outdoor lichteffect - lichtvervuiling?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SpaceyDeeJ
    • Sep 2001
    • 876

Originally posted by R. den Ridder
    Op vaste locaties is op gebied van milieuzorg het Besluit horeca-, sport- en recreatieinrichtingen milieubeheer van toepassing (wordt het activiteitenbesluit). hierin wordt gesteld dat geen directe lichthinder mag worden veroorzaakt, dus geen directe lichtinval bij derden.

Verschillende gemeentes met een oud karakter en beschermd stadsgezicht verbieden skytracers op gebied van het verlies van het beschermd stadsgezicht. hier heeft de gem. Zierikzee in vooropgelopen.

APV en milieuwetgeving hebben geen enkele koppeling, bestaan naast elkaar; als het Besluit van toepassing is, prevaleert dit op punten als geluid en licht over de APV. In de APV kan theoretisch wel iets opgenomen worden over skytracers, maar ik ben dit nog niet tegengekomen.

Kijk ook eens op: Platform Lichthinder - Skybeamers
    Blijft van toepassing dat landelijke inspectie BOVEN lokale wetgeving staat en dat lokale wetgeving zuiver als aanvullende wet en regelgeving kan volstaan...
    cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Space, leuk dat je zelfverzekerd overkomt, maar je kennis van wet-en regelgeving en de werking hiervan vertoont nogal wat lagunes.

Regelgeving kan soms conflicteren, doorgaans zal het mekaar aanvullen.
      Ben benieuwd naar welke regfelgeving de inspecteur van het lichtruim zal verwijzen.
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• R. den Ridder
        • Sep 2000
        • 1500

Als je over milieuwetgeving met me in discussie wil gaan...go ahead..make my day..als milieuambtenaar sta ik open voor uitdagingen.

maargoed..wetgeving kan zeker naast elkaar bestaan, soms zelfs recht tegenover elkaar...maar deze wetgeving bestaat dus NAAST die van die inspectie. betreft 2 verschillende uitgangspunten, die van milieu/hinder en luchtverkeersveiligheid, en dan zoals in zierikzee om het makkelijk te maken ook nog eens de monumentenwetgeving, en als je een skytracer bij een bos weg wil zetten met wat geluk ook nog de habitatrichtlijn..

Comment

• JeroenVDV
          • Mar 2004
          • 963

Originally posted by moderator
          Space, leuk dat je zelfverzekerd overkomt, maar je kennis van wet-en regelgeving en de werking hiervan vertoont nogal wat lagunes.
          .. Ik voel hier iets in de richting van een "persoonlijke aanval", maar die regels gelden vast niet voor een moderator (komt dat van de term "modder gooien"?).

Er zou ook een wat meer OPEN houding richting dit soort initiatieven gehouden mogen worden. Derk-Joost (Space) probeert voor de hele industrie alles op dit gebied wat meer te stroomlijnen en heeft hier in het verleden ook al tijd in gestoken. Dat er door diverse bedrijven op een ongeinteresseerde manier, sterker nog, met reacties in de richting van "dit soort dingen beter stilhouden, straks wordt het verboden", gereageerd werd en wordt is ronduit beschamend te noemen.
          Last edited by JeroenVDV; 21-08-07, 16:10.
          Creating shows beyond Imagination

Comment

• SpaceyDeeJ
            • Sep 2001
            • 876

Leuk dat er handhavers zijn op dit forum.... beetje jammer dat er zo negatief over werd gedaan toen ik hier over begon een ruime tijd terug.. .

die persoonlijke aanval voel ik ook, en helemaal jammer dat dat van een moderator moet komen... mocht men opmerkingen hebben over hoe en wat (waarom hebben anderen dan toendertijd niet hun nek uitgestoken en zijn wij een van de weinigen die geen "geen slapende honden tactiek" hanteren ? ) wees dan ook mans(vrouwlijk) om op persoonlijke titel te reageren
            Last edited by SpaceyDeeJ; 21-08-07, 16:16.
            cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Sorry???

Dj weet nu ineens niet wie ik ben???

Het is niet "leuk" dat er moderators zijn op een forum, het is noodzaak. Bij een vakspecifiek forum als het J&H forum zijn de moderators vakgenoten.
              Met het ene onderwerp is er voor een moderator meer betrokkenheid dan met het andere, dit onderwerp komt nogal eens naar voren in mijn gedeelte van het werkveld, met significant andere ervaringen dan door Dj plaatst.

Van een aanval is geen sprake, ik heb alleen nog geen enkel steekhoudend argument gelezen van dj, wel zijn ervaringen, ervaringen die ik niet kan rijmen met de gang van zaken zoals ik die de laatste jaren met de verhuur en plaatsing van deze lampen mee maak. Het stuk van R. de ridder is wat ik vanuit de praktijk kan beamen. Al heb ik bij de insteek van de site over lichtvervuiling een nogal gekleurd beeld, maar met wat verder lezen over de doelstellingen van die site blijkt dat begrijpelijk.

Volgens mij niets vreemds dat ik vraagtekens plaats wanneer er info wordt geplaatst, duidelijkheid is mijn doel!
              Wanneer wordt verwezen wordt naar regelgeving dan vraag ik om verduidelijking en toelichting, dat is in mijn ogen waar behoefte aan is.
              Dat dit als een persoonlijke aanval wordt ervaren dan is jammer en geenszins mijn bedoeling.

De moderating gebeurt in alle openheid op dit forum net als de berichten van deelnemers. Lijkt me een hele gezonde basis voor een forum discussie.

Wanneer een kritische houding wordt verward met een negatieve houding dan wordt het tijd voor retrospectie.
              Volgens mij is het juist een kerntaak van moderating om de juistheid van berichtgeving te bevorderen.
              Vriendelijke verzoek om de berichten nog eens goed na te lezen, hopelijk kom je er dan achter dat een heldere en zuivere discussie mijn enig doel is.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

@R. de Ridder; Het (nieuwe?) activiteitenbesluit, is dat een paraplu om horeca, sport en andere activiteiten onder te brengen?

Wordt er een afweging gemaakt door de vergunning verlener qua gebruiksintensiteit? eenmalig, een enkele dag per week, bepaalde tijden?

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

Ha heren,

... het houdt de gemoederen bezig, probeer ook een beetje de sfeer erin te houden ;-)

Wat voor mij in de praktijk belangrijk is is of mijn klant "gezeik" krijgt na verloop van tijd, en hoe groot het "gezeik" is als er een ambtenaar in / op duikt.

En waar het om gaat; wat te doen om gezeik en evt gevaarlijke situaties te voorkomen.

Ik volg het met aandacht !

ps Laser is hier idd geen toepassing, het zal wellicht een Sky Rose oid worden. Topicnaam wijzigen in "milieutechnisch verantwoord hemelbelichten" ?

Groeten !
                  Meer is minder, minder is meer

Comment

• R. den Ridder
                    • Sep 2000
                    • 1500

Het activiteitenbesluit (samen met het gebruiksbesluit vanuit de brandweer) is een stukje deregulering.
                    Nu is er voor iedere bedrijfsactiviteit een apart Besluit (milieuvergunning), en straks is er nog maar een Besluit voor 90% van alle nederlandse bedrijven, waarin de milieuwetgeving per activiteit (zoals geluid, metaalbewerking, lozen van afvalwater) is geregeld. In het begin wennen, maar je hebt minder regels die met elkaar botsen, en minder regels in het algemeen omdat het meer doelvoorschriften dan middelvoorschriften bevat.

Comment

• sjoerd
                      • Apr 2004
                      • 341

De locaties die op die site staan vermeld zijn wel allemaal "vaste" geplaatste lampen. Uiteraard zorgen die voor veel meer potentieel overlast dan een skybeam die incidenteel gebruikt wordt, zoals in onze branche bij verhuur gebruikelijk is. Dus zal er ook niet zo snel tegen opgetreden worden...

Comment

• ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

Op de vraag aan welke regels moet worden voldaan, welke meldingsplicht er is aangaande outdoor lichteffecten hebben we tot op heden geen sluitend antwoord kunnen vinden.

Vandaag deze vraag neergelegd bij de milieudienst waar de gemeente onder valt waar ik woonachtig en bedrijfsmatig actief ben.
                        Daar herkende men de vraag en gaat men uitzoeken hoe dit zit.
                        Binnen enkele weken wordt ik hier over nader geinformeerd, jullie dan uiteraard ook weer via mij!

Comment

• NiTRO
                          • Sep 2002
                          • 677

Ter info

Even wat betreft het gebruik van een Laser voor dit doeleind (projecteren in de lucht/op de wolken)........dat word een dure grap! Ik heb een project gedaan waarin we een laser nodig hadden die Full Colour kon projecteren over 50 meter. Vaste Installatie buiten op eht dak van een gebouw. Dit is een duur beestje geworden kan ik je vertellen! En de buitenbak die erom zit hebben we nog gedowngrade anders werd hij te zwaar.

Je kunt dan beter een of andere Sky Spot effect nemen.

Comment

• JeroenVDV
                            • Mar 2004
                            • 963

Originally posted by NiTRO
                            Ter info
                            Even wat betreft het gebruik van een Laser voor dit doeleind (projecteren in de lucht/op de wolken)........dat word een dure grap! Ik heb een project gedaan waarin we een laser nodig hadden die Full Colour kon projecteren over 50 meter. Vaste Installatie buiten op eht dak van een gebouw. Dit is een duur beestje geworden kan ik je vertellen! En de buitenbak die erom zit hebben we nog gedowngrade anders werd hij te zwaar.

Je kunt dan beter een of andere Sky Spot effect nemen.
                            Als men per se een laser wil (bijvoorbeeld om logo's te projecteren op een gebouw) is het velen malen voordeliger om voor een groene laser te gaan. Dat wordt dan ook meestal gedaan voor grote outdoor-projecties en effecten.
                            Creating shows beyond Imagination

Comment

• NiTRO
                              • Sep 2002
                              • 677

Ben ik het helemaal mee eens, alleen in mijn geval moest het een full colour zijn. Prijsverschil was geen probleem zo lang het maar Full Colour was.

Comment

Working...