binnenrackjes

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

    binnenrackjes

    Hoi mensen,

    ik vraag jullie om meningen omtrent mijn plan om een paar binnenrackjes te bouwen. Ik heb geen bedrijfje in geluid maar vanwege een vroeger bandje en mijn hobby in het uitversterken van bandjes heb ik wel het een en ander aan spulletjes staan:

    - dbx / samson compressortjes
    - behringer multigate
    - galmbakje
    - eq
    - cd speler

    Ik heb nu alles in een 12 HE rack (laten maken bij hollandpa omdat ik niet zo een heel diepe standaard case wilde hebben) maar het probleem is dat ik nog wel eens wordt gevraagd hier en daar plaatjes te draaien (geen drive inn echter). Nou zeul ik dus steeds dat complete rack mee met allerlei apparatuur die ik niet nodig heb.

    Mijn plan is als volgt:

    Ik bouw zelf 3 binnenrackjes van 12 mm berkenplex, 1 van 6 HE en twee van 3 HE.

    In het 6HE rack komen: compressors, gates, galmpje en een furman stroomdistributie (want dat staat gaaf ). Dit rackje is dus bedoeld voor het mixen van bandjes / live.

    De andere twee rackjes worden: 3HE voor een cd speler (ik heb nu één cdspeler van 2 HE hoog, maar dat kan altijd 3 HE worden in de toekomst dus vandaar deze marge (een bindplaatje zal de loze ruimte op gaan vullen). Het andere rackje wordt voor de EQ, wederom is de EQ nu 2 HE maar die wordt als eerst vervangen wanneer ik budget heb, door één van waarschijnlijk dbx, en dan een 3HE versie. wederom bindplaatje voor opvullen van de loze ruimte.

    Ik heb nu een patchbay aan de voorkant van mijn rack, maar dit kost mij zoveel extra plugjes, vandaar dat het plan is om alle aansluitingen aan de achterzijde te doen, via een snakeje die altijd aan de ene kant in de apparaatjes steekt en aan de andere kant mooi is opgerold en in het rackje ligt.

    Zijn de ideeen die ik heb tot nu toe goed? Heeft iemand misschien betere ideeen? Mijn buget is niet dat van proffesionele bedrijven maar ik wil echter wel dezelfde vergelijkbare "kwaliteit" krijgen wat handigheid van apparatuur betreft.

    Nog iets, die binnenrackjes, hoe zal ik het hout op elkaar aan laten sluiten? Uiteraard met lijm, maar zal ik ook een gleuf moeten vrezen aan de randjes zodat de plankjes is in elkaar verzonken liggen? En hoe doe ik dat met schroeven als ik later de randjes nog rond wil vrezen. Deze zitten dan in de weg lijkt me?

    Het plan is ook om later de binnenrackjes onder te brengen in een stolpcase, maar de plannen daarvoor zal ik nog wat moeten uitdenken.

    Hier nog een 3d tekeningetje van hoe het ongeveer moet worden:


    alvast bedankt voor jullie adviezen!
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

    #2
    Maak niet een gat voor de bekabeling maar kort het deurtje in zo dat er een lange sleuf onstaat Mischien nu niet nodig maar dit kwam bij mij toch beter uit

    Comment

    • BvE
      • Oct 2004
      • 385

      #3
      das een net idee! dank je!

      Comment

      • w00Dy
        • May 2006
        • 257

        #4
        Je gaat lijmen en schroeven? Dat snap ik niet.

        Waarom een deur? Gewoon iets maken waar je de multi kan "inhangen"
        Alles begint bij Neutrik

        Gitaren verdienen beter dan een SM 57

        Comment

        • BvE
          • Oct 2004
          • 385

          #5
          Een deurtje ziet er netter uit aan de achterkant, wat op het plaatje niet te zien is, is dat ik het onderste deel van de deur weglaat, en op die plek een plankje van ongeveer 6 centimeter vast timmer om te zorgen dat de multikabel er niet uit kan vallen. Dan komt er dus, met dank aan Timo, een gleufje van een aantal centimeter, en dan vervolgens een deurtje. (bij de 3 HE rackjes zullen de afmetingen iets anders zijn)

          Schroeven zijn niet nodig?

          Comment

          • w00Dy
            • May 2006
            • 257

            #6
            Dit heb je nodig:



            lamellenfrees

            en



            lamello's

            En natuurlijk goeie lijm gebruiken.
            Alles begint bij Neutrik

            Gitaren verdienen beter dan een SM 57

            Comment

            • BvE
              • Oct 2004
              • 385

              #7
              hmm je hebt wel gelijk, maar mn budget is ook niet alles heah, dan zou ik het beter uit handen kunnen geven, en dat wil ik nou juist niet :P

              zijn duvels een idee anders?

              Comment

              • hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

                #8
                Wij lijmen en zetten dan de platen over de lengte vast met een stuk of 10 kleine spijkertjes... (Werd ons aangeraden door Duty-cases).

                Hout inderdaad even uitfrezen zodat het mooi in elkaar wegvalt.


                Foto van ons stolprackje heb ik wel, alleen van de voorkant, ik kan eventueel wel een paar foto's van de zijkant en/of achterkant maken...





                Btw, hoort dit topic niet meer bij techniek?


                Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                Comment

                • BvE
                  • Oct 2004
                  • 385

                  #9
                  hee, netjes ja dat infrezen, dat is toch wel een goed plan? die spijkertjes, haal je die later weg? of sla je die er met een pinnetje nog even wat dieper in?

                  opzich is dit techniek ja, maar vanwege misschien wat commentaren op de indeling van mn racks heb ik het bij geluid gezet.

                  Comment

                  • jens
                    • Aug 2004
                    • 1067

                    #10
                    ik zou als handvaten gewoon de standaart flightcase handvaten nemen (penn) ....some mensen fresen een gat maar dan heb ik meest toch last dat het allemaal net te krap word voor je handen

                    verder gewoon 4 a 5 mm infresen

                    verder zou ik toch voor 15 of 18 mm gaan....vind 12 ietwat dun....en kies een lichte houtsoort ( marantie verschilt zelfs duidelijk kwa gewicht per plaat)

                    verder denk ik dat het allemaal vrij netjes bij je gaat worden

                    succes met klussen

                    Comment

                    • @lex
                      • Jul 2006
                      • 1087

                      #11
                      Hee BvE,

                      Wat ik heb gedaan voor een aantal 6HE rackjes:

                      Aan de achterkant van het rack een 3HE plaat vanaf de bodem naar boven. Dan 50 a 60 [mm] er een plaat van 4HE vanaf de bodem naar boven en hierboven twee stukken 19" profiel van elke 2HE zodat je er een plaat (met aansluitingen en een spinner door een wartel of pakkingbus) op kunt schroeven. Je hebt hierdoor een soort kabelcompartiment waarin je netjes je spinner kwijt kunt.

                      Zijaanzicht:
                      ________________
                      ..[...............]
                      ..[...............]
                      ..[...............|
                      ..[...............|.....|
                      ..[...............|.....|
                      ..[...............|.....|

                      [ en ] zijn dus de 19" profielen
                      _ en | is het hout
                      ... is lucht

                      3HE kistjes zou ik deze truuk niet toepassen. Dan wordt het kabelcompartiment te ondiep...

                      Plaats de handvatten niet in het midden van de kist maar er net boven en iets verder naar de voorkant zodat je rackje als je het tilt in evenwicht blijft!

                      Succes, @lex
                      Last edited by @lex; 27-12-06, 22:57.
                      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                      Comment

                      • Watt Xtra
                        • Oct 2004
                        • 1119

                        #12
                        hallo gebruik voor binnenrackjes 15mm hout.
                        Berken multiplex is zeer geschikt, erg stevig en zeker niet zwaar.

                        hierbij een linkje naar een aantal foto's van mijn rackjes in aanbouw.
                        misschien heb je er iets aan.

                        Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!

                        succes ermee
                        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                        Comment

                        • BvE
                          • Oct 2004
                          • 385

                          #13
                          bedankt allemaal, ik heb al een tijd geleden een 12 mm plaat besteld dus dat wordt het dan ook definitief, lijkt mij ook wel voldoende met een goede stolp er omheen!

                          Comment

                          • AppieA
                            • Mar 2006
                            • 4

                            #14
                            Ook nog een tip(je). Ik heb mijn racks laten uitvoeren met een 70 mm gat in de linker boven en onderkant (achterzijde). Als je de rackjes op elkaar stapeld ontstaat er een soor vertikale tunnel die je kan gebruiken om je bekabeling door te voeren. Uiteindelijk heb ik geen enkele kabel aan de buiten zijde behalve lijnen naar micro's ea. Dat ziet er gewoon super uit. Ook heb ik deurtjes, zoals bij ampco racks.

                            gr. arjen
                            'Het geluid is net zo goed als de tech die het bedient'

                            Comment

                            • BvE
                              • Oct 2004
                              • 385

                              #15
                              In het techniek gedeelte van dit forum ga ik verder met dit onderwerp, daar heb ik nu ook een link gezet met foto's van de aanbouw

                              Comment

                              Working...