voorzichtiger zijn met de phantom. En voor de rest gebruik ik ALTIJD DI's, vermits die GB8 geen -20dB padding knoppen heeft...

              Comment

              • BvE
                • Oct 2004
                • 385

                #8
                Hallo crash,

                Ik denk dat je het probleem niet moet zoeken bij phantoom zaken, maar gewoon puur bij een productiefout van mackie. Zelf heb ik met mijn 1604 ook allerlei mankementen met mijn LED uitsturing, soms blijven er 4 constant branden, dan weer 6, dan weer niks, dan ineens wee 4, etc.

                Je hebt je tafel doorgemeten las ik, ik neem aan dat je dan je Main Outs hebt gechecked. Deze zijn bij mij ook gewoon okeej, echter zijn de CR Outs wel f*cked up. Probeer jij dat ook eens te checken wanneer die LEDS weer beginnen op te lichten uit het niets. Zo is bijvoorbeeld de CR pot meter niet meer lineair en staat hij half open op positie "0" en een paar draaien verder gaat hij ineens dicht. Ook is links en rechts in de headphones niet meer even hard (4db ofzo?).

                Dit probleem doet bij mij dus alleen voor wanneer die LEDjes weer beginnen op te lichten. Op dit forum staat ergens nog een topic over de 1604 die eenzelfde soort mankement heeft, dus houd het maar bij een productiefout van Mackie, zij het een fout in een flatcable o.i.d. Ik heb het probleem deels kunnen oplossen door wat te friemelen aan de flatcables, maar even later komt het probleem gewon wer terug.

                Succes!

                Comment

                • MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

                  #9
                  Ik heb ook weleens problemen gehad met de ledjes van een Soundcraft LX7 mixer. Door te lage spanning op locatie begon er ook van alles spontaan te branden. Bij die tafel kon je bijna aflezen hoe laag de spanning was. Hoe meer ledjes gingen branden, hoe lager de spanning.

                  Comment

                  • crash
                    • Sep 2004
                    • 88

                    #10
                    Ik zal vanavond eens een meer uitgebreide test doen. Mijn bevindigen zal ik z.s.m. posten

                    Comment

                    • Guus
                      • Oct 2003
                      • 104

                      #11
                      Originally posted by crash
                      Ik prik al jaren zonder problemen in op diverse mengtafels echter heb ik laatst een probleem ondervonden dat ik niet kan plaatsen. Met mijn mackie 1604 vlzpro ingeprikt op een yamaha 01V. Spontaan functioneerde de master led uitsturing van mijn mackie niet meer. Als ik een kanaal op solo drukte begonnen direct alle uitsturingsled's te branden waarna de leds langzaam een voor een uitgingen. Op zich kon ik het showtje zonder geluidsstoringen gewoon draaien. Thuis even mengtafel gecontroleerd en gelukkig geen defect en functioneerde de uitsturing zoals gewoon. Iemand hier een verklaring voor??? (ik heb overigens wel vaker op een 01V zonder problemen ingeprikt)
                      Collega,

                      Het inprikken van je mixer op een andere kan inderdaad totproblemen leiden. Heb een dergelijk iets meegemaakt in het verleden. Een LX7 ingeprint en plotseling gingen alle master leds branden.

                      Een check gehouden of er op de gekoppelde mixer geen phantom aan stond. Neen, was niet het geval. Ook de 220 V spanning was voldoende.

                      Daarna DI ertussen gezet en probleem over. Oorzaak moet dus te wijten zijn aan de directe koppeling. Misschien spannings/aardings verschil potentiaal.
                      de Guus

                      Comment

                      • Poelmans
                        • Feb 2004
                        • 806

                        #12
                        Originally posted by Guus
                        Daarna DI ertussen gezet en probleem over. Oorzaak moet dus te wijten zijn aan de directe koppeling. Misschien spannings/aardings verschil potentiaal.
                        Ik ga even technisch worden, maar kan een groot potentiaalverschil op de aarding niet hetzelfde veroorzaken als een phantom? Je VU's reageren bij spanningen kleiner als 1V (0dB is iets van een 1V RMS?), dus een spanningsval op je aarding zorgt er ook voor dat er stroom loopt door de circuits van de mastersectie? Net zoals phantom doet? Of ben ik iets over het hoofd gezien (elektronica is al even geleden).

                        Comment

                        • crash
                          • Sep 2004
                          • 88

                          #13
                          Originally posted by crash
                          Ik zal vanavond eens een meer uitgebreide test doen. Mijn bevindigen zal ik z.s.m. posten
                          Ik heb meerdere testen gedaan en gelukkig werkt alles zoals het zou moeten werken. Wegens de betrouwbarheid zal ik in de toekomst toch maar eens met DI's gaan werken. Ik heb echter geen idee wat voor DI's ik hier het beste voor zou kunnen gebruiken (actieve of passieve) en welk merk/type hier goed geschikt voor is. Heb zelf nog 2 actieve ULTRA-DI DI20 liggen maar vraag me af of dit wel kwalitatief genoeg is. Graag jullie suggesties

                          Comment

                          • berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

                            #14
                            Passieve DI's of trafo's zijn prima in dit geval, wel eigenlijk schandalig dat je dat niet zowieso al deed ;-). Cheers!
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                            Comment

                            • Berend
                              • Feb 2006
                              • 85

                              #15
                              Ik heb ooit hetzelfde effect gehad, al was het niet met inprikken op een mixer, maar op mijn pc. Oorzaak was idd een aardingsprobleem, oplossing: zorg dat de massa van je audiokabels niet aan beide kanten aangesloten zijn, om zo een aardlus te doorbreken. Of je mixer niet op een geaard stopcontact aansluiten...
                              Wat je met de DI doet is de massa verbreken (mits je dat knopje ground-lift indrukt).
                              Last edited by Berend; 01-03-08, 23:12.
                              dusssss.........

                              Comment

                              Working...