DBX 1231 110v~ ombouwen naar 230v~

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ruurd
    • Sep 2005
    • 95

DBX 1231 110v~ ombouwen naar 230v~

Goedenavond allemaal!

Ik heb mezelf weer eens vreselijk voor de gek gehouden. Ik heb via Ebay een DBX 1231 geïmporteerd. En ja, na belasting e.d. was dat nog best aantrekkelijk. Tot het moment dat ik me ineens bedacht dat zo'n ding werkt op 110v.

Nu zit ik voor de uitdaging om het apparaat dusdanig om te bouwen dat ik er gewoon een eurostekker in kan drukken zodat deze werkt. Het lijkt me een symetrische voeding. Er staat 2x 21.9v op bij de output. Er zitten 2 trafo's in, voor elke kant 1.

Wie kan mij op weg helpen naar de meeste simpele/efficiente oplossing?

Alvast hartelijk dank!
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

Spanning omvormers kan je bij elke electro zaak wel kopen, die zetten 230 om naar 110 volt. Maar waar je echt op moet letten is de frequentie van het net. In Amerika is die 60hz, bij ons 50hz. Dat is niet zo makkelijk om te vormen.

Kijk eens achterop het toestel, staat daar alleen 50 of 60hz of staat er 50/60hz?

Comment

• ruurd
      • Sep 2005
      • 95

Achterop staat

100v~ 50/60Hz
      120v~ 60Hz

Biedt dit mogelijkheden?

Deze zal dus prima zijn ding doen?

Groet
      Last edited by ruurd; 21-04-08, 19:31.

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Maar waar je echt op moet letten is de frequentie van het net. In Amerika is die 60hz, bij ons 50hz. Dat is niet zo makkelijk om te vormen.
        Als het om een normale voeding met spannings stabilisatoren gaat maakt de frequentie totaal niet uit.

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Is het geen optie om gewoon de trafootjes te vervangen ?

Betreft die "Okaphone" ... hmm ... zal wel een soort dimmerschakelingetje zijn, erg goedkoop ook. Ik zou het er niet op wagen, een conventionele 50VA (step-down) trafo lijkt me wat veiliger.

Succes !
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Ik heb een jaartje terug een laagvermogensomvormer gekocht (230/110V)
            Ding zit in een standaard adapterbehuizing en kost een tientje, voor een euro extra kreeg ik er nog een fles wax voor de auto bij ook . Even googlen met "omvormer" als zoekterm en je hebt een goedkope plug&play oplossing, tenzij je gewoon graag aan het hobbyen bent natuurlijk.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Nee, die Okaphone is wel degelijk een klassieke kopertrafo met 1:2 verhouding dus perfect geschikt, ook voor elektronische belastingen. Doe idd gewoon dit. Voor dat geld KUN je gewoon niet gaan hobby-en.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• ruurd
                • Sep 2005
                • 95

Iedereen bedankt.

Ik zal er morgen eens langs fietsen...

En dan eens kijken of ikd at ding een beetje elegant kan inbouwen...

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Originally posted by Mathijs
                  Als het om een normale voeding met spannings stabilisatoren gaat maakt de frequentie totaal niet uit.
                  Da's te kort door de bocht . Voor de trafo maakt het wel degelijk uit.
                  De voeding kan een ruim spanningsbereik aan, kennelijk tussen 100 en120 volt. Er is een belangrijke restrictie. Het ding mag niet werken op 120 volt/50 Hz. De gebruikte transformator wordt dan waarschijnlijk te warm vanwege een te kleine zelfinductie. Je zult dus een autotrafo (omvormer)moeten gebruiken die van 230 volt 100 volt maakt.
                  Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Equipment
                    • Jun 2005
                    • 64

Je geeft zelf al aan dan er twee inzitten en die hebben bij dit soort dingen ieder dezelfde belasting zet ze dus gewoon in serie. Misschien niet de eleganste oplossing maar wel de goedkoopste.

Comment

• keenoncoolstuff
                      • May 2003
                      • 695

Originally posted by Equipment
                      Je geeft zelf al aan dan er twee inzitten en die hebben bij dit soort dingen ieder dezelfde belasting zet ze dus gewoon in serie. Misschien niet de eleganste oplossing maar wel de goedkoopste.
                      Kan dit bevestigen. Heb het zelf gedaan bij een quad-gate van DBX. Werkt nog steeds naar volle tevredenheid...

Suc6 met het ombouwproject!
                      Rob.
                      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

Originally posted by laserguy
                        Nee, die Okaphone is wel degelijk een klassieke kopertrafo met 1:2 verhouding dus perfect geschikt, ook voor elektronische belastingen. Doe idd gewoon dit. Voor dat geld KUN je gewoon niet gaan hobby-en.

hé, weer wat geleerd ... werkt dat ding ook een beetje betrouwbaar tot 45VA ?

Betreft 't serieel schakelen van die 2 trafootjes; dit werkt alleen veilig als beide trafo's en hun afzonderlijke belasting identiek zijn anders gaat de boel scheeftrekken.

Succes !
                        Meer is minder, minder is meer

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

werkt dat ding ook een beetje betrouwbaar tot 45VA
                          Ja, maar als je hem nu urenlang op 45VA gaat belasten kan ie echt wel heet lopen.
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• redbaronmusic
                            • Apr 2006
                            • 22

iou gewoon wat al gezegd werd. de transformatoren vervangen.
                            ok kost wat meer maar scheelt een hoop gedoe met omvormers.
                            en kabels en gedoe en weet je zeker dat het goed is

Comment

• ruurd
                              • Sep 2005
                              • 95

Ik heb er momenteel een reistrafo tussen. Werkt prima. Toch is het wel wat onhandig...

Dat in serie zetten lijkt me ook wel wat. Het zijn 2 identieke trafo's, en de belasting is ook identiek. (Voor elk kanaal 1 trafo)

Dit zou dus goed moeten gaan?

De trafo's vervangen wordt wat lastiger, want waar vind je trafo's met een uitgangsspanning van 21,9 volt...

Comment

Working...