Arnet Subnetten en universes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WDO
    • Apr 2008
    • 1

Arnet Subnetten en universes

Hey iedereen,

Ik ben bezig met me een beetje te verdiepen in de hele wereld van DMX en ik zit momenteel een beetje vast bij ArtNet

Ik heb gelezen dat een ArtNet packet is opgebouwd uit volgende delen[LIST][*]IP Header (bestemmings IP)[*]ArtNet Subnet[*]ArtNet Universe[*]DMX Data[/LIST]Maar nu weet ik niet goed waarom net die 3 adressen (IP, Subnet en universe) nodig zijn.
    Ik weet ook dat je bij ArtNet 16 subnetten kan hebben met elk 16 universes. Maar wat moet ik me voorstellen bij die Subnetten? Betekent dit dat in je netwerk 'maar' 16 ArtNetnodes kunnen hangen die elk 16 universes besturen?

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is

Alvast bedankt
    Mvg
    Wouter
  • LJ Bert
    • Apr 2003
    • 270

IP header : hiermee geef je aan je toestel een ip adres zodat dit kan werken in een netwerk. zelfde zoals je je pc in een netwerk aansluit.

dus elk toestel geef je een ip adres bv 200.0.0.1 voor het eerste toestel en 200.0.0.2 voor het 2de..... enzovoort
    hier moet je ook een subnetmask voor kiezen meetal 255.255.255.0
    basis principe van netwerken

Dan heb je de 2de instelling artnet subnet en artnet univers.
    bijde gaan van 0 tot 15 dus 16 mogelijkheden in totaal wat de mogelijkheid bied om tot 256 dmx lijnen aan te sturen (een ma2 zou dit dus kunnen voor de rest weet ik niet wat al zoveel lijnen kan sturen)

maar nu op subnet 0 en artnet univers 0 stuur je dmx lijn 1
    op artnet 0 en univers 1 stuur je dmx lijn 2
    enz enz
    maar je kunt zelf kiezen op welk arnet subnet en welk artnet univers je welke dmx lijn stuurt natuurlijk

Hopelijk heb je iets aan deze info
    hehe wat een gedoe

Comment

Working...